HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt projekt - hvordan?
Astrid
Vi bor i rækkehus, men vi har tilladelse til luft til vand varmepumpe på nogle betingelser (støj m.v) som kan løses.

Mit forslag til varmesinstallation er:

Varmt vand via gennemstrømning baseret på el.
Varme i hus via luft til vand varmepumpe monteret på vores centralvarmeanlæg med radiatorer.

Huset er godt isoleret.

Vi har brændeovn og ønsker at bruge den til hygge og i spidsbelastning. Den er p.t. vores primære varmekilde og fungerer udemærket. Yderligere har vi gasfyr som fortrinsvis producerer varmt vand, samt gulvvarme i badeværelse.

Forklaring på projekt

Vi er meget i udlandet og derfor "slukker" vi for vamen når vi ikke er hjemme.
Gasfyr kører for det meste på tomgang og laver kun varmt vand og varmer 2 m2 op på badeværelse.

Vi ønsker ikke støj i sommerperioden udendørs og på grund af stort soltag og lysinfald er der ikke meget varmeforbrug fra marts til midt oktober. - Derfor gennemstrømningsvarmen via el.

Spørgsmål:

Hvad findes der af indedel uden varmtvandsbeholder enten med "gas" Luft til vand varmepumpe eller med "vand/glucol". Den sidste foretrækkes på grund af indestøjen som jeg læser at være lavere?

Jeg forsstiller mig derfor en relativ lille inde del i mål.

Min vurdering er et behov på 5 kvh.

Ud over ovennævnte hører jeg gerne jeres kommentarer til, at jeg ikke ønsker at producere varmt vand i med varmepumpen (vi er kun to personer), men vælger gennemstrømningen til denne ydelse?

På forhånd tak for svar.
 
Storogblaa
Jeg er ikke på nogen måde ekspert, men jeg kan byde ind med, at vi har en Vølund-pumpe fra 2020, som ikke er tilsluttet en varmtvandsbeholder. For os handler det om logistik - centralvarmen og det varme brugsvand bliver fordelt fra to forskellige steder, og det var ikke fornuftigt at flytte den ene del. Men det er ikke mit indtryk, at det er pladsbesparende, at indedelen kun skal varme vand til centralvarmen. Vi har en buffertank indenfor, som jeg tror fylder lige så meget, som en indedel der også lavede brugsvand ville gøre. Det er heller ikke mit indtryk, at man sparer penge på installationen ved at varme brugsvand et andet sted. Jeg kan kun forestille mig, at det man sparer på, at varmepumpen (måske) kan være et trin mindre, det er hurtigt brugt på indkøb og installation af det, der varmer ens vand i stedet for. Specielt gennemstrømningsvandvarmere har jeg læst skulle være dyre at installere, fordi ens eltavle typisk ikke er lavet til at håndtere så meget strøm. Og så er der vel kun personlig præference tilbage. Men igen, ikke ekspert. Det bedste overblik kommer selvfølgelig af at få hentet nogle tilbud hjem.
 
tagestavsdal

Astrid skrev:

Vi bor i rækkehus, men vi har tilladelse til luft til vand varmepumpe på nogle betingelser (støj m.v) som kan løses.

Ud over ovennævnte hører jeg gerne jeres kommentarer til, at jeg ikke ønsker at producere varmt vand i med varmepumpen (vi er kun to personer), men vælger gennemstrømningen til denne ydelse?

På forhånd tak for svar.


Hej
Jeg har en lut vand varmepumpe i vores nye hus (vi. er endnu ikke lyttet ind, men alt er klart)
VP har kørt siden oktober 2019.

Jeg synes det er en dårlig ide med en elvandvarmer, med følgende begrundelse.
Min VP bruger i øjeblikket ca 0,98kWh el til at lave varmt vand en gang i døgnet, samt almindelig drit af styresystem mm. Det er omkring 0,78kWh til VV.

Når vi endnu ikke er flyttet ind, så kan man sige at det er spild. Men vi kommer lere gange om ugen, så er det rart at have varmtvand ;-)
Hvis man er pessimistisk mht virkningsgrad når der laves varmt vand, så sætter jeg den til cop=2.
Det vil sige at en eventuel elvarmet VV eholder vil på samme vilkår bruge ca 1,56kWh til standby.
I prerioden hvor I har behov for VV vil en elvandvarmer benytte dobbelt så megen energi som en VP til at lave varmtvand. (og endnu mere, hvis cop sættes realistisk til ca 3 ved vv produktion)

Når I er bortrejst om sommeeren så sluk for VP, eller sæt den op til ikke at lave varme, og kun VV engang om ugen af hensun til legionella.

Er I væk om vinteren, så gør det samme med VV, og find en varmekurve, således at der er 15-16 grader indendørs.
På min Vølund VP, kan alle disse indstillinger let ordnes via internetadgang til VP.

