HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeanlæg af mærket "Scotte"
niels
Jeg har i dag fået en husstands omdelt reklame ind af døren på et jordvarmeanlæg af mærket "SCOTTE" til priser, der ligger et stykke under, hvad man ellers ser på markedet. Jeg er ikke stødt på dette mærke før. Er der nogen her på forummet, som kender det, har erfaringer med det, eller er det et nyt mærke, der introduceres?

mvh.

Niels

nimu
Jeg kender ikke mærket... men ang. prisen, så nærlæs reklamen (jeg har selv kigget på den Wink ) du skal bruge varmepumpen, et "varmepumpesæt" tror jeg de kalder det, og et jordslangesæt. Prisforskellen fra disse tre ting, og op til de "nromale" anlæg er arbejdsløn til arbejdet med at få det hele monteret, indreguleret og myndighedsgodkendt - jeg tvivler stærkt på at du for særligt meget ud af den "opstarts service" der er indkluderet.

Og så er der selvfølgelig lidt detaljer omkring forsikring/ansvar, hvis noget går i stykker. Når du laver det hele selv, er det også din hovedpine, hvis noget går i udu'....

bonzer
Hej
Så det på en Bolig messe i Horsens. Scotte kommer fra Nordjysk Bioenergi:
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index.asp?DocumentId=160
De reklamerer med en ret høj COP i forhold til andre jordvarme anlæg. Det kan så være fordi det er målt ved andre temperaturer end de temperaturer de opererer med på Teknologisk Institut. I hvertfald så er der ikke nogle af deres anlæg på Positivlisten hos TI: http://www.varmepumpeinfo.dk/8333
Tror jeg vil holde mig til et af de anlæg der er testet af Teknologisk Institut.

Tom08
Hej Bonzer,

Du skriver, sådan som jeg læser det, at når en varmepumpe ikke er med på positivlisten, så skal man ikke købe det.

Er du klar over, at den positivliste ikke er en dyt værd, idet den ikke neutral. Hver fabrikant betaler for, at få en varmepumpe med på denne liste. Og de, der ikke vælger dette får ikke "godkendt" deres anlæg. Det holder jo ikke.
Hele snakken omkring positivlisten er så misvisende, idet det drejer sig om en Frivillig Systemgodkendelsesordning Se link:

http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo

Så stop nu det med, at når en varmepumpe ikke er opført på denne liste så skal man holde fingerne fra den. Gå efter de udenlandske uafhængige test.

Tom
Redigeret af Tom08 d. 03-11-2008 10:37

Sydkoel

Tom08 skrev:
Er du klar over, at den positivliste ikke er en dyt værd, idet den ikke neutral. Hver fabrikant betaler for, at få en varmepumpe med på denne liste.

Hvad betaler de for det ??
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

Coolguy
Jeg vil give Tom08 ret.

Positivlisten er misvisende og er helt frivillig ( læs: betal for test )
og der er mange producenter/leverandører der har valgt at stå uden for dette.
Jeg handler generelt kun med Daikin - som ikke er på listen - og har ingen problemer med at sælge/installere deres produkter.

Mht. til Scotte, så tror jeg det er lidt a'la varmepumper fra jem og fix.
Der er en grund til at det er lavpris-vvsgrossister der sælger dette
mærke til nettopriser for gør det selv-manden, som kan få nogle problemer mht. teknisk backup/info og evt. reservedele.
Det er ikke mit indtryk, at den etablerede køle/vvs-branche vil
opstarte/indregulere eller servicere disse gør det selv-anlæg.
Blot min personlige mening
Redigeret af PeterKunz d. 04-11-2008 12:26
KKK A/S
VPO-medlem

Tom08
Hmmm............Endelig nogen der har fået øjnene op for, at den positivliste ikke kan bruges til noget som helst.

Jeg vil bare mene, at skal man betale( jeg mener det er små 5000 kr. for hvert firmanavn der skal fremgår på listen og et beløb for hver varmepumpe hver fabrikant vil have med på listen) så er der jo ikke noget uvildigt i denne liste og giver et MEGET FORKERT billede af markedet for varmepumper.

Så den såkaldte "godkendelse" af en varmepumpe af et bestemt fabrikat er ikke noget som helst værd.

Jeg gjorde nemlig den fejl, at jeg også gik med på "denne vogn" omkring positivlisten, da jeg skulle købe en varmepumpe(det blev så IVT), men min nabo købte en Alpha-InnoTec med indbygget genvexanlæg og den varmepumpe er jeg sgu(undskyld mig sproget lidt misundelig på, idet jeg også købte et genvex anlæg ved siden af. Så min varmepumpe blev lige så dyr som naboens, men jeg skulle så betale ekstra for genvexanlægget.

