HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nilan VP18 EK2
Barsoe
Hej
Vi har i 2008 brygget et lavenergihus efter alle kunstens regler og blev rådet til at købe ovenstående anlæg.
Nu viser det sig at det 9 KW varmeren til gulvvarmen, gør at vi har en strømregning på noget der ligner Danmark BNP. Jeg mindes at have talt med Nilan på et tidspunkt hvor de oplyste at der kunne tilsluttes en pumpe til anlægget, hvis det brugte for meget strøm. Dette vil de ikke rigtig vedkende sig nu.
Løsningen fra Nilans forhandler/installatør, hedder seperat luft/vand anlæg til gulvvarmen, men hertilhørende
ombygning af hele vores bryggers (ekstra skaCool og en regning på små 100.000,-

Sidder der et menneske i dette gode forum, der kan hjælpe en mand med nogle råd og de muligheder der findes. Underligt nok priser Nilan stadig dette anlæg somdet helt rigtige til lavenergihuse, men OK lav og høj er jo selvfølgelig også nok hvad man stiller det i forhold til.

Ventilation og varmtvand kører fint og anlægget er helt nøjagtigt indstillet iflg. installatøren, jeg lige har haft besøg af endnu engang.

Hilsen fra Claus Barsøe
 
hamselv
Uden at have nærlæst Nilans installationsvejledning og tilhørende diagrammer, ville jeg nok vælge at kombinere med noget af det lidt billigere luft/vand, f. eks Panasonic's. Panasonic'en rummer netop ikke logik til brugsvandsopvarmning, men har en udekompensator, og kan med denne udnytte flydende kondensering til fuld. Klogeligt skal du have en lille buffertank indskudt i systemet. Dette burde ret nemt kunne laves, og bestemt også til noget færre penge end de 100000,-

Hvordan man kan nøjes med ventilationsvarmen, er det aldrig lykkedes mig at eftervarme. Det duer ihverttilfælde ikke i et klasse II hus. Ligeledes plejer luft/luft ventilationspumperne at "mangle" energi under hård frost. Altså de kan ikke indvinde tilstrækkeligt til at være neutrale. Og når så samtidig varmepumpen skal sørge for brugsvandet, skal der mangle varme.

Som admin skrev andet sted, ryger klasse II klassifikationen desuden, hvis man f. eks. har 23 grader istedet for 20 grader i huset. Denne lille finte rammer stort set alle der bygger nyt, hvor beregningerne fra energikonsulenterne ikke holder - altså der bruges mere energi end forventet.
 
Barsoe
Tak for dette svar, det kunne jo næsten redde min lørdag af, kun lige 2 mindre ting..

Hvor stor skal buffertanken være og
kan du anbefale en installatør i Sorø/Næstvedområdet.

Endnu engang tak.

Hilsen fra Claus
 
emh
Hej hvor mange km2 gulv varmer du op og hvad koster det hvis du vil oplyse det har tænkt på at købe sådan et anlæg til erstatning for en gammel vp18
Hilsen Erik
 
Toy4wd
Hej Barsoe, fandt du en løsning på dit problem (forbrug) med VP18éren ?Wink

Jeg har nemlig samme problem, idet Nilan anbefalede netop dette anlæg med 9 kW elpatronen til gulvvarmen.....og det duer absolut ikke......Sad

Så nu skal der investeres i et andet anlæg........Angry


På forhånd tak.
 
Joachim Gyldner

Citer

hamselv skrev:
Uden at have nærlæst Nilans installationsvejledning og tilhørende diagrammer, ville jeg nok vælge at kombinere med noget af det lidt billigere luft/vand, f. eks Panasonic's. Panasonic'en rummer netop ikke logik til brugsvandsopvarmning, men har en udekompensator, og kan med denne udnytte flydende kondensering til fuld. Klogeligt skal du have en lille buffertank indskudt i systemet. Dette burde ret nemt kunne laves, og bestemt også til noget færre penge end de 100000,-

Hvordan man kan nøjes med ventilationsvarmen, er det aldrig lykkedes mig at eftervarme. Det duer ihverttilfælde ikke i et klasse II hus. Ligeledes plejer luft/luft ventilationspumperne at "mangle" energi under hård frost. Altså de kan ikke indvinde tilstrækkeligt til at være neutrale. Og når så samtidig varmepumpen skal sørge for brugsvandet, skal der mangle varme.

Som admin skrev andet sted, ryger klasse II klassifikationen desuden, hvis man f. eks. har 23 grader istedet for 20 grader i huset. Denne lille finte rammer stort set alle der bygger nyt, hvor beregningerne fra energikonsulenterne ikke holder - altså der bruges mere energi end forventet.



