HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
dyrt eksisterende gulvvarmeanlæg i sommerhus - ny varmepumpe i stedet?
jln
Er der nogen, der kan komme med et godt råd?

I vores sommerhus på 56 kvadratmeter og loft til kip, der er 3 år gammelt og velisoleret, har vi et vandbåren gulvvarmeanlæg, der drives af El og styres af Danfoss automatik. Driftsudgifterne er meget store - fra 1. oktober 2009 til 18. februar 2010 er der brugt 2.817 kwh selv om temperaturen har været nedsænket til 10 grader og vi kun har været her nogle få dage om måneden. Det beregnede forbrug for 2009-2010 er 5.752 kwh. Vi er dog meget tilfredse med den komfort der er med vores gulvvarmeanlæg.

Vi undrer os over om anlægget der er drevet med Danfoss automatik ikke er rigtigt indreguleret og om driftsudgifterne kunne nedsættes, hvis det lykkedes.

Hvis vi vil have noget billigere og stadig et godt system, vil I så anbefale e en luft til luft varmepumpe (siden det er et sommerhus) eller måske det dyrere luft til vand for at udnytte de grundinvesteringer der er foretaget ved at der er allerede er etableret vandbåren gulvvarme under hele huset?
En sælger ville sælge et Sanyo eller Danfoss luft til vand anlæg for 85.000 (incl. installation) - han sagde at huset ville tage skade, hvis vi ved siden af det billigere luft til luft varmepumpe brugte vores eksisterende gulvanlæg en til to gange om året.

Vi er bekymrede over om det at bruge et gulvvarmeanlæg i et sommerhus altid vil være uforholdsmæssigt dyrt på grund af den træghed der er med vand.

Hvis vi går over til luft til luft, vil vi have lyst til stadig at bruge vores eksisterende gulvvarmeanlæg, når vi er i sommerhuset gennem længere tid - for komfortens skyld.

Hvilket mærke vil I anbefale ?

Håber på gode råd
Jørgen
jln@mail.dk
 
k_madsen
Hvis jeg havde et vand båret gulvvarme anlæg ville jeg nok vælge en luft /vand varme pumpe.
Smile
 
jln

Citer

k_madsen skrev:
Hvis jeg havde et vand båret gulvvarme anlæg ville jeg nok vælge en luft /vand varme pumpe.
Smile


Hej - ja vi er også fristet, men det er jo meget dyrere end luft til luft
Er der nogle der har et bud på prisen for luft til vand, når vi i forvejen har et Danfoss styret vandbåren gulvvarme system med shunt, cirkulationspumper og varmeveksler?
Jørgen
 
Sydkoel
Der findes nogle billige anlæg med en lille veksler og styring til omkring 12 - 16.000 kr.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
jln

Citer

Sydkoel skrev:
Der findes nogle billige anlæg med en lille veksler og styring til omkring 12 - 16.000 kr.

Hej
Vi har ellers lige besluttet os for Daikin Design luft til luft - den har vi fået tilbudt for 15000 incl. sms modul og montering.
Er der ikke et fornuftigt valg til et sommerhus?
Hvis luft til vand, så skal vi jo kassere vores nuværende kombinationsvarmtvandsbeholder og have en særskilt varmtvandsbeholder.
Hvda er det for mærker / anlæg luft til vand man kan få for 12.000-16.000 kr eller bare til en rimelig pris i nærheden af 20.000 kr?
Vh Jørgen
 
Sydkoel
Hvor stort er sommerhuset ??

Eller endnu bedre, kender i varmetabet pr/kvm i huset ?

Daikins Design model leveres kun i en størrelse 3,5 kw nominel effekt.

15000 lyder meget billigt for en Daikin UX1 inkl. montering...Bare vær sikker på at den er distribueret gennem BKF-klima så i ikke får noget bøvl med eventuelle garantisager.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
jln

Citer

Sydkoel skrev:
Hvor stort er sommerhuset ??

Eller endnu bedre, kender i varmetabet pr/kvm i huset ?

Daikins Design model leveres kun i en størrelse 3,5 kw nominel effekt.

15000 lyder meget billigt for en Daikin UX1 inkl. montering...Bare vær sikker på at den er distribueret gennem BKF-klima så i ikke får noget bøvl med eventuelle garantisager.


Sommerhuset er 56 kvadratmeter med kip til loft - hems i det halve af huset
varmetabet kender jeg desværre ikke - men vores eksisterende vandbårne gulvvarme styret af Danfoss elektronik er dyrt i drift ca 5.700 kwh årligt og fra 1.10.09 til 18.2.10 et forbrug på 2.817 kwh

mvh Jørgen
 
Sommerhuslars
Jeg ved ikke, om det giver nogen mening som sammenligning, men jeg har et sommerhus på 62 m2 fra 1992 (10 cm glasuld på loftet og i væggene) og en Panasonic NE7 varmepumpe (som jeg ikke er helt tilfreds med). I perioden 01.10.09-21.02.10 har vi (2 voksne og 2 børn) været i huset 1 uge i starten af november, 12 dage til jul og igen 1 uge i vinterferien, hvor vi prøver at holde ca. 21 gr. I de perioder, huset har stået tomt, har varmepumpen kørt 16 gr. (hvad den ikke helt klarer, idet laveste målte temperatur var 8,5 gr.). Vores forbrug fra 1.10. til 21.2. har været 1668 kWh + ca. 20 kg træbriketter til at få temperaturen i huset op (det kan varmepumpen ikke klareSad). Men forbruget har været højere i år end de foregående to vintre, vi har haft varmepumpen (1453 kWh i samme periode 2008-09) - men det er vel naturligt nok ...
Redigeret af Sommerhuslars d. 23-02-2010 14:49
 
Sydkoel
Hvis pumpen er en størrelse 7 betyder det 7000BTU køl, det svarer til ca. 2,5 kw nominel varme.
Hvis dit varmetab er omkring 50watt pr. kvm. (hvilket slet ikke er utænkeligt i et sommerhus) er dit varmebehov på 3,1 kw.
Man må endelig ikke lade sig forblænde af at der skrives fra 0,6-4.,0 kw varme.. Den nominelle effekt på din pumpe skal være lagt ud for dit varmetab, i dit tilfælde har du brug for min. 3,5kw nominel varme (9000BTU).
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Sommerhuslars
Nu er det ikke fordi, jeg vil "stjæle" tråden, egentlig ville jeg blot give et sammenligningsgrundlag med et mådeligt isoleret sommerhus og en underdimensioneret varmepumpe.
Men du har da ret, Sydkøl ... men det var jo derfor jeg købte en mærkevare hos en autoriseret forhandler Smile og havde en energikonsulent ude for at besigtige forholdene!
Men i dag ville jeg da også have valgt en kraftigere model ... men når først den er blevet hjulpet igang, så går det da nogenlunde!

Hilsen

Lars
Redigeret af Sommerhuslars d. 23-02-2010 19:31
 
pld
Hej alle !

Også i denne situation kan jeg anbefale et anlæg som mit. Et fantastisk godt, driftssikkert og ikke mindst - billigt anlæg. Nu er det måske ikke på tilbud mere, men for 2,5 år siden fik jeg det for 3895 hos HN. ( Så er det her der "smiles", men gør bare det. )
Jeg kører pt. med 10 grader,bruger huset hver weekend, og 6 timer før ankomst ændrer jeg til ca 20 grader via telefon.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,238,630 Unikke besøg
XHTML CSS