HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Afstand mellem jordslanger ?
flkr
En jordvarmeinstalatør har foreslået mig at få nedlagt Ø 25 mm jordvarmeslanger, i alt 500 meter i 5 strenge. Oplægget er at disse slanger må lægges med en indbyrdes afstand på 60 cm, hvilket vil løse problemet jeg har med grundareal og jordvarme. Er der nogen der har erfaring i om dette er korrekt?
 
hamselv
Det eksperiment har jeg aldrig prøvet, og vil også nødigt.

Mangler vi plads, negraver vi istedet f. eks. det halve slange i 1,8 meters dybde og nedpløjer resten ovenpå. Det koster lidt ekstra, men nok ikke meget anderledes end brønd, manifold, flowmålere mv.

Hvilken størrelse varmepumpe taler vi om?
 
hamselv
Førforbrug ?




 
hamselv
Jvf ældre "jordvarmebøger" kører du hårdere på jorden. Og fordi du anvender mindre slange kan du lave mindre bukke-radier. Men har du ikke fornødent areal, vil du belaste jorden hårdere, med deraf følgende risici for frysning.

Nedgravning til et veldimensioneret anlæg d.d. viste en is-skal på 1 cm på slangen. Dette er fuldt acceptabel.

Mit eget anlæg er gået til + 0,6 ind fra jorden de sidste par dage.
 
flkr
Det drejer sig om en Stiebel Eltron WPC 10. Vi har i dag oliefyr, og bruger cirka 2200 liter olie pr. år
 
hamselv
Der mangler da vist lidt oplysninger.

2200 liter, selv afbrændt i en rigtig god kedel, peger på noget mindre end en 10 kW VP. For vort vedkommende em 6'er. Eller måske en 7'er, hvis man vil være sikker på hurtig brugsvand. Og til de to kunne 3 eller 400 meter i almindelig jord være anbefalelsesværdig, med mindre vi snakker sand.

Jeg gad godt se den størrelsesberegning!
 
hamselv
Faktisk peger mit program på dimensionerende varmetab lavere end 6 kW. Måske ville jeg alligevej foreslå vores 7'er. Den er noget kvikkere på brugsvandet, hvis der bruges meget af det..
 
hamselv
Husk parallelkoblet buffer, hvis varmepumpen er rigelig i dimensionering. Ellers bliver der for mange start/stop.
 
flkr
Hus på 154 m2 + 47 m2 kælder. Kun gulvvarme i 6 m2 badeværelse, ellers radiatorer. Huset opført i 1977. Kedel 13 år gammel. Har brændeovn, men vil kunne varme op uden at være afhængig af denne. 4 personer i husstanden. Huset er efterisoleret så der er 300 mm på loft. 2200 liter er anslået forbrug uden brug af brændeovn - i 2009 forbrugte vi 1550 liter olie. Og jo - det er sandjord hvor vi bor
 
hamselv
10 kW varmepumpe lyder rigeligt ud fra de tal.

Mht slange ville jeg foretrække ikke under 600 meter i sand. 300 meter nedgravet dybt og 300 pløjet ovenpå.. Kommer noget an på hvad det er for noget, og hvor højt vandet ligger.
 
Sydkoel
I England bruger de en lidt anden metode til jordvarmerør...De kalder det "Slinky loops". Kan ikke helt gennemskue om det er bedre, umiddelbart ser belastningen ud til at blive større pr. kvm.

www.apolarbearair.com/earth%20loop.jpg

www.andrew-eng.co.uk/gfx/photographs/ground_source_heat_pump.jpg
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
I US er den også brugt. Men ville gerne se dimensioneringsgrundlaget først. Det ser interessant ud. Men mon ikke slangelængderne totalt er noget større. Slangerne ser ret små ud i dimension.

Har ladet mig fortælle, at vistnok i England er kørt forsøg med at lægge IVT Compactcollectorerne ned, og så nedgrave flere. Men har ikke hørt mere til det.

En af biblerne: "Energiministeriets Varmepumpeforskningsprogram, 19, Installation af små varmepumper", fra dec 1985 siger følgende:

Nedlægningsdybde min 60 cm
Afstand mellem slanger min 1 m
5,0 - 6,5 W/m slange i gennemsnitsbelastning
35 - 45 kWh/m² overfladejord/år
Spidsbelastning må ikke overstige 20W/m slange

Altsammen "normaljord". Dette ligne iøvrigt VPO's anvisninger, og er noget strammere end det der normalt anbefales idag.
 
flkr
Jeg takker for vejledningerne, og forsøger at finde en anden løsning end de tyndere jordvarmeslanger - måske jordsonder
 
hamselv
Sonder i sand kan give mig kuldegysninger. Du skal kende de hydrogeologiske forhold og være sikker på der er noget trafik af vand dernede, ellers kan du risikere alverdens ulykker med frysning osv.
 
esla
Der er ikke noget i vejen med princippet med tyndere slanger og tættere lægningsafstand. Det er helt almindeligt i Tyskland hvor de fleste store producenter anbefaler denne metode. Jeg har erfaring fra mange hundrede installationer i Danmark med 25mm slange og min. 60 cm mellem slangerne og vil påstå at den jævnere afkøling af jorden gør at energien i jorden udnyttes bedre end med 40mm slange og 1,2 meter i afstand.
I øvrigt giver de 2 metoder, korrekt dimensioneret, samme arealbehov.
Jeg er enig i at der er noget galt med dimensioneringen, med mindre der er forhold som ikke er oplyst. 10 kW er en for stor varmepumpe og 5 x 100m Ø25mm slange er for lidt i sandet jord.
Hvis du hopper på en sonde så find en som ved hvad han har med at gøre. Der findes bore firmaer som burde holde sig fra at lave sonder til jordvarme fordi de sjusker med dimensioneringen. Det er absolut ikke dig som skal kende til de hydrogeologiske men ham du køber til at etablere sonden skal kunne vurdere dette. At jorden er sandet i de øverste meter behøver ikke at betyde at man ikke kan lave sondeboringer.
 
icycellar
lige et lille interessant klip med slinky loops

http://www.youtube.com/watch?v=cKav-_QaC5Y
kølemontør
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,346 Unikke besøg
XHTML CSS