HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Energimåling og COP værdi
michaelholmchristensen
Jeg har i september 2009 fået installeret et BOSCH EHP 17 kW i et 500 m2 hus med radiatorer og ingen hulmursisolering.
Jeg ender med et ca. forbrug på 15.000 KWh for det første år, hvilket er det forventede, den kolde vinter taget i betragtning og første år anlægget kører.
Da jeg kun har haft huset i tre år og har fyret med brænde de første to år og samtidig bygget en ny 1. sal har jeg ikke et tidligere forbrug at sammenligne med og det er svært for mig at vurdere anlæggets effektivitet.
Jeg vil meget gerne kende anlæggets nøjagtige COP værdi, så jeg kan følge med i forhold til når huset bliver forbedret med gulvvarme i stueetage og hulmursisolering mm.
Jeg har en seperat elmåler og overvejer at montere nogle energimålere med noget automatisk aflæsning.

Mit spørgsmål er derfor, hvilke energimålere skal jeg vælge, hvor mange skal der bruges og hvor skal de placeres og hvordan udregnes den helt nøjagtige COP værdi ud fra de værdier der kan aflæses?
Bosch EHP 17 LW, 450 Ltr. Bosch WSP 450 samt 450 ltr buffer og 1000 m 40mm slange fordelt på to kredse a' 500 meter. Hus 500 m2, renoveret 1. sal med radiatorer og gammel stueetage med radiatorer, som skal renoveres.
1 års forbrug 15.000 KWh.
 
hamselv
De to afgange på Bosch'en forsynes hver med en energimåler. En energimåler til afregningsbrug viser også øjebliksydelsen. Dette kan være interessant til kontrol af COP under forskellige driftformer.

Hvis du har sikret mod uønsket flow gennem varmepumpen ved parallelkobling og evt en stilbart kontra + pumpestop medkompressor, skulle du få ret fine udlæsninger.

Øjebliks-ydelse : forbrug = COP

Du vil opdage at COP bliver noget ringere jo højere varmepumpen skal op. Dvs brugsvand = ringe COP.

Og jo længere du får fremløbet ned i temp, jo bedre COP.

Skal det være mindre kostbart, kan du adskille lige under trevejsventilen og køre med en fælles energimåler placeret der. Du får så gode gennemsnitsmålinger, men ikke så præcis fordeling mellem varme og brugsvand. Det er dog absolut anvendeligt.

Min oplevelse er dog at nogen unøjagtighed plager disse energimålere. Og hvis dette ikke passer, har vi LV anlæg der kører med enorm høj årsvirkningsgrad.

Man kan i nogen grad kontrollere dette, ved at køre tvang - kun elpatron. Læse på elmåleren hvad den forbruger ->læse på energimåleren hvad den registrerer. Så får man et godt praj om hvor og hvor stor tolerancen er.
 
michaelholmchristensen
Er dette korrekt forstået...

1. Altså en energimåler på henholdsvis brugsvands- (bv) og centralvarmeafgang (cv) fra varmepumpen?
4. Cop er lig med den smalede energimægde på afgangene bv + cv i watt divideret med elforbruget i watt, er dette korrekt forstået?
5. Nogle der kender en god og nøjagtig type energimåler til ovenstående?

Mvh Michael
Bosch EHP 17 LW, 450 Ltr. Bosch WSP 450 samt 450 ltr buffer og 1000 m 40mm slange fordelt på to kredse a' 500 meter. Hus 500 m2, renoveret 1. sal med radiatorer og gammel stueetage med radiatorer, som skal renoveres.
1 års forbrug 15.000 KWh.
 
hamselv
Tror det er Peter Kunz der har lagt link til et sted man kan købe brugte målere til gode penge. Fra ny er de små-kostbare.

Nøjagtig angivelse af hvordan og hvorledes, kræver man kender den samlede opstilling. Det burde din installatør kunne hjælpe dig med.
 
PeterKunz
[url]http://www.zaehleronlineshop.de/index.php?cat=c9_Gebrauchte-W-rmez-hler.html&XTCsid=803f670572b35dc7da6fd0a4ba59f4c0[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ClausV
Jeg fulgte linket til køb af varmemåler ved XT commerce /zaehler online shop og har modtaget en brugt Allmess Integral-V lite Qn 0.6 (havde bestilt en 1.5 m3/time men den var udgået og håber 0.6 er stor nok)
Problem/opgave: Den viser, at garanti/anvendelsesperiode udløber i år og tilsyneladende skal man indsende måleren til fabrikken for at få skiftet de 2 lithiumbatterier i den.
Er der nogen, der har prøvet at skille den ad og skiftet batterier. Det må jo også 0-stille tælleværkerne, der jo nu viser 5 års drift fra een elller anden installation, rent bortset fra, at datoen i den står på august 2002
Redigeret af ClausV d. 27-09-2010 18:19
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,640 Unikke besøg
XHTML CSS