HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
ventilation med varmeflade?
cc
I mit nybygged hus har jeg monteret et Nilan Comfort 450 varmegenvindingsanlæg, jeg overvejer at montere en varmeflade i nilanen så der bliver blæst forvarmet luft ind i huset da jeg syntes det trækker koldt der fra. indblæsningen er kun 15 grader ved eks 0 grader udenfor.

Nogen der har erfaring ved montering til jordvarmeanlæg?

trækker jeg en streng ud fra min buffer?
trækker jeg en streng ud fra min gulvsløjfer? eks 31grader
trækker jeg en streng fra retursiden fra mine gulve? eks 26 grader
evt. andre bud modtages gerne?

der skal selvfølgelig en temp. returventil el. noget styring på ?

carsten
 
allankj1
Umiddelbart bør du kunne indstille anlægget således at når det bliver meget koldt udenfor skruer det automatisk ned for ventilationen og ville mene at dette kan fjerne noget af den træk du føler.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Der er umiddelbart for ringe virkningsgrad på Nilan'en. Af mulige årsgaer kan peges på for ringe eller manglende isolering. Og mest sansynligt - anlægget er ikke korrekt indreguleret og kører med skæv luftmængde. Altså mere indblæst end udsuget.

Stadig væk kræver 15 graders indblæsning rimeligt gode ventiler for ikke at generere træk, og det skulle ligne Nilan dårligt, at anvende sådanne.

Hvis jeg husker rigtigt, indeholder styringen logik til at håndtere en motorventil, så et par følere og en motorventil, så er styringen hjemme. Varmefladen indbygget ved at indskyde denne på indblæsningssiden. Varmemæssigt bør du have en parallelkoblet buffertank og en ekstern varmebærerpumpe, og en modstand mellem VP og buffer, for at forhindre uønsket flow gennem VP, når denne ikke kører. Tilkoblingen skal laves, som var det en radiator, eller en håndklædetørrer.
 
cc
Må indrømme at justeringer har jeg ikke gået så meget op i endnu, kun sat stikket i og kørt manuelt op og ned, jeg kan se at den selv ændre hastighed ved lav temp.
alle mine rør og nilanen ligger på indvendig side af klimaskærmen og er derfor ikke isolerede. kun frisk luft indtag og udblæsning er isoleret.

selve nilanén er monteret i garagen som pt ikke er opvarmet men der er 17-18 grader. fra nilannen er der vel 5meter synligt rør som ikke er isoleret inden det render gennem væggen og ind i selve huset.

Kan godt se jeg bliver nød til at hyre en prof til at justere det ind. (måske jeg lige skulle fange ham vi bruger på mit arbejde?)

Ham selv skriver:
Der er umiddelbart for ringe virkningsgrad på Nilan'en. Af mulige årsgaer kan peges på for ringe eller manglende isolering. Og mest sansynligt - anlægget er ikke korrekt indreguleret og kører med skæv luftmængde. Altså mere indblæst end udsuget.

Jeg her faktisk bemærket at suget ikke virker særlig kraftig set i forhold til indblæsningen... måske der ligger noget der?

Ham selv skriver:
Hvis jeg husker rigtigt, indeholder styringen logik til at håndtere en motorventil, så et par følere og en motorventil, så er styringen hjemme. Varmefladen indbygget ved at indskyde denne på indblæsningssiden. Varmemæssigt bør du have en parallelkoblet buffertank og en ekstern varmebærerpumpe, og en modstand mellem VP og buffer, for at forhindre uønsket flow gennem VP, når denne ikke kører. Tilkoblingen skal laves, som var det en radiator, eller en håndklædetørrer.

1. hvor mener du ventilerne skal sættes ind?
2. Hvorfor skal der en ekstra buffer til?
3. den eksterne pumpe forsyner kun varmefladen?
4. Hvordan skal tilkobling laves?(har kun gulvvarme) men er det sug fra top og retur til bund?

Er det normalt at der skal varmeflade til eller er der kun et spørgsmål om justering?

Carsten
 
hamselv
Afhængig af hvilken type varmepumpe du har, arbejder disse oftest med brugsvandsprioritering. Dvs når der varmes brugsvand, kommer der ingen varme til huset. Dette har ingen betydning med gulvvarmen, men ventilationen vil reagere promte og pludselig får du kold indblæsning. Ergo er en parallelkoblet buffer at foretrække. Har du parallel buffer skal du have en pumpe til at føde gulvvarmen og VE fladen. Gulvvarmepumpen kan ikke selv hente varmen, hvis det er en standard shunt.

Som nævnt skal varmefladen tilkobles som en radiator eller en luftradiator. Afhænger lidt af hvilken varmepumpe du har.

Normalt vil en VE system udført med højeffektiv alu-veksler, der er korrekt indreguleret og hvorpå der er anvendt gode og egnede ventiler ikke have problemer, med drift uden varmeflade. Genvex'es Energy anlæg har erfaringsmæssigt meget høje temperaturvirkningsgrader. Veksleren i Nilan er kun den halve størrelse og lavet af plastik (ringere varmeleder end alu). Derfor skal/bør der enten anvendes ventiler beregnet for stor undertemperatur, eksempelvis Fläkt's CTVB eller der skal en varmeflade på. Havde det været et gammelt hus med radiatorer havde problemet været mindre, da termikken fra radiatorerne havde kunnet hjælpe med opblandingen af den kolde luft. Den går ikke i et nyt hus med gulvvarme.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,134 Unikke besøg
XHTML CSS