Nyt hus = Jordvarme, ventilation, solceller...?
|
Coralreef |
Lagt på d. 26-06-2017 22:57
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Men ja, jeg er installatør og ingeniør, og såvel privat som erhvervsmæssigt konto ved mange grossister - og Vølund syntes umuligt at opdrive.
Men så kan jeg da vælge andet mærke til ventilationen... og måske også VPen hvis det skal være på den måde |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 26-06-2017 23:03
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Formentlig ja. Og skal jeg skaffe den, er det antagelig via grossist, da vi ikke "kender" Vølund for andet en de par stumper de sælger til os. Og igen, dem der køber 1000 lokummer ved BD, får den billigere end mig. Og da jeg helst vil tale med fagfolk, køber jeg ved Genvex i Haderslev. Antagelig er problemet lille. Før i tiden var der kommaer til forskel på Junkers, Bosch, IVT og Carrier. Mig bekendt ingen forskel på Nibe, Vølund og Metrotherm. Og eneste forskel på Thermia, Klimadan og Danfoss er dybest set at Danfoss magter at gøre det uforståelig hvad der to andre gør forståelig. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 26-06-2017 23:12
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Hvis du er ingeniør og installatør, burde en 800 - 900 alarmlamper have blinket når du ser at leverandører tåger rundt i termerne.
Genvex'en er fin nok. Men fyldt med flamingo og plastic. Kender du DS428 hører det ikke rigtig hjemme i ventilationsanlæg. Ret meget federe er Genvex'es Energy, som stadig er udført som et rigtigt anlæg. Vølund'en er en meget fin varmepumpe, om end det plager mig, man føler det er nødvendigt at give apparaterne navne der kunne bluffe kunder til at tro de fik mere end de får. Sidstnævnte får desværre montører til regulært at svindle kunderne. En anden grim ting. Lyd oplyses ved nominel power, hvilket er helt vildt sølle, når vi taler invertere. |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 24-07-2017 16:45
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Nogen der har erfaring med passiv køl via genveks, hvor der via eftermonteret/ekstern køleflade benyttes brinen fra jordvarmen ? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 24-07-2017 18:09
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Har stadig tilgode at se et anlæg der duer. Om sommeren når de fleste godt dimensionerede jordvarmeanlæg op på temperaturer, der ikke kan køle, på brinen. Og affugte kan det slet ikke. Samtidig er luftmængden på et anlæg beregnet for et enfamilieshus så lille så der ikke rigtig kan køles noget som helst. Så gennemtænk lige: Et enfamilieshus skal have 0,5 x luftskifte pr time. For at have lidt magt skal man normalt på 4-10 x time. En fantastisk ide var det hvis man som minimum kunne affugte. Det vil så kræve brine på mellem 5 og 8°. Jordtemperaturer op til 20° er set i en meters dybde. Her hos mig er det ret ringe (set med varmeøjne), og +15° er desværre realiteten, hvilket ikke kan fjerne en skid vand. Så resultatet her ville blive klam køling uden fugtafslag. Og jeg kan endda køre noget mere luft end BR, men resultatet ville være ingenting. |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 25-07-2017 09:45
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Ok tak for svar, det var også blot en strøtanke, om jeg skulle lave plads over genveks til det engang
Vores nye A2020 hus forsøger jeg blot at varme/kulde optimere så godt som muligt, da klima og lyd jo er manges problemer i nye huse. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 25-07-2017 11:55
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Ideen er da også forjættende. Men klimagrej fordrer normalt 7/12° vand. og så skal du altså ret langt ned med dine slanger. I en meters dybde er normal sommertemperatur - målt vel at mærke - nogle steder op mod 20°. 17-18° er det vi normalt ser. Ret sjældent måske 15° men aldrig koldere. Dvs selvom du bruger en flade men mange rørrækker kommer du ikke rigtig under dugpunktet og får ikke rigtig noget fugtafslag. Det øjeblik du prøver at køle, vil din jordtemperatur stige og du får mindre ud af det. Ser du på ydelserne, skal et normalt hus, med bryggers, to stk bad + et køkken, ventileres med 216 m³/h. Anvender du en køleflade i anlægget og hælder 15° brine ind i den, har luft udenfor med 27° og 50% RF (normal dimensioneringsgrundlag) så kan du måske køle ned til omkring 18°. Det giver en køleeffekt på omkring 800W. Med et hus på 200 m² giver det en køleeffekt på omkring 4 W/m². Det giver ikke meget mening. |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 25-07-2017 18:05
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Nej det har du nok ret i...
Selvom vores hus bliver minimalistisk i udtryk, får vi udhæng ved store vinduespartier, der kommer motor på flere vinduer som jeg programmere via IHC sammen med rumfølere mm. så jeg kan lave tvungen gennemtræk alt efter temp mm.
Så jeg gør det jeg finder muligt, og håber !
