HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Eksperimenter med brine, hastigheder osv.
hamselv
Jamen så har jeg leget lidt. Jeg har anvendt det for hånden værende målegrej, med de unøjagtigheder og manglende præcision det nu giver. Målingerne taget dd, under de lidt trælse forhold der er ude lige nu. Jeg er lidt tilbageholdende med at konkludere noget lige nu, og vil gentage seancen på et senere tidspunkt.

For hånden værende grej:

Carlo Garazzi elmåler. Godkendt til afregning.
Rego 637 styring med tilhørende følere indbygget i VP.
Ydelsesdiagram for HT+9 varmepumpe.

VP afleverer via kontraventil varmen til parallel koblet 500 liter buffer. Opbygget så variationer på varmekredsens flow skal have meget lille indflydelse på flowet over varmepumpen.
Forbrug incl pumper i VP og styring.

Måling I

VP drift
Forbrug 2,54 kW
GT8 afgang 43,6
GT9 retur 35,9
GT10 ind brine 0,5
GT11 ud brine -1,9

Varmepumpe har en varmebærer delta på 7,7 grader, kuldebærer 2,4

TEST II

ELPATRON drift
Forbrug 3,2 kW korrigeret for pumpe 0,08kW = 3,12
GT8 afgang 34,6
GT9 retur 32,2

Varmepumpe har en varmebærer delta på 2,4 grader. Beregningsmæssig er 1 grad nogenlunde lig 1,3 kW

TEST III

ELPATRON drift
Forbrug 6,2 kW korrigeret for pumpe 0,08kW = 6,12
GT8 afgang 37,7
GT9 retur 32,2

Varmepumpe har en varmebærer delta på 5,5 grader. Beregningsmæssigt er 1 grad nogenlunde lig 1,11 kW

TEST IV

ELPATRON drift
Forbrug 9,16 kW korrigeret for pumpe 9,08
GT8 afgang 41,3
GT9 retur 32,7

Varmepumpe har en varmebærer delta på 8,6 grader. Beregningsmæssigt er 1 grad nogenlunde lig 1,06 kW

TEST V

VP drift kuldebærer trin III
Forbrug 2,48 kW korrigeret for varmebærerpumpe 2,4 kW
GT8 afgang 42,6
GT9 retur 34,4
GT10 ind brine 1,8
GT11 ud brine -0,7

Varmepumpe har en varmebærer delta på 8,2 grader, kuldebærer 2,5. Udfra måling IV yder varmepumpen ca 8,692 kW, hvilket er en lille anelse mere end ydelsesdiagrammet. Forbruget i bør iflg diagrammet være ca 2,5 kW (endda uden kuldebærerpumpe).

TEST VI

VP drift kuldebærer trin II
Forbrug en lille bitte smule mindre, kan ikke udlæses præcist
GT8 afgang 42,6
GT9 retur 34,4
GT10 ind brine 1,8
GT11 ud brine -1,1

Varmepumpe har en varmebærer delta på 8,2 grader, kuldebærer 2,9. Udfra måling IV yder varmepumpen ca 8,692 kW, Eneste forskel er en anelse mindre forbrug (kuldebærer pumpen). Testen ikke pågået længe nok til at der kan konstateres variationer i ydelse. Udlæsning af temperaturer er med 0,1 graders opløsning, og rimelig dæmpede.

