Hej i forummet
Måske kan I hjælpe mig med lidt råd og inspiration :-)
Jeg går, som så mange her i forummet, og overvejer at anskaffe mig et jordvarme-anlæg. Jeg bor på et nedlagt landbrug fra 1926 med et beboelseshus på 176 kvm og pt. kun i et plan. Men med tanker på udvidelse til en 1. sal.
Huset er hulrumsisoleret(75 mm) og loftet er isoleret med 200 mm. Der er gulvvarme i alle rum med undtagelse af entre, bryggers og gang.
Min varmekilde er en kombination af et gammelt fastbrændsels fyr og olie.
Huset er udstyret med solvarme som gør at vi ikke behøver at fyre fra midten af april frem til september.
Jeg har så indtil nu, anskaffet mig tilbud fra forhandlere af DVI-anlæg, hvor tilbuddene rangere fra 120k til 150k+. Umiddelbart er de
alle fortalerer for de behovstyrede anlæg som vil kunne spare mig for ca. 1500 i varme om året. Men anlægget er tilgengæld 10k dyrere. Men
jeg kan læse her i forummet at I ikke er særlig begejstrede for disse anlæg...endnu!?
Hvordan ser I på andre anlæg? Jeg har kigget lidt på Bosch og Valiant og lidt på IVT. Men umiddelbart kan jeg ikke se at de laver behovstyrede modeller!?
Jeg meget opsat på at kombinere jordvarmen med solvarmen, umiddelbart fornemmer jeg ikke den store ekspertise indenfor dette når jeg spørg DVI-forhandlerne. Og de bud jeg har fået har alle en akkumuleringstank, men er det nu også nødvendig, når nu solvarmeanlægget har en 300 ltr akkumuleringstank.
Hvad er den optimale måde at kombinere dette på. Kan man f.eks. lave en løsning hvor jordvarmen helt blev slukket
i sommermånederne? Eller har brinen behov for at være i bevægelse hele tiden? Og vintermånederne hjalp solvarmen med til at opvarme huset?
Hvordan er det med forsikring ved lækage?
Hvordan vil en ordentlig service/garantiordning se ud?
Jeg har ladet mig fortælle at jordens beskaffenhed har noget at sige! Jeg ved at man har prøvet at lave en vandboring hos genboen, den
prøve må jeg vel kunne anvende, da den indeholder jordlagenes beskaffenhed!?
Nogen nævner at man skulle investerer i et genvex anlæg når man nu var igang...nogen kommentarer til det? Er det en god idé i et ældre hus?
Jeg vil mene, at du skal gå efter den internationale test af varmepumper, hvor varmepumperne bliver holdt op imod hinanden, hvilket er det som du efterlyser.
Med hensyn til genvexanlægget så er det også muligt, at få dette indbygget i en varmepumpe.
Så søg på google efter den internationale test omhandlende varmepumper.
MHT behovsstyret varmepumper så er problemet, sådan som jeg har forstået, at der kan opstå ressonansskader samt at tabet i inverteren giver en dårligere årsudnyttelsesgrad.
Og jeg vil mene, at der er mange andre producenter af varmepumper, som er repræsenteret i Danmark, du skal kontakte inden du beslutter dig.
Læg lige nogle oplysninger om din solvarme: paneltype, størrelse, beholderens opbygning, varmeveksler?
Jeg har et hus, der svarer ret godt til dig, som du kan se nederst.
Jeg skiftede fra stor brændeovn, oliefyr og solvarme til jordvarme/solvarme.
Der er ikke så mange, der går op i, hvordan man kobler sol med jord, men jeg har nogle forslag.
Det mest almindelige er, at installatøren sætter din solvarmebeholder i serie med en ny kappe-varmtvandsbeholder. Dvs varmt vand ind i huset løber gennem solbeholderen og videre til den nye vvb. Når du bruger varmt vand, transporteres solvarmen fra solbeholder til ny vvb.
Dette er ikke optimalt, fordi du ikke får overført solvarmen, hvis du ikke bruger varmt vand.
Ovenstående kan løses med en brugsvandscirkulationspumpe og en differenstermostat, der starter pumpen, når temp i solbehodleren er større end i vvb.
En anden mulighed er, at bruge hel soltanken som buffer (den fyldes altså med radiatorvand) for jordvarmen, og så sende dit varmtvand gennem den tidligere centralvarmesnegl, du måske har i toppen af beholderen. Her skal man være opmærksom på hvilken type rør installationen består af.
Endnu en mulighed er brineopvarmning ved hjælp af solen. Dette er jeg igang med at eksperimentere med, og foreløbig har jeg gode resultater. Der er en del ting, man skal være opmærksom på, men sig til, hvis det har din interesse.
Jeg har selv lige købt et ekstra solpanel. Der er ikke den store økonomi i det, men jeg kan godt lide at spare co2, at eksperimentere og være selvforsynende.
Jeg har set dvi frekvensstyrede pumper, og det er helt sikkert kvalitet. Jeg har selv en ivt frekvensstyret og jeg er vild med den. Jeg har holdt en cop på 4,45 fra 4. september til i dag den 16. november. Jeg har udelukkende radiatorer, så jeg kan på ingen måde klage over ydelsen.
Der er nogen, der er i tvivl om, hvorvidt scroll-kompressorer kan holde til mosten med frekvensstyring, men dvi's er lavet stempelkompressorer, som er optimale til det. Problemet har været at en stempel støjer mere end en scroll, men dvi's er nærmest tavse. Tag op på fabrikken og hør den køre eller find en i nærheden, der har en.
Hør også efter andre fabrikater, der er mange rigtigt gode varmepumper på markedet nu!
En fordel med frekvensstyring er, at man kan købe en, der er lidt for stor, som så "udvider sig selv", hvis man bygger til. Jeg har rigeligt med kapacitet i min, og skulle jeg finde på at sætte varme op i det lille hus, der ligger i min have, er det intet problem..
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Mit solvarmeanlæg er et Nilsol(uniterm) VVS275. Anlægget er fra 1999. Jeg ved ikke helt hvilken type paneler der er sat til, men der er 3 stk. Tanken er på 275 liter. Anlægget er koblet som med rumvarmen Jeg overtog huset i '03 og jeg har kun fået en brugermanual med, hvor der ikke er
Sabetoflex anlæg kunne måske også være en løsning nu hvor du har solvarmen. Ud over jeg har hørt om én der har fået sat sådant et anlæg op kender jeg ikke så meget til det, men det kombinerer jo alle de ting du gerne vil have inkl ventilation.
Prøv at kig nærmere på det.
http://www.sabetoflex.dk/default.asp?id=161
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
Hej XJLN - hvad er den du kenders erfaringer med SabetoFlex - jeg regnede med at skulle have et sådant anlæg, men er blevet frarådet det af installatøren, der havde fået at vide, at der stadig var for mange børnesygedomme i anlægget!
Søren Bay
210 kvm + 44 kvm kælder fra '67
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.