HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kugleventil til reg. af flow på brinkredsen
allankj1
Hej

Leger lidt med at nedsætte brinflowet gennem min VBX. Har en kugleventil siddende på rørerne op til VBX og mit spørgsmål går på om jeg ved at dreje kugleventilen mod luk kan nedsætte flowet eller om det ville være bedre med sådan en ventil til formålet:

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1357

Mit næste spørgsmål er følgende:

Når min varmepumpe står stille og min VBX kører opvarmer jeg brinen cirka 0,5 grader. Pt løber alt min brin over VBX'en. Får jeg nu nedsat flowet over VBX'en til 25% af brinen og jeg (forhåbentlig) måske kan varme disse 25 % af brinen op til eksempelvis 2 grader må det vel give det samme mht hvor man energi jeg få afsat til brinen vha. af VBX'en.

Men nu tænker jeg på om det ude i jorden vil have nogen betydning at flowet nedsættes på brinen samt at det brin der kommer ud til de første meter af jordslangerne nu er varmere end tidligere. De første meter af jordslangerne er jo dem der modtager den koldeste brinvæske når varmepumpen kører. Plus et langsommere flow måske vil betyde en bedre varmeafgivelse til jorden.

Varmepumpens flow på brinen bliver sikret via en kontraventil som bliver monteret i denne uge.

Ved at på Vølunds FLM 40 (svarende til VBX'en) forsøger man at tilpasse flowet på brinen således at denne varmes 3-4 grader op ved hjælp af udsugningsluften. Der må vel være en årsag til at man forsøger at ramme et bestemt værdi. Har godt nok ikke snakket med Vølund om det.

Lyder det helt sort det jeg skriver her?

Mvh

Allan.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Daffy
Min Svenske "kompis" har sat hans FLM til en solvarmebeholder -så den varmer kun den brine der er i solvarmekredsen -og sat en mindre strømforbrugende pumpr i FLM´en hvor der nu er et mindre, men konstant flow igennem FLM én
Hans næste projekt bliver vist at han sætter ventiler på brinekredsen - så varmepumpen først bruger den " varme" brine der er i solvarmebeholderen - Når denne så er koldere end "bjergvarme"brinen åbner ventilerne så denne løber igennem solvarmebeholderen og til varmepumpen.
Et mindre solfangeranlæg kan også kobles på anlægget -til at hjælpe med at opvarme brinen her i den kolde tid...

Måske kan du bruge dette til inspiration....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
allankj1
Ja det kunne være meget sjovt at prøve men tror jeg får svært ved at tjene investeringen hjem men ideen er god nok.

Yderligere kunne jeg måske køre mine brinslanger ind gennem mit køleskab så når brinvæsken er 5 grader eller derunder løber den derind med det resultat at mit kølesskab ikke bruger el om vinteren da kompressoren ikke skal køre.

Yderligere kan jeg lavet systemet således at er brinvæsken over 5 grader skal det køre gennem den brinslanger jeg har viklet omkring køleskabets og fryserens kompressor idet brinen så vil aftage varme fra køleskabets og fryserens kompressorer når disse kører. Brinen bør nok kun vende disse kompressorer om sommeren, fordi om vinteren vil varmeafgivelsen fra disse kompresssorer jo indgå som tilskud til husets varmekilde.

Har også overvejet muligheden for at føre aftrækket fra en tørretumbler op i en gammel varmevandsbeholder med varmekappe i. Inde i selve tanken skal der være brinvæske som dermed varmes op af den varme luft fra tørretumbleren. I toppen af den gamle varmt vandsbeholder er der aftræk til det fri + kondensafløb i bunden af varmevandsbeholderen. Igen når væsken i denne er varmest i forhold til den i jorden åbnes der ventiler og tager af denne brin først. Og hvornår bruger man mest tørretumbler? Om vinteren jo. Grin Hmmmm tænker så på at i stedet for at sende luften ud i det fri kunne den måske sendes ind i huset såfremt den var varmere og indholdte mindre fugt end den luft der er i huset på det givne tidspunkt. Nok bedst i et hus med radiator som hurtigst vil reagere på det ekstra varmetilskud i form af aftræksluften. I et hus med gulvvarme og VBX kunne luften jo yderligere sendes en tur igennem VBX inden sendes ud i det fri. Grin Altsammen styret med følere, ventiler og spjæld.

Ha ha ha ha. Ja lidt sjove ideer og skøre ideer herfra!!

Mvh

Geo Gearløs

Ps. ovenstående var ikke for at lave grin med ovenstående eksempel men bare for at jeg selv har gået og tænkt over hvor jeg kunne afsætte kunden fra brinen samt tilføre den mere energi, og heraf de tosset ideer.
Redigeret af allankj1 d. 12-01-2010 17:45
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Daffy
Ja, og humlebien KAN ikke flyve, den ved det bare ikke...
Investeringen var begrænset. Cirkulationspumpen var gået til, og skulle alligevel udskiftes.
Solvarmebeholderen havde jeg fået gratis for at hjælpe med at pille et solvarmeanlæg ned, hvor en anden skulle bruge solfangerpanelerne.
Okat, så gik der et par tusind kroner i færgetransport -for slet ikke at tale om mad og drikkevarer.
Ideen var at min kompis vil begrænse brug af elstaven mest muligt...Og el er altså også begyndt at koste penge i Sverige.. selv om der er noget op til vores afgiftplagede priser..
Men det var ment som en inspiration... -Noget af ideerne er faktisk inspireret af Peter Kunz fra denne side....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
allankj1
Ved godt det var ment som inspriation. Mine fjollede ideer var bare et udtryk for at vi halv nørder også går og spekulere i hvorledes der kan opnåes bedst brin temp hen over året.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,186 Unikke besøg
XHTML CSS