HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Installation af jordvarmepumpe
Ajustar
Jeg har været en meget flittig gæst her på forummet. Det har givet mig et overordnet billed af, hvordan en jordvarmepumpe kan installeres uden brug af pumpeshunt til gulvvarme.
Nu har jeg så fået skruet mit anlæg sammen (Bosch EHP 6KW LW/M). Det er gjort af den VVSèr som har lavet resten af vandinstallationen i mit hus.Jeg har vedhæftet en fil, som indeholder installationsskitse med diverse forklaringer.
Har valgt at bruge en buffertank på 120 liter(Bosch) med 4 tilslutningsmuligheder. Har som sagt valgt at undlade pumpeshunt på fordelerdelen til gulvvarmen(Beton), som er ca. 135 kvm. Derudover har jeg et let gulv på ca. 16 kvm (TRÆGULV).
Det som jeg selvfølgelig gerne vil undgå, er en cirkulationspumpe på varmekredsen, på vedhæftede skitse er denne pumpe betegnet P1.
Vedlægger også en fil med installationsvejledning af buffertanken.
Ajustar tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
Ajustar
Her kommer så installationsvejledningen af buffertanken.

Ajustar
Ajustar tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
hamselv
Hvis du vil undvære P 1, skal bufferen i serie på returen og du skal kun bruge P2. Ulempen er at vandflowet frygtelig gerne skal være rimelig konstant over veksleren. Vi har prøvet det, men der har ikke for meget flow på P2. Brug istedet en WILO Pico som P1. Monter en justerbar kontra mellem buffer og VP. Put GT1 føleren i M2 lommen. Kør kun med P2 med kompressor. Så sparer du en masse drifttimer på P2 pumpen, og den er ikke speciel energieffektiv. Det er Wilo Pico til gengæld.

Juster kontraen sådan at der ingen flow er ved stilstand. Og GT8/GT9 ligger mellem 5 og 10 grader. Antagelig kan du skrue GT 2 ned på trin I eller trin II (afhængig af delta T ved varmtvandsproduktion).
 
Ajustar
Tak til HamSelv for det fine svar. Mit anlæg er "skruet" sammen som vist på tegningen, så du mener jeg bare skal sætte en VILO PICO pumpe ind på gulvvarmekredsen, lige før fordelerrørene, samt en kontraventil mellem buffertank og varmepumpe - kan du præcicerer hvor kontraventilen skal sidde, så jeg kan vidergive det til min VVSér. Der er jo både fremløb og returløb mellem buffertank og varmepumpe.

På forhånd tak

Ajustar
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,336 Unikke besøg
XHTML CSS