HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Mitsubishi
Mitsubishi
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer søges
kkrede
Har åbenbart kun jord til ca 450m slange, så jeg må hoppe på luft/vand delen.
Hvis jeg laver en 25cm rille i vores gulv i bryggerset og så håbe på at gulvarmen ikke kommer i vejen, så kan jeg nøjes med ca 5m rør mellem ude og indedel. Der var snak om 40mm, hvis udedelen skulle stå omkring et hjørne og der så er ca 9-10m i alt.
Tænker i så stadig 40mm Løgstør eller er 32mm nok ?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120 og vvm310.

Varmeihuset
Er det en monoblok i planlægger??. eller et split anlæg ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

kkrede
Vølund f2120.
Er det korrekt at den beregning man får er det bedst at få sat dut til -3gr. da luftfugtigheden er størst der omkring ?

VB
Vølund f2120.
Er det korrekt at den beregning man får er det bedst at få sat dut til -3gr. da luftfugtigheden er størst der omkring ?

http://www.heatpu...ad_id=2477
Jeg fik en del gode svar omkring DUT i denne gamle tråd.

Noget helt andet! Jeg er nysgerrig efter at høre, hvordan dine forsøg på at trække mere varme ud af panelvarme med blæsere egentlig faldt ud?
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
Før varmepumpen 2300 liter olie.

kkrede
Stødte i en vvs'er, der sagde at det var bedst at sætte den til det i beregningen da det var fugtigst der og at man bedre kunne regne med det beregnede forbrug. Men det syntes jeg ikke lige, at jeg får helt svar på i din tråd. I min beregning er den blevet sat til -19,8gr.

Forsøget gik ikke så godt. Der er ikke volume nok inde i panelerne til at der kan flyttes ret meget varme fra dem. Kobler 2 radiatorer på i hver sin ende af stuen, så der er mere varmeflade

Købte en blæserskinne til radiatorne, men den er styret af varmen fra radiatoren, så den er altid slukket da radiatorne er kolde i bunden og så kommer der meget støj fra vibrationerne fra blæserne. Blæserne er kun på 15 decibel, så skal lige have givet dem noget gummifuge for at se om det kan få støjen ned.

Ved du noget om rørstørrelsen fra pumpen ?

VB
Købte en blæserskinne til radiatorne, men den er styret af varmen fra radiatoren, så den er altid slukket da radiatorne er kolde i bunden og så kommer der meget støj fra vibrationerne fra blæserne. Blæserne er kun på 15 decibel, så skal lige have givet dem noget gummifuge for at se om det kan få støjen ned.

Jeg har fundet den oplysning på nettet, at 0 decibel er den laveste støj, som mennesker kan høre. Så 15 decibel er vel ikke helt lydløs, men næsten. Jeg er spændt på, om lyden generer, når du har fjernet de støjende vibrationer.
Jeg forestiller mig denne løsning til montering bag mine radiatorer foroven, hvor de er varmest. Der er 4-5 cm. mellem radiator og ydervæg:
Bygge (eller købe) flade aflange firkantede kasser (4x15 cm) i samme længde som radiatorerne. Montere 2-3 blæsere på kassens bagside med elastisk monteringslim eller silikone og perforere forsiden med passende antal huller over hele fladen, så luften passere skråt op gennem toppen af radiatoren som en svag brise. (Luftindtaget sker mellem kassen og ydervæggen).
Jeg forestiller mig, at jeg kan lade en rumtermostat tænde og slukke for blæserne efter behov, så de ikke kører, når radiatorerne kan klare det med naturlig cirkulation.
Ved udetemperaturer på 4-6 grader holder vi nemlig fint en indetemperatur på 22 grader med et fremløbstemperatur på 34-37 grader. Så blæserne kan sagtens stå stille meget af tiden.
Ved du noget om rørstørrelsen fra pumpen ?

Nej, det ved jeg ikke - og har heller ikke forstand på det.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:

VB
Kobler 2 radiatorer på i hver sin ende af stuen, så der er mere varmeflade

Hvis du skal ud og købe radiatorer, så skal du overveje at købe blæseradiatorer. Én er måske nok.
Årsforbrug:

kkrede
Jeg målte støjen til 38db og det er generende og når jeg holder blæseren løs i hånden kan man næsten ikke høre den.
Der sidder 4 blæsere i den skinne jeg købte og de flytter fint varmen ( når man lige har varmet den op foroven på radiatoren, så den tænder)
Når der kommer 55gr. ind i radiatoren, så er radiatorne kolde i bunden, så måske ved 35gr. at radiatoren er lun i bunden, så blæseren kan tænde.
De blæserradiatorer støjer også meget når de skal arbejde og skal bruge en 50x200cm og en 50x100cm.

VB
...når jeg holder blæseren løs i hånden kan man næsten ikke høre den.

Så burde min idé med den flade kasse i toppen bag mine radiatorer jo kunne fungere. Kassen kunne jo også udformes, så den dæmper lyden. Og den vil være praktisk taget usynlig. I modsætning til denne nemme løsning: https://www.xn--m...r-booster/

De blæserradiatorer støjer også meget når de skal arbejde og skal bruge en 50x200cm og en 50x100cm.

