HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan virker det
NYBYGGERNE
Håber måske i kan hjælpe os med et par spørgsmål ang varmepumpe. Beklager på forhånd hvis det er lide dumme spørgsmål,men vi er helt blanke på emnet varmepunpe

Sagen er at vi overvejer at bygge nyt hus hvor kravet til opvarmning i følge lokalplanen er solvarmeanlæg og en luft/luft varmepumpe. Der kan i området ikke opnåes tilslutning til hverken fjernvarme eller naturgas - Men hvor kommer varmen så fra i de perioder solfangeren ikke levere noget - Sørge varmepumpen for det - oghvordan?
 
crwdk
LL=Luft/Luft

LL varmepumpen er installeret som alm. elinstallation. Og kører derfor uafhængigt af vind og vejr. En almindelig betragtning er, at man skal holde sig fra de billigste alternativer, der typisk fungerer meget dårligt i koldt vejr - hvis de fungerer. Havde du spurgt for to-tre måneder siden, ville jeg have rost Panasonic E9DKE til skyerne for en relativ billig, driftssikker og lydsvag LL pumpe - som jeg i øvrig selv har investeret i. Men denne pumpe er desværre løbet ind i store problemer pga konstruktionsprincipperne i kompressoren - så den vil jeg ikke anbefale længere. E9DKE er en fantastisk pumpe så længe den virker, men som det ser ud i øjeblikket virker det stensikkert, at den vil havarere på et eller andet tidspunkt i frostvejr. Går du efter en Panasonic LL pumpe skal du se efter om den har en "Scroll" kompressor monteret - den er en smule mindre økonomisk specielt i koldt vejr, men mere lydsvag og ikke mindst uden de problemer der hæfter sig til E9DKE!.
Har fra svenske forhandlere hørt at Daikin LL pumpen er rost for stabilitet, styrke, driftsøkonomi og lydniveau. Jeg har dog ikke kunne finde en billig pris på denne pumpe.
Jeg vil helt klart anbefale LL varmepumper for egenskaberne - giver en fantastisk varme, affugtning, luftrensning og ikke mindst luftkøling i de varme sommer dage/nætter. Købte i første omgang pumpen for, at spare på strømregningen, men i dag er det sekundært - primært er det lækre indeklima/temperatur vi får ved brug af LL Pumpen.

Håber du/i kan bruge svaret ! :-)

Hilsen

Tom - Søborg
Redigeret af crwdk d. 18-01-2007 02:08
 
Admin
Hej Nybyggere

Velkommen til siden, Ingen spørgsmål er dumme efter vores mening.

Kan vi få lidt flere oplysninger oplysninger om denne lokal plan ?
Dette begrundes i jeg aldrig har hørt at man er tvunget til.,at kører med almindelige luft/luft varmepumper.

Til et helt hus vil skulle der efter min mening opsættes flere inde dele til varmepumpen.

Solvarme er selvfølgelig til det varme vand, men hvis dette ikke er nok kræves der noget El supplering.

Er jordvarme tilladt i området ?

Bygges jeres nye hus efter det nye bygnings regulativ. ?

Virkemåden i en luft/luft varmepumpe er, at den opsuger den varme der nu er udenfor og transportere dette med kølemidlet ( som koger ved havoverfladen ) til kompressoer hvor trykket hæves og varmen stiger og ledes til indedel.
Redigeret af Admin d. 18-01-2007 17:57
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
NYBYGGERNE
DU spørger efter nogle flere oplysninger:)..I følge lokalplanen gælder der følgende regler for byggeriet:

Der er tinglyst servitutter på enkeltparcellerne i etape 3 og 4 med flg. bestemmelser:
Tilskud til opfyldelse af de energimæssige krav
Desuden udbetales følgende tilskud på baggrund af husets areal:
For et hus på 150 m2 er det samlede tilskud således på 24.628 kr.
Med besparelsen på udgifterne til energi opnås en totaløkonomi for den enkelte
bygherre som er attraktiv. Se vejledende beregning af totaløkonomien i Information
og gode råd til bygherrer.
Tilskuddet udbetales direkte fra kommunen på baggrund af dokumentation af udgifter,
færdigmelding af byggeriet samt ejendommens energimærke.
• Boligerne skal som minimum overholde kravene til Lavenergi klasse 1 i
Bygningsreglementet.
• Der skal etableres et ventilationsanlæg med genvinding af varme samt en
luft-luft varmepumpe
• Der skal etableres minimum 3 m2 solfanger pr. bolig.
• Der skal installeres et system til intelligent styring og overvågning af vandog
energiforbrug. Data fra målere skal videresendes til en af kommunen
anvist SQL server.
• Alt tagvand skal opsamles i et godkendt anlæg til brug af regnvand ved
toiletskyl og evt. tøjvask. Overskydende regnvand ledes til faskine på egen
grund.
• Der må ikke anvendes materialer som indeholder PVC.
• Der må ikke anvendes trykimprægneret træ.
• Servitut om byggepligt og tilbagekøbsret.

