HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Panasonic varmepumpe DHWM200A
Melvyn
Hej,
Jeg vil gerne vide om nogen kender denne varmepumpe med indbygget varmtvandsbeholder og evt.
har kendskab til eller købt den. God eller mindre god. Den er til at stå på gulvet i bryggers el. køkken.
Fandt artikelen fra 2014. Ingen pro partner fører den. Fandt en indstallations vejledning på ungarsk
på PAW-DHWM200ZC men ingen afprøvning.
 
hamselv
Den findes under en rasende masse navne. En af dem: "Man tager en spand med vand og fylder spanden med vand fra spanden". Værdiløst produkt. Ringe holdbarhed. Vi har mødt en del af dem. Godt for os med masser af reparationer, og det er noget vi ikke selv har leveret.
 
hamselv
Den er udtænkt til at stå i et rum og vil så afkøle dette og producere varmt vand af den energi den fjerner fra rummet. Skal det være lidt bedre sætter man en afkastkanal på og fører afkastet til det fri. Dermed kan den bruges som udsugningsvarmepumpe. Kunne måske forsvares nogenlunde til et ældre utæt hus. Aldeles uegnet i noget der bare er lidt tæt. Kan kun se den kolliderer med en rasende masse lovgivning og normer.
 
Varmeihuset
De er også blevet brugt i Tyskland
I gamle huse der ikke havde varmt vand, men et fyr i kælderen
kælderen var måske fugtig

Så hvis den suger varm fugtig kælderluft ind, vil den evt affugte luften lidt(skal så ha afløb eller samledunk )
afkast kunne ske retur til kælderen, eller ud i det fri
uden for fyrings sæsonen kunne den bruge enten kælderluften eller udeluften til at lave vv

I fyrings sæsonen ville økonomien ikke være overvældende ,da al energi skulle komme fra fyret

men udenfor fyrings sæsonen, ville den være bedre end en elektrisk vv beholder

I et sommerhus kunne den gi billig vv i forhold til en elektrisk vv beholder
Afkast kunne køle sommerhuset

I overgangs perioden, ville den kunne gi billigere varme end ren el (hvis den har spiral )

Hvis dataerne holder, så ville den ku gi mig 200 liter vv hævet fra 10grader til 55grader pr 7 timer et eller andet, og det ved 7 graders luft

luftforbruget ville være mindre end det lovpligtige minimums luftskifte

et luftæt hus med sådan en, ville skulle ventilere yderligt for at ha nok luftskifte
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
I DK skal ventilationsanlæg laves med effektiv varmegenvinding, dvs ren udsugning på gammeldags maner går ikke rigtigt længere. I et moderne hus er det regulært problematisk kun at udsuge, idet husene simpelthen er for tætte, og luftængden derfor falder. Bruges den kun til sug i eet rum har jeg svært ved at se hvor du vil stille den, da absolut laveste luftmængde er 100 m³/h (og det bør helst være højere, for at varmepumpen får bare lidt effekt). Ingen rum i et enfamilieshus har sådanne luftskiftekrav, kun køkkenet kommer i nærheden med 72m³/h. Ergo skal du i gang med kanaler og afkaste til det fri. Laver du det på gammeldags facon og udsuger 216 m³/h i et hus, der så skal tilgå huset gennem friskluftriste, laver du derved et varmetab på 2,5 kW ved -12°. Disse 2,5kW skal leveres af varmeanlægget OVENI dit transmissionstab. Varmepumpe kan så indvinde noget af dette, men slet ikke noget der står må med tabet.
Tiden er løbet fra disse varmepumper, Gl VANVEX fra Genvex, Nilans VGU (VP18 for den sags skyld), VANOVENT'er IVT's 495 Twin m fl. Oveni ser vi dem anvendt uden kanal, hvor de bare står og køle rummet og producerer varmt vand af det. Altså fordre hunden med den egen hale. Bare for det skal passe, sager Panasonics datablad at nominel luftmængde faktisk er 480 m³/h hvilket er noget over dobbelt så meget luft som et standardhus skal ventileres med.

