HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brineflow hvor stort bør det være?
XJLN
Vores Vølund Figther 1220 har nu kørt i godt 2 mdr., vi er stadig ikke helt færdig med at bygge huset så jeg har ikke haft så meget tid til at følge forbruget/indstillingerne. Jeg mener at have hørt at der ikke må være for stor temperatur differens på Brine siden er der nogen der har erfaringer med dette?
Som anlægget kører lige pt er udgangstemp. ca. -1,2C° og retur ligger på ca. 7° er det et godt forhold?
 
kla
Dit brineflow er ikke så godt.

Brineflowet er afhængig af flere ting.
1. Hastighed på cirkulationspumpe jo lavere flow jo større forskel
2. Væskemængde i slangerne evt 40 mm.
3. slangestørrelse, Længde
4. knæk på slangen, er den gravet i uden knæk?
5. hvis flere slanger, er flow ens over alle kredse (Flowmåling)

Fighter 1220 har flowhastighed på brinesiden på mellem o.25 l/sek til 0,65l/sek afhængig af model.

Temperaturforskellen på brine ind og ud bør ligge på ca 3 grader, men hvis dit hus/kompressor kalder på varme tapper kølemidlet bare den energi som det har brug for.

Det lyder som om du har et stort energibehov, er du ved at tørre betongulv med gulvvarme. man skal passe på med ikke at overtappe jorden for energi, de fleste varmepumper stopper når Brine ind er mellem -5 til -10 graders frost, og det kommer du hurtigt til med den temperaturforskel du har nu.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
OWL

Citer

Vores Vølund Figther 1220 har nu kørt i godt 2 mdr., vi er stadig ikke helt færdig med at bygge huset så jeg har ikke haft så meget tid til at følge forbruget/indstillingerne. Jeg mener at have hørt at der ikke må være for stor temperatur differens på Brine siden er der nogen der har erfaringer med dette?
Som anlægget kører lige pt er udgangstemp. ca. -1,2C° og retur ligger på ca. 7° er det et godt forhold?


Som angivet i manualen til Vølund Figther 1220 nedenunder skal temperatur-differens (delta T) på Brine-siden ligge mellem 2 og 5 grader - mest optimal er 3 grader.

Hvis temperatur-differens er for stor eller for lille kan flowet justeres på cirkulationspumpen, som normalt har tre hastigheder.

Højere hastighed/flow giver mindre temperatur-differens.

Lavere hastighed/flow giver større temperatur-differens.

Prøv at se hvilken hastighed pumpen er justeret til, og hæv om muligt hastigheden/flowet.

Følg løbende med i temperatur-differens på både Brine- og varmesiden.

Temperatur-differens på varmeanlægget skal helst ligge på cirka 7 grader.
OWL tilknyttede følgende billede:billede:
image5.jpg

Redigeret af OWL d. 10-01-2007 03:14
OWL
 
XJLN
Tak for svarene.
Huset har været lukket siden vi fik varme på for godt 2 mdr. siden så jeg skulle mene at gulvet er ved at være tørret ud sammen med resten af huset.
I starten var temperaturforskellen ca. 5C° men den er den seneste måned steget til 7-8C°, kunne smudsfilter mon være stoppet til?
Jeg vil prøve at kigge hvilken indstilling brinepumpen har når jeg kommer hjem i aften, bare den nu ikke står på 3!!
Jeg har et 260m 40mm rør i haven gravet ned i godt 1m med stor bøjningsradius således knæk undgås.
 
OWL

Citer

XJLN skrev:
Tak for svarene.
Huset har været lukket siden vi fik varme på for godt 2 mdr. siden så jeg skulle mene at gulvet er ved at være tørret ud sammen med resten af huset.
I starten var temperaturforskellen ca. 5C° men den er den seneste måned steget til 7-8C°, kunne smudsfilter mon være stoppet til?
Jeg vil prøve at kigge hvilken indstilling brinepumpen har når jeg kommer hjem i aften, bare den nu ikke står på 3!!
Jeg har et 260m 40mm rør i haven gravet ned i godt 1m med stor bøjningsradius således knæk undgås.


