HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
start/stop eller behovstyret???
woebbe jordvarme siden 1985
interresant debat,
da jeg i 2009 skulle skifte mit gl. jordvarmeanlæg fra 1985 ville jeg gerne have en frekvensstyret. da mit hus en meget stor del af året kan klare sig med en effekt på omkring 4 kwh var der ikke nogen ide i at investere i en frekvensstyret da den jo en stor del af året ville fungere som en on/ off. jeg undrede mig dengang og også nu over hvorfor der ikke findes frekvensstyret anlæg som kan reguleres fra feks 2-8kwh ???, især i nye huse som er godt isoleret ville det da være hensigtmæssigt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

pmp

allankj1 skrev:
Desværre er det sådan en måler vi har:

http://www.greenline.dk/Produkt/9511/Digital-3-faset-maaler

Tror ikke den kan vise øjebliksforbrug Sad
.

Hej Allan
Der er nok en lille diode der blinker ? Og der står sikkert også hvor mange blink der går på en Kwh.
Så tager du bare tid på et antal blink - og resten foregår på regnemaskinen.
Eksempel:
Har din måler 800 blink pr. kwh. og blinker den 25 gange pr. minut, så bruger du (800/25=) en Kwh på 32 minutter=(60/32=)1,875 Kwh på en time = 1,875KW i forbrug.

pmp

---------------------------------------------------------------------
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Joachim Gyldner
Min gamle far var heller ikke for begejstreret for computeren da den kom, men han lærte det med tiden og er alligevel blevet glad for den, med fordel!

At der er en mere pris er klart, men de bliver billigere. Det har vi jo set så mange gange før. Udbud og efterspøgelse.

Mht PFI-relæg er dette kun nødvendig med en lægstrøm på mere end 30mA. (hvis ikke anden er bundet på)
Jeg har selv en varmepumpe på 6KW med frekvensomformer og jeg har ikke haft et ubegrundet udfald!
Redigeret af Joachim Gyldner d. 10-02-2011 21:04
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

Admin

woebbe jordvarme siden 1985 skrev:
interresant debat,
da jeg i 2009 skulle skifte mit gl. jordvarmeanlæg fra 1985 ville jeg gerne have en frekvensstyret. da mit hus en meget stor del af året kan klare sig med en effekt på omkring 4 kwh var der ikke nogen ide i at investere i en frekvensstyret da den jo en stor del af året ville fungere som en on/ off. jeg undrede mig dengang og også nu over hvorfor der ikke findes frekvensstyret anlæg som kan reguleres fra feks 2-8kwh ???, især i nye huse som er godt isoleret ville det da være hensigtmæssigt.

Ja og de bliver også produceret af flere.

eks. 8 kw

Ved 35 Hz afgivet 4,1Kw ved 0/35
ved 70 Hz afgivet 8,3 Kw ved 0/35

Eks. 4 kw

Ved 35 Hz afgivet 2,0 Kw ved 0/35
ved 70 Hz afgivet 4,2 Kw ved 0/35

At man laver flere typer, er netop for og finde den rigtige til huset.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

allankj1
PMP. Jeg har talt blink sidden kl. 16.30. Hahaha.

Vender tilbage med resultat senere.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Hej Woebbe
En VP med en ydelse på 2-8 kw (en faktor 4) giver desværre problemer med at holde en god COP i hele området. De pumper Admin skriver om, har kun en faktor 2, og alligevel svinger COP fra 3,8 til 4,1, så en pumpe med faktor 4 vil nok svinge noget mere.
Det er jo kun hastigheden man ændre på, og det giver nok problemer med trykket, når man sætter hastigheden ned til 25% (og måske også smørringen).
Når vi om mange år skal have en ny VP, er problemerne nok løst.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

hej poul (pmp)
jeg tror at du har ret i at cop nok vil blive for dårlig på en frekvensstyret der levere fra2 -8 kwh, det ville ellers være ideelt for mange tror jeg.
Jeg er også i tvivl om hvorvidt det overhovedet vil kunne betale sig med en frekvensstyret, hvis man har gulvvarme indstøbt i beton, det giver en enorm buffer som, hvis man stiller gradminutter,filtertid og diff. start på kompressor derefter, vil kunne give relativt få starter på en on/off.

