HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sorte rør
johnia
Lige et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.

Hvorfor må man ikke bruge "sorte rør" på brinesiden?

Og hvorfor skal man bruge 50mm pex rør fra anlægget og ud til brønden, når anlæggets brine ud og indgangsrør er 28mm?
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl
 
Sydkoel
I princippet er der vel ikke noget i vejen for at bruge sorte rør, men man skal være opmærksom på at kondens, kan æde rørene i løbet af meget kort tid. Galvaniserede rør er derimod fy fy, hvis man bruger glyckol på anlægget.

Rørstørrelserne er udelukkende for at få volumen og areal !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
johnia
Tak for et sagligt svar. Kunne heller ikke lige forstå en vvs mand´s udtalelser vedrørende et tilbud, selvom han var anbefalet af Vølund. Så det var ikke lige ham der fik tilbuddet Smile
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl
 
no100
hej
der er ingen god grund til at bruge sorte rør,udover tæring er der langt støre modstan i sorte rør.
brug rustfri eller kobberrør vis det ikke kan være pprør. de har stort set samme modstan/ruhed, indmaden i varmepumpen er ogser i rustfri eller kobber mig bekent (brimesiden).
m.v.h. eli
 
Sydkoel
På lukkede systemer, såsom varme eller brinesiden, vil kobber være at foretrække rent økonomisk.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
johnia
Har brugt 5/4" sorte rør og behandlet rørene med 3 x textyl, og derefter isoleret rørene. Den eneste grund vi brugte sorte rør var prisen. Da jeg kunne få meget favorable priser på disse rør & fittings.
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl
 
wernerfire
Hej "Begynder".

Jeg har selv været begynder - og har også "betalt" for det, fordi jeg "vidste bedre" end eksperten.

Det er altid dyrt at vove sig ud i eget hus, og man har tit lyst til at spare - for at få pengene til at række til det hele. Men een ting, man ikke må spare på er rør og rørsystemer.
Brug kun godkendte rørmaterialer - sorte rør er ikke godkendt materiale, når det bruges på Brine siden. Dette er et godt råd - skulle der på et tidspunkt ske en skade, og du har brugt ikke-godkendt materiale, dækker forsikingen ikke - og det kan gå hen og blive meget dyrere, end havde du gjort det rigtigt fra starten.

Rørstørelserne er grundet det storre flow fra anlæget - rørdimensionen skal derfor være tilstrækkelig stor.

Held og lykke med det hele :-)




[url=http://www.fyringsolie.net/]fyringsolie[/url], [url=http://www.typehuse.org/]typehuse[/url],[url=http://www.xn--trpiller-k0a.org/]træpiller[/url]
 
Sydkoel

Citer

Ninna skrev:
Brug kun godkendte rørmaterialer - sorte rør er ikke godkendt materiale, når det bruges på Brine siden


Og hvor står det så skrevet at sorte rør ikke er godkendte på brinesiden ?
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
wernerfire
Hej "Sydkoel",

Som svar på "sorte rør som ikke godkendt materiale".

Jeg fandt det i en brugervejledning hos "Vølund Varmeteknik".
Klik venligst på nedenstående link.
Jeg modtager gerne kommentarer.

[url]http://www.volundvt.dk/upload/Volund/Quickguide/F1245%20Guide.pdf[/url]

Ninna
Redigeret af wernerfire d. 03-03-2010 10:22
[url=http://www.fyringsolie.net/]fyringsolie[/url], [url=http://www.typehuse.org/]typehuse[/url],[url=http://www.xn--trpiller-k0a.org/]træpiller[/url]
 
Sydkoel
Det må så være IVT der ikke godkender brugen af sorte rør på deres anlæg, og man skal selvfølgelig altid efterkomme leverandørens anvisninger.

Der står ingen steder i lovgivningen at man ikke må anvende sorte rør.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
Jeg mindes ikke at have set man ikke tillader der, men det er tosset at bruge rørgevind på kuldesiden. Efter en vinter som i år, kan is kun dårligt undgås. Og ved skruefitting og gevind har vi tidligere oplevet frostsprængninger - godt nok mest på messing. Men hvorfor overhovedet anvende et ringe produkt, når der findes klemfittings i kobber. Det er særdeles nemt, hurtigt og pænt. Det koster lidt på stumperne, men sparer på timelønsomkostningerne.

Du bruger da også klemfittings Sydkøl? Mener jeg at have set!

Sorte rør er fortid, og har større ruhed end CU = større væsketryktab.. Det er langt mere bøvlet at isolere ordentligt. Det er noget gyseligt bøvl at trække armaflex på sorte rør.

Så vores klare anbefaling er kobber. Loddet hvis man lyster det, eller klemt.


 
Sydkoel

Citer

Du bruger da også klemfittings Sydkøl? Mener jeg at have set!


Jo da... ville for alt i verden ikke undvære mit pressværktøj !!!

Nogle af de anlæg jeg servicerer (fra 1980), er lavet med sorte rør !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
LOLSmile

Vi har nogle gamle svende hvor der er galv. rør og glykol (ren dødssynd).

Du drømmer ikke om hvor meget sukker der kan skylles ud af sådanne anlæg.
 
icycellar
nogen der har erfaringer med alu pex type mepla ?? nogen problemer her ? selvfølgelig press fittings i mess.
kølemontør
 
hamselv
Ja, frostsprængninger på brineside.

Brug pres eller lodning, det er min anbefaling.
 
icycellar
mepla er pressfittings. AO + Solar finder ikke problemer i at bruge mepla pressfitting. er de forkert på den ?
kølemontør
 
hamselv
Hvis du isolerer ordentligt burde det ikke være et problem (udover at mepla er grimt.

Vi foretrækker Geberit pres. Der har vi til dato ikke oplevet noget der har drillet.

Til gengæld kan jeg oplyse dig at AO og Solar har væsentlige problemer med deres anbefaling af udluftning og ekspansion på brinesiden. Der optræder ikke sjældent fejl. Lur i den sammenhæng på IVT's metodik.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,273 Unikke besøg
XHTML CSS