Et tilstoppet snavsfilter på brine-siden vil virke ligesom en drøvling (forsnævring) og forårsage et lavere flow i brinekredsen.

Dette vil forårsage et større temperatur-differens (delta T) og en lavere effektivitet (cop).

Da udetemperaturen har været nogenlunde den samme de sidste to måneder, og temperaturforskellen er øget, kunne det godt tyde på at dit snavsfilter er delvis stoppet.

Under normal drift skal snavsfiltret kun renses én gang om året, men lige efter opstart kan det være nødvendig at rense snavsfiltret en ekstra gang.

Selv om montøren under opstart af anlægget har været grundig med at skylle systemet igennem, kan der nemt være lidt snavs i slange og rør, der løsner sig efter kort tids drift.

Snavsfiltret er monteret tæt ved varmepumpen på brine ind.

Normalt er der monteret en afspærringshane på hver side af snavsfiltret, og så er det nemt at rense filtret.

Stop anlægget - afbryd for strømmen - luk begge haner - demonter snavsfilter og rengør det grundigt i vand.

Hvis der ikke er en afspærringshane på hver side af snavsfiltret, er det bedst at overlade det til en fagmand, da der er tryk i systemet, og kølevæsken vil strømme ud, og derfor kræver en eventuel påfyldning, udluftning og reetablering af trykket i akkumulatoren.

Jeg vil anbefale at du først renser snavsfiltret og derefter justerer hastigheden på cirkulationspumpen, så du opnår en temperaturforskel på de optimale 3 grader på brinesiden.
OWL tilknyttede følgende billede:billede:
snavsfilter.jpg

Redigeret af OWL d. 10-01-2007 23:34
OWL
 
ojacobsen
Hvorfor er det egentlig at man dimensionerer så tæt på grænsen hvad kollektoren angår.... det er for det meste en mindre mer-udgift at grave lidt mere slange ned (ikke som i Sverige hvor boringerne er dyre). Da vi fik vores lavet kontaktede jeg Nibe, og de anbefalede 100m mere en leverandøren gjorde (jeg ved at forudsætningerne ikke er helt ens, men Markaryd/Hillerød burde ikke være så forskellige). Da de var næsten færdige med graveriet ringede jeg til leverandøren og spurgte igen, og nævnte at op til 40m var "ikke aktiv" (de holdt hele tiden på deres). Igen sagde de at det var OK, men efter et par timer ringede de og sagde at det var en god idé at få noget mere slange ned..... lidt bekymrende.
Sidste år var den allerede nede på -2 ind i starten af december... bekymrende...
Forsøgte at få naboen til at grave lidt mere slange ned, men de ville ikke lytte.... surt, men deres problem.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
OWL

Citer

ojacobsen skrev:
Hvorfor er det egentlig at man dimensionerer så tæt på grænsen hvad kollektoren angår.... det er for det meste en mindre mer-udgift at grave lidt mere slange ned (ikke som i Sverige hvor boringerne er dyre). Da vi fik vores lavet kontaktede jeg Nibe, og de anbefalede 100m mere en leverandøren gjorde (jeg ved at forudsætningerne ikke er helt ens, men Markaryd/Hillerød burde ikke være så forskellige). Da de var næsten færdige med graveriet ringede jeg til leverandøren og spurgte igen, og nævnte at op til 40m var "ikke aktiv" (de holdt hele tiden på deres). Igen sagde de at det var OK, men efter et par timer ringede de og sagde at det var en god idé at få noget mere slange ned..... lidt bekymrende.
Sidste år var den allerede nede på -2 ind i starten af december... bekymrende...
Forsøgte at få naboen til at grave lidt mere slange ned, men de ville ikke lytte.... surt, men deres problem.


Jeg tror at dimensioneringen ligger tæt på grænsen af "økonomiske årsager" (læs sælgere)............

Ingeniørerne fra leverandøren af varmepumpen har helt sikkert beregnet længden af kollektoren for at anlægget kan levere max effekt i døgndrift uden at temperaturen på brinesiden bliver for lav.

Forudsætningerne for denne beregning er at slangerne er gravet ned i "normal jord" med en "normal fugtighed".

