HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Mitsubishi
Mitsubishi
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer søges
Varmeihuset
[img]https://imgur.com/a/YwkR4dE[/img]
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

Varmeihuset
Hov jeg så forkert, du kører mellem 33 og 45 grader= gennemsnit 39 og IKKE 36
det passer jo fint med den beregnede værdi

Hvad er minimum som pumpen kan lave ved den ude temp der var

Hvis husets behov er lavere end hvad pumpen kan lave som minimum, så skal den jo lave start stop

;o) har i tændt op i en brændeovn? ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

Varmeihuset
Hvor stor er din pumpe, googlede den, men den kommer jo i forskellige størrelser
JA JA

kkrede
Som sagt er alle termostater pillet af, på nær den retur termostat der sidder på gulvarmen i badeværelset. Den er dog sat til at lukke ved ca 45gr. Vi ligger på 22.5gr. indendørs. Brændeovnen er ikke i brug.
Pumpen er en model 16, det som skulle være en 12kw ved -7gr.
Det er den Vølund har beregnet vi skulle have. Men har tænkt nogen gange om den er for stor.
Laveste frekvens er 32Hz og det ligger den med ved de ca 5gr. udetemp.
Har sat kompressorstart gradminutter til -110. har haft den på -130 men syntes at fremløbstemp var højere, 6-7gr over beregnet, så skiftede tilbage.
Jeg ved ikke, hvad pumpen bruger til at beregne efter. Tænkte dog at den ville ligge fremløb tæt på det beregnet.
Hvis jeg sætter varmebærepumpens max hastighed ned til 90%, vil det så ikke give en mindre retur temp, da der er mere tid til at afkøle via varmefladerne, eller er det bedst med fuld skrald ?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh

Varmeihuset
Tjah hvis den kører minimum nu,så tror jeg bare den er for stor
natten mellem den 3 og 4 var der lunt, der havde været lidt sol om dagen OG der havde været pænt med frost om morgenen , pg af frosten , har pumpen sendt godt med varme ind i huset, og så vendte vejret pludseligt, dit gulvarme blev fyldt op med varme, som der ikke blev behov for

Har du energi måler på ?
Min tøffer også på næsten minimum , det er en 9èr , dog loves det at den kan levere 8 ved minus 10,,, ;o) dog ved et fremløb på 30 grader
Den laver 2,8 kwh lige nu med 5,7 grader udenfor
Men jeg har kun 19 grader i snit i huset
fremlb 28,3 grader

Kan du vise hvordan pumpen opførte sig fra kl 6 til 11 den 3jan om morgen
jeg kan ikke se det du sætter ind her på forummet, men kan se linket, det link kan jeg så gøre blåt og åbne
JA JA

kkrede
Har ikke sådan en måler på.

https://imgur.com/a/lLcMAlQ

kkrede
Med vejret i dag kører pumpen 40Hz, jeg har hævet med 1gr. for at kompensere for blæsevejret.

https://imgur.com/a/sl98r6q

Varmeihuset
Med en ønsket indetemperatur på 22,5
ser regnestykket sledes ud
De første tre grader er gratis
så alt under 19,5 skal betales via varmepumpen
HVIS vi sætter den koldeste dag til minus 15 grader
så skal pumpen kunne levere til 19,5 ned til nul grader, og yderlige 15 fra nul til minus 15 grader = 34,5 gradedage/ timer
vi holder og så til timer , da det er det vi ser i gerningsøjeblikket hvis vi havde en enrgimåler på

De 40 hz din puimpe kørte med i går er nok det den er nød til for at hente minimum energi ud af den luft der var i går
der hvor du bor , var det vist mellem 3 og 4 grader i snit

Hvis leverndøren m,ener at der skal minimum 12 kwh til ved minus 7 grader med værst tænkelig vejr
så er minus 7= 7 + 19,5 gradetimer =26,5 gradetimer
dvs at de regner med 12kwh delt med 26,5 pr gradetime =0,4528

det ganger vi ned 24 timer , så har vi kwh pr dag pr grad =10,8679
Hvis vi siger at der er 2604 grade dage ved inde temp på 20 grader
og du vælger + 2,5 alle de 212 dage der er i okt til maj , har du 3134 grade
Dem ganger vi med de 10,8679=34060kwh pr fyringssesson
OG det er kun til huset
VØLUND skrev du tidlige , havde regnet med at dit fyr havde en effektivitet på 65%
og med 4,5 kwh pr kg piller , ville det gi 21937,5kwh
men det var jo forbruget til BÅDE hus og gilde sal
OG varmt vand i bruseren osv

der er da gået et eller andet galt i beregningerne ??
Selv hvis vi husker at de 12kwh ved minus 7, at sat ekstra hjt for at være sikker
Det ser ud som om de har sat huset til at bruge ALLE de 7,5 ton piller
og glemt at de ogs dækkede gildesalens forbrug ?=for stor en pumpe i forhold til husets reelle forbrug