Jeg fandt først ud efter købet ef min varmepumpe, at den positivliste ikke noget som helst værd og det har kostet mig de ekstra små 45.000 kr. for et genvex anlæg.
Det "sjove" er jo, at Alpha-InnoTec ejer Genvex her i Danmark, hvilket jeg fik fortalt af den lokale VVS teknikker som både forhandler Danfoss varmepumper men også Alpha-InnoTec.

Jeg reagerer på disse indlæg for, at hjælpe andre med ikke at begå samme fejl og derved komme til, at give for mange penge ud idet deet netop handler om, at spare penge når man køber en varmepumpe.

Og ps. jeg tilfreds med min IVT, men jeg ville heller have en Alpha-InnoTec, hvis jeg skulle købe én i dag, da den ville have sparet mig for mange penge.

Og nej jeg har ikke noget med Alpha-InnoTec, at gøre men mener bare, at jeg lige vil fortælle andre personer der ikke har gjort deres "fodarbejde" så godt, at der findes mange gode mærker her i Danmark som fortjener, at blive " hentet frem her i lyset" idet disse på mange punkter er lige så gode som de på den såkaldte positivliste og endda bedre.

Og pt jeg kender ikke til det mærke Scotte, men man får hvad man betaler for og det gælder for alle livets facetter.Smile
Redigeret af Tom08 d. 04-11-2008 10:01

PeterKunz

Coolguy skrev:

Mht. til Scotte, så tror jeg det er lidt a'la varmepumper fra jem og fix.
Der er en grund til at det er lavpris-vvsgrossister der sælger dette
mærke til nettopriser for gør det selv-manden, som kan få nogle problemer mht. teknisk backup/info og evt. reservedele.
Det er ikke mit indtryk, at den etablerede køle/vvs-branche vil
opstarte/indregulere eller servicere disse gør det selv-anlæg.
Blot min personlige mening

Jeg synes ikke, det er særligt anvendeligt med gisninger om et produkts kvalitet ud fra, hvem der sælger det.

Vvs-eksperten og vvs-grossisten sælger f. eks. også varer fra Grundfos og Danfoss, - de skal vel så med under samme vurdering?

Jeg vil opfordre brugere til at komme med deres erfaringer og lad os forsøge at undgå en selvbestaltet 'negativ-liste'.

Og faktisk er den slet ikke så billig. En Scotte 10 kw koster nogle tusind kroner mere end en tilsvarende Bosch 11 kw, da Bosch'en har nogle dele med i leverancen, som skal købes til hos Scotte.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

bonzer

Tom08 skrev:
Hej Bonzer,

Du skriver, sådan som jeg læser det, at når en varmepumpe ikke er med på positivlisten, så skal man ikke købe det.

Er du klar over, at den positivliste ikke er en dyt værd, idet den ikke neutral. Hver fabrikant betaler for, at få en varmepumpe med på denne liste. Og de, der ikke vælger dette får ikke "godkendt" deres anlæg. Det holder jo ikke.
Hele snakken omkring positivlisten er så misvisende, idet det drejer sig om en Frivillig Systemgodkendelsesordning Se link:

http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo

Så stop nu det med, at når en varmepumpe ikke er opført på denne liste så skal man holde fingerne fra den. Gå efter de udenlandske uafhængige test.

Tom

Hej Tom

Nu tror jeg nok at man betaler for at få testet varmepumperne, og ikke for at få dem på en liste, der er dog trods alt en stor forskel.
Bl.a. bliver alle varmepumper testet ved 0/45gr.
Det tror jeg ikke producenterne kan "betale" sig fra at få ændret.
Og om det er en Frivillig systemgodkendelse eller ej, så må det da alt andet lige, være bedre at der er et sted man kan sammenligne VP, i hvertfald hvis man er lægmand og forbruger.
I princippet er jeg da fløjtende ligeglad med hvad folk køber, men at skrive at listen ikke er neutral skal du længere ud på landet med.

Sydkoel

bonzer skrev:

Hej Tom

Nu tror jeg nok at man betaler for at få testet varmepumperne, og ikke for at få dem på en liste, der er dog trods alt en stor forskel.
Bl.a. bliver alle varmepumper testet ved 0/45gr.

Teknologisk tester ikke pumperne !!
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

bonzer
Hej Sydkoel

Var som sagt på messe i horsens i sidste weekend. Her kunne en af udstillerne (SVK-Energi) Fremvise en rapport på omkring 20 sider fra Teknologisk Institut på en nyudviklet varmepumpe med modulerende styring. Tror næppe at man kan lave en rapport på 20 sider uden at man har testet VP, ejheller betale sig fra det ved at sende data og en pose penge til TI. Jeg ved godt at TI ikke tester alle VP, men katagorisk afvise at de ikke teste varmepumperne ved jeg ikke hvor du har fra

Admin
Hej

Lidt input til debatten om possitivlisten

En fabrikant indsender alle oplysninger om sit produkt, På teknologisk ser de på data om varmepumpen kan godkendes efter standarden EN 14511 ( vand/vand )

Dette trin er ikke en fysisk test, men en kontrol af om varmepumpen kan godkendes efter EN 14511. ( vand/vand )

Næste step

Man kan få udført en fysisk test på teknologisk af en varmepumpe
der findes fabrikant navne på possitivlisten der har haft modeller til fysisk test, ikke alle er nuværende modeller.

