HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
jordvarmeanlæg koplet til udendørs spabad
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har lige fået installeret en vølund fighter f 1245 8 kwh.

Jeg har et udendørs spa bad på 1900 liter som konstant står med 38 grader varmt vand både sommer og vinter, jeg vil have koplet min varmepumpe til spabadet så varmepumpen kan varme spabadet op.

er der nogen der har prøvet noget lignende ?????

Jeg skal bla. bruge en egnet varmeveksler mellem spa og varmepumpe er der nogen der ved hvor man bedst finder den rigtige type.?????Smile
 
Sydkoel
Google er min ven :

[url]http://shop.swimmingpool.dk/opvarmning-solfanger-62/varmeveksler-66/[/url]

Du skal så bare finde en i den rigtige størrelse. Det er jo kun vedligeholdelse af varmen varmepumpen skal klare - altså transmissionstab. Har du nogen ide om hvad den bruger af strøm om dagen til at vedligeholde Spabadet ?
Redigeret af Sydkoel d. 08-10-2009 10:30
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
woebbe jordvarme siden 1985
tak for dit link vedr varmevekslere,

strømforbruget på mit spa bad svinger noget, afhængig af udendørstemperaturen og i hvor lang tid vi sidder i det og hvor længe af gangen.
årsforbruget er på ca 4000 kwh hvor af de ca 3300 kwh er forbrug på varmelegemet (1500 w) og resten er forbrug på div. pumper,lys osv.

da det jo er best at varmepumpen kører med så lav fremløbtemp. som mulig går jeg ud fra at jeg skal have en relativ stor / effektiv varmeveksler ???

spabadet (hotspring vista) ( www.hotspring.com) har et rensningsanlæg som bevirker at vandet kun skal skiftes ca 4 gange om året, jeg havde faktisk regnet med også at lade jordvarmeanlægget opvarme vandet ved udskiftning.??

Har du evt et forslag til størrelsen på varmeveksleren ???Smile
 
Sydkoel
Det koster 1 watt at opvarme 1liter vand 1 grad

Så hvis du skal varme 2000 liter fra 10 til 38 grader hedder regnestykket :

1*2000*28 = 56 kwh

Da din varmepumpe maks kan levere 8kw vil det med fuld effekt tage ca. 7 timer at varme spa´en.

Jeg ser ingen grund til at bruge en veksler der er større end 8 kw, da din varmepumpe ikke kan levere højere effekt -- ret mig hvis jeg tager fejl !!
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
VFK
Opvarmning af 1 liter vand med 1° C kræver en energimængde på 1 kcal. = 1,163 Wh
Opvarmning af 2.000 liter fra 10 til 38°C kræver en energimængde på 56.000 kcal svarende til 65,1 kWh.

Jeg mener også, at du kun bør installere en veksler, der kan bibeholde temperaturen i spaen.
Som dimensioneringsgrundlag til beregning af veksleren, bør du bruge det største daglige eller bedre timeforbrug af strøm til spaen under normale forhold.
Varmevekslerens ydelse er afhængig af: Temp. forskellen på spa-vandet og VP-vandet samt mængderne af vand der gennemstrømmer veksleren i de to kredse.
Du skal være opmærksom på, at det er små temperaturforskelle, du kommer til at arbejde med, men du har jo el-varmelegemet som supplement ved spidsbelastning.
Ret også mig vis jeg tager fejl!
 
Sydkoel
Ja selvfølgelig er det 1 kcal.... min fejl !

Tror for iøvrigt sagtens du kan bruge en stor veksler, du har nok svært ved at finde en der lige passer på de 8 kw. De vekslere du ser på siden er jo beregnet efter en noget højere fremløbstemperatur... måske helt op til 80 grader.

Ydelsen på veksleren falder meget idet du har en meget lille DeltaT (temperaturforskel på indgående og afgående vand).

Ved normaldrift på en varmepumpe sigter man efter en DeltaT på 5 grader.

Du bør vælge at styre Spa-temperaturen med en 3-vejsventil og en termostat, det kan gøres forholdvis billigt.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Tak for de forskelliuge oplysninger,
jeg kan lige nævne at det ved udskiftning af vandet i spa badet(ca hver 4 mdr) tager varmelegemet i spabadet (1500w) ca 1,5 - 2 døgn før det er opvarmet til de godt 38 grader, så det passer nok meget godt med at det vil tage ca 7 timer med min 8 kw varmepumpe.

mit jordvarme anlæg vølund f 1245 har en særlig pool styring som jeg kan bruge til styring at varmen ud til spabadet dvs at jeg med denne styring kan vælge fremløbstemperatur uafhængig af fremløbtemperatur til varmen i huset.

da delta jo som sagt er lille ved brug af varmepumpe tror jeg nok at det skal være en effektiv varmeveksler.

lyder det som en fornuftig ide at kople spabadet på varmepumpen, jeg burde vel kunne spare en del ????
 
hamselv
God ide, men du bør træge dit elvarmelegeme maximalt. Endvidere bør du sikre dig prioriteringsrækkefølgen.

Men alt andet lige skulle du være sikret en massiv besparelse på elforbruget.

Husk lige at veksler, rør og pumpe skal være beregnet til kloret vand! Husk snavssamler så du ikke får veksleren svinet til.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,134 Unikke besøg
XHTML CSS