HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ideer modtages
lordmads
Hej allesammen

Jeg skal forsøge at gøre det meget kort, men det bliver nok til en del spørgsmål.

jeg har købt en gammelt hus fra 1910, men følgende dataer:

180 KVM bolig med gulvvarme og 300 mm sundolit i gulvet.
100 KVM Garage med 2 store radiatorer
250 KVM uudnyttet loftrum.
100 mm Isover i væggene
300 mm Isover på loftet

Tidligere ejer er påbegyndt renovering, men har solgt det inden det blev færdig. Huset har tidligere været opvarmet med olie, men har ikke været benyttet til beboelse de sidste 10 år, så der er ikke en tidligere opvarmningspris der er til at regne med.

Der er søgt om tilladelse til Jordvarme og denne forligge fra kommunen.
Der var planlagt følgende anlæg:

11 KW anlæg med 200 varmvandsbeholder/akkumuleringsbeholder.
600 meter 40 mm jordvarmeslange i delt op i 2 kredse, med en samlebrønd.

Fra samlebrønden er der 2 meter til sokkel og i soklen er der støbt 2 stk 110 mm rør som hver er isoleret med 50 mm sundolit.


Har følgende spørgsmål:

1
Jeg har bestemt mig for et Danfoss anlæg, men hvilket et skal jeg vælge. gerne for og imod:
Enten DHP-l OPTI hvilket kræver separat varmvandsbeholder
Eller DHP-L OPTI PRO Hvilke har indbygget varmvandsbeholder

2
Enten skal det være et 10 eller 12 KW anlæg gerne for og imod.



3
Har efterhånden hørt på rigtige mange sælgere, kunne det være en fordel at montere en større varmvandsbeholder? Færre start og stop cyklusser.

4
Har fået anbefalet et 63 mm rør fra samlebrønden og ind til huset, dette ville jeg isolere helt ind til anlægget. bliver trukket ind gennem de 2 stk 110 mm isoleret kloarkrør. Er der andre løsninger?


5
Hvilke type gulvstyring er nemme at justere ind i forhold til anlægget? Eller er det fulstændigt lige meget?


6
Har fundet et foto har på siden af samlebrønden, andre der har gode ideer, mere fordi flere sælgere har forsøgt at prakke en en samlebrønd på til 12000 kr og det burde kunne laves billigere.

Jeg har en VVS der gerne syner selvgjort arbejde men han har ikke tid før slutningne af Maj og der skulle slangen gerne være gravet ned og samlebrønden lavet så han kun skal montere anlægget. Og så har jeg varme.

Ser frem til at få en masse kontruktiv ideer.

MVH

Mads
 
hamselv
180 + mulig 250 + 100 kvm grundopvarmet peger på noget der skal kunne opvarme tæt på 500 kvm.

Så lyder både 10 og 11 kW af meget lidt. På min ønskeseddel havde der nok stået 14 eller 17 kW.

Og så løser brugsvandsproblemet sig selv. Så er du pisket til en beholder med rigelig volumen. Derforuden kunne ønske om differencierede flow's i systemet pege i retningen af parallelkoblet buffer.

Slangeproblemet havde jeg løst ved at montere bøsningsrør og samlet indenfor. Nu er det så ikke sket, så hedder det korrekt 50 eller 63 til brønden. En ordentlig manifold. Og vil man ikke betale for det, må man svejse eller samle rørene på anden vis. Husk dog haner så slangerne kan skylles særskilt. Udluftning bør sikres.

Blander man radiatorer og gulvvarme er det klogt at sikre sig at gulvvarmeshunt'en har rigeligt med "hul" i sig. Altså noget der vil slippe noget vand igennem. Med det antal kvm turde jeg ikke køre direkte vha een stor pumpe.
 
hamselv
Husk iøvrigt på at man overfor kommunen (vores ihverttilfælde) skal angive installatør. Ligeledes skal trykprøvningsattest foreligge, ligesom at vi normalt indsender tæthedsprøvningen der udføres samtidig med nedpløjningen.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,336 Unikke besøg
XHTML CSS