HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overvejelser om skift til varmepumpe
griffel
Hej med jer

Jeg går lidt og spekulerer på at anskaffe mig en luft/luft varmepumpe.
I den forbindelse tænker jeg på, hvor effektiv den er når det er rigtig
koldt udenfor - for der skal jeg jo bruge mest varme indenfor i mit
middelmådigt isolerede hus.

Bortset fra en lille elradiatior i badeværelset har jeg ligenu en
træpilleovn som eneste varmekilde i huset (det er ikke så stort). Og den kan
en varmepumpe jo nok ikke slå sådan rent økonomisk (?), men vil den kunne
fiske nok varme ud af udeluften, når det sådan rigtig fryser som det har
gjort i år?
Pilleovnen gør det godt, men har snydt mig et par gange, hvor den ikke har
kunnet tænde pillerne, så der var p*sse koldt da jeg kom hjem. Og så kræver
den jo osse lidt pasning mht. opfyldning af piller osv. Den kan klare sig
alene hjemme en weekend, men så er det osse slut, så hvis man er væk i længere tid skal man arrangere 'pasning' Og lydniveauet skulle efter sigende være mindre ved en varmepumpe.

Som alternativ til pilleovnen vil jeg sætte en lille brændeovn til
skorstenen, nu hvor hullet er der...

Altså:
Hvis den kan klare det ville jeg være på nippet til at skifte ovnen ud med
en varmepumpe, selvom den måske er lidt dyrere i drift. Hvor meget kan jeg
ikke sjusse mig frem til.
Pumpen siger mindre og skal ikke passes til daglig og kan rense luften vha sit filter.
Men den er vel dyrere i drift (?)
Ovnen skal fyldes og tømmes, irriterer (indimellem) lydmæssigt, har snydt
mig flere gange hvor huset var koldt. Men den er billig (og betalt...)

Hvad ville jeres erfaringer med luft/luft varmepumper sige?

Hilsen Jakob :-)
 
hamselv
Tjaaaam ham jeg solgte to varmepumper til før jul, meldte tilbage og sagde han havde fået det varmere, og omkostningen op mod pilleovnen var omkring 20 - 30% lavere.

Så konen fik vist hendes vilje, og pillebrændeovnen røg ud.
 
griffel
Ja det lyder da godtnok utroligt... Wink
Troede jeg var den eneste der gik med de tanker.
Fyrer han udelukkende med varmepumpe(r) hele året nu?
Fyrer med McZ Nova Multiair Pilleovn (stue og 1. sal) og solvarme (brugsvand og gulvvarme i badet) nu, men overvejer en varmepumpe i stedet.
 
griffel
Men jeg har nu forresten lige læst, at nogle har problemer med, at deres luft/luft varmepumper ikke leverer ret meget varme når det er rigtig koldt - og det er jo lige dér der er brug for den. Specielt hvis huset ikke er et lavenergihus...
Men det er måske de ældre pumper?
Fyrer med McZ Nova Multiair Pilleovn (stue og 1. sal) og solvarme (brugsvand og gulvvarme i badet) nu, men overvejer en varmepumpe i stedet.
 
hamselv
Du har ret.

Alle varmepumper, der optager varme fra luften bliver mere eller mindre sølle i ydelse, når det er koldt.

Men eksempelvis IVT Bordic opgiver deres formåen helt ned til -18, hvor hovedparten holder sig til at opgive ydelserne ved +7.

Men surf rundt på http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?tab=2
 
icycellar
Bosch EHP 6AA er osse ok rent ydelsesmæssigt ned til de -18


kølemontør
 
griffel
Sjovt, netop Bosch'en stødte jeg ind i på en messe her i Haderslev, og manden reklamerede meget med, at den var godkendt af Elsparefonden, var meget effektiv osv.
Men jeg ved nu ikke om jeg helt tør undlade en brændeovn - som jo osse er hyggelig, men det er jo en helt anden sag Cool Gider ikke fryse!!
Fyrer med McZ Nova Multiair Pilleovn (stue og 1. sal) og solvarme (brugsvand og gulvvarme i badet) nu, men overvejer en varmepumpe i stedet.
 
icycellar
jeg vil nok anbefale dig at have et alternativ til din kommende vp i form af brændeovn eller andet. mange luft/luft vp'er kom på sin prøve denne vinter .. det kan godt betale sig at kigge lidt efter et anlæg, der ikke falder totalt i ydelse ved kulde.netop som Hamselv osse skriver. Bosch's eksempel : +7 grader yder den 5593 watt -7 grader yder den 4000 watt .. ved -18 yder den 2800 watt ... altså een halvering af den "normale" opgivelse af cop + ydelse +7 grader. der er masser af anlæg i dagens Danmark der yder meget ringere end dette (at de slet ikke kan køre rentabelt ved lavtemp)
kølemontør
 
griffel
Jeg har nu osse tænkt mig at tillægge mig en lille brændeovn til de kolde dage - og til hyggen... Smile

Jeg har læst lidt rundt på nettet omkring de forskellige pumper, har set (og hørt) ovennævnte Bosch i drift, men er osse faldet over Mitsubishi MSZ-FD25VABH, som vist har nogenlunde samme effekt of COP-værdi.
Kan man foretrække en fremfor en anden? Eller er det et religionsspørgsmål...?
Hvilken ville i vælge? Jeg kan få begge til 15k.
Den ene er her: http://www.jpkol.dk/?pid=23&sub=19

Hilsen Jakob (der tror han skal ha anskaffet sig en af de to) :-)
Fyrer med McZ Nova Multiair Pilleovn (stue og 1. sal) og solvarme (brugsvand og gulvvarme i badet) nu, men overvejer en varmepumpe i stedet.
 
Svensken
[quote]griffel skrev:
Jeg har nu osse tænkt mig at tillægge mig en lille brændeovn til de kolde dage - og til hyggen... Smile

Jeg har læst lidt rundt på nettet omkring de forskellige pumper, har set (og hørt) ovennævnte Bosch i drift, men er osse faldet over Mitsubishi MSZ-FD25VABH, som vist har nogenlunde samme effekt of COP-værdi.
Kan man foretrække en fremfor en anden? Eller er det et religionsspørgsmål...?
Hvilken ville i vælge? Jeg kan få begge til 15k.
Den ene er her: http://www.jpkol.dk/?pid=23&sub=19

Mht reklamer henvises til admin....
Redigeret af hamselv d. 01-05-2010 19:42
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,237,932 Unikke besøg
XHTML CSS