HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
energifanger med jordvarmelager
woebbe jordvarme siden 1985
Skal det dermed forstås sådan at det er spild at sætte en 300 litere tank på og at det ville være ligeså godt bare at akumulere varmen fra solpanelerne direkte i jorden gennem brinen ???

en 300 liters akumuleringstank koster vel omkring 5000,-
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Joachim Gyldner
Plænen er der jo i forevejen og en 300l tank fylder jo også en smule.
Nu ved jeg ikke præsis hvor meget varme man kan trække på en energi/solfanger men det siges at en god solfanger kan levere 450-500 KWh pr år, men det må være på de gode dage der er noget at komme efter,og hvad nytter det når der ikke noget væseltig varmetab på huset de dage.
En vinter dag ville den kunne hæve vandet til 25C og det ville ikke give det store at game varmen i en tank.
Så er det at man mener at kunne gøre et større tiltag ved at holde plænen mere varmepumpe vendlig.
Når der varmes på en kold plæne ville der være et større delta, denne ville mindskes ved akkumulering i en tank og tilsvarende faldende ydelsen. Ved brug af plænen har du ikke de samme begrænsninger.
I de tilfælde hvor slange længderne er til den smalle side kan der self. kompanseres for dette men en sol/energifanger.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
no100
Hej
Der er ingen tvivl, skal man lager varme fra time til time eller døgn til døgn, skal man bruge jordslangen.
Praktisk erfaring viser at varmen er ca.10 dage om at nå en meter væk, i fast masse som jord.
Da der træges langt mere varme ud en der tilføres fra solfanger eller energifanger i vinder perioden vil der ikke være noget spild.Wink
Man skal også huske at når man lager varme i jord så spredes varmen ligeligt i alle retninger, derfor ser det ikke ud af meget når man lager i jord.
Jeg kan også lige kort fortælle om solens indstrålings i min jord sidste sommer uden aktiv varmelagring, fra den 25-07-10 og 16 dage frem lå temp. I 1m. dybde på 17c. i samme periode steg temp. I 2m. dybde fra 14,0c. til 14,5c.
”DMI. Oplyser 80 Solskins timer og en Middel temp. 18,3c. i døgnet, dagens middel temp. 22,15c.”
som det ses stormer temp. Ikke der ud af selv om der er rigeligt med varme.

Solvarme: på nettet er mange anlægs års virknings grad pr. m2. ofenliggjort. De bedste jeg har set ligger på 300 Kwh. pr. m2. effektivt pr. år, tallene stammer fra større bebyggelse med fælles varme.
Hilsen no100.Smile
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
pmp

Citer

Joachim Gyldner skrev:

...............for at undgå en fryssning, da is fungere fremragende som isolering. Når forst der er dannet is er skaden sket og man kan forvendte en kold brine tros en bedring af vejret.
Hvor mange har ikke haft en kold brine langt ud på foråret/sommer efter at plænen har været forvandlet til en regulær isbank!
Og det er der yderst ringe økonomi i

Hvis man ville gemme varmen i en tank må man leve men en begrænsning af tankens kapasitet, 300L brine af 20c ville ikke holde særligt længe, skal nok regne på det senere i dag.


Flydende vand leder bedre varme end is, ingen tvivl om det, men forskellen er ikke så stor på jord. Det der sker når man køler på jorden er, at man udnytter fryseenergien i vandet/fugtigheden i jorden. Fryseenergien i vand = en afkøling på 80 gr. Når først de "80 gr"er trukket ud af fugten, så går det hastigt nedad. Det er det punkt man helst ikke skal over. Om der så er et tyndt lag "is" omkring slangen er ikke så afgørende.
Når det bliver forår skal den del af fryseenergien, der har været trukket ud, naturligvis tilbage til jorden, før jordtemperaturen stiger, uanset om der er is eller ej. Det er derfor der er stor forskel på, hvordnår stigningen sker hos os med jordvarme.
Iøvrigt er jeg enig med dig.
Redigeret af pmp d. 31-05-2011 03:23
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Så er det helt store spørgsmål jo hvad der bedst kan betale sig; "rigeligt " med jordvarmeslange eller solvarmeunit på jordvarmeanlægget eller begge dele ???????

