HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Afstand til vandboring
Finn
Hej.
Bare lidt information...:
Jeg er i gang med at undersøge og dimensionere et jordvarmeanlæg som erstatning for vores gamle oliefyr. Foruden at man skal have et vist jordareal til rådighed, har jeg også konstateret at der er er afstandsbestemmelse til nærmeste vandboringer, afheængig af hvor meget kølemiddel man har i sine jordslanger.

Afstand til egen boring er 1 meter pr. liter kølemiddel
Afstand til andres boring, 2 meter --"--
Afsatnd til fælles by-boring 4 meter --"--, dog mindst 300 meter.

F.eks. skal jeg have ca. 72 liter i mine slanger:
For mit vedkommende er afstandskravene altså 72 meter, 144 meter og 288 meter, dog 300 meter p.gr. af minimumskrav.
Kun den sidste er gældende for mig, og eftersom vi har et gammelt fælles anlæg blot 100 meter fra huset, som ikke leverer vand, men dog pumper vand videre fra et andet vandværk, er jeg spændt på hvordan kommunen vurdere mine muligheder, dvs, om det stadig betragtes som en vandboring.
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
Admin
Mange tak for dit indlæg, jeg håber på at vi får megen god debat her på siden.


vil meget gerne modtage billder og noget tekst fra dig, når du kommer igang med dit projekt.

Kan du komme med ønsker og ris til siden her modtages dette meget gerne.Smile

Og reklamer meget gerne andre steder hvis du kanSmile
Redigeret af Admin d. 07-03-2006 10:36
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Finn

Citer

Finn skrev:

...

Afstand til egen boring er 1 meter pr. liter kølemiddel
Afstand til andres boring, 2 meter --"--
Afsatnd til fælles by-boring 4 meter --"--, dog mindst 300 meter.

F.eks. skal jeg have ca. 72 liter i mine slanger:
For mit vedkommende er afstandskravene altså 72 meter, 144 meter og 288 meter, dog 300 meter p.gr. af minimumskrav.


Efter lidt nærmere undersøgelse er der 76 liter i anlægget, men kun de 36 liter er i jordslangerne, og det er disse der tages udgangpunkt i. Det ændrer dog intet ved minimums afstanden på 300 meter til byens fælles vandboring, så om jeg får lov til at lave jordvarme er endnu ikke afgjort. Jeg vender tilbage med resultatet når det foreligger. Indtil da vil jeg gerne deltage og bidrage i diskussioner og spørgsmål med den viden jeg indtil nu har samlet sammen - vi mangler bare nogle flere deltagere...
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
Henning Pallesen
GrinSom daglig bruger af bekendgørelsen omkring tilladelse til etablering af jordvarmeanlæg, kan jeg oplyse følgende:
Afstanden regnes fra brønden hvorfra vandet oppumpes fra undergrunden. Den omtalte pumpestation har således ikke betydning.
 
Finn
Så er ansøgning sendt til kommunen. Efter mundtlig snak med kommunen forventer jeg et afslag Sad
... vores fælles vandværk har nemlig fået dipensation mht. at lukke selve boringen, så hullet er derfor stadig åbent, selv om der ikke pumpes vand op. Dermed mener kommunen ikke at der kan gives dispensation før hullet er officielt lukket af en brøndborer.

Tak til Henning for den positive udmelding. Jeg ved dog ikke hvordan jeg får kommunen til at se det på samme måde...? Jeg tager nok en privat snak med Henning om dette.

Efter forventet afslag vil jeg undersøge om :
- kommunen kan overtales til et andet synspunkt?
- boringen kan lukkes (dialog med vandværk er i gang)
- Om der er dispensations muligheder
- Om en luft/vand varmepumpe kan dække vores varmebehov
Redigeret af Finn d. 28-02-2006 10:13
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
Admin
Hej finn

Lad os endelig følge sagen Grin
Redigeret af Admin d. 07-03-2006 10:35
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Annette G
Dejligt med lidt info.
Vi viste intet om afstandskrav til vandboringer Shock
Jeg havde lige fat i kommunen for at høre om naboens vandboring ville få indfyldelse på vores evt. jordvarmeanlæg. Der skulle heldigvis ikke være nogle problemer i det.Wink

Hej Finn.
Håber du får tilladelsen.

