HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Virkningsgrader april
Jens Riise Dalgaard
Jeg har fået installeret en luft til vand varmepumpe men kan her i april kun opnå en virkningsgrad på 2,6. Der kan muligvis hentes lidt på selve indstillingen af gulvvarmen, men jeg synes stadig det lyder som alt for lavt.
Hvilken virkningsgrad opnår I på jeres luft til vand varmepumper?
 
lars-jacobsen
Der kan helt sikkert trimmes og hentes en hel del. Prøv at læse nogle af indlæggene herinde. Det kan være alt fra forkert varmekurve, gradminutter, stort VV forbrug osv osv. Men hvis den slet ikke laver (gulv)varme mere ja så kan det faktisk være en forventelig og OK virkningsgrad - i praksis. Du skal nok ikke forvente at du i praksis kan komme op på 4-5 stykker som angivet i nogle af databladene.
Skal vi videre skal vi videre skal vi vide hvilken pumpe, hvordan benyttes den, indstillinger,ne hvordan måles der osv, gerne med målte data over længere tid.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Jens Riise Dalgaard
Anlægget skal helt sikkert trimmes, og det skal jeg have fundet en dygtig VVS-installatør til. Anlægget er opsat med en varmekurve, der kører mellem 30 og 50 grader C for at kunne vurdere virkningsgraden. Det varme vand er kun lunkent og forbruget er meget lavt. Opsætningen til levering af varmt vand bliver formentlig udbygget de kommende dage.
Lige nu har jeg behov for at finde ud af, før jeg betaler, om det kan passe, at anlægget kune kan levere en virkningsgrad på 2,6 her fra den 13. april og til nu, selvom den ikke skal levere varmt vand.
 
lars-jacobsen
Er det et kineser anlæg fra "blik og rør experten" så er det sikker rigtig nok.
Er det en Tysker, Dansker eller Svensker, vil jeg ligesom dig have en forventning der er lidt højere. Men igen det kommer an på installationen, huset og driftsbetingelserne. Og indtil nu har vi ikke hørt mange konkrete facts, andet end du syntes en COP på 2,6 er for lidt.
Det syntes jeg som sagt også da mit til orientering har haft en COP på mellem 3,8 og 4,0 den sidste uges tid, men det er heller ikke en luft/vand, men ren jordvarme.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Hvis den lige pt kører med en temp mellem 30 og 50 grader i fremløb
så må det være små radiatorer du kører med
men du nævner jo gulvarme , det har da ikke brug for 50 grader??

info info
er der buffer tank?, hvor stor
hvis du har bedt pumpen om at holde en buffertank på 50 grader, ja så vil cop ikke blive køn at se på
er der ingen buffertank, så blir det værre

jeg kører med store radiatorer af gammel dato , inverter,
men den kan ikke komme under 2,6 kw ved 7 grader
så den er nød til at køre lidt start stop
det medfører at radiatorerne en tid får varmt vand direkte fra pumpen
og til tider suger på buffertanken
når den gør det sidste, så er temp lavere
det medfører det paradox at jeg ved lavt varmebeov, er nød til at be om en lidt højere retur temp

men min retur kommer kun op på 30, 2 til 30,3
fremløb er da typisk på 32,8

så stopper pumpen, termostaterne har for længst bremset fremløbet, og holdt temp
nu åbner de så langsomt igen, og holder stadig temp som ønsket

er der koldt nok(føj det lyder forkert ;o))
så holder pumpen bare retur på det den er sat til (27,8) fremløb vil så ved et varmebehov på 2,6kw være 2,6grad højere
her vil pumpen køre konstant, men paradoksalt med en lavere fremløb
det giver bedre betingelser for god økonomi

og det er jo bedre at at systemet kører bedst når det skal lave meget varme
at det ikke kører super når behovet er lavt, straffes jo ikke slemt da vi ikke køber megen varme med ringe økonomi

hvor mange starter har dit anlæg om dagen ?
 
Varmeihuset
Hvordan måler du cop ??
 
