HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Panasonic 'fryser' til..
jkn
Jeg har en Panasonic CS/CU-TE9DKE monteret i min garage, men har nu det problem at bakken under udedelen fryser til og resulterer i at den stopper.
Den kører fint afrimning, men når afløbshullet fryser til så hjælper det ikke.
Nogen der har et forslag til hvordan det kan løses ?

Mvh.
Jesper
 
allankj1
Hmmm måske et varmkabel på så ikke det fryser til.

http://www.elvvs.dk/articlelist.3380

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Udedelen skal være hævet ca 30 cm over terrænet. Den lille plasticbøjning skal ikke monteres.

Hvis det er er parallel-import, kan den have en uegnet afrimningslogik.

Er den mærket DANMARKSPUMPEN er der normalt ingen problemer. Men jeg er vidende om PANASONIC anlæg leveret fra andre end Kinnan, hvor et varmekabel kan være nødvendigt.
 
jkn
Ja se, det kunne være en ide..
Jeg synes bare det er voldsomt dyrt for sådan et kabel..
Varmepumpen er leveret af Sparenergi og har 3 års garanti på anlæg og 5 år på kompressor. Om den er parallelimporteret skal jeg ikke kunne sige..
Redigeret af jkn d. 15-01-2010 16:00
 
hamselv
Monteret af en kølemontør, eller hvad?

Anlæg solgt under navnet DANMARKSPUMPEN har de seneste år været omfattet af 5 års garanti.
 
hamselv
Hmmmm, kan ikke se ham på Kinnan's forhandlerkort. Så muligheden foreligger, at den har uegnet afrimningslogik. Om det kan afhjælpes vha et eller andet trick, kan du forsøge at spørge Kinnan om.

Men jeg har hørt om en HE9'er importeret via Sverige, der måtte have et kabel i bunden, for at kunne håndtere tø-vandet.
 
thyge
Jeg har samme problem med NE9GKE.
Kan man fjerne bakken, så vandet blot drypper direkte på jorden?
Udedelen er helt til-rimet på bagsiden og inde-temperaturen kan ikke komme over 14 grader - ingen problemer i decembemer, hvor der var plus-grader udenfor.
Den stopper ind imellem (sikkert for at afrime), men kun i korte perioder, og det fjerner ikke noget rim eller is i bakken.
Er installeret i sommerhus, hvor den holder 8 gr. til hverdag, og via telefon sættes til 25 gr.i weekenden- men i frostvejr kommer temp ikke over 14 gr. - er det p.g.a. rim-dannelser?
Hvor lang tid er normalt, når den afrimer?
Hvis jeg monterer et varmekabel, skal jeg så også føre det op på bagsiden af ribberne, så de kan holdes rim-fri?
Mange spøgsmål, men jeg håber meget, I kan hjælpe.
Redigeret af thyge d. 16-01-2010 18:43
 
icycellar
du skal have monteret varmekabel i din drypbakke. Nej du skal ikke køre varmekablet op om fordamperen, da den jo er selvregulerende.
 
thyge

Citer

icycellar skrev:
du skal have monteret varmekabel i din drypbakke. Nej du skal ikke køre varmekablet op om fordamperen, da den jo er selvregulerende.

Tak for svaret.
Men problemet er at den åbenbart ikke er selvregulerende nok, når der dannes så meget rim på køleribberne (fordamperen?) at den kun kan producere varme nok til 14 gr. indenfor.
Jeg har prøvet at lade den køre aircondition (køle-modus) en time - så smeltede rimen, og den kunne igen varme normalt, - men kun i 4-5 timer til den var rimet til igen.
 
icycellar
er det en Danmarkspumpe? hvordan ser fordamperen ud efter denne drift. rimer den ensartet til ? i denne kolde tid er det ikke unormalt at have et kondenseringstryk på omkring 35 - 40 grader. du må jo tænke på at ydelsen på din varmepumpe falder jo koldere det er + hvor fugtigt det er (da fordamperen rimer hurtigt til). max ydelsen for dit anlæg er 5,4 kw. varme, men i denne temperatur/fugtighed skal du nok trække omkring 30% af ydelsen fra.. dvs 3,7 kw. omregnet vil det kunne varme 60 - 65 m2 op.. eller mindre.

hvor stort er dit sommerhus ?
 
thyge

Citer

icycellar skrev:
er det en Danmarkspumpe? hvordan ser fordamperen ud efter denne drift. rimer den ensartet til ? i denne kolde tid er det ikke unormalt at have et kondenseringstryk på omkring 35 - 40 grader. du må jo tænke på at ydelsen på din varmepumpe falder jo koldere det er + hvor fugtigt det er (da fordamperen rimer hurtigt til). max ydelsen for dit anlæg er 5,4 kw. varme, men i denne temperatur/fugtighed skal du nok trække omkring 30% af ydelsen fra.. dvs 3,7 kw. omregnet vil det kunne varme 60 - 65 m2 op.. eller mindre.

hvor stort er dit sommerhus ?