Hilsen Annette
 
emil123
Jeg selv ved at undersøge muligheden for jordvarme. Sidder med samme problem som Finn, bor 50 m fra en vandboring der til almen benyttelse.
Men som jeg læser bekendtgørelsen kan der dispenseres fra afstanden på 300 m hvis jordslangen lægges i bøsningsrør som så ender i en tæt brønd eller bygning. (Se paragraf 8 i bekendtgørelse om varmeslanger i jord.)
Er dette ikke korrekt eller læser jeg bekendtgørelsen forkert?
Hilsen Tonny
Redigeret af emil123 d. 15-03-2006 23:18
 
Finn

Citer

emil123 skrev:
Jeg selv ved at undersøge muligheden for jordvarme. Sidder med samme problem som Finn, bor 50 m fra en vandboring der til almen benyttelse.
Men som jeg læser bekendtgørelsen kan der dispenseres fra afstanden på 300 m hvis jordslangen lægges i bøsningsrør som så ender i en tæt brønd eller bygning. (Se paragraf 8 i bekendtgørelse om varmeslanger i jord.)
Er dette ikke korrekt eller læser jeg bekendtgørelsen forkert?
Hilsen Tonny


Det lyder rigtigt, her er teksten:

---
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan i overensstemmelse med indhentet udtalelse fra miljøstyrelsen tillade mindre afstande end
fastsat i stk. 1-4, hvis jordslangerne indenfor de krævede afstande fra brønde og boringer lægges i bøsningsrør, som afsluttes i
en bygning eller en tæt brønd.
---

Hvordan det så gøres i praksis ved jeg dog ikke. Er bøsningsrør et rør der omslutter selve slangen? Og vil effektiviteten så være dårligere, p.gr. af dårligere kontakt med jorden, der jo skal varme slangens indhold op?

Det ser også ud til at det er noget miljøstyrelsen skal give tilladese til.
Jeg har endnu ikke hørt fra kommunen, så jeg ved ikke om sagen ligger hos dem eller er sendt videre til miljøstyrelsen. Men de får ikke lov til glemme det særlig lang tid Wink
Redigeret af Finn d. 16-03-2006 15:24
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
Finn
Hej igen.
Så fik jeg endelig fat i Amtet, og de kan ikke give mig tilladelse til jordvarme. Heller ikke hvis der fyldes sprit i slangerne, hvilket vist nedsætter afstandskravet fra 300 til 100 meter, men jeg har under 50 meter Sad

Afslaget skulle dog også vise at jeg får tilladelse, hvis vandværkets boring forsegles, så vandværket ikke længere står opført som "aktivt" - så nu skal jeg have gang i en generalforsamling for at få vores boring lukket.

I mellemtiden vil jeg så til at undersøge om en luft-til-vand varmepumpe er et godt alternativ.

Jeg vender tilbage når jeg har mere i denne sag...
/Finn
(DVI Queen 6 fra April 2008)
 
Admin
Hej Finn

Jeg takker din opfølgning vedrørende din ansøgning til amtet om jordvarme.

Jeg kan se en del besøgende følger emnet så kom endelig med mere
når du har nyt.

Jeg vil nu skrive og opfordre et medlem her på siden til at komme med mere information om nye Luft/vand varmepumper.

Jeg ved at sanyo er kommet med co2 som gas Smile
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
frikoel
Hej jeg vil da lige komme med et hint vedr. luft vand pumper. Alpha varmepumper som er et tysk produkt laver nogle geniale luft vand pumper som er effektive ned til -20C. COP er også fin, fra 3 til 4,2.
Jeg har ikke monteret nogen endnu jeg skal dog være med til at starte en op her sidst i maj. Teknologien er ved at være så god at dette vil være fremtiden(siger de) så slipper man også for en masse arbejde med jordslager mm.
Men ta dette med i dine overvejelse og held og lykke med projektet.
Wink
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,233,994 Unikke besøg
XHTML CSS