HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch Compress 7001iLWM12 støjer
claus_c
Jeg har fået installeret ovennævnte jordvarmepumpe for en uges tid siden og lige siden anlægget blev taget i brug, synes jeg, at varmepumpen støjer mere end den burde, ifølge specifikationerne. Specifikationerne oplyser et max. lydtrykniveau på 36dB(A), men jeg måler selv op til 55 dB(A). VP'en udsender en dyb brummen, som kan høres/fornemmes overalt i huset, når kompressorhastigheden er 40-45%. Når kompressorhastigheden øges, mindskes denne dybe brummen gradvist og lydtrykket falder ligeledes til 40-45 dB(A). Dette er dog stadig er højere end specificeret.

Har andre oplevet noget tilsvarende?

Jeg må desværre også melde, at brinekredsen ikke er ordentligt udluftet, til trods for at installationsfirmaets fyldestation kørte for fuld udblæsning i to døgn under installationen. Kan det eventuelt have en betydning for den høje støj fra kompressoren?

MVH Claus
 
hamselv
2 døgn for at skylle???? Det klarere vi normalt til UG kryds og slange på 1-2 timer- Hvis der resterer luft er det et noget sølle skylleanlæg.
 
hamselv
Vi skyllede vist 66 jordkredse, i alt 13 km slange på en uge. Fik henved en kubikmeter luft og et par spandefulde sand ud af en 20 år gammel installation.
 
claus_c

hamselv skrev:

2 døgn for at skylle???? Det klarere vi normalt til UG kryds og slange på 1-2 timer- Hvis der resterer luft er det et noget sølle skylleanlæg.


Her er et billede af skylleanlægget/fyldestationen.
[img]C:\fakepath\IMG_7787.JPG[/img]
Jeg erindrer at cirkulationspumpen var god for 30 ltr/min. og havde en løftehøjde på 60 meter.

Er det et sølle anlæg?

Mvh Claus
Bosch Compress 7001iLWM12
1150 m jordvarmeslange fordelt på 3 slænger á 350 m (40mm) samt 100 m frem/retur fra fordelerbrønd (50mm)
120 ltr buffertank
140 m2 gulvvarme pt. 240 m2 gulvvarme på sigt
 
claus_c
Hmmmm, der kom da vist ikke et billede med ovenfor. Hvordan tilføjer man et billede?
Bosch Compress 7001iLWM12
1150 m jordvarmeslange fordelt på 3 slænger á 350 m (40mm) samt 100 m frem/retur fra fordelerbrønd (50mm)
120 ltr buffertank
140 m2 gulvvarme pt. 240 m2 gulvvarme på sigt
 
hamselv
Hvis man skyller i 48 timer og det stadig ikke duer, har man begået en fejltagelse, når vi andre kan nøjes med et par timer. Men OK sådan er tingene. Kan kun håbe at man afhjælper mangler.
 
hamselv
PS Det har aldrig været nødvendigt at efterskylle anlæg jeg har designet og opstartet. Min gamle (nu desværre afdøde mester) kørte efter devicen: Gør det rigtigt i første forsøg. Derfor turde vi også at lave anlæg på øerne.
 
hamselv
3 er et ulig antal og du kan ikke balancere. Brønd = lig med bøvl og dermed sværere. Men ellers, tillykke med installationen. Håber du bliver glad.
 
claus_c
Tja, det kan du sikkert godt få ret i, hamselv. Du og jeg har jo talt en del om disse forhold tidligere. Men, det installationsfirma jeg endte med at give entreprisen til, var ikke til at hugge og stikke i på det område, til trods for mine henvisninger til dine råd og Bosch's tekniske support. Installationsfirmaet ville simpelthen ikke garantere for installationen, hvis jordslangerne blev længere end 350 m. Og jeg ville ikke nøjes med 700 m, så derfor blev det til 3 slænger á 350 m og en fordelerbrønd.

Jeg forventer naturligvis, at udluftningsproblemet bliver løst af installationsfirmaet, før 2. rate af regningen for anlægget bliver betalt!

Jeg ER glad for anlægget, der varmer huset op og laver varmt vand, som det skal. Men støjen er højere end forventet.

