HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad vil I foreslå?
c09
Hej håber I kan hjælpe/rådgive

Min mor har haft jordvarme (Vølund) siden 1983. Fik en ny kompresser i 2003 som nu er stået af (slår sikringer/relæ). Vølund har været og kigget på problemet og foreslår enten:

1) En ny kompressor med rabat. Udgift for min mor ca. 20-25.000 kr.
2) Helt nyt anlæg 80-90.000 kr.

Hvad vil I foreslå? Er det dumt at ofre 20-25.000 på noget der i bund og grund er fra 1983? Hvis det skal være helt nyt så behøver det vel ikke være Vølund - hvad ville I vælge? Skal bruges til varme og varmt vand (ved ikke om det med vandet også giver sig selv).

Lidt om huset:
- 150 kvm. (med mindre brændeovn)
- 2x150 m slanger i jorden.
- 80 kvm. fra 1955 og 70 kvm. fra 1974

Input er meget velkommen, da det ikke er den bedste tid for hende at miste varmen Wink
Redigeret af c09 d. 08-01-2009 11:38

PeterKunz
Det var da en overordentlig stor skam at få en kompressor, som allerede står af!

Men måske er økonomien i en ny varmepumpe så meget bedre, at det betale sig at skifte det hele.

Få tilbud fra 2 - 3 stykker, så I har noget at sammenligne med.
Nibe er gode, gennemprøvede produkter.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

c09
Med hensyn til kompressoren/varmepumpen (ved ikke helt om det er det samme) så ville hun vist få 50% rabat på denne, hvis hun valgte at få den skiftet, da den "gamle" kun blev godt 5 år.

Hun vil med stor sandsynlighed have lavet gulvvarme og trægulv i de 2 stuer (45 kvm) til foråret/sommer. Ved ikke om det påvirker noget. Den gamle kompressor/pumpe skulle være 8,5 kw er det nok?

allankj1
Du skriver at hun skal betale DKK 20 - 25.000 for en ny kompressor. Går ud fra det er efter de 50 %. Men det kan vel ikke passe at det koster 40 - 50.000 at skifte denne hvis ikke der ydes rabat.

Kan jo få en ny pumpe for denne pris i sverige. Og så en smed til at montere. Hun har jo alle allerede installationen. Ved dog ikke om der skal noget andet middel i jordslangerne i dag end det man kørte med i 1983.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

PeterKunz
Hvor mange kw yder hendes nuværende varmepumpe?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

c09
Tak for svarene. Hendes nuværende pumpe skulle vist yde de 8,5 kw. Vælger hun tilbud (2) hvor der sættes en ny kompressor i det gamle setup så bliver den samlede udgift vist kun på 13.000 kr. alt inklusiv. i.s.f. de 20-25.000 kr. vi først troede. Hun skal kun betale 50% for pumpen og kun 500kr. for montering da hun har været kunde i så mange år.

c09
Jeg kan egentligt ikke forstå at jordvarme kan betale sig, hvis alternativet er fjernvarme. Hun kan få fjernvarme installeret inkl. tilslutning og gravearbejde for ca. 55.000 kr. Er jordvarme også en god forretning i.s.f. fjernvarme?

Hun har de sidste 3 år brugt mellem godt 8000-9000 kwh. I 2004 var hun helt oppe at bruge 12.ooo kwh.

Sydkoel
Hvad er det for en kompressor der sidder i den pumpe ??

Umiddelbart lyder det en anelse pebret for den udskiftning !!
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

c09

Sydkoel skrev:
Hvad er det for en kompressor der sidder i den pumpe ??

Umiddelbart lyder det en anelse pebret for den udskiftning !!

Det er en "Vølund Model 8,5 kwh" ifølge min mor (hun havde ikke mere info). Det kommer til at koste 13.000 kr. (50% af 25.000) + 500 kr. i arbejde. Er det stadigt dyrt?

Som jeg kan forstå det er det et modul/kompressor der skiftes. Hvad er forskellen på en kompressor eller når der generelt skrives en pumpe.

Det er som sagt et gammelt anlæg som skulle have 4 pumper og oprindeligt 2 kompressorer. Fra 2003 har hun kun haft 1 kompressor da den skulle være ligeså effektiv. Hun har dog fået oplyst at et helt nyt anlæg skulle være 20% mere effektivt.

c09
Tilføjelse: Jeg kan forstå at nye anlæg i dag kører med 2 pumper i.s.f. det gamle med 4 pumper.

Ny tilføjelse: Med pumper mener jer cirkulationspumper (ikke varmepumper).
Redigeret af c09 d. 12-01-2009 16:39

Sydkoel
Pumpe = hele varmepumpen
Kompressor = selve kompressoren.

Normalt har man én cirkulationspumpe på brinekredsen og én cirkulationspumpe på varmtvandskredsen. Det kan så være at der sidder en pumpe for varmtvandscirkulation og eventuelt en shuntpumpe.

Hvis det er et modul der bliver udskiftet vil jeg tro at det er kompressoren og begge varmveklere der bliver udskiftet og så lyder prisen fair nok, men 25.000,- for et kompressorskift lyder en anelse dyrt !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

c09
Har nu set lidt nærmere på min mors anlæg igen. Der er tale om et stort dobbeltskab hvor:
1) den ene del består af varmvandsbeholder og cirkulationspumper
2) den anden del indeholder et stk. "Vølund-Modul 8,5 kw". Det er vel hele denne del som er varmepumpen ikke?
3) I midten af selve skabet sidder en konsol til elektronikken.

Som jeg har forstået det er det altså hele det modul (2) de vil skifte.
Kan man nøjes med at skifte en kompressor og i så fald har I et bud på hvad det vil koste.

Sydkoel
Man kan sagtens nøjes med at skifte kompressoren, hvilket jeg også tror er tilfældet her. Prøv at se om du kan finde kompressoren og om der står en typebetegnelse på den.
Sydkøl A/S

c09

Sydkoel skrev:
Prøv at se om du kan finde kompressoren og om der står en typebetegnelse på den.

Det er ikke muligt for os at komme til andet end selve modulet hvor der står følgende "Type 689005"

Sydkoel

c09 skrev:
Jeg kan egentligt ikke forstå at jordvarme kan betale sig, hvis alternativet er fjernvarme. Hun kan få fjernvarme installeret inkl. tilslutning og gravearbejde for ca. 55.000 kr. Er jordvarme også en god forretning i.s.f. fjernvarme?

Hun har de sidste 3 år brugt mellem godt 8000-9000 kwh. I 2004 var hun helt oppe at bruge 12.ooo kwh.

Hvad er prisen for fjernvarme pr. Kwh ?
Sydkøl A/S

c09
Fjernvarmeprisen i 2009 pr. Kwh i området er 44 øre inkl. moms (det er dog inkl. en takstnedsættelse på 8 øre som ikke forventes efter 2012). Dertil skal så lægges:
1) Godt 850 kr. i årligt målerbidrag
2) Knap 3000 kr. i arealbidrag.

Hun giver årligt 2100 kr. for tjek af jordvarmesystemet (som A-kunde), hvilket hun så vil kunne spare.

Hun har en veninde der giver ca. 10.000 kr. i fjernvarme årligt for et lidt mindre hus.

Hvad mon er bedst for miljøet?
Redigeret af c09 d. 15-01-2009 13:38

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.