TEST VII

VP drift kuldebærer trin I
Forbrug 2,42 kW korrigeret for varmebærerpumpe 2,34
GT8 afgang 42,6
GT9 retur 34,5
GT10 ind brine 1,8
GT11 ud brine -2,8

Varmepumpe har en varmebærer delta på 8,1 grader, kuldebærer 4,6. Udfra måling IV yder varmepumpen ca 8,586 kW

Umiddelbart optræder der først ved kuldebærerdelta over 4 noget der er målbart, og det endda kun dårligt. Udfra ovenstående burde jeg konkludere at trin II var fint på min varmepumpe, ogja det er det. Jeg kan måske spare 30 -40W pr drifttime, men måske koster det mig lidt COP. Ligeledes ved jeg mindre kuldebærerdelta passer fint til alt andet end det arktiske kulde vi har nu. Og husker jeg så at få stillet retur, hvis jeg finpudser nu. Andetsteds er skrevet: "Hvorfor regulerer man ikke bare pumpen automatisk". Svaret er simpelt: Det koster. Regulerbare pumper har en ganske anden pris end on/off. Ligeledes skal der være styrelogik til det. Og hvis ikke Rego'en kan have mere i maven, vil det jo blive kostbart at lave om på. Er der noget værd at jagte de 30 - 40 W. Tjaaaa, en varmepumpe med 3500 drifttimer om året kunne måske køre nedsat pumpe drift i gæt 1500 timer. 1500 timer a' 35 W = 52,5 kWh. Så umiddelbart er det nok en afvejning af pris/gevinst. Og som admin gør opmærksom på i en anden tråd. De trinløse varmepumper anvender mere eller mindre alle sammen regulerede brinepumper.

Jeg blev altså kun så klog, at jeg foretrækker en brinepumpe justering der er god hovedparten af året. Gevinsten ved at skrue ned lige nu, er jeg bange for bliver spist af dårligere COP, godt nok ikke læsbart i testen. Men testen skal tages som det hjemmearbejde det nu er, og den er højst uvidenskabelig. Iflg det målte er COP i omegnen af 3,6 incl kuldebærerpumpen og styring. Og det er jo fint nok.
Redigeret af hamselv d. 09-01-2010 18:55
 
hamselv
Nu skal i sgu læse og især kommentere ovenstående, når nu jeg har brugt tid på det. Jeg skal også have inputs retur.
 
allankj1
Skal jo men skal lige læse og se lidt mere på tallene inden jeg kommentere yderlige. Men sejt nok du har udført målingerne til os.

Go aften.

Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej hamselv
jeg stillede andet sted i dette forum spørgsmålet, hvorfor man ikke benytter automatisk styring af brineflowet på on / off varmepumper.

Jeg syntes det er nogle meget spændende målinger du har lavet og umiddeelbart fortæller de jo at man nok kan effektivisere tingene og opnå noget/lidt, men at det ikke står i forhold til prisen for pumper og styring m.m.

På min brine pumpe, det er en grundfoss magna, der kan man stille tryk og brine flowet i flere trin (vist nok 5 trin) jeg overvejer om der er en fordel i at køre med et højere pumpeflow om sommeren (hvor jordtemperaturen er højere) end om vinteren. Det er jo relativt enkelt at ændre manuelt hvis det kun er 2 gange om året.

Men om det er umagen værd kan jegWink ifølge dine målinger godt blive i tvivl om.

Hvad mener du ?????????????????????????

jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jamen Woebbe, jeg agter at gentage seancen ved mere moderate temperaturer, og overvejer endvidere om ikke jeg skal have kontrolleret ovenstående med lidt mere præcis grej. Eventuelt samtidig med at jeg har et manometer på. Min umiddelbare konklusion er dog, at sigter vi efter 4 grader delta i med varme jord, omkring 3 ved kold, og lidt under 3 som det er nu, rammer vi rimeligt inden for skiven. At lave og eftermontere noget automatisk på min, er ikke noget der kommer til at hænge sammen. Almindelig optimering og opstramning er der flere penge i. Er i øvrigt stoppet med automatisk legionellasikring, og beder istedet VP'en gå må max vha kompresssor og stikker den så en spids med elpatronen. Skal lige prøve at få lavet en AB test af hvad det giver. Men lidt er der i det. Og da VP'en står ved siden af vaskemaskinen, kan man ret nemt lave det til en lørdagsrutine (om ikke andet for sportens skyld)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,218,357 Unikke besøg
XHTML CSS