HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Problematik vedr. start/stop
Kalechen
Er flere gange stødt, at "man" gerne vil have så få start/stop som muligt, da det slider på VP.

Hvad er egentlig problematikkerne..?
 
lars-jacobsen
Sammenlign med koldstart på en bil.
Man gasser heller ikke helt op og kører den langt ud i gear lige med det samme, man venter lige til olien er varm.
En VP kan godt tåle at starte og stoppe, men al unødvendig slid bær indgåes hvis man kan trimme installationen til det - inden for dine komfort behov. For det sidste er jo den primære årsag til at have en VP. Det er der ofte nogle der glemmer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Kalechen
[quote name=lars-jacobsen post=21854]Sammenlign med koldstart på en bil.
Man gasser heller ikke helt op og kører den langt ud i gear lige med det samme, man venter lige til olien er varm.
En VP kan godt tåle at starte og stoppe, men al unødvendig slid bær indgåes hvis man kan trimme installationen til det - inden for dine komfort behov. For det sidste er jo den primære årsag til at have en VP. Det er der ofte nogle der glemmer.[/quote]

Med respekt, men det er oldgammel almen viden for folk og fæ og skal du sammenligne med biler, er det måske mere elbiler, du bør sammenligne med, hvor der meget færre sliddele, tænker jeg.

Da temperaturforholdene er dynamiske i en VP og dermed materialers kofficienter, kan scenariet omhandle disse forhold?

Gætter på, at motoren(e) er med moderne trefaset inverterstyring og i så tilfælde er der kun lejer, som slides og næppe skal udskiftes, hvis det er kvalitet.

Da jeg ikke kender til kompressorer, kølemiddelkredsløb, fordampere, kondensatorer, ventiler og hvad der eller udgør komponenter i varmepumpe, havde jeg håbet på mere uddybende svar.

SÅ spørgsmål går på problematikker under "huden" på en VP's slidtage ved start/stop.
 
hamselv
Der er nu noget om det Lars skriver. Ved start skal du lige have olien i gang, inden du smører ordentligt. De første sekunder går med at opbygge tryk. Du får altså ikke rigtigt noget energi ud, før trykket er bygget op. Så ja, det er lidt som en diesel bil. Det er ikke drifttimerne, men starterne der slider.
 
Kalechen

hamselv skrev:

Der er nu noget om det Lars skriver. Ved start skal du lige have olien i gang, inden du smører ordentligt. De første sekunder går med at opbygge tryk. Du får altså ikke rigtigt noget energi ud, før trykket er bygget op. Så ja, det er lidt som en diesel bil. Det er ikke drifttimerne, men starterne der slider.


Olie - er det til smøring af kompressor og bliver olien skiftet ved service?

Mht. til koldstarter kom jeg til at tænke på eldrift, hvor man sørger for en vis drifttemperatur. Det gør jeg også med mine batterier til strømproduktion, så de har en optimal temperatur.

Udstyret med ny viden - tak - og med tanke på drifttemperatur i baghovedet, læste jeg lidt om teknikken til min VP. Min VP er åbenbart udstyret med en "oil sump heater". Om "olievarmere" er standard i VP'er eller min altid bare er klar start, han du sikkert også viden om?
 
hamselv
Normalt holder olien hele kompressorens levetid. På større installationer og kompressorer skiftes olien, men ikke på småanlæg.

Din olievarmer er der for at forhindre opkog af olien. Altså man varmer lidt på bunden af kompressoren eller krumtaphuset. Og på den måde koger du kølemidlet ud af olien. Så koger det ikke op når kompressoren starter og trykket falder over olien.
 
Kalechen
Jeg kan forstå, at VP's kW, bufferstørrelse, temperatur, isolering m.m. spiller ind på antallet af start/stop især hvis der er misforhold.

Men med ovenstående taget i betragtning, hvor få start/stop er en vellykket installation på over f.eks. pr. døgn?
 
hamselv
Det er lidt svært at svare på. Men omhyggelig trim af f.eks indstøbt gulvvarme kan bringe antallet af starter ret langt ned. Jeg har en Borö Tida500 brugsvandstank, der har en neddyppet 300 liter rustfri tank. På buffer siden har jeg en 750 liter tank. Kører på rent indstøbt gulvvarme i stueetagen og temmelig kraftigt dimensionerede PK2'ere på overetagen. Det reducerer mine starter til et par stykker i døgnet. Ved det ikke præcis, da varmepumpen ikke tæller dem. Indstøbt gulvvarme kan i realiteten køre uden buffer, hvorimod radiatorer er mindre godt uden buffer. Årsagen til min meget store buffer er fordi jeg kan og oprindelig havde jeg spekuleret i sol og/eller lidt afbrænding af træ fra værkstedet. Men gætter på jeg ikke gider før jeg jeg bliver pensioneret.
 
hamselv
Men kan se jeg ingen pjatkørsel har og varmepumpen altid har ret god drifttid, når den starter. Om sommeren skal jeg være heldig for overhovedet at opdage den kører.

