HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Afkalkning varmebærer, jordvarme
LuckyLupo
Hej Alle,


Efter endnu en vinter med et fremragende godt varmeresultat på min IVT C6, er der fremkommet et par spørgsmål jeg håber forummet kan hjælpe med at svare på:

Når min varmepumpe er i drift er temperaturforskel mellem primær og sekundær side (vand/gas) på varmebærerens veksler omkring 40 grader. Jeg har en idé om at denne høje temperaturforskel er bundet i kalkaflejringer, primært i pladeveksleren.

Ved opstilling af varmepumpeanlægget blev varmebærersiden fyldt med almindeligt postevand fra vandhanen. Jeg bor i et område med meget hårdt vand. Varmepumpen er tilsluttet almindelige pladejernradiatorer og galvaniseret rør. Radiatorer og rør har tidligere været en del af et varmesystem med åben ekspansion.

* Findes der et produkt, kemisk eller andet, der kan anvendes til dels at rustopløse, rense og afkalke et sådan system?

* Findes der et produkt, kemisk eller andet, der kan anvendes til at sikre at kalk fra nytilført vand ikke udfældes på hedeflader?

* Andre gode ideer og gode forslag til hvorledes varmebærersiden kan renses?


Varmepumpens pladevarmeveksler er konstrueret i kobber....

Smile



Venligst

Claus
 
hamselv
Radiatorvandet i veksleren kan ikke have så meget kalk i sig, at dette giver problemer. Afsyring vil være galimatias.

Høje forskelle på gas forekommer og er normalt. Højere end 40 grader ses også.

Læs http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1165&highlight=k%F8lemiddel&pid=6607#post_6607

Det er endog særdeles forklarende

Havde du haft kalkproblemer havde du fået alarm HØJT VARMEBÆRER DELTA.
 
hamselv
Varmebærer ind/ud fortæller dig en del mere om om der er problemer i veksleren. Hed gas alarm punktet ligger så vidt huskes på +120 grader.
 
LuckyLupo
Hejsa,

Jeg prøver at uddybe lidt:

Radiatoranlægget har kørt åben ekspansion i +30år på en kokskedel; Der er i denne +30års periode jævnligt fyldt postevand på anlægget på grund af den nautlige afdampning.
Dette må alt andet lige betyde at der både er udfældet kalk (hidrørende fra det 'nye' postevand), ligesom der må være foregået tæring (rust) grundet et vedvarende højt iltindhold i radiatorvandet.

Ved aflæsning på C6'eren af GT6 (Kompressor) under drift ses temperaturer over 100 grader. På samme tid aflæses GT8 (VP ud) til mindre end 60 grader. Herfra en temperaturforskel på gas/vand på mere end 40 grader.

Hvis varmebærerveksleren var helt kalket til på vandsiden (intet eller begrænset tilført energi til radiatorvandet), må varmbærerDELTA vel gå mod nul. I denne tænkte situation må gastemperaturen så stige?

Jeg har set hvor meget kalk der kan udfældes i brinens ekspansionsbeholder, og jeg har blot 350 liter brine.


Så tillægsspørgsmålet:

* Er den herover beskrevne temperatordifference på varmebærerveksleren normal/typisk?


Venligst

Claus
 
hamselv
Eventuelle kalkskaller fra dengang har siddet som sten i kedlen. Er de skallet af, er de havnet i din snavssamler.

60 graders fremløb = ringe COP En nedsættelse på dette punkt vil kunne fremtrylle endnu bedre COP og driftøkonomi.

Kalk kan ikke udfældes i brinetanken. Får du aflejringer der, er det nærmere SIL/Okker. Kalk udskilles først ved opvarmning til højere temperaturer. Din brine har formentlig aldrig været over 17 grader.

Varmebærer delta GT 8 / GT9 vil stige, hvis der er væsentlige aflejringer i veksleren, hvorefter flowet mindskes og varmeoverførslen mindskes. Dette medfører så øget delta T på GT 8/GT 9 (pga flowet) og til sidst meldes fejl. Stiger hedgassen til et skadeligt højt niveau meldes ligeledes fejl og VP'en standses.

