HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
direkte fordampning - to kreds system
PeterKunz
Jeg har fundet flere anlæg i tyskland, østrig og frankrig, hvor kølevæsken cirkulerer i jorden og går direkte til opvarmning af brugsvand. Disse anlæg, der kun har 2 kredse skulle være mere effektive, da man sparer energitabet ved overførsel til en tredje kreds.
Er der nogen der ved hvorfor disse anlæg ikke er almindelige i Skandinavien?
 
kla
vil du venligst sende link til en hjemmeside som beskriver dette, jeg har svært ved at forstille mig det miljøvenlige i produktet, desuden må det koste en formue idet kølemiddel ikke er specielt billigt !!
 
PeterKunz
Her er tre links til pumper med direkte fordampning: [url]www.neura.at[/url] - [url]www.sophat.com[/url] - [url]www.ochsner.at[/url]

Og her et link til en diskussion om de to teknikker der på tysk kaldes enten 'sole-wasser' (3-kreds) eller 'dirktverdampfer' (2-kreds): [url]http://www.haustechnik-dialog.de/forum.asp?thema=39212&headline=Direktverdampfer[/url]

Jeg har søgt på adskillige forums og de fleste taler for et 2-kreds-system.

Slangerne i jorden er kobberrør der er meget mindre dimensionerede end vand/sprit-rørene.

Man sparer jo en del teknik, da der er et helt led mindre.
Redigeret af PeterKunz d. 16-08-2006 15:24
 
kla
Jeg har i dag talt med Claus Poulsen fra teknologisk, her er hans umiddelbare kommentar, det er fuldt lovligt at lave varmepumper med direkte fordampning, hvis ikke lige det var for at smørremiddelet som anvendes på HFC gasser er giftigt, han tror ikke man får en tilladelse på den baggrund, desuden er der problemer med matrialet som man anvender til varmeoptager.det overholder ikke Danske krav.

Vi må se hvad fremtiden bringer af nye tiltag (Læs Bekendtgørelse)
Redigeret af kla d. 28-08-2006 21:47
 
svend
Hej !

Prøv at se på www.reftec.dk

Den danske importør af det østrigske Heliothem. Her finder du en masse indformation om jordvarmen med direkte ekspansion. De har
en meget høj COP da der ikke er noget tab til vekslere, pumper m.m
men nok det absolut bedste produkt på markedet, desværre også i den dyre ende.
 
kla
Henviser til min tekst andetsteds i denne debat

kla
 
TGH
Hej, er der nogen der har hørt mere nyt om direkte fordampere, fx. med hensyn til tilladelser, bedre varmeydelser mv.?
Mvh TGH
 
Condor
Jeg tvivler meget på at disse anlæg bliver aktuelt i danmark da vi har en lovgivning, som siger max 10 kg kølemiddel på ny installation. Og en sådan installation vil overskride dette.
 
PeterKunz
Bliver propan regnet for gas eller kølemiddel?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
Hejsa

i en damefrisør salon har man sat nogle luft/luft varmepumper op med propan som forsøg.

såvidt jeg husker på sjælland.

Propan er en gas der skal overholde atex direktiv, men kan være godt som kølemiddel.

ups, nu starter debatten nok igen Shock
Redigeret af Admin d. 26-05-2008 00:09
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
For varmepumper er øvre grænse 50 kg.

Men taler vi halvstore gasfyldninger, vil det nok være klogt at konfirmere trykdirektivet først.

Personligt ville jeg ikke have sådan noget stående i min baggang. En utæthed ville jo være endog temmelig farlig.
 
enraj

Citer

Condor skrev:
Jeg tvivler meget på at disse anlæg bliver aktuelt i danmark da vi har en lovgivning, som siger max 10 kg kølemiddel på ny installation. Og en sådan installation vil overskride dette.


Et 7kW Heliotherm jordvarmeanlæg med direktefordamper er der kun 7,5kg R410A kølemiddel
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,256 Unikke besøg
XHTML CSS