Hejsa Heatpump. Jeg planlægger at skiftet mit oliefyr ud med jordvarme, men jeg er meget i tvivl om hvordan et optimalt system skal ”strikkes sammen” til mit lidt specielle behov.
Det drejer sig om en nedlagt landbrugsejendom, hvor stuehuset efterhånden er renoveret fra kælder til kvist og består af følgende:
Areal: 120m2 i stueplan, 100m2 på 1. sal og 25m2 kælder.
Isolering: 250mm på loftet, 200mm i skunk og skråvæge, 60-70mm skum i hulmuren, samt 200mm flamingo i gulvene. Nyere døre og vinduer er thermo / koblede rammer med energiglas.
I stueetagen har vi gulvvarme i beton, og på 1.sal radiatorer med pæn overkapasitet, så her er en lav fremløbstemp. helt ok. Kælderen opvarmes vha. oliefyrets spildvarme. I de sidste to fyringssæsoner har vi i hver brugt ca. 2000 liter olie samt 7-8 rummeter brænde til brændeovnen.
Ved skift til jordvarme forestiller jeg mig, at fjerne gulvarme-shunt og telestater, og lade såvel gulvvarmen som 1.salens radiatorer forsyne af varmepumpens cirkulationspumpe.
Alt dette ligger vel sådan set lige til ”højrebenet”, hvis ikke lige det var for min værkstedsbygning.
Det drejer sig om en tidligere staldbygning på 140m2, som nu er ved at blive indrette med 60m2 værksted og ca. 80m2 lager.
Bygningen er isoleret med 200mm på loftet, 100mm indvendige gipsvæge, samt 200mm flamingo i gulvene. I værkstedsdelen er der nedstøbt gulvvarmeslanger i beton, og i lagerdelen ophænges radiatorer. Mellem stuehusets kælder og værkstedet er der nedgraver 2x25mm Løgstør-rør.
Som udgangspunkt skal værkstedsbygningen bare holdes frostfri, men når jeg skal benytte værkstedet skal dette rimeligt hurtigt kunne opvarmes til 15-16 grader. Dette havde jeg umiddelbart påtænker mig at gøre vha. en varmluft-kalorifere som jeg har erhvervet. Iflg. Dens effektkurve kan den afgive 6-8 KW med en 40-ind, 20-ud graders vandforsyning, så det burde vel nok kunne hænge sammen?
De leverandører som jeg p.t. har kontaktet har indtil videre været noget uenige mht. en fornuftig sammensætning. En foreslår at droppe varmluft-kaloriferen til fordel for en luft-luft varmepumpe i værkstedet. En anden foreslår 500 liter akku-tank placeret i kælderen, med separat shunt forsyning af værkstedsbygningen.
Jeg er derfor en hel del i tvivl om hvad der vil være den bedste løsning for mig, så jeg håber meget I vil hjælpe mig med råd og vejledning til hvordan mit system bør opbygges.
Det betyder meget hvornår/hvor ofte/hvor længe du skal have varme på dit værksted.
Hvis du kun skal bruge varme hver anden lørdag eftermiddag, kan du ikke få økonomi i at opvarme gulvet eller forrente nogen buffertank.
Skal du derimod have varme på i uger, nogle få gange hver vinter, så er din gulvarme fin til det. Buffer på 500 l gør ikke meget indtryk på 60 m2 betongulv, så den tror jeg ikke på.
Men prøv om du kan skyde dig ind på , hvordan dit brug af værkstedet vil blive, så kan du få en bedre løsning.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Værkstedet skal jeg bruge om aftenen og i weekenderne når jeg hygger mig med at restaurere gammel veteranbil.
Ideen med gulvvarmen i værkstedet og radiatorer i lageret er sådan set kun at sørge for at bygningen holdes tør og frostfri på 5-8 grader. Dette må kunne gøres meget billigt med noget lunkent jordvarmevand
Når jeg så skal derover og skrue har jeg behov for en hurtig opvarmning af værkstedsdelen til 15-16 grader, så det er til at holde varmen uden thermokedeldragt og luffer.
Den ene leverandør foreslår at værkstedsbygningen opvarmes vha. en shunt med on/off-styret pumpe i kælderen. Shunten henter vandet fra en buffertank og blander det til 20 grader når den kører frostfri-mode, og til max temp. når kaloriferen bliver tændt. Fordelen her er at jordvarmen klarer det hele, men jeg er noget nervøs for den styringsmæssige side af sagen, samt for at kaloriferen skal stjæle al varmen fra resten af systemet.
