HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
luft til vand varmepume suplemang til bændefyr
janus
hej igen
tak for svaret,det lyder lidt teknisk. er der nogen som har et anlæg kørende som starter op når brændefyret kommer ned på ca 30gr.mest hvordan man kobler det sammen og undgår at der kommer varmt vand i udedelen når man fyrer op i brændefyret ,det er åbenbart ikke godt hvis udedelen får varmt vand. hører også gerne hvis der er nogen som kan levere og opstille et sådan anlæg .
hilsen Janus
 
hamselv
Der er flere måder at lave den slags på. Bedste er det hvis du finder et par seriøse firmaer og stiller dem opgaven. Som udgangspunkt er Heatpump et diskussionsforum for varmepumpenørder. Og du kan ikke ophæve noget herfra til den evig skinbarlige sandhed. Et godt udgangspunkt er at lure på VPO's hjemmeside og se hvem der har modtaget undervisning i varmepumpeteknik tæt på dig. Så forbered dig selv, og se hvilke varmepumper der er godkendt (link her på siden).

Så skaffer du dig et par tilbud. Og så spørger du løs her, om de fordele og ulemper vi kan få øje på.
 
Rass
Det er vist noget med en termostat og en motorventil, nemt nok !
 
Carl Erik
Jeg har lavet noget der ligner lidt med min varmepumpe (Ispinden). Jeg stiller den til f.eks. 21 grader, som den holder indenfor +- 0,1 grad. Når jeg fyrer i brændeovnen (med vandtank), stiger temperaturen jo i rummet hvor føleren er anbragt, og varmepumpen SAMT dens cirkulationspumpe stopper. Når temperaturen i vandtanken når ca. 55 grader, starter en anden cirkulationspumpe som driver vandet rundt i radiatorer og gulvvarme. Jeg har anbragt en almindelig klap-kontraventil ved varmepumpen for at det opvarmede vand fra brændeovnen ikke skal cirkulere ud i de udendørs varmerør.
Det virker sådan set godt nok, men det har en enkelt ulempe: Da varmepumpen i denne situation ikke ser noget vandflow, kan den jo heller ikke registrere temperaturen på returvandet. Det er dog i min situation kun et mindre problem, og kun ved almindelig varmepumpedrift.
Vh
Carl Erik
 
hamselv
Hvis du anvender en buffertank og føder denne fra brændefyret vha en Ladomat er øvelsen ret enkel. En termostat i toppen af tanken med en hysteres større end over varmepumpens kondensator. Termostaten starter og stopper vandpumpe og varmepumpe. Systemet er ikke velegnet hvis der er vand i udedelen. Altså denne systematik er smartest ved indendørs monterede kondensatorer. Vand tages i bunden og sendes varm ind i toppen af tanken.

Systemet kan passe sig selv og kører fuldautomatisk. Understiger bufferens udløb setpunktet - f. eks 30° starter varmepumpen. Hvis der køres med en Delta T på VP på 5°, stilles hysteresen så termostaten slukker ved 37 - 38°. Dvs varmepumpen kan holdes i konstant drift til bufferen er fuld og varmere returløb forekommer. Alternativt kan bruges to termostater. En i bunden og en i toppen.

For at forhindre gennemløb i varmepumpen ved stop, monteres justerbar kontraventil derpå.


Kommer du hjem og fyrer midt i seancen, vil brændefyr og ladomat varme op til deres setpunkt og det øjeblik der lukkes varmt vand over i bufferen slukker varmepumpen.

Denne systematik er udtænkt til anlæg med hydromoduler.
 
hamselv
En anden metodik, kan være anvendelse af tryktank med spiral til buffer. Varmepumpen tilkobles på normal vis og anlægget køres som trykekspansion. Brændefyret tilkobles så spiralen vha åben ekspansion. Her skal man dog være lidt varsom på kølekredsen og være sikker på man ikke ikke får lavet noget der skaber væskeslag. Systematikken er velegnet til jordvarme, der anvender parallelkoblet buffer. Man skal så huske at VP'ens varmebærerpumpe skal slukkes med kompressoren.

Sådan er mit eget lavet. Men der snakker vi primær varme fra varmepumpe. Træfyring når jeg gider, eller har ryddet op i værkstedet.
 
hamselv
...og Janus....

Svar i tråden i stedet for at oprette en ny hver gang!
 
janus
hej igen.
det lyder nu ikke særligt enkelt ,har haft kontakt med en fra århus men mistede tlfnr på ham han anbefalede til et mindre anlæg med en tank hvor der var spiral i til solvarme eller brændefyr,
tak for svarene , jeg flyttede kun spørgsmålet fordi det stod i luft- luft og
det var luft -vand jeg spurgte om .
hilsen Janus

Telefon nr fjernet af admin
Redigeret af Admin d. 17-11-2009 22:49
 
hamselv
Kan næsten regne ud du har talt med Jesper Holm.

Omtalte tank har jeg ikke set data på, og kan ikke vurdere om det er en gangbar ide. Men umiddelbart får du det ikke til at køre på den måde du beder om, da denne opbygning man bruger der, har varmepumpen som primær varmekilde og solspiralen er tilskud. Det man kan frygte er at det bliver noget bøvl at få trimmet. Ligeledes kræver det en rimelig størrelse spiral, hvis det skal køre ordentlig med brændekedel.

Men noget andet er: Hvad giver du for træ? Kan det i det hele taget svare sig?

Hvilken størrelse hus varmer du på? Hvad er forbruget idag? Bruger du elvandvarmer?

Har du et realistisk budget? Skal du fikse noget sammen, der virkelig er TOP-dollar koster det både plads og penge.

Som tidligere nævnt kunne min anbefaling være:

Trækedel (har du formentlig allerede)
Ladomat (et must hvis du skal være god mod din kedel og sikre det kører ordentlig).
En god stor buffer (alt andet ville være dumt hvis man vil have et ordenligt udbytte af sin trækedel + en fordel for varmepumpen).
Brugsvand ville jeg så tilkoble med en spiral og en AVTA ventil, sådan du er sikret brugsvandet ikke afkøles, når trækedlen er gået ud. Skal denne også varmes fra varmepumpen, bliver det pludselig mere indviklet og det skal man så tage stilling til.

ovenstående er en god og anerkendt måde at installere trækedler på. At udvide dette med en fornuftig varmepumpe , der så kunne anbefales at være med ekstern hydromodul er relativt nemt. Kræver ikke specielt meget trimning, og kan køre fuldautomatisk, uden man behøver være maskinmester.

 
janus
hej igen.
nu begynder det at dæmre ,har været på google og se hvad en laddomat er og der var også et skema over et anlæg men jeg har en termostat som tænder for cirk.pumpen ved 30gr. og slukker ved 30 eller hvad jeg sætter den på også for at det ikke køler110l varmebeholder af, har en 30l vandvarmer som det derefter kører igennem så der altid er varmt vand
skal så ha fat i en akumuleringbeholder ,men hvad med varmepumpen er det en kobberspiral som skal ind i toppen af beholderen,og stopper den når fyret begynder at varme
har ca17000 til varmepumpen men er den type der helst skal strikke resten sammen selv, har træ fra arbejde så det er ikke for bedre økonomi men mere at have en konstant varme
hilsen Janus
 
hamselv
Jeg er ikke bekendt med duelige L/V varmepumper i den prisklasse. Men følger da tråden.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 17

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,237,050 Unikke besøg
XHTML CSS