Hvis det er sandjord og en lavere fugtighed i jorden, kan der hentes betydelig mindre varme ud, og slangelængden må forlænges.

Jeg mener at sælgere af varmepumper her i Danmark er meget seriøse med at dimensionere anlæg efter størrelsen på hus, familiens behov og eventuelt øget behov og forbrugsmønster i fremtiden.

Erfaringer fra Sverige viser, at der er nogle "mindre seriøse" sælgere, som desværre fokuserer mest på at sælge flest anlæg.

Når kunden indhenter tilbud fra fem forskellige firmaer - så er de 3-4 tilbud veldimensionerede med en tilhørende fornuftig pris, mens et eller to af tilbudene ligger en del lavere.

De et eller to lave tilbud har typisk en kortere jordslange eller borehul og måske endda en mindre varmepumpe, mens den indeføler, der gør anlægget perfekt frarådes - alt sammen for at de kan sælge anlægget billigere end konkurrenterne.

Det er en skam at mange mennesker vælger at spare 10-15.000 kr på et anlæg, som gerne skulle holde i 20-30 år.

Når først gravemaskinen er i gang i haven, så er det let at grave nogle ekstra meter ned, og denne lille investering vil hurtig tjene sig ind ved at anlægget har en større effektivitet (COP).

Jeg tror dog at problemet med for korte slanger bliver mindre i fremtiden, da de nye behovsstyrede anlæg dimensioneres efter 100% af effektbehovetet i huset, hvorimod de nuværende on/off anlæg kun dimensioneres efter cirka 60% af topeffekten (resten er dyrt eltilskud).

Det vil sige at fremtidens behovstyrede anlæg vil have en cirka 30% længere jordslange at tappe varme fra - pånær i de 10-15 dage om året, hvor det fryser 15 grader, og anlægget skal producere max.

Det ville være rart, hvis leverandørerne lavede en tabel, der viste sammenhængen mellem slangelængde - effektivitet og økonomi.
Redigeret af OWL d. 11-01-2007 20:33
OWL
 
kla
Nu er det sådan at hver gang man skal sælge et jordvarmeanlæg er der mange spørgsmål som skal stilles, de vigtige spørgsmål er ude i haven.

med en effekt på ca 25 w pr meter slange i normal jord er der flere ting som skal gå op.

1. hvis man vælger at dimensionere slangelængde alene ud fra husets effekt kunne eksemplet se sådan ud hus 10 kW slangelængde ville så være 10.000 w / 25 w = 400 meter ved en brinetemperatur på 0 grader, varmepumpen som man køber i ovenstående tilfælde ville være en 9 kW varmepumpe, så ville regnestykket se sådan ud 9.000 w / 25 = 360 meter slange ved 0 grader, hvis jordtemperaturen er +2 vil kompressoren have en topeffekt tæt på 10 kW, og så ville det være for lidt slange med 360 meter.

når jeg sælger varmepumper som en 9 kW lægges altid 430 meter slange i normal jord, derved opnår jeg.

1. en topeffekt på slangen på 10,75 kW 17% højere end behovet ved 0 grader
2. en mere stabil brinetemperatur set over året.
3. jeg sikrer mig at jorden ikke nedkøles for hurtigt, så iskapper delvis undgås.

Balancen mellem det nødvendige behov og det nedlagte behov bør være mellem 10 - 20%. hvis man laver længere slange kan min energibesparelse blive mindre, min brinepumpe bruger også el til at arbejde, så balancen er hårfin når anlægget skal optimeres.
Redigeret af kla d. 11-01-2007 21:37
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
larslaw
Nu hvor gulvvarmedelen er optimeret (se tråd "gulvvarme") er jeg blevet opmærksom på brinekredsen.
Vores Nordtherm 312 med 500m slanger (2x250m) i våd ler har en frem/retur på 1gr./6gr. Pumpen står på 3. Der er så vidt jeg kan se ikke noget snavsfilter på brinekredsen.
Lyder det optimalt eller virker det ikke også til, at der mangler mere flow?
 