Den anden leverandør foreslår at jeg kun bruger jordvarmen til at holde frostfrit med. Komfortvarmen vil han lave med en separat luft-luft varmepumpe. Fordelen her er selvfølgeligt en mere simpelt jordvarmeinstallation, men jeg frygter lidt at omkostningen til både installationen og driften ved denne løsning bliver dyr. Luft-luft pumpen er jo ikke helt gratis og når jeg har brug for dens varme vil udeluften altid være svine-kold.
Hvilken af disse to løsninger tror I vil være den bedste, og er der evt. en helt anden løsning som vil være mere optimal? Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde den bedste løsning.
Når det er så tit og kortvarigt du skal hæve temperaturen i værkstedet, så virker det som en udmærket løsningen med kaloriferen, men du har ikke brug for en buffertank.
Du skal naturligvis have en lidt større varmepumpe for også at trække værkstedet, men de 120m2 betongulv i huset kan let optage varmen fra en større pumpe, så du får ikke for korte drifttider af den grund. Merprisen for en større varmepumpe og lidt mere slange er ikke det store.
Der er heller ingen grund til at shunte ned. En varmepumpe kan godt arbejde med flere varmefordelingssystemer, så du kan lave 35 gr. til huset og 20 gr. til værksted. Det koster ca. 5.000 ekstra til en Nibe F1245, men det skal nok komme hjem igen p.g.a. bedre cop. Selvom der kun er 60m2 gulv i værkstedet, kan det godt gå - der skal bare være lidt mere forskel på start og stop-temperaturen.
Det kunne være en fordel med 2x2 rør til værkstedet, så du ikke skulle afbryde gulvarmen når kaloriferen skal i brug, men computeren i varmepumpen kan også godt holde styr på det. Hvis der ikke bliver lukket for gulvet vil det tage alt for lang tid at få fremløbstemperaturen op.
Jeg kender kun til Nibe/Vølund, men mon ikke de andre godt jordvarmepumper også kan.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Det lyder da rigtigt interessant. Umiddelbart syntes jeg også at det vil være lidt af en falliterklæring hvis jeg skulle supplere jordvarmen med en luft-luft pumpe for at få det hele til at spille, så den vej du foreslår er også den jeg selv finder mest attraktiv.
Det er også Vølunds pumper som jeg har kigget mest efter. Jeg har både Fighter 1245-12KW og 1250'eren højt på min hitliste, men når jeg har studeret deres installationsmanualer har jeg ikke umiddelbart fundet nogen beskrivelse af det du foreslår. Her har jeg fundet eksempler på huse med gulvvarme og radiatorer, hvor de foreslår at varmepumpen laver vand til radiatorerne, og så lader de en shunt køle det ned til gulvene.
Er der tale om et tillægsmodul som jeg skal købe med til anlægget? Hvis du evt. ved hvor jeg kan finde diagram og / eller beskrivelser af dette vil det bare være kanon.
Shunt-systemet virker ifølge installatørhåndbogen således, at vp opvarmer vandet til "normaltemperatur" hvorefter der blandes koldere vand i til en lavere temperatur er nået. Det er måske udmærket i de tilfælde, hvor temperaturen i et system kun skal sænkes en smule, og måske kun i en lille del af året, og hvor vandmængden/afkølingen ikke er stor nok, til at VP kan komme af med varmen, hvis der kun køres direkte på denne del.
Hvis du derimod ser i installatørhåndbogen om tilslutning af pool, kan du se hvordan der køres enten/eller, og du kan spare en pumpe. Om VP tror det er en pool, gør vel ikke noget.
Jeg ved ikke om du kan det samme med shunt-tilbehør eller du skal bruge pool-tilbehør (uden varmeveksler). Pool-tilbehør giver også mulighed for at vælge en seperat hastighed på varmebærepumpen til det formål.
Hvis du er meget smart, kan du faktisk godt selv bygge det op, med 3-vejs ventiler, rum -og vandføler i værkstedet, og styre den lave temperatur i vp via "ekstern justering".