Min siger lige nu hedgas 73 og afgang VP 40 gr. Det afhænger også lidt af fordampningstemperatur - altså hvor kold brinen er.
 
no100
Hej LuckyLupo
3 mulige løsninger. Der kan give højre flov af vand og dermed laver difference, beder økonomi.
Nr.1 åben radiatorventiler (helt) i det rum der er mest varme krævende og justere vanen ved at sænke vand temp.
Nr.2 kontroller at pumpen kører på højeste trin.
Nr.3 kontroller at snavs samleren er ren.
Lad os høre vad der virker.
Jeg har kendskab til et hus med fjernvarme og pladeveksler til det varme brusvand, det har kørt i 8 år og er ikke kalket til.
Hilsen Eli

2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
LuckyLupo
Hej Alle,

@Eli:
1: Radiatortermostater er _helt_ fjernet; Der styres alene temperatur på fordelerør
2: Pumpe er justeret til en delta-T (GT8/GT9) på 8 grader.
3: Begge snavssamlere er renset og uden fremmedlegemer

@hamselv:
OK, jeg skulle måske have været endnu mere præcis... Jeg husker en fremløbstemperatur på 56 grader på een af årets koldeste dage (-17 grader) og en tilhørende gastemperatur på ca. 110 grader. D.d. er fremløbstemperaturen 46 grader ved en udetemperatur på 6 grader. Dette synes acceptabelt, set i forhold til nuværende radiatordimensionering.

Jeg klager _ikke_ over COP og VP'ens energiforbrug; Jeg jagter blot forbedringer Wink

Kan I anbefale et produkt / en kur til at fjerne/isolere eventuel kalk/rust/SIL/okker/mangan/andre mineraler på varmekredsen?


Venligst

Claus
 
poul larsen
Hej Luckylupo
Hvad siger GT 10/ 11 i temperatur, det kan se ud som en thermoventil der skal just. jeg tror din fordampningstemperatur er for lav det giver en høj hotgas temperatur

mvh
poul larsen
 
hamselv
Enig.
 
LuckyLupo
Hej alle,

Dags dato:

GT10 (brine ind) = 5 grader
GT11 (brine ud) = 2,3 grader

Hvilket er justeret til en deltatemperatur på 2,5 grader jvf IVT's brugermanualer.

Dette synes dog at være temmelig langt fra det oprindelige spørgsmål:

"Kan I anbefale et produkt / en kur til at fjerne/isolere eventuel kalk/rust/SIL/okker/mangan/andre mineraler på varmekredsen?"

Jeg vil gerne bede om at eventuelle svar begrænses til dette område.



Venligst

Claus
 
poul larsen
Hej

Du kan gå ind på www.aqutex.dk og se deres produkter og information
men med de temp du har på varmepumpe vil jeg mene det ikke er et problem, hvis du renser et gammelt varmesystem kan du risikere du skal skifte rør og radiatore pga tæring, din hotgas temp kræver en kølemontør der kan just thermoventil, det er vigtigt da det er suggassen der bestemmer arbejdstemp på din kompressor, for lav suggastemp giver også mindre ydelse

mvh
poul larsen
 
hamselv
Ligeledes ville jeg stille et spørgsmålet til leverandøren, vedr opretholdelse af garantien, hvis anlægget "zip'pes".

En garantisag ville jeg ikke umiddelbart godtage, hvis man havde zippet med et af leverandøren ikke-godkendt kemikalie. Og IVT har ikke oplyst os om noget godkendt kemikalie, eller behov derfor.
 
hamselv
Hvad siger repræsentanter for andre fabrikanter? (jeg er kun forhandler og IKKE repræsentant) . Kender i til behov for zip'ning af varmekredse? Skylning kender vi, men zipning med udsyring eller lignende af rør, vekslere osv?
 
hamselv
Til OR

I "Gamle dage" havde vi et firma på en halv-stor Ø, der havde en forkærlighed for udsyring af beholdere og veklsere på brugsvandsvarmepumpe. På denne Ø solgte vi mere end 100 gange så mange vekslere som andre steder, set i forhold til antal solgte varmepumper. Udsyringen medførte efter et par år simpelthen haveri.
 
