HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Forbrug mm
Mqhansen
Hejsa alle,

Håber på nogen gode tips til mine måske diffuse spørgsmål!

Har et fritidshus der ikke er sååå velisoleret med en luft/vand pumpe CTC Ecoair. 100km2 med radiatorer og 40 kvm2 med gulvvarme. Vi brugte huset her 5 dage i april med 44 kwh i snit..ikke super godt men ok tror jeg. MEN havde det stående tomt med frostfrit radiatorer og en smule gulvvarme i jan/feb/marts. Alligevel brugte vi det samme kwh som da vi var der. Har nok en alt for høj fremløbstemp...50+

Kan det virkelig passe at det bare var den smule varme i gulvvarmen der brugte så meget? nogen gode foreslag til hvorfor?

Generelle strømsparetips modtages med kyshånd!!

mvh Martin
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2658&pid=20073#post_20073]Mqhansen skrev:[/url]

Hejsa alle,

Håber på nogen gode tips til mine måske diffuse spørgsmål!

Har et fritidshus der ikke er sååå velisoleret med en luft/vand pumpe CTC Ecoair. 100km2 med radiatorer og 40 kvm2 med gulvvarme. Vi brugte huset her 5 dage i april med 44 kwh i snit..ikke super godt men ok tror jeg. MEN havde det stående tomt med frostfrit radiatorer og en smule gulvvarme i jan/feb/marts. Alligevel brugte vi det samme kwh som da vi var der. Har nok en alt for høj fremløbstemp...50+

Kan det virkelig passe at det bare var den smule varme i gulvvarmen der brugte så meget? nogen gode foreslag til hvorfor?

Generelle strømsparetips modtages med kyshånd!!

mvh Martin


Hej Martin

Jeg har denne kommentar.
Det er meget forkert at køre med højfremløb og så regulere temperaturen med med termostaterne.
Dit princip SKAL være helt anderledes.
Fuld knald på termostaterne til radiatorerne, og måske også på gulvvarmen, men så skal du måske begrænse vandmængden der løber til gulvvarmen, ellers sæt gulvvarmetermostaterne til 15 grader når I ikke er tilstede, eller den temperatur du ønsker.
start med fremløb på 30 grader, og se om du efter 2-3 dage er tilfreds.
Ellers reguleres fremløb op hvis det er for koldt i huset, ned hvis det er varmere end du ønsker.

Når du har fremløb på 50 grader så laver du 2 fejl, VP er langt mere effektiv ved 30 grader end ved 50grader, du har 50 grader varmt vand cirkulerende i skunken/undergulvet eller hvor dine rør ellers ligger, det giver unødvendigt varmetab.

Jeg har jordvarme, og i øjeblikket med en gennemsnit ude temperatur på ca 6 grader har jeg en fremløb på ca 37,5 og bruger ca 33-34kWh i døgnet på opvarmning af ca 350kvm boligareal til ca 22-23 grader, rimeligt isoleret men ikke super.

Mit forslag:
lad fremløb styre indetemperatur og ikke termostaterne,
Du varmepumpe regulerer eller kan regulere fremløb efter udetemperatur, er den ikke tilkoblet en udeføler??

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Mqhansen
Ok tak???? nogen har nævnt der er for mange start/stop og det æder strøm...hvad tror du om det?
 
Mqhansen
Ok tak! Skulle der stå...
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2658&pid=20075#post_20075]Mqhansen skrev:[/url]

Ok tak???? nogen har nævnt der er for mange start/stop og det æder strøm...hvad tror du om det?


Hej Martin
Efter min bedste overbevisning er det en skrøne,
lad mig forklare hvorfor:
Sandsynligvis giver hver start en noget større startstrøm, lad os antage at det er 3kW (og det er meget), men denne strømvarer kun 1 sekund (sandsynligvis mindre)
Da vi normalt regner energien i kWh (kiloWattTimer), så svarer ovenstående eksempel til mindre end 1WattTime (der er jo 3600sekunder på en time) altså den store startstrøm koster mindre end 0,001kWh, altså måske en stor start strøm, men ingen energiforbrug fordi det er så kort varigt.

Og hvis der skal være et stort energi forbrug, ja så bliver energien afsat i varmepumpen, og vil derfor også bidrage til opvarmning af huset.
Men den første forklaring er den rigtige

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Mqhansen
Ok super! Har du nogen foreslag til hvordan jeg mest økonomisk holder det frostfrit når vi ikke er der?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2658&pid=20078#post_20078]Mqhansen skrev:[/url]

Ok super! Har du nogen foreslag til hvordan jeg mest økonomisk holder det frostfrit når vi ikke er der?


Nu kender jeg ikke dine vandrørs placering - altså dem til koldt og varmt vand, samt placering af toilet osv.
men radiatorvandet holder du uden problemer frostfrit ved at sætte fremløb til 10 grader, og der samtidig er cirkulation på dette.
jeg vil tro at dit hus vil have godt af en temperatur på 10-12 grader indendørs og det kræver vel en fremløb på ca 20-25 grader afhængig af udetemperatur.
Har din varmepumpe en udeføler??