Så længe du kun har 1x2 rør til værkstedet, skal du have etableret mulighed for skifte mellem de 2 behov, så du slipper ikke helt for noget "hjemmelavet".
Der kan opstå et problem med lageret, som har radiatorer, og derfor kræver flere korte aktiveringer end værkstedet, hvor der kan benyttes færre længere aktiveringer fordi gulvet er en stor buffer. Måske kan det løses med cirkulation, så gulvet i værkstedet virker som buffer for lageret, når der ikke tilføres varme fra vp.
Spændende projekt - men få nu den rigtige størrelse vp, og den rigtige slangelængde - det er det vigtigste.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Humh, ja, dine forslag sætter unægteligt gang i nogen tanker; Mange tak for det.
At lade varmepumpen opfatte værkstedet som værende en pool virker da som en rigtig god ide. Jeg var ikke klar over, at man ved pool-opvarmning kan kører frem med en lavere temp. end den der bruges til alm. opvarmning, men hvis det er tilfældet så er denne løsning jo meget oplagt.
Spørgsmålet er så om det rent økonomisk kan betale sig med den lavere fremløbstemp. I forhold til blot at forsyne værkstedet med det samme vand som stuehuset? Sætter jeg telestater på værkstedsbygningens gulvkredse og radiatorer vil de jo kun åbne relativt sjældent vil jeg tro? Jeg kan se at Pool 40 + styring koster +7000kr i Vølunds prisliste, så inden det er monteret osv løber den nok hurtigt op på 10K kunne jeg frygte.
Med den ”ekstern justering” du nævner burde jeg vel kunne hæve fremløbstemp. når jeg skal køre med kaloriferen? Jeg kunne godt forestille mig at det bliver nødvendigt at have en cirkulationspumpe foran kaloriferen så den kan få et højt flow når den startes op, men jeg kan jo selvfølgeligt starte uden, og så se hvordan det går.
Jeg mener ikke nødvendigvis du skal bruge pool-udstyr, men nævnte det fordi du kunne se hvordan det tilsluttes i installatørhåndbogen. Det er muligt andet udstyr også kan tilsluttes sådan - det må du spørge Vølund om. Under alle omstændigheder kan det lade sig gøre.
Du kan regne med en cop på omkring de 3,5 når du opvarmer huset, men hvis du køre separat til værkstedet med 20 gr, komme du nok op 5-6 i cop. Derfor.
Når du så skal op på arbejdstemperatur i værkstedet, skal der lukkes for gulvet, ellers kommer fremløbstemperaturen ikke op på det normale for huset de første mange timer.
Hvis en kalorifer skal have varmere vand end huset (35), så er det en forkert løsning. Så skal der flere varmeafgivere op i værkstedet.
Hvis du bare sætter en telestat på og bruger samme vand som huset, skal flowet holdes nede. Ellers kan fremløbstemperaturen falde i hele systemet, når den åbner efter en længere periode hvor den har været lukket. Det er 6000 l kold beton der kommer på. Varmepumpens effekt er naturligvis afgørende.
Naturligvis kan du starte sådan, og måle forbruget i værkstedet første år. Så kan man se hvor meget det giver, hvis man kan spare det halve.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
vedr pool styring så skal man være opmærksom på at det ikke er muligt at justere fremløbstemperaturen på varmepumpen, den kører med en fremløbstemperatur på omkring 53 grader.
dog kan fremløbstemperaturen bringes ned hvis det medie der skal varmes op har en meget lav temperatur.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Hvad med som udgangspunkt at lade varmepumpen holde frostfrit til hverdag med gulvvarmen.
Fredag skifter du programmering, så VP'en i stedet for at stoppe når huset er varmt nok kører fuld power på gulvet i værkstedet. Det vil hæve temperaturen en del, og søndag formiddag sættes den igen til "hverdagsprogrammet" med kun frostfrit.
Der vil lagres en del varme i gulvet, som du kan lukrere på hele søndag.
Til at øge temperaturen til de 15-16º du gerne vil have når du er derude kan du bruge en primitiv pillebrænder/salamanderkedel med kaloriesfære sat til.
Dermed undgår du en VP der er lagt ud i overstørrelse til hverdag for at kunne følge med i weekenderne, samtidig med at du udnytter den pumpe du har optimalt.