Jeg søgte lige på blæserradiatorer og faldt så lige over denne løsning uden blæsere: https://ing.dk/in...
Det undrer mig imidlertid, hvis fabriksfremstillede blæseradiatorer skulle støje mere, end hvad du og jeg selv kan bikse sammen.
Årsforbrug:

kkrede
Den radiator booster har jeg kigget på og læste en test et sted, hvor de beskriver den som støjende og så smider den luften til siden i stedet for ud i rummet.

Dit andet link virker ikke.

VB
Jeg prøver lige med linket igen: https://ing.dk/in...
Nu skulle det virke
Årsforbrug:

kkrede
Nu er vinteren ikke over endnu, men indtil nu har vi brugt 5,5 tons piller. At holde så lav en fremløbs temperatur som muligt gør en del ved forbruget.
Har flyttet min indetemperaturmåler op i 1,5m højde som jeg læste at føleren til varmepumpen skal være monteret i og så har vi altså 22,7-23gr. i huset mod de 21.5-22gr. i 1m højde som den plejer at stå i.

Varmeihuset
Vinteren sluttede den 28 februar ;o)

Vejret fulgte bare ikke lige med ;o), kalenderen siger at vi har forår

Men lad os så bare sige fyrings sæsonen

men noget helt andet, hvor stort er dit forbrug UDEN for fyrings sæsonen

mange med pillefyr, ha en dårlig økonomi når der kun skal laves varmt vand til hanen , fyret komme ikke rigtigt i gang før det skal stoppe igen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

kkrede
Når vi når de 16-18gr. sætter jeg fyret til at køre fra kl 4-8 og 17-22 og det bruger næsten ingenting. Det får den lov til indtil vi er over de 20gr. så slukker jeg den og tænder elpatron i vvb.

Varmeihuset
Det er da så lige endnu noget du sparer ved en varmepumpe,, dit forbrug til elpatron minus det som pumpen vil bruge
men den leverer billig varmt vand i forhold til en elpatron , specielt om sommeren

Hvor meget badevand bruger i ca på elpatron ?

Hvis du er af den nysgerrige type, kan du jo få smidt et vand ur på indgangen til din vv beholder når/hvis du får pumpe
JA JA

kkrede
Har solceller der dækker vores elforbrug.
Opvaskemaskinen er også koblet på det varme vand.
Vi er 2 voksne og 2 børn, hvor meget det bliver til aner jeg ikke.
Den svenske krone er meget lav nu, så det er meget fordelagtigt at handle varmepumpe i Sverige. de giver samme garanti som i Danmark.

VB
Den svenske krone er meget lav nu, så det er meget fordelagtigt at handle varmepumpe i Sverige. de giver samme garanti som i Danmark.

Min oprindelige plan var at investere i både solceller og varmepumpe. Når investeringen i solceller var betalt tilbage, ventede der en årrække med gratis el til varmepumpen og husets øvrige elforbrug. Et nul-energihus rent økonomisk. Men sorte plader på et rødt tegltag ville se for grimt ud - og to flotte høje træer i haven, en sydbøg (øltræ) og en birk, ville skygge for solcellerne om sommeren.

Så jeg valgte at spare den store investering i solceller og betale for strømmen. Men da du allerede har solcellerne, er det jo helt perfekt med varmepumpen. Især hvis de kan levere al den strøm, som den forbruger. I givet fald får du jo i princippet gratis varme.

Og da jeg forstår, at den varmepumpe, du køber, kan producere over 60 grader varmt vand i radiatorerne (også panelvarmen) ned til -25 grader med en pæn COP, så kan du - på grund af solcellernes gratis strøm - jo være lidt ligeglad med varmepumpens strømforbrug.

Her i frostvejret med den kraftige blæst leverede min varmepumpe en fremløbstemperatur mellem 50 og 55 grader (som er max.), da det var koldest og mest blæsende. Den klarede, uden hjælp fra elpatronen, at holde 22 grader i hele huset.
Årsforbrug:

Varmeihuset
[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2708&pid=20993#post_20993]kkrede skrev:[/url]

Jeg gætter på at cellerne dække det NUVÆRENDE el forbrug,??

Når/hvis pumpen kommer op, stiger dit el forbrug
og overskuds strøm har vel også en salgs værdi ??
JA JA

kkrede
Ja vi kommer til at skulle af med penge for strøm, men jo mere pumpen kan bruge mens det bliver lavet jo billigere. Vi skal betale 21.45 øre pr kwt vi trækker tilbage fra nettet og 2400kr i abonnement til netselskabet for at opbevare strømmen.
Så helt fordelagtigt er det ikke mere, men stadig bedre end intet.

kkrede
Så fik jeg lagt 10m stiv Løgstør rør ned til varmepumpen. Der var kun 3 kabler, 2 kloakrør, 2 vandforsygningsrør og 4 afvandingsrør, som var i vejen.
Næste skridt er at banke gulvet op i bryggerset så rørene kan nå indedelen.

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Heatpump.DK
byder
krogh87
VELKOMMEN
som nyt medlem

SuperAdmins: 1
Moderator: 0
10668380 unikke besøgende

Brugere online:
Daffy01:41:57
Chr04:21:34
hanssing12:31:07
Per Hojmark23:25:25
Dinsol> 1 Dag
mureren> 1 Dag
lars-jacobsen> 1 Dag
Xoom> 2 Dage
kkrede> 3 Dage
Varmeihuset> 3 Dage

Gæster online: 7

Din IP-adresse: 54.163.20.57

VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2018 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt CVR Nr 18966778 Alle varemærker er respectives ejendom.