HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Reelt forbrug vs hård vinter+kold Maj
thsoe
Hej

I Oktober år 9 blev mit nye IVT anlæg endelig startet op. Det kører godt. Ingen problemer i det.
Det jeg ønsker hjælp til er, at finde ud af hvad anlæget ville have brugt på et normalt år. Der har jo været den vildeste vinter i 23 år, samt en kold Maj. I forhold til hvad jeg skulle have brugt fra starten af November og til slut Maj har anlæget brugt 1700 kwh mere end forslået. Det er ikke at jeg finder det dyrt, jeg vil bare gerne kende det korrekte forbrug.
Jeg har selvfølgelig fået en del "foreslag" til hvad mit nye anlæg skulle bruge. Dvs de firmaer som afgav tilbud beregnede jo efter en eller anden målestok. Rex Naturvarme, som jeg kun har godt at sige om, kom op med et forbrug på ca 6500 kwh. Desuden når jeg er inde på feks DVIs hjemmme side og laver en bregning så kommer der et som er op mod 2000 kwh. Er sådanne beregninger til at stole på? 2000 kwh er jo næsten 1/3.
Hvad skal jeg regne med ville have været mit korrekte forbrug af kwh ?
Huset er fra 1928. Hulmuren er isoleret. Loftet ligger der 400 mm isolering. Nye vinder. Tilbygningen er isoleret efter de nye regler og er med gulvvarme. 60 kvm.

Venligst

Thomas
IVT Greenline 7. 350 meter slange. 170 kvm hus. 60 kvm gulvarme. Rest radiator
 
hamselv
En af mine kunder afleverer detaljeret regnskab til mig et par gange årligt (pga kombination med solfanger - det er lidt interessant).

Jan, febr. marts havde for hans vedkommende været små 25% dyrere end sidste år.
 
thsoe
Spændende. Her er mine oplysninger
dec + 35 %
jan + 58 %
Feb + 36 %
marts 32 %
Aril - % 2
Maj + 61 %

Det bør give 36 %

Ved du noget om de andre spørgsmål?
IVT Greenline 7. 350 meter slange. 170 kvm hus. 60 kvm gulvarme. Rest radiator
 
hamselv
Så skal jeg vide mere om førforbrug, indstillinger og den slags! Ligeledes kende tallene der er lagt i beregningen.

Vi har iøvrigt konstateret adfærdbestemt merforbrug mange steder - specielt på brugsvand. Simpelthen fordi varmepumperne er temmelig stærke på brugsvandet.

Maj i år har kostet alle steder. Simpelthen fordi sommeren udebliver.

De andre tal, tyder på en mindre divergens i data/beregning. Dette kan være en mindre korrekt oplysning fra jer med førbrug. En lidt forkert vurdering af kedlens årsvirkningsgrad. Hvis i anvender høje kurver på varmepumpen.

Så der er mange parametre der kan flytte på tingene.
Redigeret af hamselv d. 30-05-2010 22:25
 
hamselv
Vær iøvrigt OBS på at beregningerne er UDEN pumper!!! Hår du bimåler på anlægget, måler du med pumper.
 
allankj1
Har eller ikke noget at udsætte på Rex men må dog alligeve i denne diskution sige at mit forbrug passer bedre med de tal jeg får fra DVI's beregning på deres hjemmeside. Rex sagde 3.700 kwh og DVI siger cirka 4.200 kwh

Jeg har så også varmere end det Rex benyttet i deres beregningen. Vi har cirka 23,50 grader og det må jo koste noget energi.

Så med andre ord hvor varmt har du det i huset i forhold til beregningerne?

Vores forbrug har siden november været således i forhold til DVI's beregninger:

November: - 10,5% - 50 kwh
December: + 9,31% + 54 kwh
Januar: +13,62 % + 91 kwh
Februar: + 7,44% + 46 kwh
Marts: + 0,34% + 2 kwh
April: + 1,94 % + 8 kwh
Maj: + 50,91% + 84 kwh