Det er stadig Heatpump.dk opfordring til og vælge en varmepumpe der er på Possitivlisten eller på Eurovent
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

Tom08
Hej bonzer

Denne liste er netop ikke neutral, idet denne ikke medtager andre varmepumpeproducenter, som ikke vil betale for, at komme med på den liste. Så er den ikke længere. Man kan ikke tale om et fuldstændigt billede af det danske varmepumpemarked, hvis man ikke har alle mærker med. Og de gør jo netop den store fejl ved, at kun anbefale de varmepumper som anført på denne såkaldte "positivliste" derved skabes der ikke et fuldkommende billede af en population, hvilket bevirker, at billedet er misvisende.

Forklaring: Population i denne sammenhæng: alle varmepumper som sælges i Danmark og ikke KUN de på den såkaldte ”positivliste. Herved får du ikke retvisende billede af virkeligheden som du og jeg befinder os i. Hvem af os skal så længere ud på landet???

Du skriver, at jeg skal længere ud på landet med det. Det skal du, idet du herved nedgør nogle af de mest grundlæggende og afprøvet teorier indenfor statistik. Hvem er så lang ude her????

God weekend til jer.

Jeg giver intet for denne liste, idet den netop kun anbefaler de der med på denne liste. Og det er jo klart, idet de er med til, at betale Claus`løn, ikke?????
Redigeret af Tom08 d. 08-11-2008 13:14

pmp
Denne liste giver vist anledning til mange spørgsmål. Det er da underligt, at TI ikke er bedre til at give information.

Jeg har printer listen ud for nogle måneder siden, og nu kan jeg se der er sket ændringer. F. eks. er Godkendelses nr 716 og 717 (Vølund 1240 6 og 8 kw) ændret med både ydeler og cop.
1240-6 er ændret fra 5,0 til 5,5 kw, og 1240-8 er ændret fra 6,6 til 7,5 kw.
Cop er ændret fra 3,3 til 3,7 for 1240-6, og fra 3,4 til 3,5 for 1240-8

Når man ser på Vølunds hjemmeside, som jeg havde printer data fra på samme tid, så er der ikke sket ændringer i data.

Hvad kan man så regne med ? Er der foretaget nye test og hvem har evt. gjort det ? eller er det trykfejl nu eller før ?

pmp

Bjarne1
Ville nok være bedre om man skrottede TI i denne sammenhæng
og oprettede en Dansk/Europæisk/global standard for energiprodukter.

Bestået eller ikke bestået, god,bedre bedst, så vi almindelige dødelige
også kan forstå det.

Alle produkter skal selvfølgelig gennem fysisk test for overhovedet
at kunne komme på markedet.

mvh Bjarne - måske med på jordvarme i 2009

Tom08

Bjarne1 skrev:
Ville nok være bedre om man skrottede TI i denne sammenhæng
og oprettede en Dansk/Europæisk/global standard for energiprodukter.

Bestået eller ikke bestået, god,bedre bedst, så vi almindelige dødelige
også kan forstå det.

Alle produkter skal selvfølgelig gennem fysisk test for overhovedet
at kunne komme på markedet.

mvh Bjarne - måske med på jordvarme i 2009

ENDELIG nogen der har set lyset. Tak BjarneSmile

Igen vil jeg gerne komme med den opfodring, at de varmepumper som sælges i europa selvfølgelig er godkendt og det skal man ikke have TI til, at gøre yderligere for, at de kan sælges herhjemme I Danmark

Jeg er ved, at brække mig hver eneste gang nogen spørg til den positiliste, idet den er intet værd og så er den ikke længere og denne liste er kun til for, at nogle varmepumpefabrikanter her i Dk kunne pådutte forbrugerne nogle bestemte produkter og derved have de danske forbruger for sig selv. Jeg hoppede også på den, da jeg købte en varmepumpe for to år siden og ikke var meget klogere.

Men man har lært af dette, at nogen kører med en skjult dagsordens ved, at man bliver påduttet nogle bestemte mærker som i bund og grund er "dårligere" end andre mærke der ikke er på denne såkaldte "postivliste".

Endelig er der ved, at komme hul på denne byld, hvorved bestemte varmepumpemærker ikke mere kan "gemme" sig for andre og bedre konkurrenter fra det store udland.
Redigeret af Tom08 d. 12-02-2009 10:48

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.