HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
2 tilbud...!!!
Langerup
Hej,

Jeg er ny her i jordvarme verdenen. Har bestemt mig for at skulle have jordvarme. Har et hus på ca. 165 m2. Jeg har fået 2 tilbud på Jordvarme:

1) Carrier 30NQC7 Heat 60

Samlet pris med undtagelse af nedgravning af 355 meter slange: 74.225.

2)

IVT Greenline HT Plus (HT Plus C/E 6)

Samlet pris med undtagelse af nedgravning af 275 meter slange: 94.700.

Ifølge tilbudene jeg har modtaget bruger begge anlæg den samme mængde strøm pr. år (ca. 5.900 KWH).

Jeg er som sagt ny i denne verden og kender intet til mærkerne. HVAD SKAL JEG VÆLGE??? Hvilket anlæg er bedst?? Jeg er mest fristet at Carrier...Frown

Mvh.
Peter Langerup
 
kla
IVT laver begge produkter,

Greenline er deres A produkt

Carrier er deres "billigprodukt" anden kompressor, ældre styring.

begge produkter er gode produkter.

kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Langerup
Det skal lige siges at jeg i mit hus har 85 % gulvvarme (3 værelser med radiatorer). Jeg havde tænkt mig at overdimissionere radiatorerne på værelserne. Har dette indflydelse på mit valg af model Gren/carrier???
 
Admin
Det er kun en fordel med noget gulv varme og hele 85% gør det jo ikke ringere Grin

der er noget med noget teknisk med noget blande sløjfe værk når man kører begge dele

Men er sikker på kla har styr på det Smile
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Hmm ser ud til at være modsat, prøv at søge på blandesløjfe her på siden og vælg du vil søge i debat Shock

altså at man udelukker en blandesløjfe.
Redigeret af Admin d. 09-12-2006 13:33
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
det er egentligt ganske simpelt, hvis gulvvarmekreds/radiatorkreds er adskilt, behøves ingen blandsløjfe, hvis du vel og mærke har valgt greenline, varmepumpen kan ved hjælp af en motorventil og en cirkulationspumpe klare 2 forskellige temperaturer til varmekredsen, eks. 30 grader til gulv, 50 til radiator, det varme vand er så 60 grader, du spilder derved ikke energi på at have en blandsløjfe siddene,

Carrier har som sagt en mere simpel styring her er du nød til at have en blandsløjfe som blander ned fra eks 50 til 30 grader.

prøv [url]www.husdata.se[/url] bare for sjov.

her er der masser af IVT maskiner som viser deres aktuelle status netop nu, deriblandt nogle danske.

kla
Redigeret af Admin d. 09-12-2006 13:35
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
PeterKunz
Husdata.se, det var en sjov side at kigge på!

Er alle data virkelig rigtige? Der er ekstremt stor forskel på anlæggene. For eksempel er brinen ind 8,3 og ud 9,5 i hus 136 lige nu. Kan anlægget godt sende varme ud i jorden, hvis der er overskud? Jeg troede det ville stoppe pumpen i stedet?

På andre anlæg i husdata, har jeg set at radiator ind er lavere end radiator ud?

Er det bare midlertidige udsving på målerne eller anden unøjagtighed?
 
Admin
Hejsa pjotriljitsj
Ja jeg undrede mig også lidt ved nogle af dem, men de svenskere og nordmænd laver jo det på mange måder, borer dybe huller og bjerge.

Men jeg fandt nu en jeg syntes kunne passe teknisk mener den hed 111

At retur er højere end fremløb hmm lyder lidt tosset, måske vi får en forklaring senere.

Jeg vil prøve på at få lov til at vise et anlæg live her på siden, så kan vi følge det året rundt.

Har sagt til kla han må ikke komme med sådanne link så skal jeg bare til at konstruere elektronik til overvågning af alt muligt Grin

Spændende webside
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Jeg er spændt på at se en premiumline på husdata...

God ide med et liveanlæg her!

Og ja, du kan godt regne med at skulle overvåge alt muligt. For eks. stømforbrug og og effekt på alle danske pumper! GrinGrin
 
Admin
ja kunne være spændende med et live anlæg her på siden.

oh det var nu mest mig selv jeg tænkte på er pjattet med sådan noget, og har efterhånden lavet mange styringer. Shock
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
OWL
Hvis du er vild med at lave overvågning og styring - så prøv at se denne side med et kombineret jord-(bjerg) og solvarmesystem:

[url]http://melectro.dnsalias.com/solvarme/index.htm[/url]
Redigeret af Admin d. 10-12-2006 18:31
 
Admin
ja der er noget at kigge på Wink
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
HE HE der er noget i ikke ved, Hus 136 kører med et VBX modul som genlader jorden med varme, dette er et produkt som ofte anvendes med bjergvarme, varmepumpen sender brinen gennem en varmeflade hvor indeluften opvarmer brinen inden den kommer til fordamperen, derved opnås den høje brinetemperatur som i ser i hus 136, temperaturen ud er højere end ind fordi bjerget optager varmen som er i overskud fra huset, så temperaturene er ikke forkerte, det er bare effektivt genavending, for øvrigt hæves COP med ca 0,75 ved denne lille detalje.Cirkulationspumpen sidder for øvrigt i VBX modulet derfor står hovedpumpen stille. håber at dette giver mening ellers er i velkomne til at spørge.

vi sælger en del af disse anlæg, det har været brugt i snart 3 år.

De huse som har højere radiatorvarme ud end ind er huse med gulvvarme/brændeovne med gris, supplementsvarme m.m. der er intet mystisk idet, og temperaturene de passer altså.

kla
Redigeret af kla d. 10-12-2006 22:06
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
PeterKunz
Fint med det svar, kla. Og interessant med vbx-modulet. Jeg går ud fra det ikke ville kunne betale sig ved et jordvarmeanlæg? Det er da en meget betydelig hævning af cop.Smile
 
kla
selvfølgelig har det effekt selv ved alm jordvarme, jeg tilfører altid energi ned foran fordamperen, tænk f eks på hvor tit VP holder pauser, huset får tilført masser af anden energi, tænk bare på den forestående højtid, med and og steg lys m.m. alt den dejlige overskudsvarme gemmer vi da til det bliver koldt.

Hvad angår COP er den jo altid beregnet ved 0 et eller andet, her er tale om i værste fald + 3 +5 grader, deved opstår den forbedret COP.

Jeg har set flere Danske grunde sidste vinter hvor sneen var smeltet hvor slangen lå

kla
Redigeret af kla d. 10-12-2006 22:21
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin
Så er udendørs temperaturen faldet til - 10 grader på vores online varmepumpe.

Se live under bergvarme online i navigation´s element
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

23,374,693 Unikke besøg
XHTML CSS