HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Energifanger
kimfrederiksen
Hej, har nu kørt 4 mdr med vores Vølund 1245 (8kw) med 400m slange i sand, og havde nu fået den ide (måske ikke økonomisk) rentabel. Men ideen tiltaler mig, at få koblet en energifanger til anlægget. Er der nogen her der har dette. Hvis ja, er det noget der gør en forskel og hvordan køre det ellers, samt hvilket type er det (solarventi, slangerulle eller ispind)
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.
 
XJLN
Jeg er pt. i gang med et projekt hvor min 1220´er kombineres med et solfangersystem. Tanken er at om sommeren skal solen levere til det varme vand som det primære, i for- og efteråret vil det den primært skulle hjælpe med gulvvarmen - hvis temperaturen så ikke kan nå op på de 25°C skal den resterende energi fra solen hjælpe i brinen som en slags energifanger. Men som du også skriver så >>(måske ikke økonomisk) rentabel<< min beregning siger 12-14 års tilbagebetaling med nuværende priser og forbrug, men børnene bliver jo også teenager med et øget forbrug så kan tiden måske blive kortere Wink
Håber at kunne få det idriftsat sidst i denne måned så man kan komme i gang med at indsamle lidt data, nu har jeg en del fra vores drift på anlægget hidtil.
Redigeret af XJLN d. 12-01-2010 09:42
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Admin
Hej kimfrederiksen

Se nedenstående link til Energifanger, DVI pumper kan køre direkte med den.

Andre fabrikater kræver en lille styring monteres.

[url]http://www.jordvarme.dk/132_energifanger.htm[/url]
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg planlægger til foråret, når vejret er bedre, at lave en energifanger til mit jordvarmeanlæg.

jeg har 3 stk køle/varme flader som bruges i store ventilationsanlæg det er samme type som bruges i ude delen på luft varmepumper. de er hver ca 1x1m 20 cm tyk og bestor af en masse aluminiumsplader sammenholt af kobberrør, de er på hver 27m2 dva ialt har jeg 75 m2 overflade. er der nogen her som ved om de er egnet til at lave energifanger af ?????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
cc
Ja, Den med solpanelerne skal jeg også ha´afprøvet. Er dog itvivl om det er smartes med en pladeveksler eller beholder som peter kuntz bruger?

 
kimfrederiksen
Ja, der er mange forskellige måder at gøre det på, jer tror jeg vil sætte 3x2 meter energifanger op fra solarventi, det skulle give en 24m2 overflade til at opvarme brinen, det skulle gøres for omkring 12000 kr plus montering. Den anden løsning kunne være en energifanger fra vvs-eksperten med 600m på ville nok give mere end den anden, men er også dyrer 15000 + ca 4000 til kombinationssæt for jordvarme..........
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,770 Unikke besøg
XHTML CSS