Overvejede en BSIM simulering af huset for at få større indblik men det koster også, og den almene energiramme beregning ser ikke skræmmende ud ift sol/rumtemp. |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 26-07-2017 11:00
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Vores hus bliver med fladt tag, og jeg overvejer om genveks indsugning skal placeres i en nordvendt facade, eller via taghætte - altså om jeg kan forvente mere sval luft på nordsiden frem for fra et stort sort og sikkert varmt tag en sommerdag.
Teori eller ? |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 26-07-2017 11:46
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Jeg er i øvrigt lidt i tvivl om den rette genveks plan, der er mange holdninger derude, så lad mig få et par stykker mere her
- Ø100mm indblæs i garderobe, 3 værelser, multirum, soveværelse.
- Ø125mm indblæs i alrum og stue(disse 2 rum er åbne mellem hinanden).
- Ø125mm indsug i 2x bad, bryggers, køkken og alrum(ved pejs).
- Ø160mm lige hovedrør ned gennem huset, skal dog knække 2 steder(med 2x 90gr bøjning) da huset er i flere forskudte plan.
- Ø160mm til det fri, enten taghætter(fladt tag) eller murriste.
- 900mm dæmpere på alle ind/udblæs ved rum.
- 1200mm dæmpere, 4stk på alle rør, ved unit.
- KSU/KIR ventiler i alle rum, placering ved vægge/vinduer ift. trækgener.
Er det helt tosset ?
Coralreef tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 26-07-2017 15:06
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Jeg er i øvrigt lidt i tvivl om den rette genveks plan, der er mange holdninger derude, så lad mig få et par stykker mere her
- Ø100mm indblæs i garderobe, 3 værelser, multirum, soveværelse.
- Ø125mm indblæs i alrum og stue(disse 2 rum er åbne mellem hinanden). HVORFOR, HAR DU REGNET PÅ LUFTMÆNGDERNE. Ø125 ER MED GARANTI FOR STORE.
- Ø125mm indsug i 2x bad, bryggers, køkken og alrum(ved pejs).
DET HEDDER UDSUGNING. Ø125 I BAD, Ø100 I BRYGGERS, Ø160 I KØKKEN. INGEN SUG VED PEJS
- Ø160mm lige hovedrør ned gennem huset, skal dog knække 2 steder(med 2x 90gr bøjning) da huset er i flere forskudte plan.
- Ø160mm til det fri, enten taghætter(fladt tag) eller murriste. NOK LIGE TIL ØLLET MED 160. HUSK INDTAGSRSIT SKAL VÆRE NOGET I OVERMÅL. EN GRY 160 ER NOGET FOR LILLE. RISTE GØR ANLÆGGET VINDFØLSOMT. HUSK DS 428 MHT PLACERING OG AFSTAND.
- 900mm dæmpere på alle ind/udblæs ved rum. OVERKILL
- 1200mm dæmpere, 4stk på alle rør, ved unit. OVERKILL
- KSU/KIR ventiler i alle rum, placering ved vægge/vinduer ift. trækgener. IKKE DE BEDSTE VENTILER. PLACERINGEN I HJØRNET VIL GENERE MAXIMALE LUFTHASTIGHEDER. CENTERPLACERING OG FIREVEJS BLÆSENDE ER LANGT BEDRE. |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 27-07-2017 10:01
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
125mm indblæs i stue og alrum - Nej har ikke regnet på luftmængder, men det er store rum med 3,2m til loft hvor resten af huset er 2,6m.
Udsug ved pejs - var også selv i tvivl og ja nok bedre at flytte noget fra køkkenet.
Afgange til det fri - 160mm er valgt da det er mål på unit. Er taghætter bedre end murriste ? Og ja ift. DS428 hvis du tænker på afstand mellem ind/ud(regner med +3m).
Ventil valg - Giver det ikke trækgener i større grad, når ventil placeres lige over der hvor man opholder sig mest, og hvad er det for en ventil du nævner(link?)?
Takker |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 27-07-2017 10:04
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Hov glemte lige dit forslag om Ø100 i bryggers, da vi får et stort tørreskab til tøj, var det min tanke at en Ø125 var bedre. Tror fugtbelastninger der bliver lige så stor som i baderum(mere kontinuer om end lavere, modsat et bad der peaker en gang dagligt i 10min). |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 27-07-2017 10:35
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Hold dig til BR'S krav, eller bliver du straffet på varmeregningen. Det giver ingen mening at overventilere. Køkkenet fordrer 72m³/h udsuget. Det er sådan lige på kanten at bruge en 125 ventil til det, så plejer at tage en 160'er. Bad fordrer 54 m³/h og igen, skal du have meget lave tryk er 125 ventilen at foretrække. Bryggers fordrer 36 m³/h hvor en ø100 ventil er meget fint. Dette giver samlet 216 m³/h. Er beboelsen >200 m³/h anvendes i stedet 0,3 l/s pr m², og den luftmængde du få der fordeles. Jeg har ikke foreslået ventiler, men ville selv bruge HALTON URH og ULA. Og skal du højere end 216 m³/h hvilket du formentlig skal (kan ikke se hvad der står på tegningen), kunne en ITA 160 hætte da være fint til afkast, men lavede jeg rist til indtaget, anvendte jeg en GRY 250. Igen hvis det var mig brugte jeg en GENVEX ENERGY II til sådan en opgave.
