HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kontra ventil ved buffertank
JTE
Hej alle

Som ny ejer af et jordvarmeanlæg vil jeg gerne starte med, at sige tak for den den utrolige energi der bliver lagt for dagen af div. eksperter for at hjælpe folk med enten problemer eller spørgsmål.

Jeg har i et tidliger indlæg set, at man muligvis skal justere den kontra ventil der sidder på returen ved buffertanken. Er det rigtigt?
Hvis rigtigt, hvordan skal den justerer jeg den?

lidt info om anlæget. IVT HT plus 7 Kw med 300 L buffertank.

Venlig hilsen
JTE
 
hamselv
Ja, men det kræver lidt gefühl.

Iflg vore eksperimenter, er den optimale kontraventil en str 1/2" til en syver. Hvad den hedder, ved jeg sgu ikke engang, men den har rødt håndtag.

Ved parallelkobling gør du følgende:

Aflæs GT8/GT9 ved ca max fremløb (fint ved de temperaturer vi har nu. Trim ventilen så du har Delta T på ca 5-7 grader lige nu. Når det bliver varmere ude vil delta T stige. Og optimalt ligger den mellem 5 og 10 grader. Kontroller at der ikke sker gennemskylning ved VP stop. Husk varmebærerpumpen skal stå til "drift med kompressor". Så skulle du gerne ved VP stop kunne se på GT8/GT9 at der kun sker enten ingen eller kun ganske lille gennemgang i VP'en og at varmekredsen kun bruger af bufferen. Vær OBS på at GT3 skal sidde på siden af TEE stykket der går til bund af buffer, retur af varme, retur til VP. Muligvis skal du manipulere lidt på pumpehastighed. GT8/GT9 kan muligvis falde noget under VV produktion, men det accepterer man. At skrue pumpen ned og derefter være nødt til at linde for meget på kontra'en er ikke ønsket.
For ikke at få uønsket elpatrondrift bør tidsforsinkelse på elpatron øges maksimalt, måske bør du endda anvende tilskudsblokade, idet drifttiderne f. eks. sammen med gulvvarme og tre hundrede liter buffer kan blive særdeles lange.

Metodikken er iøvrigt særdeles smart hvis der skal trækkes luftradiatorer og/eller ventilationsvarmeflade. Eller hvis der anvendes meget stor VV beholder hvorpå der er et kraftigt forbrug. Min erfaring er ihverttilfælde særdeles få start/stop i overgangsperioden. Desværre kan Greenline'n ikke tælle, såøhh lige hvormange ved jeg faktisk ikke.

Og tusind tak for roserne. Vi prøver så godt vi kan!
Redigeret af hamselv d. 03-01-2010 23:40
 
JTE
Hej igen

Så fik jeg tid til, at lege lidt med kontraventilen. Ved fuld åben kontraventil har jeg en forskel ved gt8 og gt9 på 4,9 grad.
Lige meget hvor meget jeg drejer kontraventilen ned sker der ikke nogen ændring. (næsten rigtigt, da den var helt i bund gik der en alarm, højtryks et eller andet)

Jeg er sikker på at jeg har en parallelkobling af min buffer. Kontraventilen lyder til at være den rigtige. Den har et rundt rødt håndtag og sidder på returen.
Gt3 føleren sidder på tee stykket.

Varmebærerpumpen står til drift med kompressor. Har 2 alfapumper der tager over når pumper ikke kører. Hvilket den gør næsten hele tiden nu.

Er der andre ting jeg kan gøre for at få delta op eller ser det fint ud?

Hilsen
JTE
 
hamselv
Har man sat en 3/4" hane på? Det lyder det til.

Men igen. Det kræver gefühl. Følerne aftaster og aflæser ikke super hurtigt.

Prøv noget andet. Luk den helt, og åbn den en omgang. Vent et par minutter og aflæs så. Er GT8 / GT9 stadig under 5, så overvej trin II på pumpen. Igen vent nogle minutter og aflæs. Er delta T tæt på de ti grader, så åbn den en runde mere. Vent nogle minutter og aflæs så.

Når du drejer den helt til, lukker du helt for gennemstrømningen og du skal ret hurtigt have en fejl der hedder "Højtryk", eller " For høj varmebærerdelta"

Lad lige høre når du har prøvet ovenstående.
 
JTE
Hej igen

Så fik jeg prøvet lidt igen.

Jeg skruede kontraventilen i bund og op med en omgang. Der skete intet. Så drejede jeg varmebærerpumpen ned til trin 2. (det er er ikke nemt, at komme til) Lynhurtigt fik jeg en alam på højtryk. Skruede kontra ventilen helt op og ventede i ca. 800 sekunder til den startede op igen. gt 8 er nu 42,6 og Gt 9 36,8 med kontraventilen helt oppe.

Skal jeg skrue kontraventilen ned til der kommer en reaktion på gt8/gt9, eller skal jeg lade den være som den er nu? Jeg har prøvet at skrue den 2 opgange ned uden nogen reaktion.

Venlig hilsen

JTE
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,176 Unikke besøg
XHTML CSS