OWL

Citer

larslaw skrev:
Nu hvor gulvvarmedelen er optimeret (se tråd "gulvvarme") er jeg blevet opmærksom på brinekredsen.
Vores Nordtherm 312 med 500m slanger (2x250m) i våd ler har en frem/retur på 1gr./6gr. Pumpen står på 3. Der er så vidt jeg kan se ikke noget snavsfilter på brinekredsen.
Lyder det optimalt eller virker det ikke også til, at der mangler mere flow?


Normalt anbefaler man en en temperaturforskel (Delta T) på cirka 3 grader på brinekredsen, men mange leverandører skriver 3-4 grader i deres manual.

Hvis temperaturforskellen er højere end de 3-4 grader på brinekredsen, falder effektivitetet (COP) en smule.

Dine jordslanger ligger i vådt ler, hvilket giver en god varmeledning, og derfor har du en høj temperatur på brine ind - og dette hjælper godt til at hæve effektivieten (COP) på anlægget.

En gammel tommelfingerregel siger, at man har cirka 1 grad temperaturforskel for hver 100 m slange, når pumpen kører i højeste hastighed - dette passer præcis på dit anlæg.

Mange af temperaturfølerne har også en afvigelse på 1 grad, så alene denne usikkerhed kan bevirke at du har en temperaturforskel på 5 grader.

Er du sikker på at du ikke har et filter - det fylder næsten ingenting, og kan være pakket ind i isolering?

Hvis du ingen filter har, og din pumpe kører i højeste hastighed, er der ikke umiddelbart noget du kan gøre, og jeg mener ikke at du skal bekymre dig mere om dette, men derimod glæde deig over at dit anlæg henter en masse "næsten gratis" varme ind fra haven. Smile
OWL
 
larslaw
Det var rart at høre, tak for svaret.
 
XJLN
Hej igen

Så fik jeg renset snavsfiltret som var helt lukket, det hjalp på temp. diff. nu ligger den på 3-4C° med pumpen på trin 3.

Mange tak for hjælpen
 
TP
Nu har jeg af denne tråd erfaret at delta T på brinen er optimal ved 3 grader. Vores anlæg er med genvindingsvarmeveksler over brinen, således at brinen krydses med den udsugede stueluft og herved opvarmes ca. 2-2,5 grad inden den møder varmepumpen.

Sådan her ser det ud lige nu med en udetemp på 2 grader.
Brine ind: 1,7 gr.
Brine efter vv: 4,0 gr
Brine ud: -0,1 gr.

De 7 kompaktkollektorer er gravet 3 meter ned i vådt klæsand (Haven ligger 10 m fra byens gadekær). Brinepumpen står på 2. Der er jo ikke en delta T på 3 gr. mellem ind og ud. Til gengæld er den på 4 gr. før og efter varmepumpen. Er dette optimalt ?
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
ojacobsen

Citer

De 7 kompaktkollektorer er gravet 3 meter ned i vådt klæsand (Haven ligger 10 m fra byens gadekær). Brinepumpen står på 2. Der er jo ikke en delta T på 3 gr. mellem ind og ud. Til gengæld er den på 4 gr. før og efter varmepumpen. Er dette optimalt ?

Hvis der er 4 gr. over pumpen, så syntes jeg at det er ganske pænt, skal du have mindre, så har du muligheden for at skrue yderligere op for cirkulationspumpen, men jeg tvivler på at der kommer andet ud af det end en større el-regning.

Var det ikke et djævelskab at få gravet kompektkollektorerne ned?
Jag tror at jeg har for lidt jordslange, så en enkelt kompaktkollektor i serie har været på tegnebrættet.


Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
TP
Hej OJ tak for dit svar. Jeg er enig med dig i at det nok ikke kan betale sig at skrue op for pumpen. Mht. kompaktkollektorerne så lød det jo meget nemt at grave et 12 m langt hul 3 m ned. Det er det sikkert også hvis man har lerjord, men hvis det er vådt sand som vi har så er det et helvede. Hullet endte med at blive 5 m bredt da det blev ved med at styrte sammen. Det tog 2 lange dage, men det er heldigvis fortid nu. Det kan lade sig gøre selv under vanskelige forhold.Grin
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,231,185 Unikke besøg
XHTML CSS