HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vigtigheden af korrekt rådgivning
allankj1
Synes bare at jeg lige ville vise denne artiklen som endnu engang bekræfter vigtigheden at korrekt rådgivning og dimensionering af anlægget i forbindelse med varmepumper.

http://www.dff.dk/Faneblade/Nyheder/NyhederFraPressen/Jordvarme%20er%20en%20kold%20forn%C3%B8jelse.aspx

Men at sige at jordvarme er uegnet til gamle huse er jo ikke korrekt.

Klart at den så ligger på en side med fjernvarme. Smile

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Plat og lam artikel. Det er jo det rene vrøvl.

Faktuelt er nogle anlæg ganske pressede, men afhængig af brugernes "nærighed" bestemmer de jo selv om de vil fryse. Alle (næsten) moderne anlæg har elvarmetilskud, og drift af dette bestemmer man jo selv. For mit vedkommende er elvarmetilskud først tilladt under -8. Og helt sikkert ville min komfort da bedres en anelse, ved at flytte dette punkt lidt op.

Ellers er det jo det rene vrøvl. Jordvarme er netop sjovest, når der virkelig er noget at bestille. Og besparelserne er klart skæggest når man erstatter 3500 liter olie på en stor gammel ejendom med 6000 kWh. Det er jo netop ikke noget ved at skulle erstatte 1500 liter olie. Det giver ikke det store beløb at forrente med.

Problemet med det nuværende vejrlig er at der de sidst 40 -45 dage har været døgnfrost. Dette har medført frysning i jorden nogle steder, men ikke værre end at det kører. Bare at temperaturen røg lidt op i går, betød at jeg havde tilstrækkelig stilstand til at brinen steg et par tiendel grader. Altså jorden kommer sig enormt hurtigt efter frysning. Selvfølgelig kan man forestille sig anlæg, hvor der er væsentlig for lidt slange og disse kan naturligvis komme i klemme, hvis brineafgangen ryger under -10°. Men jeg har ingen kendskab til sådanne anlæg. Har hørt historier om sondeboringer, hvor man måtte opgive disse, fordi de bundfrøs.

Dem vi kender der fryser har andre problemer. Det være sig forhøjede varmetab og utætte huse (det er altid klogest at isolere sig ud af den slags), eller bøvl med selve varmedistributionssystemet. Altså forkert dimensionerede radiatorer eller gulvvarmesystemer.
 
allankj1
Ja åndsvag artikel men viste den også bare for at understrege at der er nogle journalister der ikke har fattet en meter samt at det er vigtigt med ordenlig rådgivning for den alm. forbruger hvis han ønsker at skifte til jordvarme. Og ja fryser man så ind med el-patronen eller isolere noget mere.

Mht. brintempen har min den laveste indgående i år været -1,5 grader. og -5,2 på den udgående. Stadig langt op til de -10 på udgående brin.

Mht. forrentning kan jeg da godt se at i forhold til hvad vores naboer (alle i nye huse) bruger sparer jeg kun cirka 3.000 - 3.500 i forhold til naturgas men stadig er det jo omkring 29-31 % i forhold til dem. Vi må jo bare håbe på at gassen snart siger til det dobbelt så min investering forrentes hurtigere. Grin

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,336 Unikke besøg
XHTML CSS