Nilan vp 18 skal ikke ses som den primær varme kilde, kun opvarmning af brugsvandet og sekundær varme kilde
Redigeret af Joachim Gyldner d. 10-12-2010 20:29
 
Toy4wd
Hej Joacim

Nej du har ret, VP18EK2éren bør IKKE opvarme huset alene, men det var bare den information jeg fik (Blev rådet til) af Nilan´s egen konsulenter. D.v.s. at bruge en VP18EK2 til vort lavenergihus - men det går altså bare ikke.
Den kan sagtens opvarme hele huset - men så bliver elregningen også derefter - langt over 25000 kr.... og det var ikke lige meningen. Kan heller ikke forstå at de stadig anbefaler den til Lavenergihuse (læs: se deres brochure)

Nå, om ikke andet så skal der nu installeres et særskilt jordvarmeanlæg = ekstra omkostning! Ja ved at det skulle der have været i første omgang, men så var det ikke sikkert at arbejdet var så besværligt som nu = mindre plads.

Som en lille interessant oplysning, så har jeg gravet 50 m 200 mm PVC-rør ned i 1 meters dybde hvori jeg henter friskluften (indsugning) igennem - og det virker kan jeg meddele. Luften er ca 7 grader når den kommer op gennem gulvet ( 5 meter før VP18éren) - også når luften udenfor er f.eks -10 grader.

mvh
Toy4wd
 
Joachim Gyldner
Forstår sådan set godt ideen med deres EK modeller, og særligt i et energi hus, da U-værdierne for huset er super lave. Og da vp18EK jo kan genvende over de 100% kan den også gøre brug af den el du har købt via el suppleringen flere gange, hvis forudsætningerne er i orden.

Toy4wd Lyder smart med din lille opfindelse, men kunne godt tvivle lidt på effekten, da maskinen jo oprindeligt forsyndes med friskluft fra Ø160mm rør. Ved ikke hvor lang et stykke der føres i 50mm rør, med risiko for et tryk tab. Disse små genvindings anlæg er nogle meget sarte maskiner og tåler derfor kun små tolerancer.

Hvis i har mulighed for det så kunne i jo måle temperaturen på ude luften og afkastet, og se hvad den laver. Måske kunne vi optimere ginvenengs effekten på dem, så de kommer til at virke optimalt. ude luften kan aflæssen på cts´en under "hvis data -> T1 udeluft" Eller manuelt på det rør først for til venstre i toppen af maskinen(T1) Afkastet skal også måles manuelt, på det venstre rør bagerest i toppen (T4)
Redigeret af Joachim Gyldner d. 11-12-2010 12:20
 
Toy4wd
Joachim: Det var 50 meter 200 mm rør der er lagt, og ikke 50 mm rør - bare lige til orientering -og jeg forsøger lige at måle temp en af de nærmeste dage. Skal lige have monteret et par temp målere på i rørene..
Men jeg kan fortælle at displayet fortæller at der en en temp eff på 630 - 650 %, hvilket da må være okay.....
 
Joachim Gyldner
ohh sorry, læste vist forkert. Hvilken styring køre du med siden du kan se det i procent? cts 600?
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Toy4wd
Jep CTS 600..... I servicemenu - under test og nederst kan eff udlæses......Der hvor alle temp, hastigheder m.v. kan ses....
 
Joachim Gyldner
Temperaturvirkningsgrad jo, men det er ikke den der skal findes, det er de to temperaturer på indsugnings luften og afkastet, noget mere simpel men meget sigende om genvindingseffekten. og så er det ren fakta Wink
Redigeret af Joachim Gyldner d. 12-12-2010 00:37
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Toy4wd
Hej Joachim, så har jeg målt temp alle steder. (Mont termometer i alle 4 studser på VP18éren)

Udetemp -13,4 (VP18 siger -11,43, men den sidder jo også under udhæng på nordsiden af bygningen) De -13,4 er jo målt i det fri i 2 meters højde 15 meter fra bygning.

Fristluft (Udefra) +6,0 (Ja, det er korrekt, den bliver jo suger igennem de 50 meter 200 mm PVC rør i jorden inden den kommer ind i bygninger, d.v.s. den bliver hævet med ca. 18 grader i øjeblikket !!!!! -ganske gratis kan man godt sige....

Indblæsning i rum +32,2 (målt ved anlæg)

Udsugning fra rum +19,6

Afkast til det fri +5,9

Indblæsning kører i øjeblikket på 50%.

Ved ikke om du kan udlede noget af dette...

På forhånd tak.
 
Joachim Gyldner
Jo det er perfekt! Utrolig god udnyttelse af pvc rørret må man sige.

Hvis vi blot ser på frisk luften ( varmetilførslen ) og afkastet (varmeudledningen) så ligger afkastet 0,1C koldere end tilførslen. Dvs at du stort set ikke har noget varmeoverskud. Altså du genvender kun varmen uden at holde på mere end blot den genvente varme.
Hvis du nu havde en afkast temperatur på +2C og et frisk luft indtag på +6C så havde du genvent mere end 100% og havde et varme overskud som kunne hjælpe til opvarmningen.
Og hvorfor er der så ikke mere varmeoverskud? Jo det skylles at belastningen er for står. Det er ventilations hastigheden der belaster din vp så hvis du prøver at sætte ventilationen i trin 1 så skulle du gerne få er bedre varme overskud. Om luft skiftet i huset så er stort nok er skal du så vurdere.
Bruger du ugeprogram?
Redigeret af Joachim Gyldner d. 17-12-2010 21:47
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,256,885 Unikke besøg
XHTML CSS