Har du foresten prøvet at lege lidt med at indkople rumføleren???, jeg slår min til når vi når 1 marts, den er sat til 4 hvilket bevirker at fremløbstemperaturen sænkes en del når der feks kommer solindfald igennem min vinduesfacade.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

allankj1
Så har jeg forsøgt at måle COP ud fra ovenstående metode. 1.000 blink var 1 kwh på måleren. Målte i 1 minut med el-patron tændt. Det blev til 104 blink på 1 min. Dvs. forbruget var 104 * 60 = 6,24 kwh. Delta på GT 8 og GT 9 var 7,8 grader. 6,24/7,8 =0,8.

Forbrug med kompressordrift var 1,56 kwh og delta GT 8 og GT 9 var 7,5 grader i starten. Ydelsen på pumpen er således 7,5*,08 = 6 kwh. Efffektforbrug 1,56. COP 3,84. Det er vel okay. Brin cirka 0 grader og fremløb 36 grader.

Men efter 30 min var delta GT 8 og GT 9 kun 6,5 grader. Ydelsen er således nede på 5,2 kwh og COP er nede på 3,33 Shock

Burde deltaen ikke være nogenlunde den samme??? Synes dog heller ikke at jeg kan få fremløbet meget over 37 grader.
Har "hamselv" et svar på dette. Og kan der være noget galt med pumpen siden den ikke yder mere end den gør efter 30 min?

Dog vil jeg sige det på den måde at vi har jeg har brugt 4.700 kwh sidste år. Ganger jeg det med de 3,33 i COP fåes 15.667 kwh.

Antager vi at 1m3 gas har en brændværdi på 11,1 svarer mit hus's forbrug til 1.411 m3. Nok meget realistisk samlignet med mine naboers forbrug. Pris gasopvarmning 1.411 * 9,5 = 13.408 kr.

Opvarmning jordvarme: 4.700 * 1,85 = 8.700 kr.

Besparelse 35 %. Passer meget godt med de reklamer men ser for varmepumper.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Du har haft en rigtig hyggeaften.

Når du ser på delta efter ½ time, skal du måle strømforbruget igen. Det er nok mindre end de 1,56kw.
Hvis fremløbstemperaturen er øget og brinetemperaturen faldet, så får du helt naturligt en mindre ydelse, men også et mindre forbrug.
Det var vel ikke fordi den var igang med det varme vand ?

allankj1
Konen synes ikke jeg var hygelig fordi jeg stod med hovedet ude i teknikskabet.

Tjekkede igen her til morgen. Delta 7,2 nu men stadig 1,56 kwh under drift.

COP nu 3,69.

pmp

woebbe jordvarme siden 1985 skrev:

Har du foresten prøvet at lege lidt med at indkople rumføleren???, jeg slår min til når vi når 1 marts, den er sat til 4 hvilket bevirker at fremløbstemperaturen sænkes en del når der feks kommer solindfald igennem min vinduesfacade.

Jeg har rumføleren aktiv året rundt. Når man som jeg har mest radiatorer og let gulvvarme(aluplader under trægulv), så kan varmen reguleres meget hurtigt. Indeføleren hjælper med justering af varmekurven begge veje - både ved solskin og blæsevejr.
Med den sol vi har i dag står VP helt stille og indetemperaturen er 2 grader over normalt, selvom det er forstvejr ude. Grin

Min står også på faktor 4, hvilket giver ca. 6 graders regulering af beregnet fremløb, pr, grad indetemperaturen afviger fra normalen.