Mht idet man ikke har radiatorer er der intet til at fange drop og andet. En luftstråle fra en kontrolventil vil pga den induktion der naturlig er, medrive rumluft (og støv) og slå dette af på væggen. Luften der rammer en flade afbøjes og går ind i opholdszonen med uønsket højtemperatur. Indblæsning langs en plan flade derimod, vil få luften til at klæbe til loftet til energien er rendt ud af luften (coanda effekt). Placering tæt på vægge og især hjørner har altid været no-go med ventilation. I gamle dage da man havde rørglødende radiatorer og ventilationsanlæg med ringe virkningsgrader, anvendte man placering over radiatorer og envejsblæsende armaturer med meget høj impuls. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 27-07-2017 11:32
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Årsagen til valg af stor rist er. Vi ønsker meget lavt tryktab. Vi ønsker meget lav hastighed i afkastet for at undgå vandmedrivning. Gry 160 er alt for lille, GRY200 har et friareal på 0,017m². Ved max 2,5m/sek kan den anvendes til 0,017x2,5x3600 = 153 m³/h. GRY 250 kan med sine 0,028m² lige gå til 252m³/h. |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 27-07-2017 12:03
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Rigtig gode faglige pointer omkring placeringer væk fra væg, det vil jeg da klart tage til mig.
Huset får en beboelse på 235m2 så vi er på 0,3l/s, og gulvvarme i det hele så ingen radiatorer nej.
Ift rist/taghætte så dvæler jeg lidt ved om ikke det ville være godt med murriset mod nord, frem for sorte hætter på et stort sort fladt tag. Tror selv det ville kunne give marginalt koldere luft indtag om sommeren. Udblæsning er så underordnet, men giver det færre gennemføringer i taget, hvilket også er at foretrække - og en murrist er billigere end en taghætte .
Jeg er jo stadig på ERS10-400 enhed, som er samme indmad som Energy 375 fra genvex da det giver mig nogle gode styringsmuligheder og enheden har en god pris også.
TAK i øvrigt ! |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 27-07-2017 12:18
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Opdateret skitse.
Coralreef tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 27-07-2017 12:37
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
235x0,3x3,6 = 254 m³/h. Så jagter du SEL800 har du med med ECO375TS omkring 70-75 Pa at gøre godt med, hvis du tager GENVEX'en. TL versionen kan ikke kommer på SEL800 og ved SEL1000 har du sølle 40 Pa at rutte med. Så det er vigtigt det er versionen med bagoverbøjede skovle du får. Putter du et ordentlig filter i den, kan den formentlig ikke overholde SEL 800.
Indtages luft tæt på en tagflade vil luften der oftest være varmere ja. At hætten er sort er mindre betydende. Husk der skal anvendes isoleret taggennemføring. Plastic godtnok er ikke så smart. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 27-07-2017 13:02
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Med luft mængder kunne du vælge bad 60 + 60 køkken 72, garderobe 25 og bryggers 40 i alt = 257 m³/h. DVS 2 stk URH 125, en 160'er i køkkenet og garderobe + bryggers URH 100.
Indblæsning kunne du lave som 4 x 25 i værelser og 3 x 50 i stue, alrum og multirum, i alt 250 m³/h. . Dvs 7 stk ULA100 firevejs blæsende.
ø160 hovedrøret giver dig ca3,5m/sek hvilket er lidt til den høje side, ikke mindst når maskinen ikke står i midten. Ville vælge 200 indtil jeg var forbi multirummet. Ø160 helt ned til sidste TEE. Vende det sidste TEE på indblæsningen, således luften render lige igennem ned til stue og soveværelse er en gren på hovedrøret. Hvis afkastet går lige op er ITA160 -600 fin. Indtag ville jeg lave med GRY 250, sætte en reduktion på, trække røret til aggregatet i 200. |
|
|
|
Coralreef |
Lagt på d. 27-07-2017 17:08
|
Begynder
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04/04/2017 17:25
|
Tak, jeg vil lave 2x murrist og spare taget for flere huller end højst nødvendigt.
ERS10-400 er med bagudvendte skovle og dens SEL kurve er således som Genvex ECO375 TS ja. Så ved SEL800 er vi vel omkring de 80Pa(kurven er ikke sån helt præcis ) med G4 filtre.
Er Halton bare det bedste - hvad med Lindabs AIRY serier ?
Skitse opdateret.
Coralreef tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
|
|
|