Hvor meget strøm har du brugt til varmepumpen til huset, og hvor meget har gildesalens varmepumpe brugt
tror din gildesal har været dyrere end du forstiller dig
JA JA

kkrede
Gildesalen har brugt 25 kwh, Men jeg tænder kun for pumpen når det er nødvendigt. Lader den varme til 10gr. et par timer og slukker den igen.
2,7-3 gr. har vi haft de sidste par dage.

kkrede
Huset har brugt 2350kwh til varme og varmt vand fra 1/7 til 31/12

kkrede
Billede af beregning.

https://ibb.co/4JhNVkS

Varmeihuset

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2708&pid=21409#post_21409]kkrede skrev:[/url]

Huset har brugt 2350kwh til varme og varmt vand fra 1/7 til 31/12

det er så for 6 måneders vv forbrug og okt nov dec varme i huset (som var milde)
hvis du har tallene for juli og august, kan vi se hvad der typisk bruges til vv pr måned

Jeg vil gerne kunne se hvad der er brugt til varme i huset alene

der er næsten det dobbelte antal gradedage i jan feb marts april ,maj, som der er i okt nov dec

selv hvis vi ganger de 2350 med tre , så kommer vi kun op på 7050 kwh
og da vv ikke skal tredobles(der, er jo for 6 månrder) men kun fordobles ,ender det måske lavere, men igen temperaturene er lavere i jan feb, så copen er lavere

Nu har vi pt en polar vortex split, så feb marts ender mske som i 2018, men det er jo ikke pumpens skyld

Med en normal fyrings sesson, tror jeg nok at deres tal holder ang el forbrug

det blir spændende ang gildesalen
JA JA

Varmeihuset

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2708&pid=21412#post_21412]kkrede skrev:[/url]

Billede af beregning.

https://ibb.co/4JhNVkS

det ser egentlig fint ud , men de sætter jo også behovet til en 12,9 kwh varmepumpe
så med en 16kwh, vil du få start stop længere ned i temp , end en 12èr

Nu kører du jo uden termostater , så varme i gulvvarmen kan hentes ud igen
DVS at når gulvet er varmt , og vandet cirkulerer frit, varmes det af radiatorerne afkølede vand OP IGEN af gulvet , inden det atter ryger en tur igennem radiatorerne

Antallet af starter vil jo altid være mange set med feks jordvarme øjne, da den nær frysepunktet og nedad, skal afrime , det ser vi på det billede fra da der var frost

det billede fra da der var lunt, det viser at pumpen holder pause på næsten to timer , det kan den så fordi du kører uden termostater , betonen varmes op til overtemperatur nede ved slangerne
derefter holder pumpen en pause, og radiatorerne stjæler varme fra gulvet via det konstant cirkulerende vand i både gulv og radiatorer

Alt i alt slet ikke så tosset,Men pumpen er nok for stor, fandtes der ikke en på 14kwh ??
JA JA

kkrede
Den de kalder en 16 er jo en 12kw ved -7.
Den de kalder 12 mener jeg er en 9kw ved -7
Juli brugte 69kwh.
August 129 kwh
september 242kwh

kkrede
I dag -3gr.
Beregnet fremløb 43gr. men den kører 51,9gr i fremløb.
Vil det så sige at mit hus kræver 51,9gr selvom varmekurven siger 43gr. eller er der noget jeg misforstår?
Frekvensen er steget meget og den kører mindre end den holder pause. Syntes den burde køre flere timer lige nu.

Fremløb:
https://imgur.com/a/Afrmsao

Frekvens:
https://imgur.com/a/NrpEgwk

Er frekvens styret af udetemp. eller det beregnede fremløb ?