På DMI.dk kan jeg se at solindstrålingen lige nu er oppe på 300W pr. m2 - hvor meget det så giver igennem 11m2 2-lags energiruder, ved jeg ikke helt, men måske 1,5 - 2 KW.
Redigeret af pmp d. 12-02-2011 13:28

Hej pmp,
ret interesant at du har gode erfaringer med at bruge rumføleren hele året.
Jeg spurgte hos vølund lige efter at jeg havde fået installeret varmepumpen og her anbefalede man ikke at bruge den da man mente at det ville give dårligere komfort???, jeg undrede mig og har som sagt haft rigtig gode erfaringer med at bruge den forår og efterår. Nu overvejer da, ud fra det du her fortæller, at lade den være sat til hele året.
tror du det vil give problemer når jeg har gulvvarme indstøbt i beton ??

allankj1
Ja tror ikke du vil få det samme ud af det som PMP netop fordi det et gulvvarme der er tale om mens han har radiatorer.

allankj1
Som opfølgning på mine målinger af COP'en har jeg nu fået justeret min termoventil af det lokale IVT center således at Delta mellem GT 6 og GT 8 nu er tæt på 30 grader. (Tidligere 40,3 grader) Fremløb kan nu nå op på 37,5 grader (38 grader med en kreds lukket) mod maks 37 grader før. Delta på GT 8 og GT 9 nu mellem 7,3 og 7,5 grader efter 30 min og fremefter.

Umiddelbart vil jeg jo sige at min pumpeydelse nu er steget til et sted mellem 5,84 kwh og 6 kwh mod cirka 5,2 kwh tidligere. Forbrug stadig 1,56 kwh på bimåleren i øjebliksforbrug. Dog med risiko for lidt fejlmåling. COP nu 3,74 - 3,84 mod 3,33 tidligere. Kan jo kun prøve at holde øje med forbruget nu og se om jeg kan se et mindre forbrug.

Glæder mig til jeg få det sidste udstyr fra Energistyrelsen på således at min COP kan ses online.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 16-02-2011 13:45

poul larsen
Hej Allan

Det bekræfter ( ved faldende temperatur ca. 4% / grad mindre ydelse på anlæg ) du har også fået en bedre afkøling af din kompressor, jeg tror mange anlæg kan optimeres ved justering
af thermoventil,derfor vil det være godt det er en køleteknikker der laver opstart af anlæg så man får kølekreds reguleret det sparer KWh og forlænger levetid på kompressor

MVH
Poul Larsen

allankj1
Det bekræfter ( ved faldende temperatur ca. 4% / grad mindre ydelse på anlæg.

Denne linie ikke helt forstået.

Kan du forklare yderligere

poul larsen
Hej Allan
det er temp i fordamper hvis termoventil er forkert just for hver grad thermoventil står for lavt
eksempel : o grader fordampningstemp. hotgas ca. 70 grader giver 38 grader kondensering
- 30 grader fordamptemp, hotgas ca. 100 grader, giver 38 grader kondesering

MVH
Poul

Joachim Gyldner
Hej Allan.

Stort set alle varmepumper køre med et tørfordampnings princippet og her kræves det at kølmidlet er tilstrækkeligt overhedet, som sikring for en korrekt køling af kompressoren, da denne er sugegas kølet. Overhedningen skal lidt forskelligt for vært fabrikat være 5-12C af kølemidlet. Da man helst ville udnytte varmen i kondensatoren via termodynamikken (fordampningsvarmen ) og ikke fra dyrt overophedet gas, kan man med fordel reducere denne overhedning til en vis grad. Dels for at lave en tættere kølemiddels gas, og dels for at øge energi optagelsen i fordamperen. Da overheningen sker i den sidste del af fordamperen, kræver dette også en vis volume, som med fordel kan bruges til fordampning af kølemidlet. Det giver kompresseren færre stempel slag, for at kompromere samme mængde kølemiddel som ved en højere overhedning.
Men det er som sagt kun muligt til en vis grad da kompresseren ville få en større afkøling, bliver denne forstor kan det resultere i kompresser havari.
En varmepumpe bør ikke have en højere hotgas end 60-70C for at fungere optimalt ved 0C i konveneret sugetryk og 38C kondenserings temperatur. Der kan derfor hentes en smule til fordel for din driftøkonomi, som du selv har erfaret dig
Redigeret af Joachim Gyldner d. 18-02-2011 16:44
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

allankj1
Så kom styreboksen til energistyrelsens projekt på. Der er el-måler i som viser øjebliksforbrug. Tror lige vi igen forsøger at udregne COP nu hvor målingerne kan laves mere præcist.

Håber snart jeg får adgang til min COP målinger på energistyrelsens hjemmeside.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.