Vedr det no100 skrev om at jordtemp. i 1m eters dybde lå på 17 grader mens den kun lå på 14,5 grader i 2 meters dybde, så må jordtemperaturen vel være højere og mere stabil vinteren igennem i 2 meters dybde end i 1 meter, det kan jo som i sidste vinter godt fryse i 1 m dybde.

varmelagring må vel derfor også være bedre i 2 m dybde???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Joachim Gyldner
PMP Ok, kan godt fange din pointe.
Is eller ej så er konceptet det samme, at undgå en kold brine og holde den så varm så muligt ;)

Wobbe, Det er væld et spørgsmål om man har plads til rigeligt slange længde? Jeg behøver ikke tvivle mange sekunder på om det ville være en god indvistering, når haven er gravet halvt om og arbejdet er igang er 100m extra slange ikke nogen uoverkommelig affære.
Det vil uden tvivl give økonomisk belønning med solfangeren, det er konstateret.
Mht til varmeakkumulering er det vist lige tidligt nok at kunne få endeligt svar på noget, mig bekendt et der ikke lavet nogen konklusion på de igangværende forsøg rundt omkring i landet?
Redigeret af Joachim Gyldner d. 31-05-2011 21:06
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det der nok er sket hos mig i denne og forrige vinter er at jeg med brine temperaturer på minus 6,5 grader har trukket mere fryseenergi ud af jorden end "godt " er, hvilket vel er som følge af at jeg har for lidt slange.

I forbindelse med debatten her overvejer jeg meget om jeg skal lægge 200-250 meter mere slange ned.
Jeg skal give 1000,kr for gravemaskine og 200 m slange kan jeg købe for ca 2000,-, så det er jo ikke den helt store investering.

Jeg er nu meget i tvivl om jeg skal grave det extra slange ned i 1 mteres dybde eller lægge det på samme måde som en del af min eksisterende slange der ligger i 2 lag i samme rende , nederste i 1,.9 m og øverste i ca 0,9 meter.
min egen vurdering er at det bedste vil være 2 lag slange i samme rende hvis jeg samtidig får på monteret solvarmeunit , mens nedgravning af extra slange i 1m dybde nok vil være bedst hvis jeg ikke montere solvarmeunit.
Lyder det helt ved siden af ?????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
no100
Hej woebber

Jeg er nysgerrig, slangen der ligger over/under hvor dan er den forbundet? Pumper du frem i den øverste og retur til VP. i den nederste slangestreng.
Og så til det med jordvarme, de måleresultater af mine er fra jord der ikke er påvirket af andet en natur, og fra mine målinger kan jeg se at temp. I mitten af november er ens i 1-2-3m. dybde, nemlig 11c. og 1 måned senere er temp. 1m. = 7c.Cool 2m. = 9c. Cool3m. = 10c. jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom på at dette er min jord og vis man målte et andet sted i Danmark vil man kunde opleve nogen forskel.

dine spørsmål.
”så må jordtemperaturen vel være højere og mere stabil vinteren igennem i 2 meters dybde end i 1 meter”
Ja men kulden er også mere stabil vis man har fået brugt al varmen!

”varmelagring må vel derfor også være bedre i 2 m dybde???”
Ja uden tvivl vis jorden egner sig.

Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej no100,

Jeg har 3 kredse jordvarmeslanger på min varmepumpe.

1. kreds er 160 meter, ca 30 meter af denne ligger under en senere opført tilbygning og er isoleret fra med rørskåle. dvs 130 meter effektiv.

2 og 3 kreds er 100meter hver, de ligger i samme rende, den ene i ca 1,9meters dybde med ca 1meters jord oven over, hvor den anden slange så ligger, dvs i ca 0,9meters dybde.

alle 3 kredse er samlet på fordelerrør med flowmålere i samlebrønd og der er ens flow i alle kredse. (justeres med flowmålerene)

ovenstående fungerede fint da jeg for ca 1,5 år siden havde mit gl 4kwh anlæg, da kom brinetemperaturen aldrig under 0 grader.

ned til minus 6,5 grader med mit nuværende 8 kwh tror jeg viser at jeg nu har for lidt slange på i forhold til varmepumpens ydelse og at den bedste løsning formegentlig er at lægge mere slange ned, hvilket jeg vil gøre ved at forlænge de 2 kredse der ligger i samme rende med ca 125 meter hver. (ialt 250 meters forlængelse)
det vil give en samlet slangelængde på ca 580 meter og det må vel være nok.