Det er en model magen til Danmarkspumpen, men købt i Sverige hos Hetluften.se.
Ja, den rimer ensartet til, og rummet, der skal opvarmes er ca. 45 m2 - efter 4-5 timer med 23 gr., rimer den så meget til, at temperaturen falder til 14 gr.
Det mærkelige er, at anlæget ofte stopper for at afrime,men at det ingen effekt har - rimen forsvinder ikke.
Ville det så ikke hjælpe med et varmekabel på selve ribberne - udover varmekabel i bunden?
 
hamselv
Det lugter rigtig træls af en paralleltimporteret Panasonic, beregnet for sydeuropæiske forhold. Der er nok kun den sure gang til Kinnan og få prisen på et styreprint der kan håndtere danske forhold. Desværre noget vi ofte er stødt på.
 
hamselv
Glemte den selvfølgelige. Er det en selvmonteret, kan du mangle kølemiddel. Så har den væsentlige problemer med at varme når det er koldt.
 
thyge

Citer

hamselv skrev:
Glemte den selvfølgelige. Er det en selvmonteret, kan du mangle kølemiddel. Så har den væsentlige problemer med at varme når det er koldt.


Hetluften.se - som er et stort og velrenomeret firma - bedyrer at alle deres modeller ikke er parallelimport - de bruger helt de samme modeller i Sverige.
M.h.t. manglende kølemiddel: Den varmer rigtig godt, når rimen er væk.
Den er ikke selvmonteret.
??
 
Sydkoel

Citer

icycellar skrev:
max ydelsen for dit anlæg er 5,4 kw. varme, men i denne temperatur/fugtighed skal du nok trække omkring 30% af ydelsen fra.. dvs 3,7 kw. omregnet vil det kunne varme 60 - 65 m2 op.. eller mindre.

hvor stort er dit sommerhus ?


Jeg vil mene at det er den nominelle ydelse man skal gå ud fra. de 5,4 Kw er når kompressoren kører max omdrejninger, men det mener jeg ikke den vil gøre i længere tid af gangen (ikke flere dage i træk).

Korriger mig hvis jeg tager fejl !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
jkn
Skal sådan et varmekabel virkelig koste 500,- eller findes der et sted det kan fåes billigere ?
 
icycellar
hvis ikke han opnår temperatur vil den vel køre nærmeste uafbrudt ..

tjo.. jeg er måske osse forkert på den Smile.. om ikke andet var det en lille overslagsberegning
kølemontør
 
thyge
[quote]icycellar skrev:
hvis ikke han opnår temperatur vil den vel køre nærmeste uafbrudt ..

Problemet med afrimningen er løst: defekt føler. Men problemerne er desværre ikke forbi selvom den nu afrimer fint.
Den kan stadig kun opvarme til 14 gr. ved +2 gr. udetemperatur. Men det mærkelige er, at når huset først er varmet op med brændeovn, kan varmepumpen derefter fint holde 24 gr i flere døgn. Men den kører max hele tiden 1,5 til 2 timer og så 15 min afrimning.
En kølemontør har målt ude- og indetemperaturen ved fordamperen og sagde, det var helt OK, men det var efter at huset først var opvarmet med brændeovnen som beskrevet ovenfor.
Jeg synes, det er meget mærkeligt, og det gør kølemontøren også.
HJÆLP.
 
k_madsen

Citer

thyge skrev:
[quote]icycellar skrev:
hvis ikke han opnår temperatur vil den vel køre nærmeste uafbrudt ..

Problemet med afrimningen er løst: defekt føler. Men problemerne er desværre ikke forbi selvom den nu afrimer fint.
Den kan stadig kun opvarme til 14 gr. ved +2 gr. udetemperatur. Men det mærkelige er, at når huset først er varmet op med brændeovn, kan varmepumpen derefter fint holde 24 gr i flere døgn. Men den kører max hele tiden 1,5 til 2 timer og så 15 min afrimning.
En kølemontør har målt ude- og indetemperaturen ved fordamperen og sagde, det var helt OK, men det var efter at huset først var opvarmet med brændeovnen som beskrevet ovenfor.
Jeg synes, det er meget mærkeligt, og det gør kølemontøren også.
HJÆLP.


Jeg har samme problemer, grundet den høje luft fugtighed, bliver ude delen til en is klump.
Hvilket i sidste ende gør, at den IKKE har overskud, til at hæve temperaturen, til mere en 16 17 gr.c i et 70 m2 sommerhus
Afrimningen fungerer fint, og der ligger et ca 10cm tykt islag under udedelen.
Når brændeovnen har hævet temperaturen, kan pumpen fint holde den.

Jeg har en helt ny danmarks pumpe( He9xxx ),da min gamle forsvandt, sammen med det meste af indholdet, i sommerhuset.
Jeg så de samme tendenser, med den gamle pumpe.
 
Sommerhuslars
Træls - jeg har lidt samme problem. Min Panasonic NE7 har svært ved at hæve temperaturen. Vores hus er på 65 m2 og nogenlunde isoleret (fra 1992). Da vi kom hjem til jul, var VP sat til 20 gr. et døgn i forvejen, men indetemperaturen var kun ca. 15 gr. Så satte jeg den op til 23 gr., og da vi gik i seng omkring midnat var temperaturen 17 gr. og næste morgen var den 17,5! Så måtte jeg fyre op i brændeovnen - og derefter holdt VP temperaturen nogenlunde, indtil jeg skruede ned på 20 gr., fordi vi ikke skulle være i huset et par dag. Derefter gentog cirkusset sig. Sært nok virker det egentlig som VP har kapacitet nok - for den blæser bare halvkold luft ind, som om den har nået den indstillede temperatur. Jeg er godt træt af møgbunken ...
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,235,877 Unikke besøg
XHTML CSS