Prøv i øvrigt at se på denne side:

www.graddage.dk

Mit forbrug kan tydeligt aflæses i forhold til udsvingene i forhold til et normalt år.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 01-06-2010 10:14
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
thsoe
Jeg har bimåler på anlæget. Det er korrekt at de tre pumper som er koblet på bruger strøm. (En til gulvvarme, en til brugsvand (er valgt pga der ellers ville være brugt meget vand) samt en til at føre det varme vand frem. De bruger til sammen 105 w. Altså et forbrug på 930 KWH om året. Dette forbrug bør jo trækkes fra. Det skal jeg lige lidt mere med, så jeg kan få det korrekte forbrug. Den ene pumpe er tilsluttet varmepumpen, som slår fra når ude temp er over 18 grader.
Hvilke oplysninger ønskes så der kan regnes et mere korrekt billede af det endelige forbrug? Jeg kan jo med slet skjult misundelse se, at flerer af jer har et forbrug på årsbasis som jeg vil gøre meget for at komme i niveau med.
Er klar over at noget kan vindes ved, at stille på varme kurverne. Er der andre paramerer som kan stilles på som kan hjælpe ned i forbrug?
Hvordan har du fået grad dagene til at hjælpe til. Syntes det er spændende hvis det kan lægges ind i excel som et parameter.
IVT Greenline 7. 350 meter slange. 170 kvm hus. 60 kvm gulvarme. Rest radiator
 
allankj1
Jamen jeg synes i første omgang det kunne være rart at høre hvad og hvormeget du brugte til opvarmning tidligere.

Derudover synes jeg du kunne overveje tidsstyring af din cirkulationspumpe på det varme vand. Eksempelvis behøves den vel ikke køre om natten og mens I er på arbejde og I skole? Dette kunne måske spare dig for 200 kwh om året. Et andet råd kunne være at holde øje med det forbrug i sommermånederne i forhold til beregningerne. Har hørt om grimme eksempler på at pumpen laver meget varmt vand om sommeren fordi der er cirk. på vandet. Vandet må jo alt andet lige tabe noget varme de steder hvor rørerne ikke er isoleret lige så godt som vandvarmertanken er. Eksempelvis i dine gulve. Til sommer vil du kunne mærke på dine gulve om der er nogle steder dine varmtvandsrør er dårligt isoleret for så vil dit gulv være varmt de steder og så kan du jo selv regne ud at det kommer til at koste på elregningen.

Graddagene hjælper heller ikke til jeg siger bare at sammeholder du mit ekstra forbrug i jan - april med graddage kan man se at der hvor det er koldere end i et normalt år er mit forbrug også større.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
thsoe
Huset er fra 1929. To etager. Alt ialt 170 kvm. De 60 kvm er top isoleret. Her er der også gulvvarme. De 120 er hulmursisoleret. afstand mellem stenene var 8 cm. Loftet ligger der nu ca 400 mm isolering. Rennen er isoleret 1 meter ind. Nye vinduer overalt. Da vi overtog huset brugte vi 3000 liter olie. Efter de nye vinduer og isoloering af hulmur samt loftet sparede vi 12-1300 liter. Altså brugte vi før varmepumpen ca 1700 liter på et oliefyr fra 1970. Derud over kom strømmen til den gamle pumpe.
De 1700 liter blev brugt på at opvarme 153 kvm. De sidste 17 kvm blev ikke brugt om vinteren. De er nu sat i stand og isoleret iforbindlese med at vi købte ny varmekilde.
Vi er sat til at skulle forbruge (uden pumper) 6500 kvm årligt. Vi har pr slut Maj brugt 7076 kvm siden den 01,11. Her skal så trækkes 105 w x 24/1000x213 = 537 kwh. Når jeg tager den forskellige hjemme sider's test af hvad mit nye forbrug skal være ender det op i en ca 4500 kwn
Det jeg er ude efter er at kende mit korrekte forbrug samt vide mere om hvordan jeg sænker det.
Håber du/nogen kan hjælpe.
IVT Greenline 7. 350 meter slange. 170 kvm hus. 60 kvm gulvarme. Rest radiator
 
thsoe
Jeg svarede ikke på det med pumperne. Dem føler jeg at jeg har styr på. Dog kan det tænkes at der skal købes et uge ur, som kan styre brugsvandet bedre. Der er kun et døgn ur på nu. Varmt vandet's pumpe styres af varmepumpen, men bruger ved feks 14 graders varme (ude temp) ca 45 w.
IVT Greenline 7. 350 meter slange. 170 kvm hus. 60 kvm gulvarme. Rest radiator
 
Triplus
Forbrug denne vinter samt forår, sammenlignet med 2008/2009:

November - 10%
December - 1%
Januar + 27%
Februar + 11%
Marts - 7%
April +4%
Maj + 23%

Jeg har i øvrigt fået lavet en termografering af mit hus, og jeg må sige, at det fremgik tydeligt, hvor min varme forsvinder hen. De fire gavle på 1. sal fremstod højrøde, med en temperatur på 8 grader mens udetemperatuen var 0 grader... uha uha. Derudover var mine alm. termoruder den næststørste synder, men det var forventeligt.
Redigeret af Triplus d. 03-06-2010 13:17
 
Sune
Hej.

