HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Shuntpumpe ????????
Michael Jeppesen
Hej. Så er mit anlæg sat i drift. Mont. sagde at jeg bare skulle køre videre med mit gulvvarme system, (Shuntpumpe,telestater mm.) Men kan så læse herinde på div. tråde at der er mange meninger, for og imod. :o
Er der nogen som kan være behjælpelig!!!
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
cc
Hej. Jeg kører uden shunt og uden telestater på ren gulvvarme, varmepumpen kompensere bare for udetemp. Og det virker bare perfekt.
 
Michael Jeppesen
Hej cc.
Har pillet motorhoveder af og åbnet helt for alle kredse. Så nu køre shuntpumpe konstant men overvejer at fjerne blandesløjfe og så bare køre direkte. Det virker som om at vp ikke rigtig kan finde ud af det. Men det finder jeg nok ud af senere.
;-)
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
hamselv
Med bare EEN aktiv radiator, vil denne normalt være den der skal bestemme fremløbstemperatur og kurve for anlægget. Er dette tilfældet skal man lige overveje en ekstra gang hvad det er man laver!

Læs iøvrigt bygningsreglementet (og gem derfor telestaterne). Skal huset sælges, er det sund fornuft at BR overholdes. Dvs justerbar, afspærbar varme til de enkelte rum.
 
Admin
Hej Michael Jeppesen

Må holde med hamselv, synd med ren gulvvarme, og en radiator til og ødelægge billedet, hvis den ikke er diminisioneret til lav temperatur.

Med hensyn til telestater, har jeg min mening Angry
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Et er regler, noget andet er lov og noget helt tredje er - hvordan maksimerer vi mest!!!

Jeg hører og forstår udemærket dem der kører uden shunt, shuntpumpe og telestater. Du presser den maksimale COP ud af varmepumpen, hvilket selvfølgelig er godt for pengepungen.

Meeeeen ulempen kan være: Har du et svigt i trevejsventilen (ved de varmepumper der anvender en sådan), risikerer du skade på trægulvene. En føler eller styringsfejl kan ligeledes medføre noget der ikke er godt for gulve. Der kan shunten redde dig. Man skal sikre sig at flowet over VP og nødvendig flow gulvvarme passer nogenlunde sammen.

Og medgivet. Kører selv uden telestater. Det er noget den onde har skabt. Jeg har omhyggelig balanceret mit gulvvarme og det virker fint. Jeg har ekstern gulvshunt, idet overetagen har radiatorer (rigelige i størrelse).
 
PeterKunz
Jeg forstår godt, at man på et tidspunkt besluttede, at der skal være termostater i alle rum.

Men kunne nogle af jer branchefolk ikke komme igennem med, at vp udeføler virker ligesom en termostat for hele huset?

Med hensyn til svigt på ventiler eller styring kunne man vel sætte en føler, der lukker ned for systemet?

Richard fra det svenske forum skrev til mig, at han mente, der ødes bort for mange millioner kroner af energi i Sverige på systemer, hvor gulvvarme står og modarbejder varmepumper.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hamselv
Jamen det kan da lade sig gøre Peter. Vi har lige lavet et 550 m² hus, hvor der anvendes en herre-stor fødepumpe. der tager gulvkredse og konvektorer direkte. Der er anvendt Telestater for den individuelle regulering. Der har vi for en sikkerhedsskyld monteret en fremløbstermostat, der bryder systemet, hvis det løber løbsk. Selve varmeanlægget har jeg ikke designet - kun varmecentralen, men det lader til at du uproblematisk. Iøvrigt har vi samme sted, etableret bivalent drift med gaskedel (efter kundens ønske). Ret skægt.

Ved flere lejligheder har vi selv bygget shunt (gerne noget special-noget med omløbssikkring og den slags). Når man selv laver shunts'ene vælger man selv termostat, og får en med tilstrækkelig hul i!!