Det vil kræve noget styring og et par trevejsventiler her og der, men da systemerne et todelt med uafhængige dele (VP og kedel) kommer de ikke i konflikt med hinanden, hvilket alt andet lige bør gøre styringen mere enkel.
Du skal huske at lægge slange ned svarende til det meget store forbrug du kommer til at have, ikke målt i effekt, kW men i varmeforbrug., kWh.
Spændende projekt at følge med i.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
Hej PHP,
COP på 5-6 lyder jo unægteligt besnærende. Jeg bliver vist nødt til at undersøge mulighederne med den nævnte "ekstern justerings" funktion. Det kunne godt være løsningen på mit problem. Jeg tror du har ret i, at med nogle 3-vejs ventiler og lidt systemindsigt burde det kunne lade sig gøre. Hvis der er andre som har gode ideer i den retning vil jeg super gerne høre fra jer.
Hej Woebbe,
Vil det sige at vp'eren kun kan lave 53 grd. til poolen? I så fald bliver det da meget dyrt af bruge denne funktion, eller hvad?
Hej Chr,
Jeg vil være noget betænkelig ved at forsøge at hæve og sænke temperaturen på værkstedets gulvvarme som du foreslår. Jeg har rent faktisk 8,5-9m3 beton støbt ned derover, så det vil helt sikker passivisere vp'en i rimelig lang tid. Og det kunne hurtigt begynde at gå ud over stuehusets komfortniveau, kan jeg frygte.
Dit andet forslag med en supplerende varmekilde minder vel en hel del om det ene tilbud jeg har fået med en ekstra Luft-luft vp. Hvis jeg skal gå den vej vil jeg nok foretrække Luft-luft løsningen. Jeg har ingen skorsten på værkstedsbygningen, og vil egentligt også helst undgå at afbrænde træ eller olie pga. brandfare.
Hvis der er andre med gode råd og ideer vil jeg frygteligt gerne høre fra jer. På forhånd tak for hjælpen til jer alle sammen.
Hej lollik,
når vp laver varme over poolstyringen (pool 40) laver den så høj en fremløbstemperatur den kan, i mit tilfælde har jeg 37 -38 grader i mit udendørs spabad og vandet fra spabadet kører gennem en varmeveksler som overfører varmen fra varmepumpen til spavandet.
varmepumpens fremløbstemperatur ligger på ca 53 grader og spavandet bliver opvarmet til ca 51 grader når det har været igennem varmeveksleren. poolstyringen starter varmepumpen når spavandet er faldet til 37 grader og stopper varmepumpen når spavandet har nået 38 grader.
Hvis dit medie der skal opvarmes feks betongulv kun er 30 grader vil varmepumpens fremløbstemperatur naturligvis være lavere, det man skal være opmærksom på er at det ikke på varmepumpen eller poolstyringen er muligt at styre fremløbstemperaturen eller at indstille en minimum eller maximun fremløbstemperatur når der bruges det tilbehør der hedder poolstyring.
Vølunds fighter1245 har rigtig mange muligheder i styringen og hvis du påtænker at det kunne være en af de varmepumper du overvejer ville jeg anbefale dig at ringe til vølund varmeteknik (97172033) og bede om serviceafdelingen og tale med bjarne christiansen, han kan helt sikkert gi dig svar på mulighederne.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Hej Woebbe
Jeg skrev netop "uden" varmeveksler.
En varmepumpes fremløbstemperatur bestemmes af 3 ting.
1. Returtemperatur.
2. Vandflow
3. Varmepumpens effekt
En on/off varmepumpe giver altid fuld power. Din veksler kan bare ikke følge med, så du får et "tab" igennem den. Du skal måske have mere flow mellem veksler og spa. Hvad er din retur når fremløb er 53 ? Der skal måske også mere fart på varmebærepumpen - den kan sættes seperat til pool (menu 5.1.11).
Hvis systemet skal anvendes til andet end pool/spa, kunne man gøre sådan:
Hvis du flyttede temperaturføleren fra spavandet over til fremløb eller retur, kunne du vælge start og stop efter den fremløbs/retur -temperatur du ønskede. Fra 15 til 70 gr. vistnok.
Det var sådan jeg tænkte det anvendt til lollikens værksted. I dette tilfælde skulle den så kun være aktiv når rumtemperaturen i værkstedet var under 8 gr. (indkobling af modstand sammen med føleren).