På de senere modeller (nyere end min) kan man køre med differencieret varmebærerdelta om man varmer brugsvand eller til gulvvarme/radiator. Der er fiffet at sænke varmebærer deltaet ved brugsvand, da det giver lidt bedre fyldning af tanken og dermed fjerner pjatkørsel på brugsvandet.
 
Kalechen

hamselv skrev:

Det er lidt svært at svare på. Men omhyggelig trim af f.eks indstøbt gulvvarme kan bringe antallet af starter ret langt ned. Jeg har en Borö Tida500 brugsvandstank, der har en neddyppet 300 liter rustfri tank. På buffer siden har jeg en 750 liter tank. Kører på rent indstøbt gulvvarme i stueetagen og temmelig kraftigt dimensionerede PK2'ere på overetagen. Det reducerer mine starter til et par stykker i døgnet. Ved det ikke præcis, da varmepumpen ikke tæller dem. Indstøbt gulvvarme kan i realiteten køre uden buffer, hvorimod radiatorer er mindre godt uden buffer. Årsagen til min meget store buffer er fordi jeg kan og oprindelig havde jeg spekuleret i sol og/eller lidt afbrænding af træ fra værkstedet. Men gætter på jeg ikke gider før jeg jeg bliver pensioneret.


Jeg tror, din installation er uden for kategori.

Men hvad vil ellers "gode" installationer antal være på pr. døgn - har du en tommelfingerregel?
 
hamselv
Nej desværre ikke. Alle mine gamle oplysninger og hvad jeg samlede af data, ligger i mit gamle firma til ingen verdens nytte. Men mit er nu ikke så vildt endda. AllanKJ her fra sitet har nu været temmelig dygtig til vha tweaks at minimere start stop'per langt ud over hvad jeg troede var muligt. Kan så huske (klæbehjerne er en god ting) at drifttider på minimum 20-30min er opnåeligt på et radiatoranlæg. Og sammenholdes med varmebehovet altså omkring 10-12 starter pr døgn. Kørte man med varmepumpens standardopstætning lå man med det tredobbelte. Installationer som min kører med måske 3 men det er som du skriver lidt til den ekstreme side. Værdien af tweaks og gode fif, fik vi meget ofte understreget når vi besøgte huscompagniet huse (dengang de brugte Bosch), Så fik de en besparelse på 25-35%. De var så normalt også horribelt indstillet. Om kunderne var bimse eller installationsfirmaet skal jeg være usagt. Men lad os bare slå fast. Sand i anlæggene var hverdagskost. Snavssamlere sad altid forkert. Ligeledes udefølere osv osv.
 
hamselv
Kunsten som installatør er jo at lave installationer der er nogenlunde så nemme at have som et gasfyr. Dvs indstille dem lige i øjet, faktisk klogest at indstille dem til den fedtede side (det er nemmere at få kunden til at reagere på det er for koldt end hvis anlægget kører for varmt). Og så trimme til den rammer plet. Lars i Løvet jeg lige har besøgt for ottende eller niende gang er beviset på det kan lade sig gøre. Han har aldrig selv rørt ved hans anlæg. Chr her fra tæt på ligeså. Hvis huskes rigtigt har han pillet en lille anelse ved hans.
 
kkrede
Min har haft 7 starter siden midnat og driften er ca på 1 time og et kvarter pr start.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Chr
Det er rigtigt som Hamselv skriver. Den første vinter, da det var rigtig koldt var der lidt koldt, og derfor hævede jeg "Fremløb Bør" med en grad i den koldeste ende.

For to år siden, da den aldersbetingede kuldskærhed fik tag i mig hævede jeg kele turven med 0,5º, så der blev en lille smule varmere i huset.
Det er, hvad der er foretaget af justeringer på mit anlæg.
Jo, det kan godt lade sig gøre at ramme meget tæt på det rigtige i første runde. Hvis dygtigheden er til stede.

Ca 1,5 år efter jeg var flyttet ind indjustrede jeg alle kredsene på min gulvvarme. Det havde VVS'en ikke været så ferm til. Det forøgede drifttiden fra ca 1 time ad gangen til ca 1,5 timer ad gangen. Hviletiden blev selvsagt forøget tilsvarende.
Jeg har ca 5 starter pr døgn i vintertiden.

Er jeg tilfreds med mit anlæg? JA!

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,124,731 Unikke besøg
XHTML CSS