HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Mitsubishi
Mitsubishi
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer søges
Varmeihuset
Du brugte
Juli brugte 69kwh.
August 129 kwh
september 242kwh
Det er 440kwh
og med udgang 2018 havde du brugt 2350
det er så 1910kwh for okt nov dec

en del af det er vv,

du er nu oppe på 3430kwh
lad os sige at feb bliver lige så dyr som jan
og der kommer en barsk marts, som igen koster det samme som jan (som var lidt mild)
så er vi oppe på 5572kwh
så kommer april med ???
og så maj med ikke meget over dit vv forbrug,, lad os sige 400 kwh
og så juni med feks 250 kwh til vv

uden april er vi så oppe på 6222kwh strøm
Din gildesal sætter vi bare til at bruge det samme en gang til (92 x92=184)
i alt 6406kwh
så april må koste ;o) ;o) 1342kwh strøm, og så holder du præcist de 7748 kwh som beregnet,,, og det var da vist kun til huset

men kan ikke forestille mig at april kommer til at koste 1342, nok kun det halve

hvis det rammer ,ender du på 7077 kwh for et år , det for hus og gildesal
med en kwh pris på ca 1,4 kr,er det 9978,57 kr
6,5 ton piller af 1,8 kr pr kilo =11700 kr
7,5 ton piller af 1,8 kr pr kilo = 13500kr
ingen slæb og rens ang piller, og justeringer foretages i dit hus , ikke over gården i snevejr
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

Varmeihuset
Har du husket at få afmeldt din skorsten,?? ellers trækker de over 1000kr i skat for den
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

kkrede
Ja den afmeldte jeg med det samme varmepumpen kørte Smile Skorstensfejeren kom og tjekkede at jeg havde koblet pillefyret fra.

Ud fra din beregning, så bliver der da lidt til at tjene anlægget ind igen Smile Men det ved vi den 1/7.

Lige nu kører den ca 30min og holder 45min pause og skyder 5-6gr over beregnet inden den stopper. Når der er en afrimning kører den næsten 1time og skyder næsten 7gr. over inden den stopper.
Det må være sådan de har designet den til at køre, når jeg engang får lavet gulvvarme kommer der mere vand til, men tror stadig den vil ligge sig for højt.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh

VB

hvis det rammer ,ender du på 7077 kwh for et år , det for hus og gildesal
med en kwh pris på ca 1,4 kr,er det 9978,57 kr
6,5 ton piller af 1,8 kr pr kilo =11700 kr
7,5 ton piller af 1,8 kr pr kilo = 13500kr
ingen slæb og rens ang piller, og justeringer foretages i dit hus , ikke over gården i snevejr

Hvis komforten er i orden, så er din VP's driftsmønster med 5-7 graders overtemperatur vel nærmest et 'kosmetisk' problem. Økonomien må vist være godkendt i forhold til dit tidligere forbrug.
Men jeg var, ligesom dig, frustreret over overtemperaturerne, fordi jeg var overbevist om, at det var helt galt at en frekvensstyret VP ikke kunne følge den beregnede varmekurve 100 pct. præcist.
Det brugte jeg oceaner af tid på at problematisere overfor OK, som jeg købte VP'en af, og Vølund, som servicerede den.
De var vist ret trætte af mig, indtil jeg selv fandt ud af ud af at begrænse overtemperaturerne. Men det kunne de jo bare have vist mig. Hvis de altså vidste hvordan.
Jeg havde jo nemlig 'lært' af diverse VP-sælgere, at for at opnå den bedste COP (og dermed økonomi) skal man ved at køre med den lavest mulige fremløbstemperatur.
Med den frekvens din varmepumpe er 'født med' til i forhold til den aktuelle udetemperatur, kan du formentlig måske med (sikkert meget lille) fordel indstille den til at stoppe ved fx 3 grader overtemperatur på fremløbet og stadig (måske-måske ikke) holde temperaturen i 'det fjerneste rum'.
Men du kommer næppe til at spare ret mange kroner i forhold til den nuværende indstilling.
Generelt kan jeg kun ønske dig tillykke med din VP, som jeg også tror vil køre rigtig billigt selv ved meget lavere frostgrader.
Min erfaring er i øvrigt, at mellem 3 og 9 minusgrader er det slut med overtemperaturerne. Så følger min VP slavisk varmekurven.
Og det er formentlig i de rigtig kolde perioder, det for alvor har betydning at der ikke er overtemperatur i forhold til den beregnede fremløbstemperatur.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kwh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen 2300 liter olie.

kkrede
Jeg er sikker på du har ret. Vi har kun været nede på -5gr her og der har min stadig overtemperatur, men tænker jeg vil sætte den ned til 7gr.
Varmeihuset: vi glemmer helt at jeg jo også brugte brændeovn af og til, ved dog ikke, hvor meget. Når det frøs og blæste samtidigt, så var den tændt næsten hele tiden om aftenen. Tidligere ejer med oliefyr brugte ca 3m3 brænde. Måske jeg brugte 1m3.
Har stadig koks og en del brænde til at stå. Måske jeg skulle få det brændt af næste vinter.
Man vender sig hurtigt til at man ikke skal fyre mere. Smile

kkrede
Nu har jeg fået koblet indeføleren på og nu kan kompressoren pludselig gå ned på 28Hz.
VB er det en vvm310 du har ?

Varmeihuset
Har det så ændret noget i start stop dramaet ?
lige pt har vi jo temperaturer som vi normalt har det i slut marts
lige pt står min varmepumpe stille(slukket), og har gjort det siden kl 15
men starter den nok nu igen ;o), men vi havde også 12,2 grader i dag + lidt sol
JA JA

kkrede
Der er blevet ca 20min længere pauser end i går før den blev koblet til.
En svensker skrev noget om at vvm310 kører 2 kreds system og derved kører med lidt overtemp. end en vvm320 der kører 1 kreds.
Men er det nødvendigt at overvarme for at få nok varme igennem en veksler ?

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 2,961
Nyeste bruger: kristoffer hauritz
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2018 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt CVR Nr 18966778 Alle varemærker er respectives ejendom.