Men er du overbevist om du må eje sådan en, kan du købe den hos Ørnhøj Køleteknik
 
Chr
Det er vist meget svært at lade sig overbevise efter den redegørelse.
Dejligt med ærlige og ligefremme ord, der er til at forstå. Fra en, hvis faglighed, der ikke er grund til at stille spørgsmålstegn ved.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Varmeihuset
HVIS man har et forbrug på 200 liter varmt vand på 55 grader i DØGNET
Hvilket er nok til at fremstille 300 liter vand af 40 grader
så kan fire personer hver bruge 75 liter vand

SÅ , har pumpen brug for 480 m3 luft i TIMEN ,men kun i 7 timer og 22 minutter
og det ved en luft temp på 7 grader tilført
skal den bruges til udsugning vil den tilførte luft være 20 grader

hvilket bestemt vil nedbringe driftstiden
men selv ved 7 timer og 22 min er den forbrugte luftmængde så kun 7,3667x480 m3 =3536m3

et hus på 138m2 med 2,5 meter til loft har 345m3 luft
det SKAL skiftes 12 gange i døgnet =4140m3 luft

bruger vi bbr2018 siger de 0,3 liter luft i sekundet gange med beboet opvarmet areal
det skulle være tæt på o,5 af indeluften pr time =3577m3 i døgnet
men her går de ud fra et nyt hus med nok lavere til loftet end ældre huse

Alså er det ikke NOK at lade pumpen ventilere huset og slet ikke ved 20 graders indeluft

eller misser jeg noget ??

Ja der skal laves kanaler, men det skal der jo også ved andre metoder

og pumpen ER jo varmegenvinding

Og så var der lige det med at bruge indeluften uden for fyrings sæsonen

Ja i et NYT hus ville den nok være malplaceret , med mindre det er et med masseovn

Men har man et hus som er blevet gået efter og er pænt tæt, så kan man jo vælge at åbne vinduerne,og lufte ud ,og smide energien væk

eller lufte ud igennem sådan en fætter som tråden omhandler
eller købe et genvex eller lign,,men det laver ikke varmt vand

folk der er bundet til gas , eller Fyrer i ovn, og bor i et hus de langsomt gør bedre , der kan jeg ikke se noget galt i at bruge den

ang varmetabet ved -12

om pumpen henter den luft ind i huset, og SAMTIDIG høster energien ud af den luft der lovmæssigt kræves sendt ud af huset
er vel ikke så forskellig fra et genvex der sender den samme mængde ud af huset, og dermed henter den samme -12 luft ind i huset mens den høster 85% af energien i afkast luften

spørgsmåler er, høster varmepumpen 85% af energien i afkastluften , hvis ikke, kan man jo stadig sætte en genvindig efter pumpen ,og her går det nok galt kontra et nyt hus


det kan koges ned til, hvad er smartest energimæssig
At lufte ud via vinduer
eller gennem en varmepumpe og få 300 liter 40 graders badevand , eller lift mindre og varmt vand til vaske maskine og alm opvask

noget HELT andet, de opgir jo copen osv ved 7 grader,,og det er saftsuseme mange timer vi er på eller over 7 grader

Så alle de timer året rundt som ligger over 7, kan den bare bruge udeluften og afkaste til det fri med nul komma nul nul i tab

tømmer man tanken om morgenen, kan den stå og knurre i 7 timer og 22 min mens de fleste alligevel er væk hjemmefra ,og der er der ofte 7 grader eller mere

er der under 7, kan man lade den blande indeluft i , så temp kommer på på 7 grader

nogle af de andre modeller kan enda bruge -7 luft

ALT sammen lidt Storm P, men det er ikke alle der har penge til lave det bedst på en gang

på landsplan er parcel huse med genvinding nok stadig i mindretal

og parcel Huse der kan nyde godt af Storm P i overtal ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Nu lever jeg af at lave installationer, udført iht gældende love og regler. Så mærkelige vurderinger af ventilationsbehov og slige beregninger og vurderinger overlader jeg til andre.
 
Varmeihuset

hamselv skrev:

Nu lever jeg af at lave installationer, udført iht gældende love og regler. Så mærkelige vurderinger af ventilationsbehov og slige beregninger og vurderinger overlader jeg til andre.


Kan vi blive enige om at luftbehovet på 480m3 som du nævner er for den tid pumpen kører ?

Kan vi blive enige om at du ubsede dette,,,,og kom til at sætte pumpens luftbehov til 480m3 konstant, i 24 timer ,,,i stedet for kun 7,3667x480 pr 24 timer ?

Alså satte du luftbehovet til 3,2579 gange det egentlige behov, hvilket sefli fik det til at se ud som om pumpen ikke kunne få nok luft


Kan vi blive enige om at tiden pumpen ved et behov der dækker en families vv er 7 timer og 22 min ved 7 grader tilført luft ?
Kan vi blive enige om at suger den luft fra huset, så er den tilførte luft typisk 20 grader ?
Kan vi blive enige om at pumpen kan køre på udeluft, sålænge luften er 7 grader eller højere , og at det i disse tilfælde IKKE er halen på hunden der fodrer hunden , men gratis udeluft?