Jeg har haft mit anlæg snart 2 år ( 1 juli 2008). Det første år gik med at kende anlægget, hviken indvirkning det havde ved forskellige kurver og forskydninger, pumpe indstillinger etc.
Har nu lært en del igennem tiden.
Mit eltilskud for opvarmning af hus (ikke VVCool er 13 timer totalt i de 2 år, hvilket jeg er godt tilfreds med.
Merforbrug iforhold til sidste fyringssæson er
Nov - 27%, Dec. + 6%, Jan. +19%, Feb. +17%, Marts +11%, April +15 %, Maj +8%.
Det første år kørte brinepumpe kontinuerligt også sommer, ØV - fik denne sat til start og stop med komp.
Nu ligger mit VVB forbrug på ca 3 kWh i døgnet, (2 voksen 2 børn 7 år)
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
Sune
Hej Igen
Kan måske lige tilføje at forbrug 1 juli 08 til 1 juli 09 var 7100 kwh.
I år (1 juli 09 til 1 juli 10) kommer ca til ligge på 7400 kWh.
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
allankj1
Nå ja forresten har du stillet på hvornår din pumpe kører med el-patronen? Måske denne kan kobles ud således at anlægget alene kører på kompressoren. Hvis ikke dette er gjort kan det være derfor dit forbrug lægger så meget højere end forventet.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Sune
Hej Allan

Nu ved jeg ikke om det er thsoe du spørger, men min elpatron laver vvb spids hver 14 dag, og som jeg lige husker det hjælper elpatrol til opvarmning ved 0 grader og efter en time kørsel 1/3 tilskud

Vh Sune
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
allankj1
Det var egentlig thsoe jeg spurgte. Men det gør ikke noget at du også svarer. Jamen hvorfor elpatron? Pumpen må jo godt køre hele tiden hvis det er det der skal til for at holde varmen. Men okay du har kun brugt 13 timer i alt så der der nok ikke meget at spare der. Antager du har radiator i huset?

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 03-06-2010 23:15
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
thsoe
hvad er du sat til i forbrug? Da det nu er andet år er dine afvigelser lige så store hvis du måler mod det du er sat til pr månede vs år 9?
IVT Greenline 7. 350 meter slange. 170 kvm hus. 60 kvm gulvarme. Rest radiator
 
Sune
Hej thsoe

Før varmepumpe (da jeg havde oliefyr og el vvCool brugte jeg ca kr. 30.000,- om året.
IVT (fåborg) forudsatte mit forbrug til 7100 kWh om året.
Min besparelse er mere end 50% så jeg er godt tilfreds.
80% radiatorer 20% gulvarme.
Vh sune
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
thsoe
Hej Sune,

På ingen måder er jeg utilfreds, med Rex/IVT
Det jeg søger er viden. Viden omkr mit forbrug. Er det det korrekte forbrug jeg er sat til. Viden omkr hvilke paramertere jeg kan skrue på, så mit forbrug kan komme NED, uden at gå på kompromis med varmen.
Har i denne diskution fået et par gode råd.
Håber at en ser mine tal igennem og give en udregning Frown

God dag.

Thomas
IVT Greenline 7. 350 meter slange. 170 kvm hus. 60 kvm gulvarme. Rest radiator
 
allankj1
Jamen du skal lige gå ind i denne menu og give lidt driftstider på denne el-patron.

Du skal ind i menu 7,3. Her kan du se hvor mange timer el-patronen har været slået til. Hvis ikke du kan komme ind i menu 7 skal du lige hold menu knappen inden i cirka 10 sek indtil der står Access = KUNDE2 i vinduet.

Prøv at aflæs denne menu og skriv tallet herinde. Det er ikke sikkert den kører på tilskud men så har vi da i det mindst fået fastslået dette.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,219,385 Unikke besøg
XHTML CSS