HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT 495 Twin
pedersen1
Vi skal til bygge nyt hus her i maj 2007, og har i den forbindelse valgt at få jordvarme. Vi har nu indhentet 3 forskellige tilbud på et komplet anlæg, og vi har sådan set også valgt et produkt som vi syntes bedst om: IVT 495 Twin. Jeg savner dog at høre lidt erfaringer fra folk der har dette anlæg. Fungere det i hverdagen? Er det nemt at styre?

Vi har tænkt os at installere nogle ekstra ventilationskanaler i f.eks stuen og soveværelser, normalt er det vist kun i vådrum og køkken de montere disse, er det en fordel eller kan anlægget ikke klare dette? Dette burde da give et bedre indeklima, og såfremt vi får brændeovn trække lidt varme fra stuen.

Huset er på ca. 150 kvm og grunden er ca. 1200 kvm. der er ikke mulighed for fjernvarme/naturgas eller andet.
 
Admin
Prøv at bruge søge funktion,skriv ivt 495. husk og vælg debat.
så vil i finde mere om ivt 495

Admin
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
IVT 495 er en kombinationsvarmepumpe, som delvis udnytter indeluften i kombination med de nedgravede 150 meter jordslange, den udsugede luft opvarmer brinen inden den kommer ind til fordamperen, derved hæves temperaturen og virkningsgraden forbedres, den lever delvis af den udsugede luft derfor kræver den varm fugtig luft som indeholder meget energi, Tænk bare på juleaften!

derfor kan man ikke suge fra soveværelser ej heller i stuer med brændeovne.

Produktet er et velfungerende anlæg som vi har opsat en del af, de giver ingen problemer og klarer huse op til 200 m2 efter det nye bygningsreglement.

Held og lykke med Jeres byggeri.

kla
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
OWL

Citer

pedersen1 skrev:
Vi skal til bygge nyt hus her i maj 2007, og har i den forbindelse valgt at få jordvarme. Vi har nu indhentet 3 forskellige tilbud på et komplet anlæg, og vi har sådan set også valgt et produkt som vi syntes bedst om: IVT 495 Twin. Jeg savner dog at høre lidt erfaringer fra folk der har dette anlæg. Fungere det i hverdagen? Er det nemt at styre?

Vi har tænkt os at installere nogle ekstra ventilationskanaler i f.eks stuen og soveværelser, normalt er det vist kun i vådrum og køkken de montere disse, er det en fordel eller kan anlægget ikke klare dette? Dette burde da give et bedre indeklima, og såfremt vi får brændeovn trække lidt varme fra stuen.

Huset er på ca. 150 kvm og grunden er ca. 1200 kvm. der er ikke mulighed for fjernvarme/naturgas eller andet.


Alle nye huse bygget efter den 1. januar 2007 skal leve op til det nye bygningsreglement med krav til mere isolering overalt i huset og et betydeligt mere tæt hus.

Dette betyder at det naturlige luftskifte i gamle utætte huse er væk, og man må derfor etablere et mekanisk udsugningsanlæg, der sikrer det nødvendige luftskifte i huset, for at have et sundt indeklima.

Det lyder fornuftigt, at I har valgt et kombineret anlæg, der sørger for et sundt indeklima, samtidig med at det udnytter varmen i jorden.

For at sikre et sundt indeklima, er det først og fremmest den "beskidte luft" i huset, der skal erstattes af ny frisk og ren luft udefra.

Det vil sige den varme og fugtige luft fra badeværelser, køkken og baggang/vaskerum.

Anlægget afkøler den fugtige og varme luft og genbruger varmen, før luften smides ud i det fri.

Det valgte anlæg udskifter alt luft i huset cirka 12 gange i døgnet - det vil sige at det er rigtig mange m3 luft, der suges ud af huset.

For at skabe balance i et nyt tæt hus, må der etableres friskluftsventiler, så tilsvarendede mange m3 frisk ren luft kan trænge ind huset.