Kan vi blive enige om at pumpem om sommeren kan suge varmen ud af huset om natten, og erstatte det med dejligt køligt natteluft,samtidig med at den udnytter energien til VV ,noget et genvex og lign IKKE kan ?

Man kan enda suge luften ud af stuen, og sende afkastet TILBAGE til stuen, og dermed bruge den som aircon
men modsat aircon som køler stuen ned , og varmer udeluften op ,og samtidig smider energi ud af huset, så smider den her energien i VV

det kan genvex og lign HELLER ikke



Kan vi blive enige om at det energimæssigt er smartere at lade indeluften varme vandet op inden det kasseres , end bare at lufte ud via vinduer eller ventiler i vinduer ?

Jeg har respekt for de bidrag du gir, jeg har virkeligt lært meget af dine bidrag
men lige i det her tilfælde, der kørte du med 120kmt ind i en lygtepæl

jeg havde faktisk forventet at du rettede dine beregninger til virkeligheden

jeg står ved mine tal
nu siger du at dine tal slet ikke er dine tal ??

Jeg er godt klar over at det næppe er noget der falder under hvad du installerer, dine kunder skal seføli betale din timeløn

og at så små projekter ville blive for dyrt for ejeren af huset i forhold til besparelsen
men for ejeren af et hus med fx oliefyr + brændeovn eller en luft luft
Da ville pumpen gi vv året rundt billigere end oliefyret ville kunne
Den ville ALDRIG mangle luft,det meste tid af året er der pr døgn 7timer og 22 minutter til rådghed med 7 grader, kommer temp under henter man bare lidt til fra indeluften

men igen hvorfor bruge udeluft når den nødvendige indeluft jo SKAL smides ud ?

fyret ville kun være der som backup og til når der ingen var i huset til at fodre brændeovnen
eller i tilfælde af en luft luft til når der var rigtigt koldt

Der er masser af sådanne huse i DK

Jeg købte jo selv et sådant hus , men det havde kælder

Ps jeg har et spørgsmål til genvex og lign

Ved 20 grader indeluft
hvad er udblæsnings temperaturerne til det fri,ved ude temperaturer på
plus 12 -plus 7 -0-minus 5-minus 12
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

Melvyn skrev:

Hej,
Jeg vil gerne vide om nogen kender denne varmepumpe med indbygget varmtvandsbeholder og evt.
har kendskab til eller købt den. God eller mindre god. Den er til at stå på gulvet i bryggers el. køkken.
Fandt artikelen fra 2014. Ingen pro partner fører den. Fandt en indstallations vejledning på ungarsk
på PAW-DHWM200ZC men ingen afprøvning.


Under hvilke forhold/ til hvad havde du tiltænkt at bruge den ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Forstår du selv det du skriver Varmeihuset? Jeg gør ikke! At du mener man må gradbøje lovgivning er din sag.
->Melvyn. Med mindre du har nogle lidt aparte behov så overvej hvad det er du vil. Produktet handles under en del forskellige navne. Vi har mødt dem adskillelige gange. Oplevelserne med dem er bestemt ikke de bedste. Og vær meget påpasselig med "gode råd" fra Varmeihuset.
 
Varmeihuset
Ja, jeg mener bestemt at have læst data rigtigt på den specifikke pumpe som op spørger til

og er helt overbevist om at dine udregninger på den specifikke pumpe er forkerte

jeg står fast på at den kun bruger 480 m3 luft i den tid den kører , og IKKE som du skriver 480m3 I TIMEN døgnet rundt

og er pumpen anvendt forkert, tror jeg bestemt du har ret i at de kan gå i stykker, men det gælder jo alle ting der ikke anvendes som foreskrevet

At man ubser og misser noget i daterne kan ske, men at du partu undgår fakta som alle kan læse at du er forkert på,og hakker på en der faktisk læste dataerne rigtigt ,, det taler sit eget sprog

det kaldes ikke professionelt, men noget helt andet

folk kunne jo komme i tvivl om du virkeli har den erfaring med den specifikke pumpe

Men det kan folk selv afgøre ved at selv læse og se hvem af os der har ret

pdf linket er på engelsk

billedet er med Vistnok spansk tekst

https://ornhojkoleteknik.dk/sites/default/files/AQUAREA-DHW-14-LR.compressed.pdf

www.climaprecio.es//img/cms/Panasonic/Aerotermia/AQUAREA%20DHW/Suelo_Descripcion.png
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Du vrøvler videre og fortsætter med at henvise til noget du TROR jeg har skrevet, men ikke har skrevet. Det er totalt håbløst. Du pladrer bare videre. Ikke mere herfra. Gider ikke spilde min tid på tråde du spolerer.
 
