HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad koster blæsevejret ?
Varmeihuset
Ja det blæser pt
jeg har energimåler på min pumpe, og holder øje med hvad det koster pr graddag
når det blæser koster det ekstra, det er jo ikke nogen overraskelse

Men er der et sted hvor man kan se den teoretiske værdi for et teoretisk helt tæt hus?

tænker her på om man kan regne ud hvor (u)tæt ens hus er , ved at sammenligne den forøgede mængde huset sluger

Findes der en hjemmeside hvor folk udveksler gåde råd ang energiforbedringer på gør det selv basis ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
pmp
Det ekstra varmetab der er ved blæsevejr er ikke en konstant. Det kommer helt an på hvor godt huset er isoleret.
Er huset godt isoleret, er temperaturen på ydersiden af muren lavere allerede ved stille vejr, og derfor er tabet p.g.a. blæst heller ikke så stort.
Er huset dårligt isoleret er temperaturen på ydersiden af muren højere i stille vejr. Derfor bliver tabet ved blæst større.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset
Den var jeg godt klar over, men det er heller ikke det jeg spørger til
det er det med tætheden

om der er en metode til at sammenligne ens gradedage tal for feks 4skm vind
og samme gradedage ved feks 8skm vind

hvis man har fundet ud af at ved feks 5 grader og 4 skm vind koster det
2, kw
og ved samme temp men bare 8 skm vind koster det 2,5kw+x
jo mere utæt huset er, jo værre /højere blir x

ved godt at en blowerdoor test ville være det bedste ,menn;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Der er nok ikke en fast formel for sammenhængen, men registrerer du data grundigt nok kan du jo prøve at plotte dem ind i et regneark og få en kurve/formel ud af det som gælder lige netop for dit hus.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Der kan naturligvis laves beregninger på ventilations tabet, men det kræver jo man kender luftmængden. Og det gøres der jo ikke lige i denne situation.
Til gengæld vil man kunne få en beregnet værdi på energiforbruget, og derfra kan man så regne baglæns og rent faktisk finde infiltrationen (som er det en blower test viser), eller en tilnærmet værdi.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2709&pid=20661#post_20661]Varmeihuset skrev:[/url]


Men er der et sted hvor man kan se den teoretiske værdi for et teoretisk helt tæt hus?

?


Jeg læste det sådan at du spurgte til et helt tæt hus ?
Det var netop sådan et hus jeg mener i #2.
Der findes ikke en sådan faktor.

Den værdi de er så glade for i vejrudsigten "chillfaktor" passer ikke på en bygning.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2709&pid=20702#post_20702]pmp skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2709&pid=20661#post_20661]Varmeihuset skrev:[/url]


Men er der et sted hvor man kan se den teoretiske værdi for et teoretisk helt tæt hus?

?


Jeg læste det sådan at du spurgte til et helt tæt hus ?
Det var netop sådan et hus jeg mener i #2.
Der findes ikke en sådan faktor.

Den værdi de er så glade for i vejrudsigten "chillfaktor" passer ikke på en bygning.

Ok , den er også svær ;o)
Du gir svar til et helt tæt hus, som jeg da også delvist spørger til

min ide var at HVIS man kendte afkølingen af et tæt hus, at man så ved at se det reelle varmtab, kunne regne sig frem til hvor utæt huset er

men som sagt, en blower door test ville være bedst

Grunden til at jeg er nysgerrig, er at i et utæt hus betaler man en pris via varmeregningen
men en hvis udluftning jo er ønsket , så i et tæt hus betaler man via strøm til et anlæg, + til filtre og vedligeholdelse, og afskrivning af anskaffelses prisen af anlægget

så hvor går skæringslinjen ang tæthed og pris ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Det er også lidt tricky. Der er krav om udsugning fra bestemte rum med en bestemt minimums mængde. Derudover er der et generelt krav om luftskifte. Det sidste sker helt af sig selv i et "utæt" hus. Nu er der så krav om tætheden, der gør at man skal luftskifte/ventilere på anden måde og det kan (fortsat/stadig) foregå naturligt ved åbning af vinduer eller mekanisk vha et anlæg. De fleste vælger den sidste løsning, bla fordi det er nemt at lave varmegenvinding så det ikke koster så meget varmtab, men dog lidt el til ventilatoren. El udgiften opvejer dog langt hvad man sparer i varmetab. Der er i øvrigt også krav til effektiviteten og virkningsgraden af anlægget.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Chr
Mit hus er meget tæt. 0,28 l/kvm/sek i blowerdoor test.
Hos mig koster blæsevej stort set NUL.
Hvis ens hus er utæt, så der kommer kold luft ind når det blæser er sagen selvsagt noget anderledes.
Jeg sad for længe siden og lavede lidt overslag på, hvor meget varme der genindvindes, altså i energi. Med en genindvinding på 15ºC og 216 kubik i timen mener jeg at huske, at der genvindes ca 1000W. Eller sagt på en anden måde, så skal der et varmelegme på knap 1000W til at erstatte veksleren, hvis man skal have den samme temperaturstigning. Ventilationen bruger ca 40W, så der er en betydelig gevinst
Forbruget på ventilationsanlægget er ca 10 kWh pr måned med det program jeg har sat den til at køre.

