HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rumføler og gulvvarme
MHDK
Hej

Et lille spørgsmål jeg ikke helt kan blive klog på.
Jeg bor til leje i et hus med danfoss living med danfoss varmepumpe. Ren gulvvarme i huset og nogle danfoss rumføler. Huset Det er Ca 7 år gammelt og god isoleret med naboet op ad hver side. Så der kan på kolde dage holdes god varme i huset.

Jeg har de sidste måned til 2.kørt lidt test.
Jeg har bla. Sat varmekurven til 10 og sat alle mine rum føler til frostsikring. Hvilket jo primært betyder jeg intet varme har haft på huset. Af dem simple grund det hele er så godt isoleret og rumfølerne alligevel viser der er 23-24 grader inde i huset. Hvilket har været behageligt.

Nu begynder det at blive koldere udenfor om hen mod aften mærkes vores gulve kølige. Jo fordi varmen stadig er "slukket". Rumfølerne siger dig stadig Ca 23 grader.

Mit spørgsmål går på. Hvis jeg sætter varmekurven op til normal og sætter rumføler temperaturen til 20 grader. Vil mine gulve så overhovedet blive varme? Vil de kalde på varme når rummet og følgerne siger der i forvejen er 23 grader? (eller vil jeg skule sætte føle temperaturen 1-2 grader højere en hvad den viser, for at få sendt varmt vand rundt i gulvene)?

Vi har en behagelig varme i huset Når følerene siger 23 grader. Og ønsker det ikke varmer. Men vi kan dog godt mærke gulvet føles koldt for fødderne. Og det sætter sig så i resten af kroppen. Selvom rummet er varmt
 
kkrede
Det er vel bedst at skrue rumfølerne op til max og så finde den varmekurve, der passer til den temp i gerne vil have i lejligheden.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
MHDK

kkrede skrev:

Det er vel bedst at skrue rumfølerne op til max og så finde den varmekurve, der passer til den temp i gerne vil have i lejligheden.


Det tænkte jeg også lidt.

Men?
Er det ikke en dårlig ting at følerne står på Max og konstant er helt åben og kalder på varme?
Hvad hvis vi fx mellem 9-15 ikke er hjemme og har behov for gulvvarme. Er det så ikke bedre og billigere at varmekurven fx kun er 16 og følerne er lukket. En kurven står på fx 22 hele døgnet?
 
Chr
Hvis du sætter gulvtemperaturen til f.eks 22ºC, så vil du forbruge minimum varme -da gulvet er ca samme temperatur som rummet.
Humlen er måske den samme som hjemme hos mig selv. Stengulve/klinker. I et godt isoleret hus er der kun brug for lav fremløb, og så kan stengulve føles kølige. Trægulve er bedre på den konto. Ellers gør som mig. Undlad bare fødder og brug evt sutsko.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
kkrede

MHDK skrev:

kkrede skrev:

Det er vel bedst at skrue rumfølerne op til max og så finde den varmekurve, der passer til den temp i gerne vil have i lejligheden.


Det tænkte jeg også lidt.

Men?
Er det ikke en dårlig ting at følerne står på Max og konstant er helt åben og kalder på varme?
Hvad hvis vi fx mellem 9-15 ikke er hjemme og har behov for gulvvarme. Er det så ikke bedre og billigere at varmekurven fx kun er 16 og følerne er lukket. En kurven står på fx 22 hele døgnet?


Du kan da lave et forsøg med det. Prøv at åbne helt op og så find den kurve der passer til jeres inde temp. og så kør en uge med det.
Hos mig står alt åbent for at få så meget flow som muligt.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Varmeihuset
Som allerede nævnt, dit problem er at huset er godt isoleret,prøv at mål gulvets temperatur,,det er nok tæt på rum temperatur,
Dvs at skal gulvet føles varmt , skal temperaturen op, men det vil medføre en højere rum temperatur

Min mor hat samme problem,,hun ønsker varme i gulvet i badeværelset,og i stuen(trægulv) og køkken(fliser)

Så jeg har sat hendes følere så der KUN leveres varme i de rum ,,når det så blir lidt koldere udenfor, så vil stue køkken gulvet skulle levere varme til resten af huset, undtagen badeværelset, men der er døren lukket,,men hun har gasvarme , så der betyder det ikke så meget ang bedste cop,,og laveste fremløb muligt

du kan gøre det samme , på bekostning af bedste cop, men lige nu er forbruget jo lavt, senere , kan du så åbne for flere kredse

men pt en hjemmesko nok det bedste ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Glemte at sige, hvis det er tung gulvvarme, så tar det op til 12 timer før det kan mærkes,,så det med LIGE at skrue op og ned,,,,det er ikke noget der er muligt

er det en luft til vand, eller jordvarme ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
MHDK
Det er luft til vand.

Og må nok også erkende at problent erathuset er så godt isoleret at selvom varmen er slået fra. Så der altid mindst 23 grader i rummet og gulvet. Selvom gulvet ikke føles varmt

Om rum temp står på 20 eller 22 grader. Gør ingen forskel for mig. D rummet jo er mindst 23 grader. Så det vil aldrig kalde på varme.

Jeg prøve at sætte 3 rum til 25 grader på føleren. Også varmepumpen til at køre auto på varmekurven. Men så køre den nærmest på varmekurven 26 konstant. Og de tender alligevel med at koste en del pr dag. Også i de timer huset er tomt eller der ikke er behov for varme. Lige pt er det nok mest i timerne 19-07 der behov for varme. .
 
MHDK
Et tillæg spørgsmål. Hvis jeg fx ønsker lidt ekstra varme i huset fra kl 19-22
Så sætter jeg fx rumføleren i det rum til 28.

Hvordan stilles varmekurven så rigtigt. Vil den også skulle sættes højt i det tidsrum 19-22 eller skal kurven hæves fx allerede fra kl 18.så den kan have det varme vand klar til kl 19?
 
MHDK
Nogen der kan hjælpe med over stående?
 
kkrede
Hvis det er tung gulvarme, så har du en 10-12 timers latenstid.
Har du prøvet at åbne op for alle telestater og så finde den rigtige varmekurve til det ?
De dage, hvor du er under 30gr i fremløb vil gulvene blive kolde.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,977,318 Unikke besøg
XHTML CSS