HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nibe Fighter 360p
hanssing
Hej,

Kigger på et hus, med en 14 år gammel "Nibe Fighter 360p" som bruges til opvarmning og varmt vand. Det er en udsugningspumpe, dvs. den udsuger varm luft fra huset og afsætter det i vandet.

Jeg vil jo mene at det er *helt* sindsygt?!?! DEt svare jo nærmest til ren elvarme i de kolde måneder. OK man får lidt luftskifte med, men den smider så også noget varm luft ud. Ungefair er sælgers elregning på 22.000kWh timer om året i snit for 190m2, sikkert stigende med pumpens alder....

Nå problemet er så, hvad skifter man sådan en med. Der kan ikke anlægges jordvarme på grunden. Huset har gulvvarme. Der er selvsagt kun anlagt udsugning fra rum, og ingen indblæsning. Huset har badekar.

Anlægge ventilations-indblæsning ?
1) Nilan Compact P + Air9, men alene er det ikke nok. Det kan ikke trække et badekar.

2) Alm. vent-genvex ind/ud med veksler + alm. varmepumpe med varmtvandstank. F.eks. bosch/panasonic?

3) Nilan VGU til udsugning (kun varmt vand) + luft/vand kun til opvarmning?

Jeg hælder lidt til 2) da jeg syntes det er det mest simple. Men 3) er også ok. Under alle omstændigheder skal der jo stå en fordamper udenfor :-(
 
hamselv
Uhada, vi kender skam godt de der. Vi havde selv en lignende ret uheldig varmepumpe i form af IVT 290 eller en smule mindre katastrofal IVT 495 TWIN. Alle sammen varmepumper der udelukkende virkede som udsugningsvarmepumper og dermed generede et ikke ubetydelig varmetab - udelukkende hidrørende fra ventilation. Synes jeg kan huske at det nærmest er dobbelt varmetab i et nyere hus med den slags anlæg. Men det kan der da regnes på. Ventilationsvarmepumperne har for ringe ydelse på det varme vand - i min optik, og jeg vil ikke kunne leve med de ydelser de kan levere. Hvis ellers det er til at komme til, ville jeg lave et passivt ventilationsanlæg til ventilationen + en varmepumpe til opvarmning og brugsvand. Placeres ventilationen i baggangen, har Genvex, Nilan og Exhausto nogle gode forslag. Ved loftmonteret er min favorit Genvex Energy eller Nilan Comfort. LV varmepumpen kan være nogenlunde hvad som helst. Personligt valgte jeg en Zubadan fra Mitsubishi, og monterede den op mod deres tank + tog en Bosch BST buffer med.
 
Varmeihuset
Du skriver der er gulvvarme,, er det vandbåren eller el ?
Hvad med selve huset ,hvordan ser det ud med isoleringen ?
ruder/vinduer døre osv
er der lovlig brændeovn ?

Hvis isoleringem er mangelfuld, KAN det forbedres for et rimeligt beløb
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Ubs den sidste linie manglede et ?

så det var et sprgsmål , ikke en konstantering

Hvis isoleringem er mangelfuld
KAN det (så)forbedres for et rimeligt beløb ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hanssing
Ad hamselv: Det med passiv genvinding og alm. varmepumpe var også min foretrukne. Og er det som jeg skriver i 2). Takker for indput. Problemet i den sammenhæng, er at etablere indblæsning, år der nu kun er ført til udsugning.

Ad VIH: Varmen er vandbåren (står implicit i 1. indlæg), og umidelbart er det ikke noget at komme efter vedr. isolering.

--
De 22000kWh pr år er inkl. normalt forbrug, men det er jo stadigvæk meget i min optik.
 
hamselv
Det er er relativt højt forbrug og skyldes i høj grad varmepumpen og dens konstruktion. Hvis ellers man kan komme til, bør indblæsning kunne etableres uden det koster det vilde. Udsugningskanalerne er der jo, og kan genbruges.
 
Varmeihuset
Ja det lyder vanvittigt , pumpen kan i fyringsperioden ,jo kun hente varme fra det den selv har leveret ??
Derfor også mit spørgsmål ang brændeovn,for er der det, kan det pludselig gi mening
så er der udsugning af luften ,og hvis brændet var billigt eller ligefrem gratis , ville økonomien ikke være så slem

men mærkeligt at de har lavet vandbåren gulvvarme , og så valgt den løsning som der er

Har du forsket i om det altid har været sådan ?
hvornår er huset fra ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,353 Unikke besøg
XHTML CSS