Men umiddelbart er den største hurdle vandflow'ene. Det skal helst passe nogenlunde for at blive rigtig godt.

Vi skal snart lave et projekt hvor vi udelader shunt's ene, men bruger pumper til trykøgningen i gulvslangerne. Ret store arealer (og anlæg) der skal varmes på. Istedet for telestat laves pumpestop og afspærring med motorventil.


 
pmp
On/off styring af gulvarme er ikke optimalt til varmepumpe - ingen tvivl om det.

Der er dog alligevel god fornuft i kravet om styring i de enkelte rum. Varmebehovet i et rum bestemmes af mange andre faktorer end udetemperaturen. Her er et udpluk: Sol, vindstyrke, vindretning, rummets retning(nord/syd), varmesystem (radiator, tung/let gulvarme), andre varmekilder(elektroniske apparater, personer). Og selv med en varmepumpe er der ingen fornuft i at varme på et rum hvor der ikke er noget varmebehov.

Alt dette skal så sammenholdes med varmepumpens egenskaber (luft, jord, buffer m.v.), elpris og vejrudsigt.

Det optimale må være noget med, at varmepumpens styring overtager reguleringen. Altså indeføler og trinløs regulering i alle rum tilsluttet og styret af varmepumpens computer.

Opgaven er bare et styringsprogram der er i stand til at tage hensyn til alle disse forhold, og ikke de "simple" styringer vi ser i dag. Mange styringer er jo udviklet til svenske forhold, med en elpris på halvdelen af den danske, og et helt andet klima.

Jeg tror udviklingen de kommende år vil gå den vej.

pmp
 
hamselv
Klart.

Men desværre er intet optimalt. Og for at sikre ensartet overflade temperatur på gulvene, skal du have en ensartet flow i gulvslangerne. Dvs det bliver u-godt hvis du begynder at reducere på flow, idet du riskerer kolde og varme pletter. Ergo kører man on/off på gulvvarme flowet, således man sikrer varmefordelingen, når varme tilføres. Kan dette så gøres bedre...???? Sagtens, med det er ikke betalbart. Så enten kører man direkte på VP'en og lukker for de zoner der ikke behøver så meget varme, og forsøger selvfølgelig med balancering i det omfang det er muligt. Ellers kan shuntes langt hen ad vejen.

Men prøv at regne på individuel motorshuntstyring og pumper. Det bliver helt vildt.

Problemet er at et indstøbt gulvvarmesystem er uendelig dårligt at regulere på.

Skulle jeg bygge nyt hus uden at skele til omkostningerne, lavede jeg et kombineret system. Lod gulvvarmen dække ca 50% af varmen kørte dette på ren udekompensator. De sidste 50% af varmen ville jeg tilføre med ventilationsluften, der så skulle styres af separate rumregulatorer (kun i sove og ophold). Men det vil kun være klogt i superlavenergi og bliver omkostningsmæssigt en katastrofe
 
Michael Jeppesen
Hej alle.
Mange tak for div indput til mit spørgsmål.
Igår pillede jeg blandesløjfen og shuntpumpen af.
Satte så hastigheden op på cirkulationspumpen (i VP) på 2. Skal jo bruge lidt mere til at sende vandet rundt i gulvslangerne.
Køre så stadig med motorhoveder på 4 kredse og 1 manuelt (badeværelse 13 M2) bare for ikke at have kolde fliser.
Der er monteret en bypass ventil som åbner hvis flowet gennem VP bliver for lille.
Men som læst andet steds på siden så koster det jo også at varme gulvene op, efter at motorhovederne har stået lukke en del af dagen. Virker jo som en stor radiator.
Den ene radiator som jeg har monteret kan nemt følge med til de 45 grader i fremløbstemp.

Har det sidste døgn brugt 15 Kwh. (Brugsvand og varme)
Ved ikke om det er i overkanten på denne årstid. ;-)
Redigeret af Michael Jeppesen d. 23-04-2010 18:38
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,186 Unikke besøg
XHTML CSS