Jeg havde tænkt mig at måle temperaturen i jorden i 1,2,3 meters dybde ind over vinteren, disse målinger har du jo lavet og ud fra dine resultater vælger jeg at konkludere at slange lagt i 2 lag er en udmærket løsning bare man lægger rigeligt slange ned. som du jo selv skriver så vil jordtemperaturen i 2 meters dybde være højere ind over vinteren end i 1 meters dybde, men hvis man har for lidt slange vil man nok få under afkølet jorden i 2 meters dybde så meget at det vil være svært at få den opvarmet nok ind over sommeren med mindre man sætter en solfanger på og hjælper til.

ved at lægge slangerne i samme rende ødelægges der også mindre i haven ved gravearbejdet.

i Winknæste uge får jeg tilbud på solvarmeunit som jeg så vil vurdere lidt på. du kan se den på www.urhøj.dk under solvarme, den hedder solvarmeunit til fighter 1245.

kommentarer til solvarmeunitten fra urhøj modtages gerne.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
no100
Hej woebber
Jeg er nysgerrig, slangen der ligger over/under hvor dan er den forbundet? Pumper du frem i den øverste og retur til VP. i den nederste slangestreng.

Jeg har været inde og se på den der solvarmeunit, Den er svær at bedømme ud fra det materiale.
Men en ting er sikkert den må ikke lukke vand der er varmer en 45c ned i din brine kreds, PE. Slangens materiale smelter ved 60c. og den kan blive utæt ved 50-55c.

Med hensyn til jord slange, hvis mit varmelager ikke kan klare behovet vil jeg udvide med en kreds hvor de ligger over hinanden lige som dine, til varmelagring med slange må det være den bedste måde og så er det vel nemt at lave. Ved at have slangen så dybt kommer den varme man lager også længer ned. Ved mit varmelager har jeg målt en stigning 2m. under lageret på 0,7c. I år.
Lige nu hvor klokken er 00,30 køre min energifanger stadig, men det er også første nat den har kørt så længe. Grin


Hilsen no100.Smile
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej no100,

Det er flot at din energifanger stadig kan hente noget kl 00,30.

Hvis du på et tidspunkt vælger at lægge mere slange ned i 2 lag ligesom jeg, så tror jeg at det bedste vil være kun at køre energifangeren på den nederste slange (i 2m dybde), da det formegentlig vil være bedre at lagre varmen i 2m dybde end i 0,9.

Jeg hvvde i dag besøg af firmaet urhøj som laver den omtalte solunit til fighter1245, han fortalte at solunitten ikke på noget tidspunkt lukker feks 50 grader varmt vand i brinekredsen, det vil altid blive afkølet til en væsentlig lavere temperatur pga jordens meget lavere temperatur.

Umiddelbart virker det snedigt nok, solunitten har varmt brugsvand som 1 priotet, gulvvarmen som 2. priotet og brinen som 3. priotet.
man kan selv vælge ved hvilke temperaturer den skal starte og stoppe / vælge 1,2,3 prioritet i forhold til hinanden.

der skal bruges 2 stk solfangere. som vil ligge helt optimalt da jeg har en stor tagflade der ligger stik syd.

prisen incl montering lå på ca 35000,00 incl moms.

Så er det meget store spørgsmål jo hvad det er realistisk at jeg kan spare om året i kwh, umiddelbart er jeg bange for et installationsprisen er for høj i forholdt til mit årsforbrug på godt 5000kwh, men nu kan man jo få et skattefradrag på 15000,- pr person for håndværkerudgifter så det kunne måske hjælpe på det.???

men er der nogen der har et bud på hvor meget der kan spares om året vil jeg gerne høre det???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
no100
Hej woebber
”det vil altid blive afkølet til en væsentlig lavere temperatur pga. jordens meget lavere temperatur.”
Det er rigtigt, men hvad med de første m. slange der ikke er i jord?

Det er lige gået op for mig at din slange ligger med en kreds i 1,9m. og en i 0,9m. jeg troede at slange gik frem og tilbage i samme rende. Jeg vil lægge slangen i samme rende hvis jeg får behov for en jordslange, mine temp. Målinger viser at denne måde sammen med varme lagring vil være det mest optimale.

Mht. til varmeakkumulering!
Der er faktisk en rapport fra 198o der viser at man kan varmeakkumulere, man kom frem til at energifangeren ikke var optimal og man derfor brugte for meget El. men varmeakkumulere det kunne man, d.06-01-81 i 4,5m. dybde 12c.

Mit anlæg: de sidste 24 t. er det blevet til 74 Kw. Det har været regn og gråvejr, det kunde havde været sjovt at sammenline hvis jeg hade måler på solfangeren men det er desværre ikke muligt lige nu. Så jeg må møjes med at sammen line med målingerne fra ”sunwell”.

Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej no 100,

Vedr de" første meter slange der ikke er i jord"

solunitten fungere ved at solpanelets varme kører i et lukket systen og overføre varmen gennem en varmeveksler til brinen, de første par meter er rustfrit stål og jeg tror også at varmeoverførslen hurtigt vil stabilisere sig på et lavt niveau pga den altid lave brinetemperatur. men jeg er ikke helt sikker.

Det er spørgsmålet om det er økonomosk fornuftigt for mig at investere i solunitten, mit lave forbrug taget i betragtning. ved du noget om hvor mange % en solfanger/energifanger normalt vil kunne reducere energiforbruget?? jeg vil sjusse mig til max 20 - 25 % ??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
no100
Hej woebbe
ved du noget om hvor mange % en solfanger/energifanger normalt vil kunne reducere energiforbruget??

desværre ikke rigtigt i nu, de fleste der har lageret varme i jord har enten brugt slange i 1m. dybde eller også har de brugt dybe boringer.
Ved brug at slange i 1m. er der et for stort tab til jord overfladen .
Ved brug af dybe boringer vil grundvandet transportere meget varme væk.
Skal man lager varme, skal man efter min mening have et lag temp. Stabilt jord.= homogen jordmasse uden porre der er større en 30 µm.Smile
Ved solarVentis system opnår man en temp. Stigning på ca. 5c. som giver en forbedring på cop. med 1som igen svare til en forbedring på 20-25 % deres oplysningre. Det er efter min vurdering! kort tids lagring og direkte kørsel på energifangeren.

hvis der er 4m2. solfanger du har i tankerne skal du tage det for det varme brugsvands skyld, og glemme alt om varmelagring, til SUNWELL brønden brugte han 24m2.solfanger og jeg bruger 24m2. energifanger og det ser ud til at jeg slår solfangernes ydeevne. men ind til nu er jordlageret kun 1c. over sidste års temp. Uden lagring

Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
woebbe jordvarme siden 1985
jeg kom også frem til at solunitten måske nok er mest effektiv til at lave varmt brugsvand, spørgsmålet er hvor stor en del af året den kan varme mit hus op, jeg mener at jeg kører med en fremløbstemperatur på gulvvarme på ca 30 grader ved en udetemperatur på + 3 grader.

Hvis den hovedsagelig kun kan varme mit brugsvand op er investeringen på ca 35000,00 nok alt for høj, min udgift til varmtvand ligger på ca 85 - 90 kwh om måneden i gennemsnit ind over sommeren så det vil da tage mang år at få tjent investeringen hjem.

firmaet saboflex laver noget de kalder combi varme (jordvarme combineret med solvarme, de siger at deres anlæg (som virker meget som solunitten fra urhøj) reducere el udgiften på varmepumpen med op til 38%, men.......,,,,

spørgsmålet er om ikke det du har fat i er bedre , fordi er der noget vi har i danmark så er det regn og vind og ofte om vinteren enda temperaturer over 0 grader og det er jo guf for en energifanger

hilsen woebbe
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
no100
Jeg har fået et spørgsmål
Energifangeren skal de stå frit, den skal have rigeligt med luft men det er ikke det samme som at den skal stå ude på et åbent areal. En varm brise og en kold vind, er det mon det samme. Jeg vil sige ja, det kan det godt være, forskellen er luftens hastighed.
Jeg har bygget 2 energifanger og det første er lavet som et ”plankeværk” bildel . det står delvist frit og er et forstudie til min anden energifanger.
Energifanger 2 er bygget som pladesolfanger i opbygning med lodrette rør, den står en meter fra et levende hegn af træer og på den anden side er det meningen at jeg skal lave drivhus vægen, mår det er færdigt vil energifangeren være en krydsning mellem en solvæg og en energifanger.
en dag med sol og en ude temp. På ca. 12 c. Har den lagt 18 KWH i jorden,
hilsen no100.Smile
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
no100
Så nåde jeg frem til Min års cop. på anlæg 2. den er på 3,4 og med gode mulighed for forbedring.
no100. Grin
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Varmeihuset
Hvordan forsætter historien efter d. 01-04-2012 21:44 ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
HVAD HAR DU AF FREMLØBS TEMPERATURER I DINE RADIATORER ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
Nu er tråden jo 5,5 år gammel, så brugeren kan jo have glemt alt, inkl Heatpump, imellemtiden. Og han hører det nok heller ikke selvom du råber.

Men jeg kan da underholde den interesserede læser med mit elforbrug for 2017.
3300 kWh. Lys, varme, ventilation. Alt inkl. Slå den.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,148,700 Unikke besøg
XHTML CSS