Det bedste ved ventilation er indeklimaet. Altid frisk luft, aldrig fugtigt, heller ikke i bryggers, hvor der tørres tøj, og intet kuldenedslag fra indblæsninger/åbne vinduer mm.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Varmeihuset
Ved hvilke temperaturer var det at det kostede 1000 watt i timen ?
ved 0 grader taber mit hus ca 4000watt i timen +- hvor meget det blæser
det sidste skal jeg til at ha et overblik på

Der er nok ingen tvivl om at mit hus blir rigeligt ventileret via utætheder ;o(
men de 4000 watt går også til ringe isolering og alm termoruder/ ikke energi ruder

har du lavet en tabel, der viser hvad dit hus sluger pr graddag
evt både i vindstille og blæsevejr ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
@varmeihuset.
Hvis du mangler data kan du prøve at kikke på data.styrdinvarmepumpe.dk
Mine er nr. 99.
Ønsker du ventilationsdata kan du godt få dem også. Kører med et fast dag/ugeprogram. Kan dog ikke prale med 0,28, med dog under 1,0 hvilket var ganske godt i 2009 og stadig overholder dagens krav til et 2015 hus. 2020 hus bliver det aldrig pga konstruktionen, men energirammen kan dog godt komme derned pga. solcellerne.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Takker ;o) hvor befinder huset sig, eller hvad er bedst at kikke under hos dmi ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
Nej, jeg har ikke lavet nogle målinger på det.
Min VP har i de sidste 12 måneder, kørt 700 timer til varme og produceret ca 5800 kWh til gulvvarmen. Det giver et elforbrug på ca 1250 kWh.
VV er ca 85 timer og 700 kWh.
Noget af grunden er, ar jeg rejser meget og er væk i lange perioder ad gangen, hvor huset er på feriesænkning til 16º og ingen VV. Det er ret godt for COP.
Mit totale elforbrug i de sidste 12 måneder er 3400kWh.

Det siger sig selv, at det forbrug er så lavt, at der ikke er ret meget sjov ved at regne på graddage. Det bliver noget juks.

Beregningen for indvundet energi er:
216 kg luft vejer 216 x 1,1 = 237,6 kg
delta T = 15K
c= 1007kJ/kg/K

@Lars:
Ret god tæthed i dit hus. Det er noget bedre end man kunne vente af et 2009 byggeri. Flot.
237,6 x 15 x 1007 / 3600 = 997 W
Her er der ikke taget højde for den kondensering der sker tillige, ikke mindst fra køkken og badeværelser.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
Ups, der gik noget galt i opsætningen.
Håber det er forståeligt alligevel.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Varmeihuset
aahhh , stod lidt af ;o)
men fandt denne side inden du skrev igen
kommer det tæt nok på
0,36 watt/h pr kubik meter luft løftet en grad ??
https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/160947

så i et hus med 138m2 bolig + 36m2 kælder gange højde ca 2,15 i snit
er det 374,1 M3 luft
i snit skal det løftes op til 19 grader fra ude temp
ved nul grader udenfor ville det så blive 2558,844 watt/h
Hvis huset kun lige og lige udskiftede luften hver anden time , ville det koste 1279,422 watt/h ik timen

så skal jeg bare finde et sted hvor jeg kan beregne det teoretiske tab via gulv vægge loft og vinduer
så kan jeg sjusse mig frem til hvor utæt huset er
mit hus sluger som sagt ca 4000watt/h ved nul grader og stille dansk vejr

ifølge den her side
https://www.bolius.dk/her-taber-dit-hus-varme-19677/
ryger der 20 til 30 procent af varmen ud via utætheder
Jeg har gamle termoruder, de sluger siger man 3 watt pr grad pr time pr m2
og jeg har ca 20 m2
dvs
ved nul grader
20grader delta gange 20m2 gange tre watt/h =1200 watt/h

Så hvis mit hus kun lige lukker det nødvendige luft igennem, uden gendvinding
er vi oppe på
2479watt/h
tilbage er så 1521 watt/h til dårlig isolering og ekstra utætheder
igen skal jeg bare finde ud af hvor meget min gammeldags isolering taber
så burde jeg komme tæt på hvad der slipper ud via uønsket ventilation

Ved at skifte ruderne til nogle med bare 1,1 watt/h tab pr grad skulle jeg kunne spare 1,9(hvis de gamle virkelig koster 3)gange 20gange 20=760watt/h ved nul grader ,, eller 19 procent på varmetabet
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Tror ikke mine tal kan passe,de sidste 1521watt/h, med gamle vægge og gulv næsten uden isolering,loftet er dog med ca 300mm
og det med gamle ruder , får jeg nye i ,skulle tabet kun være 761watt/h
ved nul grader ude pr time via gulv væg og loft og de nye vinduer
og alene de nye vinduer ville ha et tab på 1,1 x20x20=440watt/htil tab via gulv væg og loft ??

hvor hoppede kæden af ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
Du blander granatæbler og LED-pærer sammen.
Det eneste jeg redegør for er, hvor mange Joule/Wh der genindvindes i genvex veksleren.
Hvis du vil kende tabet gennem vægge, loft og vinduer og lineærtab, så skal der laves en noget mere omfattende beregning. Det er det en energikonsulent kan.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2709&pid=20769#post_20769]Chr skrev:[/url]

Du blander granatæbler og LED-pærer sammen.
Det eneste jeg redegør for er, hvor mange Joule/Wh der genindvindes i genvex veksleren.
Hvis du vil kende tabet gennem vægge, loft og vinduer og lineærtab, så skal der laves en noget mere omfattende beregning. Det er det en energikonsulent kan.

Chr.

er det ikke ca sådan rigtigt med 0,36 watt/h pr grad opvarmning af en m3 luft ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,136,484 Unikke besøg
XHTML CSS