Hvad er dine erfaringer på dette område, altså støjen, hamselv? Og hvilken slags fyldestation/pumpe output benytter du/dit firma til skylning/udluftning af jordslangerne?

MVH Claus
Bosch Compress 7001iLWM12
1150 m jordvarmeslange fordelt på 3 slænger á 350 m (40mm) samt 100 m frem/retur fra fordelerbrønd (50mm)
120 ltr buffertank
140 m2 gulvvarme pt. 240 m2 gulvvarme på sigt
 
hamselv
[img][/img]
hamselv tilknyttede følgende billede:billede:
skylle.jpg
 
hamselv
Og så havde jeg nok fundet et installatørfirma der gad læse Bosch vejledning og følge den. Gad vide hvor han har den med de 350 meter fra?
 
hamselv
Provokerede lige Bosch eget beregningsprogram temmelig meget. Fik det til at foreslå 2 x725 meter ø40 slange. Hvis jeg forsætter provokationerne kan jeg lokke den til at foreslå 3 x 483 meter ø32 slange.

Legede lige lidt videre og lokkede den til at foreslå 2x 1060 meter ø40 slange. Men din installatiør burde måske tage kontakt til Bosch! Der er jo så åbenbart noget Bosch og samtlige af de gamle IVT huse ikke ved.
 
claus_c

Jeg kan ikke lige se detaljerne om dit skylleanlæg ud fra billedet i post 8. Kan du oplyse pumpedata?
Er 30 l/min. for lidt til at fjerne luft?

MVH Claus
Bosch Compress 7001iLWM12
1150 m jordvarmeslange fordelt på 3 slænger á 350 m (40mm) samt 100 m frem/retur fra fordelerbrønd (50mm)
120 ltr buffertank
140 m2 gulvvarme pt. 240 m2 gulvvarme på sigt
 
hamselv
Husker ikke data'ene, men slangerne kan jeg love dig er ret betydende for at det duer.
 
claus_c

hamselv skrev:

Provokerede lige Bosch eget beregningsprogram temmelig meget. Fik det til at foreslå 2 x725 meter ø40 slange. Hvis jeg forsætter provokationerne kan jeg lokke den til at foreslå 3 x 483 meter ø32 slange.

Legede lige lidt videre og lokkede den til at foreslå 2x 1060 meter ø40 slange. Men din installatiør burde måske tage kontakt til Bosch! Der er jo så åbenbart noget Bosch og samtlige af de gamle IVT huse ikke ved.


Jeg kender ikke baggrunden for installationsfirmaets bestemmelse af max. længde for slængerne, men situationen er jo, at slangerne ligger i jorden nu og det bliver der nok ikke lavet om på! Det var i øvrigt Plovtec, som pløjede slangerne ned efter aftale med installatøren. Det gjorde Plovtec under ret vanskelige forhold og jeg synes, at de gjorde det godt!

Spørgsmålet er nu, hvad jeg eller andre kan gøre for at få slangerne fri for luft! Jeg er fuldstændig enig med Hamselv, at hvis man ikke kan få luften ud på et par timer, så må der være noget galt et eller andet sted!

Jeg er ingeniør, men ikke ekspert på jordvarmeanlæg. Jeg forestiller mig, at luften kan fjernes ved høj skyllehastighed, derfor er mit spørgsmål til forum, om 30 l/min giver utilstrækkelig hastighed i slangerne til fjernelse af luft og om hvordan andre installatører kan klare jobbet på et par timer? Hvad skal der til i jeres erfaring? Skal vi langt over 30 l/min.?

Mit hovedspørgsmål var i øvrigt, om støjen fra varmepumpen er normal. Det kunne jeg godt lide at høre om ifølge andres erfaringer med Bosch Compress varmepumpen.

MVH Claus
Bosch Compress 7001iLWM12
1150 m jordvarmeslange fordelt på 3 slænger á 350 m (40mm) samt 100 m frem/retur fra fordelerbrønd (50mm)
120 ltr buffertank
140 m2 gulvvarme pt. 240 m2 gulvvarme på sigt
 
claus_c

hamselv skrev:

Husker ikke data'ene, men slangerne kan jeg love dig er ret betydende for at det duer.


