HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ny bekendtgørelse
OWL
Bemærk at der her fra den 1. januar 2007 er trådt en ny "Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg" i kraft.

Flere af Miljøstyrelsens tidligere beføjelser er nu lagt ud til de nye "Storkommuner" - blandt andet anvendelse af IPA-sprit som kølemiddel og eventuel dispensation for minimumsafstand til drikkevandsboring.

Den nye bekendtgørelse kan findes uder dette link:

[url]http://www.heatpump.dk/viewpage.php?page_id=12[/url]
Redigeret af OWL d. 02-01-2007 23:10
 
PeterKunz
Hm. Som jeg læser den nye bekendgørelse, er det fra nu af uden betydning hvor lange jordslangerne er. Det synes jeg, er meget mærkeligt.

I den gamle var det mænden af væske i den enkelte slange der var afgørende, men nu står der blot at der skal være mindt 50 meter til nærmeste brønd.

Det er altså lige meget om man har 10 meter slange med 30% sprit eller 800 meter i 50 meters afstand af en brønd. Kan det virkelig være rigtigt?

Jeg ved godt at det er indført, at pumpen skal slukke ved lækage, måske er det derfor man har ændret reglen.
 
OWL

Citer

Hm. Som jeg læser den nye bekendgørelse, er det fra nu af uden betydning hvor lange jordslangerne er. Det synes jeg, er meget mærkeligt.

I den gamle var det mænden af væske i den enkelte slange der var afgørende, men nu står der blot at der skal være mindt 50 meter til nærmeste brønd.

Det er altså lige meget om man har 10 meter slange med 30% sprit eller 800 meter i 50 meters afstand af en brønd. Kan det virkelig være rigtigt?

Jeg ved godt at det er indført, at pumpen skal slukke ved lækage, måske er det derfor man har ændret reglen.



At pumpen skal stoppe og give alarm ved lækage er ikke noget nyt - det stod også i den gamle bekendtgørelse.

I den nye bekendtgørelse står der kun følgende vedrørende afstande:

Citer

Der må ikke gives tilladelse til etablering af et jordvarmeanlæg nærmere end 300 meter fra et alment vandindvindingsanlæg og 50 meter fra andre vandindvindingsanlæg

Afstandskravene kan nedsættes, hvis de hydrogeologiske forhold sandsynliggør, at der ikke er øget risiko for forurening af vandvindingsanlæg.


Jeg tolker det således, at man endelig har indset, at et anlæg ikke bare tømmes for væske, hvis der opstår en utæthed.

For det første er sansynligheden for en utæthed i en godkendt PEL/PEM-slange meget lille, og skulle det endelig ske, vil slangen ikke bare "sprænges" - der vil højest opstå en lille revne, og der vil kun løbe 2-3 liter ud, før end lavtrykspressorstaten stopper anlægget og giver alarm.

Anlægget vil i 98 % af tilfældene ikke lække mere end disse 2-3 liter.

De fleste anlæg er idag endvidere påfyldt IPA-sprit, som ved en lækage blot vil fordampe og ikke forårsage nogen miljørisiko, som de gamle kølevæsker gjorde.

Hvis ovennævnte teori er rigtig - så betyder længden af slangerne ikke noget.................
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,360 Unikke besøg
XHTML CSS