Det er i stenløse vi påtænker at bygge og den omtalte udstykning er udlagt til miljø og energirigtig byggeri....Jeg ved faktisk ikke om der må laves jordvarme, men der skal opsættes solfanger og der skal bygges i energiklasse 1

Tak for din forklaring - Forstår jeg det korrekt ved at sige at den optager den overskydene varme i luften og genanvender det...Så længe man ikke lufter ud og åbner dører så skulle man vel være sikret en konstant temperatur uden at der skal ledes noget til, men med åbne dører og vinduer vil det efterhånden sænke temperaturen indenfor uden at der tilføres nyt...For mig at se vil det da om vinteren give en noget større el regning, hvis man skal tilfører varme med el?
 
Admin
Hej

Efter at min med administrator har sendt mig en PDF fil. Med oplysninger om nybyggerene er dette her min udlægning.

I er omfattet af det nye bygningsregelement for lav energi huse

I Skal have solfanger til det varme vand min 3 kvm stor

I skal have genvindings varmeanlæg, som genbruger varmen så meget som muligt.

Og i skal have installeret en luft/luft varmepumpe til at lave opvarmningen, som genvindings anlægget så jo også kommer til at udnytte.

Til gengæld for dette får i et tilskud for at lave disse gode miljø tiltag.

Når i skal vælge luft/luft varmepumpe så spar endelig ikke på pengene, men køb et godt anlæg. I kan jo tage et kig på possitiv listen som i også finder her på siden.
Køb en mærkevare og i inverter version med R410a kølemiddel

Til spørgsmålet hvor kommer varmen så fra hvis solfanger ikke kan levere nok, det skal den for i har ikke andet til varmt vand.

Og varmepumpen laver ikke varmt vand kun varm luft.

Der kan dog fås genvex anlæg, hvor man bruger den brugte varme luft til også at varme på vand.

Køb den i danmark så i har en at henvende jer til, hvis der opstår problemer.

Hører meget gerne om jeres total opvarmnings økonomi, når i har fået bygget hus
Redigeret af Admin d. 18-01-2007 22:37
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
OWL
Som beskrevet i sidste indlæg er der helt specifikke krav til nye huse i det område (Stenløse Syd), hvor I planlægger at bygge hus.

Vi har fundet flere oplysninger og beskrivelser på nedennævnte link:

[url]http://www.stenlose.dk/everest/showdoc.asp?id=061207163731&type=doc[/url]

Den ene mulighed er at købe følgende separate enheder fra forskellige leverandører:

1. Ventilationsanlæg.
2. Luft/Luft varmepumpe.
3. Vandvarmer
4. Solvarmeanlæg.

Problemet er blot at alle ovennævnte systemer skal "spille sammen" som én enhed, og tilmed være i stand til at sende informationer til Kommunen.

Dette vil kræve en eller anden form for styring, som nok ikke er tilgængelig som et standardprodukt.

Hele systemet skulle også gerne være betjeningsvenligt og ikke fylde hele huset op med forskellige enheder.

Jeg vil derfor foreslå en kombineret enhed, der har tre af ovennævnte enheder indbygget, er forberedt for solvarme og som allerede har en styring indbygget.

Dette kunne eksempelvis være et Genvex anlæg af typen Combi 185 S/LS eller et Nilan anlæg af typen VP 18 Sol køl EC

Se flere informationer om dissse anlæg på følgende link:

[url]http://www.genvex.dk/uploads/DK-Combi_185_(P-v02-10.06).pdf[/url]

[url]http://www.nilan.dk/p115.asp#VP18SolkølEC[/url]

Selve solfangerpanelerne med tilhørende styring er ikke inkluderet i dette anlæg, men beholderen til varmt vand har en indbygget spiral til solvarme.

Husk at et solvarmeanlæg altid skal kunne komme af med varmen - også når varmtvandsbeholderen er varmet op til 95 grader.

Så i perioder med meget sol eller ingen forbrug af varmt vand (ferie i udlandet), må den overskydende solvarme "dumpes" et sted.

Det kunne være i en kort kobberspiral gravet ned i have eller indkørsel.
Redigeret af OWL d. 19-01-2007 02:06
OWL
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,204,299 Unikke besøg
XHTML CSS