Er det slangestørrelsen på fyldestationen, du hentyder til, Hamselv?

MVH Claus
Bosch Compress 7001iLWM12
1150 m jordvarmeslange fordelt på 3 slænger á 350 m (40mm) samt 100 m frem/retur fra fordelerbrønd (50mm)
120 ltr buffertank
140 m2 gulvvarme pt. 240 m2 gulvvarme på sigt
 
hamselv
Ja det er skylleslangerne . I tidernes morgen startede vi med alt sor små slanger. V i måtte dengang erfare at vi ikke kunne få luften ud af anlæggene, selvom vi anvendte en rimelig heftig CPI pumpe. Vi analyserede lidt og gik et par slangestørrelser op, så det ikke var dem der begrænsede os. Samtidig forfinede min superdygtige servicemontør Henning fyldesystemet med hjemmelavede filterposer på returvandet og bingo. Så havde vi et fyldesystem der kunne skylle ø40 slange og til dels også ø50 slanger med tilstrækkelig høj hastighed til at luft blev trukket med. Vi havde en alternativ pumpe i form af en ret voldsom mejeripumpe vi anvendte på større installationer. Til servicebrug og efterskylning lavede vi en variant også med CPI pumpe og et ret lille kar + kort filterpose. Vi er helt bekendt med de skraldespande grossisterne normalt låner ud. Oftest har vi set dem anvendt med for små slanger og så duer de ikke. Tror såmænd sagtens de kan bringes til at virke rimeligt, men der skal større slanger på og der skal returfilter på. Ikke bare en si. Vi har talrige eksempler på at efterskylning har fjernet endog meget store mængder luft og sand. Og dette på anlæg igangsat af firmaer der har udført store antal anlæg. Hvorfor din varmepumpe skal støje ved jeg ikke, men en simpel ting som ordentlig justering af stilleskoene på varmepumpen ved vi har en ret stor indflydelse på lydniveauet. Vandpumper skal man også være varsom med hvordan man ophænger. Men ellers har jeg ikke rigtig nogen indspark. Kender ikke meget til 7001.
Plovtec drengene kender jeg. Og de er gode og omhyggelige.
 
Chr
Min er en IVT, som er en Bosch, der har været hos nummerolog. Se min signatur.
Jeg har det meget tyst i mit hus, og jeg kan da godt af og til høre, når min VP starter, men det er ikke mere end køleskabet eller fryseren, og bestemt ikke noget der kradser i mine øre.

Som Hamselv er inde på, så kan justeringen af fødderne gøre sit, andre gange kan det være kabinettet, der går i selvsving/resonans. Når du oplever brummelyden, så prøv at lægge en hånd på forskellige steder på kabinettet og se om det ændrer på lyden.
Ændring af materialets spænding eller masse/vægt kan forskyde resonansen. F.eks bed at sætte en gummiklods eller lignende i klemme.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
skov
Ingeniør CLAUS_C:
Hvis du f.eks. prøver at regne hastigheden ud, ved dine fremførte 30L/min, vil du for en Ø40 slange lande på ca. 0,5 m/s (lidt afhængig af godstykkelsen).
I min optik svarer det til som "En skrædder i et vist sted"

Dem som f.eks. Flosser hydraulikrør vil højst sandsynlig falde bag over af grin, med en hastighed på 0,5 m/s.

Det primære må være, max tilladte tryk ved indgangen for Jordvarmeslangen, om det så er 5-6 bar eller omkring 10 bar, skal jeg ikke kunne sige, det afhænger af den givne slange der er brugt.

Det hele giver sig selv, hvis pumpen ikke kan give det angivne max tryk, så er pumpen enten for lille i flow eller tryk, ja måske sågar begge dele.

Som udgangspunkt ville jeg helt klart starte med en pumpe der kunne give min 30L/s, ved min. 6 bar, tilsluttet med f.eks. Ø 50 mm slange.

Som HAMSELV også helt klart påpeger, det er ikke en 1/2" haveslange der skal bruges!
 
hamselv
Vi kan så tre gange så meget vand kan jeg se.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,260 Unikke besøg
XHTML CSS