HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til jordvarmeanlæg / strømforbrug
Jegby
Så er der gået en uge, efter jeg er begyndt og stille på pumpen selv.
Allankj har hjulpet mig et rigtigt godt stykke af vejen.

Efter at have stillet tilskudsvarmen til 300 min. og stillet varmekurven til 3,5, samt parraelforskydningen til 2,5.
Har også efter allans anvisninger stillet en del på det varme vand. hvornår den skal lave over 55 gr. Og sænket det varme vand lidt.

Alt i alt.
Ugens målinger.
lørdag d. 15 dec. forbrugt 45 kw. Brine 1gr ud.
Søndag d. 16 dec. forbrugt 42 kw brine 1 gr. ud.
Mandag d. 17 dec. forbrugt 39 kw brine 0,5 gr ud.
tirsdag d. 18 dec. forbrugt 36 kw brine 0 gr ud
Onsdag. d. 19 dec. forbugt 34 kw brine -0,6 gr. ud
Tordag d. 20 dec. forbrugt 32 kw brine -1 gr. ud
fredag d. 21 dec forbrugt 32 kw brine -1,2 gr. ud

Man må sige at efter at have startet med et forbrug på mellem 65-75 kw så er jeg meget tilfreds.
Nu ved jeg lidt mere. Og kan ved da også lidt mere hvad jeg kan stille på.
Holder selvfølgelig øje, og giver en melding når jeg ved om det holder...
Tusind tak for hjælpen til alle dem som gad og give sig tid til at skrive.

god jul.

Mvh.
Martin Jegstrup

lars-jacobsen
Jammen tillykke med det. Er det ikke utroligt at ingen af de 3 du har haft til at kikke på det (som burde være prof og vide noget om det) ikke kunne hjælpe. Det er jo "bare" at skrue på de rigtige indstillinger og parametre. Det hører jo med til idriftsættelsen, at checke de står rigtigt til husets behov, og ikke bare i en eller anden default indstilling. Eller i det mindste vejlede herom. Så man selv kan holde øje og regulerer om nødvendigt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

Jegby
Jo det har du ret i. Er rystet over at have betalt så mange penge for noget, som de egentlig ikke har haft forstand på. Det skulle lige være i min branche, så var man da blevet fyret for længst.
Er glad for at det ikke være meget værre end det, og tilmed at få mere varme ud af det.
Glæder mig til at se hvad solvarme, kan gøre for sådan en anlæg. det blir til foråret at jeg skal have sådan et på.

allankj1
Tydeligt at se at du nu trækker på jordslangerne og ikke el-patronen. Kan ses ved at din brin er faldende. Samt mindre forbrug.

Se at få skifte den føler der er defekt så du kan se indegående brine temperatur.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

allankj1
Måske man skulle slå sig ned som problemløser på disse IVT pumper. Så svært var det heller ikke at få Martins pumpe til at yde bedre. Bare vildt at tænke på at dem der sælger maskinerne ikke forstår at få dem til at yde optimalt. Ej heller de håndværkere der efterfølgende hyres til opgaven.

Tror desværre der står mange pumper rundt om i landet der kan yde meget bedre end de gør pt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

lars-jacobsen
Ja det er sørgeligt. I bund og grund skal der jo ikke meget andet til, end at læse manualen. (udover selvfølgelig at forstå hvordan det er jordvarmepumper virker).

Indrømmet, når så man har fået luset de værste "fejl" fra, begynder det at blive mere vanskeligt og kræve alternative tankegang og/eller erfaring.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

Jegby
Hej igen...

Så er der gået er år, har betalt endnu engang for at få lavet mit jordvarmesystem.
Fået 300l buffer på, samt lavet solvarme, eller dvs. Solvarmen er aldrig kommet op, da firmaet aldrig har været og sætte det op, selvom der er betalt for det.
Det er en længere historie.
Det jeg er ude efter, er et firma eller mand, som nogle kan anbefale, der kan lave solvarme, og stille på en carrier/ivt jordvarme pumpe, så jeg kan få lidt mere end de 20 g jeg har nu.

Bor midtsjælland.

Det skal være nogen som har forstand på det. Alt andet er uinteressant.

På forhånd tak.

Martin

allankj1
Flyt pumpen ind i huset. Du har for stort varmetab i jorden mellem garage og huset. Har nævnt det før. Eller køb en større pumpe der har power nok.

allankj1
7 kw til 230 m2 hus (+ 50 m2 garage ??) plus varmetab i 10 meter rør under jorden. En 9 kw pumpe havde nok været bedre.

woebbe jordvarme siden 1985
det er i hvertfald vigtigt at der kun er cirkulation gennem rørene, mellem Vp og hus, når huset kalder på varme. hvis der er cirkulation hele tiden vil der være et stort varmetab.

@jegby du kan jo prøve ham jeg af og til bruger, det er : ACvvs Teknik tlf 30271103.

Jeg ved han af og til har været ude og ombygge og indregulere dårligt monterede ivt anlæg.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

allankj1
Prøv at mål på temperaturen på røret før det løber fra garagen af og mål igen når det kommer ind i hovedhuset. Så kan du se om der tabes varme der

woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har lidt samme rørforløb mellem min varmepumpe og mit udendørs spabad. Godt 10 meter isolerede fjernvarmerør som transportere ca 48 grader varmt vand ud til spaen. I starten cirkulerede spabadet heltiden gennem rørene med meget stort varmetab og mange starter på Vp til følge.
Det fik jeg hurtigt ændret så der nu kun cirkulere vand gennem rørene når der er brug for varme i spaen.
At der er et varmetab er tydeligt da det vand der står stille i rørene bliver iskoldt selv om det som sagt er superisolerede rør.

Konstruktionen med Vp 10 meter uden for huset er efter min opfattelse noget uheldig og hvis det er muligt at flytte den ind i huset ville det være godt, alternativt efterisolere rørene meget...
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.