HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kompressorvarmer ??
Mau
Hej.

Lige et hurtigt spørgsmål.... hvorfor kompressorvarmer og hvornår bør denne være aktiv?

Grunden til spørgsmåler er, at efter at have brugt en hulens masse tid og energi (egen altså :-) på at optimere min luft til vand varmepumpe, med alt hvad der der til hører, som indregulering af udsugningsflow og cirkulation i gulvvarmekredse, har jeg opnået et rigtig fint resultat. Anlægget kører super godt og effektivt og jeg er rigtig glad.
Men....... jeg synes sk. at det er underligt at jeg KONTINUERLIGT skal bruge strøm på at holde varme på kompressoren.
Jeg har målt på det og den forbruger i omegnen af 38W. Iflg. el-diagram er der konstant spænding på varmeren, uanset om kompressoren kører eller ej, så dette svarer til 650kr/år.


Anlægget er et NIBE FIGHTER 600P

/Mau

edit: Har redigeret teksten omkring målt forbrug.
Redigeret af Mau d. 10-06-2010 11:34
 
hamselv
????

Kompressorvarme anvendes almindeligvis i udendørs monterede varmepumper. Normalt tændes disse ved udetemperaturer under 5 - 10° og KUN når kompressoren ikke kører.

Formålet er at undgå opkog af kølemiddel i olien og deraf hurtigere smøring. Ligeledes sikres at olien ikke bliver for træg.
 
Mau

Citer

hamselv skrev:
????

Kompressorvarme anvendes almindeligvis i udendørs monterede varmepumper. Normalt tændes disse ved udetemperaturer under 5 - 10° og KUN når kompressoren ikke kører.

Formålet er at undgå opkog af kølemiddel i olien og deraf hurtigere smøring. Ligeledes sikres at olien ikke bliver for træg.


Hvis det er korrekt, så burde jeg kunne pille det fra elektrisk og dermed spare en MASSE strøm.
Jeg forstår så bare ikke hvorfor NIBE monterer skidtet i uniten? Så vidt jeg kan se monterer de stadig kompressorvarmeren på de nye modeller f.eks. 640P
Kunne det være, at den er nødvendig som en del af af-isningsfunktionen? I så fald burde de jo have lavet en styring der slår spændingen fra når ikke varmen er nødvendig.

/Mau
 
Mau
Tør nogle her komme med en anbefaling.....?

Er det tilrådeligt at frakoble kompressorvarmeren eller.....
Hvad er farene ved at frakoble?

Info: Har skrevet til NIBE og udbedt en forklaring på nødvendigheden af denne varmer.
 
hamselv
Formentlig er der en årsag til den er der. Forhindre opkog af kølemiddel i olien er den sansynlige forklaring. Såvidt huskes er omtalte anlæg med Propan. Det har jeg ikke meget viden om. Men du kan være sikker på der er en grund. Ellers putter Nibe ikke et varmelegeme i. Piller du det fra, har Nibe god grund til at afvise en garantireparation, idet du foretager indgreb i anlæggets oprindelige konstuktion.

Du bør kun lave noget, hvis du har Nibe's velsignelse.
 
Mau
Det er korrekt at anlægget er med propan (R290)

Jeg har fået en mail hvor i en rep. for NIBE her fra DK, fortæller at varmeren er monteret for at undgå at kølemidlet vandrer til kompressoren som skulle være det koldeste punkt (metalklump)"Kold kølemedie slider meget hårdt på en kompressor og nedsætter levetiden"
Han giver mig dog ret i at varmeren sagtens kunne slukkes når kompressoren er i drift. Jeg tror nok jeg "kommer til" at ændre lidt (yderligere) i styringen, således at der kun er varme på når kompressoren står stille.
 
hamselv
Den med at slukke for krumtaphusvarmen er normal procedure, og kræver et lille relæ der trækkes af spændingen til kompressoren. Relæet skal så bryde spændingen til krumtaphusvarmen.
 
Mau
Update:
Monterede omtalte relæ til frakobling af kompressorvarmer når denne er i drift.
På sommer driften giver dette naturligvis ikke den store besparelse, men nu hvor drifttimerne bliver flere og flere skal det nok få lidt at sige på el-regningen.

Er alt i alt super glad for at kunne konstatere at min indsats udi at optimere anlægget virkelig kan mærkes på forbruget.
Nu hvor varmesæsonen igen er gået i gang, kan jeg mærke at det atter bliver lidt af en besættelse for mig at få anlægget til at spille max.

Jeg har kigget lidt på indretningen omkring, samt designet af fordamperen og kan konstatere at der lyn hurtigt samler sig en masse væske/kondens i mellem pladerne og at luftflowet dermed formindskes. En hurtig analyse viser at der er 2 årsager hertil:
1. Luftgennemstrømningen sker i opadgående retning. Dette modvirker tyngdekraftens effekt på vandets trang til at forlade veksleren.
2. Der er i vekslerens design ikke gjort noget (nyttigt) for at afhjælpe problemet. Man kunne rimeligt simpelt ændre lidt på designet, således at luftens modvirkning på vandet ophæves.
Spørgsmål er så, om det er fordi at væsken har en gavnlig effekt på vekslerens effektivitet på grund af bedre varmeoverførsel? Må dog konstatere at veksleren ofte iser til... selv om udetemperaturen er +10°C.
Mht. problemet med tilisning har jeg nok fundet en løsning der kan reducere problemet betydeligt, men jeg vil gerne lige have lidt feedback på ovenstående inden jeg fortæller videre.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,256,834 Unikke besøg
XHTML CSS