Disse friskluftventiler kan fordeles i mange rum, så luften udskiftes overalt i huset.

Hvis I har et åbent stueplan vil udsugning i køkken, bad og baggang fjerne den varme fugtige luft, og - afhængigt af friskluftsventilernes justering (åbning) - få luften fra stuen og de andre værelser til at strømme ud mod køkken og bad.

Så I kan selv justere friskluftindtagene således at varmen fra en brændeovn i stuen og luften i soveværelset udnyttes/skiftes ud oftere end i de andre rum.
Redigeret af OWL d. 16-01-2007 22:52
OWL
 
TP
Hej Pedersen1

Vi har kørt med IVT's Twin siden oktober og er indtil videre tilfredse med den. Vi bor i 165 m2 fordelt i 2 plan. Huset er fra 87 og er velisoleret årgangen taget i betragtning. Huset havde elvarme og et havareret Genveks system da vi overtog det. Dette var årsagen til at vi valgte Twin'en da ventilationsrørerne fandtes.

Vi har selvfølgelig måtte etablere centralvarme i huset. Det blev gulvvarme i stuen lavet af spånplader med fræsede riller og varmefordelingsplader. På 1. sal er der radiatorer.

I jorden har vi 7 stk. af IVT's såkaldte kompakt kollektorer som er gravet ca 3 meter ned (dette lettere sagt end gjort da jorden er meget våd og sandet).

Nu har vi ikke rigtigt fået prøvet anlægget rigtigt af da temperaturen ikke rigtig har været udfordrende nok, men du skal nok høre nærmere når det kommer.

Vi blev af naturvarmekonsulenten rådet til at koble indblæsning og udsugninssrør sammen således at der bliver suget luft ud overalt i huset. Ventilerne er stillet så der suges mest fra vådrum, køkken og bryggers.

Det eneste jeg er lidt utilfreds med er at med al den luft som bliver suget ind skal der nyt frisk kold luft ind. Dette kommer ind via det gamle vinterindsugningsrør som tager luft ind fra sydsiden, kører gennem etageadskillelsen og suges ind i bryggerset dette via det undertryk som opstår i huset. Det fordeles i huset via ventiler i dørene. Det virker fint bortset fra man kan mærke træk når det som i dag er koldt udenfor.

Derfor overvejer jeg om man skulle forvarme luften inden den kommer ind så den f.eks er 15 grader. Jeg forestiller mig en vandvarmeflade koblet på centralvarmen. Dette tror jeg kunne gøre et godt anlæg endnu bedre. Er der nogen der har erfaring på det område ?
 
pedersen1
Hej TP

Tak fordi at du deler dine erfaringer med os. Jeg er nu også sikker på at jeg vil have udsugning i stuen og soveværelset udover køkken og vådrum. Det må jo alt andet lige give en friskere luft.

Glæder mig at høre hvordan det klare frostgraderne udenfor nu.
 
TP
Vi har nu haft en periode med temperaturer under frysepunktet. Til vores store tilfredsstillelse virker anlægget også når det er koldt. Jeg har registreret at det har kørt med tilskud en enkelt morgen ved en udendørstemp. på -9 grader. Vi har monteret en indeføler, hvilket har reduceret kompressorens kørsel væsentligt på solbeskinnede dage (vi har store sydvendte vinduespartier). Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at indblæsningsluften blev opvarmet inden den kommer ind i huset evt. med et krydsfelt. Jeg vi dog vente lidt til jeg har fået mere erfaring med anlægget.
 
ojacobsen

Citer

TP skrev:
Vi har nu haft en periode med temperaturer under frysepunktet. Til vores store tilfredsstillelse virker anlægget også når det er koldt. Jeg har registreret at det har kørt med tilskud en enkelt morgen ved en udendørstemp. på -9 grader. Vi har monteret en indeføler, hvilket har reduceret kompressorens kørsel væsentligt på solbeskinnede dage (vi har store sydvendte vinduespartier). Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at indblæsningsluften blev opvarmet inden den kommer ind i huset evt. med et krydsfelt. Jeg vi dog vente lidt til jeg har fået mere erfaring med anlægget.