Hvor føleren skal sættes og hvilken temperatur der skal vælges, må komme an på en prøve.
Hej chr
Gulvvarme i beton er uegnet til at skifte temperatur - det vil ikke være muligt at opvarme rummet uden der vil være varme til flere dage, så hvis man lige skal have varme onsdag aften går det ikke.
Hej lolliken
Ekstern justering går ud på, at når en kontakt sluttes forskydes varmekurven. Denne kontakt kunne være en rumtermostat, der samtidigt skiftede en 3-vejs ventil så vandet gik til værkstedet.
Det kunne også løses helt uden om varmepumpen, men så ville varmekurven ikke indvirke på værkstedet.
I begge tilfælde skal der ske et mix af rum -og returføler. Du skal tage højde for, at der går meget længe før rumføleren set en temperaturstigning, så der skal stoppes på retur temperaturen nogle gange først. Og cirkulation mellem værksted og lager som tidligere skrevet. Håber det giver mening.
Du har nok ret i, at det er bedst hvis du lige tager en prøve-vinter før du evt. køber mere automatik. Det ville jeg nok også havde gjort. Men muligheder er der nok af.
Redigeret af pmp d. 27-05-2011 03:54
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Hej pmp,
du har ret i at min varmeveksler er i underkanten og det er årsagen til at den kører med 53 i fremløb, jeg vil lige prøve at øge hastigheden på varmebærerpumpen for at se om det ville gi en lavere fremløbstemperatur.
Dit forslag til lollikken med at bruge pool styring med rumføler tror jeg godt kunne fungere men tror du ikke det ville være bedsst at han satte en kaliofære op som fik varme fra varmepumpen. et ønske om hurtig regulering af varmen med feks gulvvarme plejer ikke at virke...
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Hej woebbe
Hvad er returvandet når fremløbet er 53 gr. ?
Delta skal vel ned på det samme som ved VV.
Det var også kun meningen, at Lollikens gulvvarme skulle bruges til at holde en temperatur på 8 gr. Når temperaturen så kortvarigt skulle hæves skulle det ske med anden varmeafgiver.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Tak for info vedr. kontakt hos Vølund; Jeg giver nok Bjarne et ring når jeg har lagt mig lidt mere fast på en løsning.
Hej PMP,
Jeg tror du har ret mht. at et mix af ekstern justering og pool løsningen vil kunne løse mit problem. Hvor meget skal jeg regne med at vp’en kan hæve returvandets temp med? Jeg har hørt tale om ca 6 grader, men er ikke sikker på at det er rigtigt.
Hvis det er, så vil vandet fra værkstedet vel typisk komme retur med 8-10 grader, og blive sendt frem med 14-16 grader, og dermed automatisk for vp’en til at arbejde med en høj cop når værkstedet skal holdes frostfrit?
Ved kalorifere-drift skal jeg sørge for at gulvet bliver koblet fra , så returvandet ikke køles længere ned end hvad kaloriferen vil gøre. Så burde det vel kunne fungere.
Spørgsmålet er om denne driftform ikke taler mig i retning af en frekvensstyret vp, f.eks. F1250?
Nej, "ekstern justering" påvirker ikke pool-programmet i styringen - det påvirker varmekurven, som ikke bruges ved pool-opvarming. Så det er enten eller.
Om det er 6 gr. bestemmes af vandflow (liter pr. sek.) og vp effekt. Normalt regner med med at 6-7 grader er det optimale, og så ændre man på pumpehastigheden så det passer.
Ja, vp vil automatisk få en høj cop, når den bliver kølet ned med koldt returvand. Hvis du kan starte med retur/frem på 10/16 og stoppe ved 22/28 får du en meget høj cop. Hvor højt du skal gå op før den skal stoppe må kommer an på hvor lang tid det tager. Men der er flere metoder til at opnå tilpas lange drifttider.
Ja det er rigtigt, gulvet skal kobles fra, når du skal op i temperatur.