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Mqhansen
Ja...
 
Mqhansen
Du skriver har bedst af en fremløbstemp på 10 grader...mener du en stuetemp på 10grader og det kræver fremløbstemp på 20-25?
 
Chr
Der er to "problemer" med mange starter. Startstrømmen er ikke et af dem.
1) Hver gang pumpen starter slider det betydeligt mere på den end når den blot kører. Lidt i stil med at koldstarte en bilmotor, dog knap så slidbelastende. Men mange starter koster på kompressorens levetid.
2) Der medgår lidt tid, et minut eller tre efter start, hvor der skal opbygges væske, tryk, fordampning mm inden der begynder at komme varme ud på radiatorsiden. Og tilsvarende er der en (kortere) tid ved stop, hvor der køres ned.
Efterfølgende går der 10 minutter inden VP'en kan starte igen, da der skal trykudlignes på høj- og lavtrykssiden af kompressoren.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Varmeihuset
Mål temperaturen på indløb til radiatorene
og ud løb
er de næsten ens , er dit fremløb tæt på bedst
er de langt fra hinanden, så bruger du lidt meget, varmt vand i stedet for meget, mindre varmt vand

din pumpe vil køre mest økonomisk med det første
har du buffer tank ?

er der ordenligt isoleret under gulvvarmen ? ellers sender du varmen til Australien ;o),OG DET koster

og så tar det også tid at varme et gulv op
så når i pludselig vil varme et køligt gulv op. så koster det indtil det faktisk ER varmet op
så et februar forbrug ved lav temp, , kan sagtens blive slået af et forbrug i påsken hvor i vil varme flere ton beton op
til gengæld er forbruget lavt i flere dage efter i er væk

og i marts havde vi en masse sol, i APRIL EN MASSE BLÆST OG REGN
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2658&pid=20081#post_20081]Mqhansen skrev:[/url]

Du skriver har bedst af en fremløbstemp på 10 grader...mener du en stuetemp på 10grader og det kræver fremløbstemp på 20-25?


Hvis det alene drejer sig om at holde radiator rør uden frost, så er 10 grader fremløb tilstrækkelig, når der samtidig er cirkulation.
Jeg har selv en hestestald (en pladehal) hvor temperatur inde er som ude.
Her holder jeg drikkevand og drikkekopper frostfrit ved at cirkulere opvarmet vand på 5-10 grader.
Rørene er helt uden isolering, da det jo kun er en kort periode med frost.
Så 10 grader fremløb er rigeligt til radiatorrørene. Toilet og vandvarmer og vandrør generelt må du selv vurdere.
Jeg ved ikke hvad der kræves af fremløb for at holdet huset varmt på ca 10 grader, men selvfølgelig mere end 10 grader fremløb, Den nødvendige aktuelle fremløb afhænger af udetemperaturen.
Du skriver at du har en udeføler, fint, så lad den styre fremløb.
På min Vølund pumpe ville jeg vælge en varmekurve med et lavt nummer, det fastsætter en generel lav fremløbstempetratur, men reguleret af udetemperaturen.
Så sæt din pumpe til automatisk drift med en varmekurve som giver en lav fremløb, Når I så kommer til huset, så find den varmekurve der nu passer.
Bedst er det jo hvis du kan styre pumpen via internettet eller via mobilen, er det muligt?
Så kan du skifte varmekurve et døgn før du vil bruge huset.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Mqhansen
Mange tak!

Så for at ridse op. Jeg skruer alle termostater op både når jeg er der og også når det bare er frostfrit. Styrer så temperatur via varmepumpe. Prøver at ramme en fremløbstemp på 10-12 til frostfrit og til når jeg er der så efter behov men helst ikke over de 40 velsagtens?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2658&pid=20085#post_20085]Mqhansen skrev:[/url]

Mange tak!

Så for at ridse op. Jeg skruer alle termostater op både når jeg er der og også når det bare er frostfrit. Styrer så temperatur via varmepumpe. Prøver at ramme en fremløbstemp på 10-12 til frostfrit og til når jeg er der så efter behov men helst ikke over de 40 velsagtens?


Ja du finder en passende varmekurve/indstilling til "at holde passende varmt, når der ingen bor i huset" husker denne indstilling.
Tilsvarende finder du en passende indstilling til "at holde passende temperatur når du bor der" huske denne indstilling.
Du må nok vente til sent efterår, når det igen bliver koldt igen med at finde disse indstillinger.
Men har du en gang ramt det rigtige, så vil pumpen automatisk kompensere for stigende/faldende udetemperatur og dit arbejde med at finde rigtig værdi er overstået.
Husk at tung gulvvarme tager mindst et døgn at ramme det rigtige niveau.
Har huset stået koldt længe, så tager det måske 2 døgn at få opvarmet hele bygnings massen.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,177,404 Unikke besøg
XHTML CSS