Vi har samme problem her (koldt træk ved indsugningen), og hos os er der ike meget at gøre, ventilerne sidder direkte i væggen, og der er derfor ikke mulighed for forvarmning (jeg er inderligt kad af at jeg ikke lagde et par "blinde" varmeslanger under gulvet da vi alligevellavede gulvvarme, så kunne man have sat et par små radiatorer under). Jeg har snuset rundt, og det eneste jeg kunne finde der evt. kunne løse problemer er en KVU kanalvarmer fra Lindab, men den kører på el (vedhæfter PDF). Hvis i har mulighed, så ville et stykke med større rør, og en køler til f.eks. bil ell. lign., kunne forvarme vandbåret. Men hvis det alligevel er ved el-tilskud det bliver koldt, så kan KVU være et alternativ. Jeg tror det er bedre med el-tilskud på denne måde, fremfor med pumpen.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen
Glemte fil:
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
OWL

Citer

ojacobsen skrev:
Vi har samme problem her (koldt træk ved indsugningen), og hos os er der ike meget at gøre, ventilerne sidder direkte i væggen, og der er derfor ikke mulighed for forvarmning (jeg er inderligt kad af at jeg ikke lagde et par "blinde" varmeslanger under gulvet da vi alligevellavede gulvvarme, så kunne man have sat et par små radiatorer under). Jeg har snuset rundt, og det eneste jeg kunne finde der evt. kunne løse problemer er en KVU kanalvarmer fra Lindab, men den kører på el (vedhæfter PDF). Hvis i har mulighed, så ville et stykke med større rør, og en køler til f.eks. bil ell. lign., kunne forvarme vandbåret. Men hvis det alligevel er ved el-tilskud det bliver koldt, så kan KVU være et alternativ. Jeg tror det er bedre med el-tilskud på denne måde, fremfor med pumpen.


Dit hus er en "murermestervilla fra 1928" - der burde være en masse "naturlig ventilation" i huse fra den årgang.

Har du prøvet at lukke de to ventiler næsten helt i, så genen fra det kolde træk mindskes?

Hvis disse to ventiler er næsten lukket, skal luften ind i huset via diverse små utætheder, og den kolde træk vil fordele sig rundt omkring i huset.

Luftskiftet bliver mindre i stuen, men det kunne I måske leve med her i vinterperioden.......
Redigeret af OWL d. 27-01-2007 21:58
OWL
 
ojacobsen

Citer

ojacobsen skrev:
Glemte fil:

Sorry, kan åbenbart ikke uploade pdf, så du/i må søge efter KVU, men der kommer ikke mange hits!, eller evt. ringe til Lindab, hun var sød at sende filen med det samme.


Ø.

Lindab el-kanalvarmer KVU - se side 127 i dette katalog:

[url]http://www.cadvent.us/dokumenter/tilbehoer.pdf[/url]

OWL har indsat link
Redigeret af OWL d. 27-01-2007 21:59
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen

Citer

OWL skrev:
Dit hus er en "muremestervilla fra 1928" - der burde være en masse "naturlig ventilation" i huse fra den årgang.

Har du prøvet at lukke de to ventiler næsten helt i, så genen fra det kolde træk mindskes?

Hvis disse to ventiler er næsten lukket, skal luften ind i huset via diverse små utætheder, og den kolde træk vil fordele sig rundt omkring i huset.

Luftskiftet bliver mindre i stuen, men det kunne I måske leve med her i vinterperioden.......

Har nu skruet ned til kun at udskifte hver fjerde time... Jeg er ikke bekymret, for som du siger: det er et gammelt hus, og ventilation burde der i forvejen være nok af.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
TP
Tak for tippet jeg har fundet kanalvarmeren, det kunne være en løsning.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,229,219 Unikke besøg
XHTML CSS