HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kombi af jordvarme og solfangere
allankj1
Lidt vedr. det som et par stykker herinde leger lidt med.

[url]http://ing.dk/artikel/102287-nordjyder-vil-lagre-solvarmen-100-meter-nede-i-undergrunden[/url]

Men undre mig altså over den virkningsgrad de siger de kan opnå ved 10 graders varmere vand.
Redigeret af Admin d. 10-09-2009 18:24
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Du kan faktisk booste ret høje virkningsgrader ud af en standard scroll-baseret varmepumpe.

Din varmepumpe skal faktisk yde omkring 7,7 kW ved 10 grader brine ind og 35 grader fremløb, med et samtidig forbrug på ca 1,3 kW. Altså COP på næsten 6. Og da IVT'en æder brine på op til 20 grader, kan ret høje virkningsgrader fremtrylles, hvis man samtidig kan nøjes med lav fremløbstemperatur.

Men har du en effektmåler, kan du relativt nemt måle det med nogenlunde sikkerhed. Og har du med et standardanlæg rigeligt med slange i jorden er 17 - 18 grader ofte set. Så noget er der om snakken. Men træerne vokser ikke ind i himlen og kompressoren vil ikke ukritisk acceptere meget høj brine-temperatur. For Bosch/IVT's vedkommende er grænsen sat ved 20 grader, fordi brinen ellers bliver antændbar (pga spritten).
 
PeterKunz
1. januar ved jeg, hvilken cop jeg har fået ud af at lade solen varme brinen.

Brine ind har her de sidste to måneder været 17-18 grader.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Sidney

Citer

For Bosch/IVT's vedkommende er grænsen sat ved 20 grader, fordi brinen ellers bliver antændbar (pga spritten)


Der blev jeg sku svedt. Jeg har lige i sidste uge set 22/23 grader brinetemp.
Og det er her i efteråret, hvordan vil det så ikke blive i Juli/August med hedebølge????

Og - det er ikke fordi brinen ikke arbejder, for den er sat til at køre hele tiden for at lufte ud....
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,354,203 Unikke besøg
XHTML CSS