Det er mulig en F1250 er sagen: Jeg har ingen praktisk erfaring med en F1250, så det vil jeg ikke gøre min klog på. Det der kunne tale for en frekvensstyret er, at dit behov for effekt går op og ned, om du skal have varme på værkstedet eller ej. Uanset om du vælger on/off eller frekvensstyret, så er cop meget bedre ved lav fremløbstemperatur, så fordelen ved at køre direkte på værkstedsgulvet uden en shunt er der på begge varmepumper.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Tak for svaret; Det lyder jo ganske lovende. Jeg burde vel kunne bruge pool-funktionen til at holde værkstedet frostfrit, og så ellers "snyde" vp'en vha. en 3-vejs ventil og ekstern justerings-funktionen når der skal produceres varmt vand ti kaloriferen.
Umiddelbart er jeg mest interesseret i en on-off model ud fra devisen KISS: "Keep it simple sailor". Det er jo mig som skal betale når/hvis lor..t går i stykker. Men på den anden side burde det vel netop i min situation være en stor fordel hvis vp'en justerer effekten op og ned alt efter behovet for varme, eller hvad?
Jeg har nogle rigtigt fornuftige tilbud på både F1245 og F1250 på hånden, men sidstnævnte er selvfølgeligt den dyreste.
Mht. nedgravning af slanger, så har jeg forestillet mig at få gravet 2x350meter ned. Det kan lade sig gøre bagved mit værksted uden at jeg behøver at inddrage haven, så det er jo temligt attraktivt. De to kredse vil jeg føre direkte ind til VP'en i kælderen, så jeg kan slippe for en samlebrønd i det fri. Sådan to kredse burde vel være helt ok?
Det er fortrinsvist tale om lerjord, og da jeg gravede ud til et fundament her midt i Marts kom grundvandet piblende i 65-70 cm dybde, så det er vel egentligt ganske fornuftigt uanset hvilken af de to vp'er jeg vælger, eller hvad siger I?
Hvis du har grundvandet i 70 cm i marts, så har du vundet i lotto !! Det er sådan noget vi andre drømmer om. Vandet vil hente varme til slangen fra et større område, så det er bare super. Bor du helt ned til Guldborgsund ?
Jeg skal lige være sikker på vi ikke misforstår hinanden. Når vp køre i "normal drift" opvarmer den beboelsen på det normale program, og der er lukket til værksted/lager.
En føler i værkstedet kan skifte om så beboelsen lukkes af og der åbnes til værkstedet. Så styres vp enten via "pool-modul" eller "ekstern justering" (det er enten/eller).
Skal du bruge kalorifer sker det i "normal drift", der åbnes til værkstedet, men lukkes for gulvet og åbnes for kaloriferen.
D.v.s. når gulvarmen er aktiv bruges enten pool-program eller "ekstern justering" og når kalorifer er aktiv bruges normalt program. Vælger du "ekstern justering" skal du ikke købe pool-modul.
Det er næsten umuligt her, at beskrive i detaljer hvordan 3-vejs ventiler m.v. skal monteres og styres, men det kan altså godt lade sig gøre. Er det helt uforståligt, må vi tale sammen.
Hvor meget olie bruger du nu ? og hvor meget opvarmer du ?
Jeg kender desværre ingen der har en F1250 så der kan jeg ikke hjælpe. Vælger du en on/off er det vigtigt, at du får den rigtige størrelse
Redigeret af pmp d. 28-05-2011 00:00
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Nej jeg bor ikke helt ned til Guldborgsund, men det hele er jo forholdsvist fladt her nede på sumpen.
Din beskrivelse af systemet er helt som jeg har forestillet mig det, så ingen misforståelser her. Kunsten bliver så lige at få det hele arrangeret optimalt. Her havde det været optimalt med et diagram, for præcist at vise det hele.
Mht. mit olieforbrug, så har jeg indtil nu kun varmet mit stuehus op. Til det har jeg de to sidste fyringssæsoner brugt 2000 liter olie + 7-8 rummeter brænde i brændeovnen. Værkstedsbygningen skal efter planen være færdig og klar til opvarmning inden næste fyringssæson starter op. Mon ikke brændet svarer til 7-800 liter olie, og når værkstedet kommer med vil jeg gætte på et samlet forbrug omkring 3500 liter hvis jeg udelukkende skulle bruge olie.
Som sagt vil jeg egentligt foretrække en F1245 pga. dens billigere pris og simplere opbygning, men samtidigt kunne jeg godt forestille mig at en F1250 ville være mere velegnet til mit varierende opvarmningsbehov. Jeg har dog på ingen måde praktisk erfaring med jordvarme, så gode råd er særdeles velkomne.