Varmeihuset
Gennemsnittet af start stop=34 og 51 =42.5, så det passer jo igen fint

Den skal jo afrime, men holder den direkte pauser??

det ser sådan ud

Min jeg har nu, den kan godt køre flere timer selvom der er koldt,,MEN KUN hvis der er tør luft=ingen rim=ingen afrimning

hvordan den så lige finder ud af dette, kan jeg kun gætte på
men mit gæt er at den simpelthen sammenholder cop fra start , og når cop er faldet for meget, afrimer den

det passer i hvert fald med min observationer

Har du snakket med leverandøren om det ??
Holdes huset på ønske temperatur ?

Frekvens er efter hvad der skal til for at laves det der ønskes, delvist styret af at det er sværere at lave fx 5kwh ved -3 end + 3

Kan pumpen fortælle dig hvor mange kwh den laver i et givent gerningsøjeblik ??

Nå kikkede lige på diaframmet for frekvens , den holder da nogle pæne pauser, og gir da ellers gas ind i mellem, mere end jeg tror er nødvendigt

Det er somom et ellerandet siger den SKAL lige op på 51, den kravler jo ikke laaaangsomt derop, pga manglende afsætning af varmen

tror du skal ha en snak med dem der sat det op
JA JA

Varmeihuset

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2708&pid=21416#post_21416]kkrede skrev:[/url]

Den de kalder en 16 er jo en 12kw ved -7.
Den de kalder 12 mener jeg er en 9kw ved -7
Juli brugte 69kwh.
August 129 kwh
september 242kwh

er det for de enkelte måneder? eller lægger du dem sammen
JA JA

kkrede
Ja den holder pauser ca en time af gangen med frekvens 0.
Ved afrimning kører den med ca 50Hz
Kan kun se, hvor mange Amp. den bruger. Kan det bruges til noget ?

Prøvede lige at sætte max fremløb til 46gr. det ignorer den medmindre det er beregnet, der ikke må overstige max fremløb.

Den holder fint 22.5gr indendørs, vi har ikke noget at klage over der.

Hvis ikke at jeg studerede det hele tiden, hvad den laver og gør, så ville man jo heller ikke tænke, at noget er galt. Der er sikkert ikke noget galt andet end at den måske er en tand for stor.
Som autotekniker så tænker jeg at det må kunne trimmes bedre og det kan man kun når man forstår, hvorfor den gør som den gør.

Lige nu kører jeg indstillingen "radiator" så kører varmebærerpumpen 100%.
Sætter jeg den til "gulvvarme" eller en blanding af de to, så kører varmebærerpumpen ikke over 55%.
Ved sidste nævnte så kører pumpen ca 5-6Hz højere og i kortere tid inden den holder pause.
Så max på varmebærepumpen er det bedste.

Det er for de enkelte måneder, juli er der selvfølgelig noget ferie indblandet og sikkert også en uge i august.

Varmeihuset
Husk jeg hverken er expert eller fagmand på det her, men kun kører efter den smule erfaring jeg har oplært
MEN efter hvad jeg kan se, så er frekvensen så høj , at den ikke kører så lavt som den kunne
den burde kunne holde fremløb på 43,
Dog kun indtil det hele er fyldt op med varme, så burde den køre på det lavest mulige, og hvis det er for meget , til huset i fiorhold til forbrug, så stiger fremløb løbende , det indtil den temperatur man har sat som der hvor den skal slukke

Styrer den på ren fremløb, eller er der en termo føler i rummene ?

Man siger at en grad foringer cop med 3 %

Så 8 grader over er 100x 0,97x0,97x0,97x0,97x0,97x0,97x0,97x0,97x=78.37%
af den cop den ville køre med ved en jævn 43graders fremløb
det er seføli kun lige den tid hvor fremløb er 51 , mens den så er lavere end 43, , er den bedre
Men den arbejder hårdere ved 51 end 43, og pauserne gør at den arbejder hårdt en tid
det gør igen at den starter med at danne rim ved en HØJERE udendrs temperatur, end hvis den kørte jævnt med 43graders fremløb
JA JA

kkrede
Har lige prøvet at halvere gradminutter, for at se om det ændre noget. Standard er -60 og jeg har kørt -140.
Hvordan den beregner gradminutter kan jeg intet finde om.
Nu ser vi lige, hvad det har af indvirkninger i løbet af dagen.

Læste på et svensk forum at en havde kørt gradminutter så lang ned han kunne indtil komforten røg for at mindske start/stop, men hvis det resulterer i højere frekvens og højere fremløb, ved jeg ikke om det er godt.

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 2,961
Nyeste bruger: kristoffer hauritz
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2018 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt CVR Nr 18966778 Alle varemærker er respectives ejendom.