icycellar
hej

er da klart enige med både Hamselv og Poul. der er ingen tvivl om der nok lige skal een kølemontør forbi... mht. kommende havari / skade på kompressor. en anden teori kunne være følgende. tilkalket kondensator giver jo selvfølgelig ringe ydelse... her tænker jeg mere på underkølingen af kølemidlet. ringe underkøling = ringe cop. ringe underkøling kan nemt skabe "flashgas" lignende tilstande foran termoventil, hvilket jo giver forstyrrelse i regulering af kølemiddelet, som tit giver kæmpe overhedning i fordamper = problemer med hotgas..
Kølemontør er i dette til et "must". .. andre problemer kunne jo osse nemt være et defekt tørrefilter.. kølemiddelmangel... "ikke kondenserbare luftarter i kølemiddel.......


kølemontør
 
no100
Hej LuckyLupo
Du skriver.
Jeg klager _ikke_ over COP og VP'ens energiforbrug; Jeg jagter blot forbedringer
Så er det jeg tænker, har du pålidelige målinger på vandets flow ellers vil jeg forslår en vandmåler, det vil give nyttige op lysninger til din jagt.
Du skriver.
Kan I anbefale et produkt / en kur til at fjerne/isolere eventuel kalk/rust/SIL/okker/mangan/andre
mineraler på varmekredsen?
Er du sikker på at der er et problem, misfarvning er ikke ensbetydende med at det kan svare sig med så drastisk et indgreb
Hilsen Eli
Redigeret af no100 d. 31-03-2010 21:40
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
LuckyLupo
Hej Alle,

Jeg undskylder den sene tilbagemelding, hvilket har haft grund i en defekt ADSL-forbindelse.

Først, tak for alle de gode indlæg. Jeg vil prøve at svare/kommentere de enkelte punkter.

Jeg vil naturligvis ikke anvende nogle produkter til rengøring af varmebærerkredsen uden først at få en godkendelse heraf af VP-leverandøren.
Tak til Poul for linket til Aquatek. Det kunne være denne virksomheds produkter der kan anvendes, såfremt VP-leverandøren eventuelt godkender dette.

Varmepumpen er sat i drift i starten af 2009 og er således kun ét år gammel. Ved tilslutningen af VP'en til det eksisterende radiatorsystem (som er +25 år gammelt) blev dette gennemskyllet. Jeg er ikke overbevist at udskyldningen har medført et helt rent radiatorsystem.
Tanken om tilkalkning af varmebærerveksler er alene bundet op på faktummet omkring stor forskel mellem GT6 og GT8, sammenholdt med erfaringen med voldsom udfældning i koldbærersidens ekspansionsbeholder. Denne udfældning er så, ifølge hamselv, ikke kalk men andre mineraler

Ja, Der har været en flowmåler på koldbærersiden. Herfra er indhentet energi fra jorden beregnet og sammenholdt med den optagne elenergi.. Udfra dette er beregnet en acceptabel COP.

VP-leverandøren er relativt ung i VP-branchen. Vidensindhentning herfra omkring 'tuning' af en VP lever måske ikke helt op til mine forventninger. Vidensdeling om VP-'tuning' mellem VP-leverandør og jeg er dobbeltrettet. (Min styrke er indenfor det eltekniske område)

Jeg er meget interesseret i at høre forummedlemmernes primære/sekundære delta-T, altså forskellen mellem GT6/GT8. hamsjelv nævner 73/40 grader hvilket giver en delta-T på 33 grader. Dette er i min verden temmelig højt??


Venligst

Claus
 
poul larsen
Hesa
Forskellen på GT6 og GT8 kan kun ændres ved justering af termoventil
når diff er ok på GT8 og GT9 på varmesiden og GT 10 og GT11 på
brinesiden, din termoventil skal justeres til en diff på ca. 25/30g på
GT6 0g GT8, det giver bedre afkøling af kompressor og bedre ydelse
på anlæg

mvh
poul larsen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,316,685 Unikke besøg
XHTML CSS