Varmeihuset
Jeg har en energimåler på vandet
jeg har over de sidste 14 dage haft en cop på 3,46
det til varme i huset, og næsten ingen varmtvand, dog holdes vvbeholder på temp af pumpen, og det er en ringe cop, da det skal op på et fremløb på over 55 grader
der er ca et tab på 2kw i døgnet på vvbeholder
men ellers ligger mine fremløb på ca max 33 grader , den falder jo tættere vi komme på returløbs temp på 30,1, når den temp er nået, stopper pumpen

efter en pause , er bufferen faldet til 23.1 , og pumpen starter igen ,, der gir den næsten max gas ,midlertidig er vi oppe på over 7 kw leveret varme , men det falder hurtigt(og ligeså strømforbrug)

dine temperaturer lyder mærkelige hvis du har gulvvarme ??

min er en Kineser og er en luft vand monoblock
Cop er nok en anelse højere, da energimåler sidder lagt fra pumpen , men det er nok kun småting
 
Jens Riise Dalgaard
Anlægget er fra Mitsubishi og kan levere 14 kWh. Der er en buffer tank på 100 l, som står i et udhus sammen med varmepumpen. Der er netop opsat en varmtvandsbeholder på 300 l. i stuehuset til erstatning af den gamle.
Der er gulvvarme på stueplan og radiatorer på 1. sal.
Virkningsgraden aflæses på varmepumpen som kWh forbrugt og leveret.
Desværre har jeg ikke de mange temperaturmålingerne, men en enkelt måling har vist, at temp. Til og fra udleder er hhv 35 og 50 grader. Til og fra indleder til buffertank er hhv. 47 og 50 grader. Til og fra buffertank er 30 og 45 grader.
Antal start-stop kender jeg ikke.
Virkningsgraden er som sagt p.t. 2,6, og der er i år forbrugt ca 7000 kWh på varmepumpen, hvor jeg fik at vide, jeg skulle regne med et årligt forbrug på 6000-8000 kWh. Selv havde jeg håbet på godt 8000 kWh.
Situationen er, at jeg er meget ked af nu at skal betale for et anlæg, der er væsentlig dårligere ned det, jeg var stillet i udsigt.
 
hamselv
Det er så udelukkende kalkulerede værdier du sidder og sammenligner. Det den gemmer i loggen er beregninger, ikke målinger. Vi monterer altid el-målere på varmepumper og kan se Mitsubishi'ens beregning og det faktuelt målte ikke stemmer helt overens. På samme måde, nok bare med større tolerance, skal du forvente ydelsestallene er. Og en lille lyn udregning fortæller mig at der må være kludder med hvornår elpatron kommer ind og/eller et eller andet sted varmen fosser ud. Huset må jo have et rimelig vildt forbrug, hvis man kan forbruge mere end det dobbelt af det kalkulerede, eller har sælger fået en forkert bold at løbe med i form af forkerte førforbrug, eller det har knebet ham at udregne. Vi satte en Zubadan op for et par måneder siden, der skulle erstatte en gammel VPC. I sådanne tilfælde kan beregningerne være lidt svære, da en 30 år gammel VP ikke ligefrem behøver at overholde sine specifikationer. Kunden havde dog en fin fornemmelse for hans årsforbrug. Med dette i hånden regnede vi os tilbage til dimensionerende varmetab og lavede vha Melcalc en beregning på forventet nyt årsforbrug. Faktuel nyt forbrug har foreløbig ramt indenfor 5-10%. Når det har kørt et år har vi noget mere præcist.

Så kommer det store spørgsmål om det er en split unit? Og om det er Mitsubishi Electric eller Mitsubishi Heavy Industries - dette er nemlig ikke det samme!

En af de helt åbenlyse årsager kun godt ligne at der køres endog noget højt i temperatur - faktisk ligner det jo et firser anlæg. Næste ting der kan undre er placeringen i et udhus. Der beder du jo pr definition om bunker af start/stop med pjatkørsel på brugsvand og forhøjet tab ikke mindst i distribution mellem hus og udhus.

Så siger du du skal have fundet en dygtig VVS'er til at hjælpe med trim. Så undrer jeg mig lidt, hvorfor din installatør ikke magter dette. Vi kender da en række særdeles dygtige VVS'ere som kan lave nogle flotte installationer, men trim og justering er nu ikke ligefrem der man besidder spidskompetancer. Men i al beskedenhed er vi da absolut tåleligt skrappe til at justere varmepumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,196,078 Unikke besøg
XHTML CSS