Så min konklusion er denne.
Det kan lyde rigtigt at VP slukket om sommeren, og så lave VV med en elvandvarmer, men i praksis, er der bestemt ikke økonomi i det.
End ikke i drifts økonomien, og hertil kommer så den ekstra installations udgift.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Astrid
Tak for svar.
Argumentet for at lave varmt vand om sommeren var, at så slap vi for udestøj når vi er ude, Det er et rækkehus, sa der er ikke så meget afstand. Det kniber også med indepladsenl
Hvis du læser dette link https://www.avxperten.dk/blog/el-vandvarmer#2066 fremgår det at forbrug på en gennemstrømningsvarmer er 200 kwh om året hvilket er betydeligt lavere end det du beskriver og så må konstruktionen kunne laves med så den fylder meget mindre inde.
Det er selvfølgelig sælgerens beskrivelse.
findes der "indedele" der ikke indeholder varmtvandstank, men kun formentlig - og her er min tekniske viden lille- varmeveklser pumpe og buffertank
 
Storogblaa
Igen - ikke ekspert Smile men et forsøg på yderligere info. En varmtvandsbeholder med elpatron og en varmepumpe der varmer brugsvand har det til fælles, at de opbevarer en mængde vand, der med jævne mellemrum skal op over en bestemt temperatur af hygiejneårsager. Det giver den slags vedligeholdelsesforbrug, som Tage beskriver, selvom du ikke bruger varmt vand. En gennemstrømningsvandvarmer varmer kun vand, når du tænder hanen. Derfor er der ikke vedligeholdelsesforbrug. Til gengæld kan den ikke varme en vandtank i en time for at gøre klar til dit bad. Den skal kunne levere varmen til vandet, mens bruseren kører. Derfor skal du bruge helt andre mængder strøm - men kun mens vandet løber. Det er givetvis billigere i strøm end en elpatron, men installationen kan angiveligt være noget pebret. Og det billigste i drift er varmepumpen, fordi den yder mere pr kwh.

I øvrigt - jeg ved ikke hvor meget en varmepumpe larmer, når den slår over på brugsvand om sommeren, da vi kun kører på elpatron til det, men til opvarmningen af huset er det altså kun i måneder med frost, at vores kan høres. Det er altså bogstaveligt talt som en bordventilator bag en støjskærm i sommerhalvåret. Det kan godt være, at det siger mere, mens den varmer brugsvand, men hvis I bor tæt, ville jeg bekymre mig mere for vinteren end sommeren.
 
hamselv
Den gang vrøvl AVXPERTEN kommer med skal du nok tage med et gran salt. En gennemstrømningsvarmer skal for at være effektiv have en særdeles voldsom elinstallation, ellers kan du ikke få tilstrækkelig temperatur. Den fylder ikke så meget og har heller ikke så meget tab. Men skal du bruge 3000 kWh pr år til det varmevand, koster det 3000 kWh (+ tabet). Producerer du det varme vand vha varmepumpe koster det under det halve. Og drifttimerne i sommerhalvåret er nærmest ingen. Mange varmepumper, f. eks Mitsubishi og Samsung kan køre særlig stille drift, hvilket naturligvis kan vælges. Men jeg vil anse anvendelse af en elgennemstrømningsvarmer OG en varmepumpe for at være den nok mest uigennemtænkte konstellation jeg kan forestille mig.
 
Astrid
Jeg har nu fundet ud af at elvandvarmer.dk har samme tekst.

Jeg har derfor skrevet til avexperten og elvandvarmer om at få deres beregninger og forudsætninger for beregningerne
 
hamselv
Hvilken rådgivning forventer du at få derfra? I forvejen lover de enorme besparelser der ikke på nogen måder holder vand, De skal bare have solgt deres fidusprodukter!

Hvis jeg var dig kastede jeg min interesse på en af de nye R32 maskiner fra Mitsubishi (de er dejlig lydsvage). Lavede anlægget med den lille "tankunit og koblede den op med WIFI og rumføler. Så får du foræret den fineste feriefunktion hvor du kan bede om lavere rumtemperatur og ingen varm vand på din smartphone.
 
tagestavsdal

hamselv skrev:

Hvilken rådgivning forventer du at få derfra? I forvejen lover de enorme besparelser der ikke på nogen måder holder vand, De skal bare have solgt deres fidusprodukter!

Hvis jeg var dig kastede jeg min interesse på en af de nye R32 maskiner fra Mitsubishi (de er dejlig lydsvage). Lavede anlægget med den lille "tankunit og koblede den op med WIFI og rumføler. Så får du foræret den fineste feriefunktion hvor du kan bede om lavere rumtemperatur og ingen varm vand på din smartphone.


Til Astrid
Du kan sagtens vælge en Mitsubishi
Men du kan også vælge en Vølud som min luft til vand, VVM310
Den er bestemt også støjsvag.

Når det skal ikke være en "krig" om hvilken der er bedst.

Så min anbefaling er denne:

Vælg et anderkendt/stort mærke
Sikre dig at VP også kan styres via en app på molbilne
vælg en erfaren VP installatør, som har været på market i lere år og kan henvise til tidligere installationer.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,125,650 Unikke besøg
XHTML CSS