HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme for bolig med separat værkstedsbygning.
VFK
Hej lolliken

Ud fra devisen "Keep it simple” ville jeg overveje, om det ikke vil være tilstrækkeligt at serieforbinde varmeblæseren med gulvvarmen, således at vandet ledes gennem denne først og derefter ned i gulvvarmen. Den afkøler jo næsten ikke vandet før ventilatoren startes i den.
Det kan være, at du bliver nødt til at lave et ”bypass” over hele gulvvarmen eller blot telestaten, for at få tilstrækkelig effekt (vandmængde) til varmeblæseren. (evt. kan der monteres en ekstra cirk.pumpe)
Det hele kan så startes og stoppes meget simpel.
Vær lige opmærksom på retningen varmeblæseren kaster luften – Det virker ofte som træk, når vandtemperaturen er lav (under ca. 50° C).

mvh
VFK
Bosch EHP 11 LW/M, 300 L buffer, 600 m slange, igangsat jan. 2011.
Hus fra 1978 på 170 m2 med gulvvarme og radiatorer samt 110 m2 1. sal der ikke normalt er opvarmet.
 
lolliken
Hej VFK,

Tak for dit forslag.

Når jeg ikke har kaloriferen startet vil din foreslåede opkobling helt sikkert virke ok, men når jeg tænder for kaloriferen vil jeg formentligt få problemer. Gulvvarmen vil da sørge for afkøling så returvandet til vp vil ligge på 5-6 grader i lang tid, og da vp’en kun hæver temp. med 6-8 grader vil mit fremløb ligge på 12-14 grader. Og ved den temp. bestiller kaloriferen desværre ikke noget.
Skal jeg få den til at virke skal jeg have temp på fremløb op, så jeg tror det drejer sig om kun at lade vp’en forsyne kaloriferen med max effekt.

Netop ved disse lejligheder vil jeg tro at en frekvensstyret vp vil komme til sin ret, så det ender nok lidt modvilligt med, at det bliver den jeg går efter. Jeg vil dog helt klart foretrække en on-off model, så hvis der er nogen som har erfaringer med disse og kaloriferedrift vil jeg super gerne høre fra jer.

Mvh Lolliken.
 
VFK
Hej igen lolliken

Ok, hvis du forventer en retur temp. på 5-6°C, vil du måske få problemer, men jeg tror nu ikke, det går så galt.

En 6-8 (7) kW varmeblæser, der kan nøjes med en fremløbstemperatur på 40 °C og en retur på 20°C (delta t på 20°C), vil have en vandgennemstrømning på 300 l/h . (En 300 l buffer afkølet fra 40 til 20°C giver altså 1 times driftstid på varmeblæseren)
En 11 kW VP har med en delta t på 7°C en vandgennemstrømning på ca. 1.350 l/h, og den kan selvfølgelig sagtens forsyne en 7 kW varmeblæser, der er endda 4 kW i overskud. Det kræver selvfølgelig en shunt eller bedre en buffertank.

Da, du nok skal have en eller anden for regulering/drøvling (f.eks. telestat eller returventil) på gulvvarmekredsen i værkstedet for at få så lav en returtemp. som 5-6°C , er du nødt til at lave et ”bypass” fra varmeblæserens retur over gulvvarmekredsen.
Hvis du mod forventning kan pumpe 300 l/ gennem gulvvarmekredsen, og nå ned på 8°C i retur, vil du afsætte en effekt på ca. 11 kW = 7 kW i varmeblæseren og 4,5 kW i gulvvarmekredsen, dvs. en 11 kW VP´s fulde effekt vil blive afsat i værkstedet, og afgangstemperaturen fra en evt. buffer vil falde til der kommer balance i ”tingene” (når ønsket temp. i værkstedet er nået efter ??? minutter/timer).
Drejer det sig kun om et par timer, hvor fremløbstemperaturen fra VPen vil falde lidt, vil I nok ikke mærke det i boligen.

Jeg tror du med en 11 kW VP og en 300 l buffer, som mit anlæg er opbygget med, vil få et simpelt anlæg, der har tilstrækkeligt kapacitet.

Du kan med en elblæser (du har en elmåler på/kender effekten på) prøve at opvarme værkstedet 10° over den nuværende temperatur. På den måde kan du se/udregne, hvor meget energi der skal til, og med lidt forholdsregning kan du let finde ud af, hvor lang tid det vil tage med din 6-8 kW varmeblæser.
(Så godt som dit værksted er isoleret, vil et sådan forsøg give et temmeligt nøjagtigt resultat - selv med den nuværende udetemp.)

Mvh
VFK
Bosch EHP 11 LW/M, 300 L buffer, 600 m slange, igangsat jan. 2011.
Hus fra 1978 på 170 m2 med gulvvarme og radiatorer samt 110 m2 1. sal der ikke normalt er opvarmet.
 
lolliken
Hej VFK

Når mit værksted henstår frostfrit med 5-6 graders varme vil jeg tro at de ca 9m3 betongulv har ca samme temperatur. Starter jeg nu kaloriferen op og lader vandet passere igennem denne og videre ned i gulvslangerne, så vil jeg tro at vandet vil blive kølet ned til beton'ens temperatur før den returneres til varmepumpen. Så med denne løsning tror jeg det vil tage alt for lang tid at få varmet værkstedet op, og bagefter vil al betonen være meget varmere end jeg egentligt er interesseret i. Jeg vil foretrække at betonen kun er opvarmet til "frostfrit", og så lade kaloriferen tage sig af komfort-varmen når jeg skal derover og arbejde.

Du har nok ret i, at det vil virke hvis jeg monterer en rimelig stor buffer evt. med en shunt, men hvis disse dele helt kan undværes vil mit system blive både billigere og simplere. Se evt. indlæg #4 fra PMP.

Jeg spekulerer dog på, om en stor buffer ikke vil give god mening især i sommerhalvåret hvor jeg kun ønsker varme på gulvene i mine badeværelser. Her vil en stor buffer vel kunne spare varmepumpen for en masse starter.

Mvh Lolliken.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,365,072 Unikke besøg
XHTML CSS