Chr
Godt der ikke konkurreres på Likes og Thump Ups.
Det ville være en slemt ulige kamp.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Varmeihuset
Så syntes jeg at folk skal genlæse din post med nr 5,der skriver du

(jeg svært ved at se hvor du vil stille den, da absolut laveste luftmængde er 100 m³/h (og det bør helst være højere, for at varmepumpen får bare lidt effekt).)

kan du så henvise folk, til hvor dette er nævnt i databldet ?
for det står der intet om, gør du som du siger, er det klart at du ender med en ødelagt pumpe

Du skriver også i samme post
(Bare for det skal passe, sager Panasonics datablad at nominel luftmængde faktisk er 480 m³/h hvilket er noget over dobbelt så meget luft som et standardhus skal ventileres med.)

så du HAR jo læst data bladet, så du VED at det første du skrev slet ikke passede,, du modsiger dig selv i din EGEN post

når de specifikt skriver at den skal ha 480m3 i timen under drift
hvorfor skriver du så at den mindst skal ha 100m3 ?

og igen igen , hvorfor indrømmer du ikke at det luftbehov du her nævner

(Bare for det skal passe, sager Panasonics datablad at nominel luftmængde faktisk er 480 m³/h hvilket er noget over dobbelt så meget luft som et standardhus skal ventileres med.)

er beregnet på at du TROEDE at den skulle ha 480m3x 24 timer i døgnet

og at VIRKELIGHEDEN er at den kun skal ha det i 7 timer og 22 min under nævnte forhold

Jeg har virkelig været glad for mange af dine guldkorn, men må nu desværre se i øjnene at når du laver fejl, så benægter du det bare ved ikke at svare

hvilket jo så gør at man er nødt til at betvivle alt hvad du har sagt tidligere

også selvom jeg tror det hele (undtagen denne tråd ) sagtens kan være sandt

det næste bliver vel at du påstår at det ikke er dig der har skrevet post nr 5

Nå,,,,, ang lovkrav, så må jeg hellere kontakte Panasonic, da samtlige de ting de viser, er ulovlig ifølge HAM SELV

Så må vi se om de svarer, og kan henvise til lovlgheden i det de foreslår

Jeg har liiiiidt svært ved at tro de forslår ulovlige ting, skrevet på Dansk til Det danske marked
men jeg gir det en chance
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Gad egentligt ikke, men vi er så nødt at anvende pap og kniv for dummies:

Mine 100 m³/h står angivet "som absolut min og helst højere". Den skal have mere hvis den skal du ordentligt. Det står der vist også så tydeligt. Panasonic angiver NOMINELT 480 (du ved godt hvad nominelt betyder, ikk'?). Faktisk yder der fritblæsende henimod 800 m³/h (det ved du også godt hvad betyder, ikk'?).
Problemet med sådan et apparat er:

Man opstiller den i et rum lader den tage varmen derfra og returnerer til rummet (det har du forstået med fodre med egen hale, ikk'?)

Eller du kører på ind udefra og ud igen. (så kan den bare intet når det er koldt, det har du forstået, ikk'?)

Så er der kloge mennesker, f. eks sådan en som dig, der etablerer et kanalsystem og sætter kontrolventiler i så de kan tilpasse luftmængden til BR's krav. Så hænger du pludselig på at du ikke kan køre med meget andet en BR's krav til luftmængder = 216 m³/h for et normalt hus. Og erstatningsluft skal du sikre og taber der de 2,5 kW ved -12° som jeg ret tydeligt angiver.

Hvorledes folk anvender et givent apparat er da PANASONIC og andre ret uvedkommende, hvorimod når f. eks VARMIHUSET designer et udsugningssystem baseret på sådan en fætter og kører med dobbelt luftmængde det halve af tiden og ingen luftmængden den anden halvdel, så overholder VARMEIHUSET ikke kravene i BR. Når så varmeihuset begynder at lege aircondition med den eller lave varme ud fra udeluft (den så ikke kan når det er koldt) spekulerer jeg på om man er rigtig vel forvaret?!??!

Den er sikkert fin i Sydeuropa, men sælges til, og anvendes totalt forkert herhjemme. Det kan PANASONIC og andre være ligeglade med, de opstiller dem jo ikke!

Og glæder mig da til at se om PANASONIC (og andre) gider svare på dine tågede spørgsmål.

Og skal vi så ikke fremadrettet være enige om at holde os fra hinandens tråde.

Og du betvivler bare....Det har jeg gjort med dig siden du startede!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,547 Unikke besøg
XHTML CSS